Повернутись до змісту

Анджей Вайда: досвід кінорежисури

Віра Кандинська

"Повертаючись до перейденого" - книжка всесвітньо відомого польського кінорежисера Анджея Вайди, знана в більшості країн Європи, нарешті видана в Україні львівським видавництвом "Каменяр" у перекладі Віри Авксентьєвої. Актуальність цього видання для України безумовна, хоча б тому, що текст адресовано молодому поколінню режисерів з маловідомих країн, що прагнуть творити національне кіно світового рівня.

Анджей Вайда. Повертаючись до перейденого. Переклад з польської та упорядкування Віри Авксентьєвої. Львів, Каменяр, 2000.

На початку 50-х років, коли ситуація у польському кінематографі нагадувала сучасну українську, Анджей Вайда був одним із тих, хто, долаючи численні труднощі, заклав основи нової кінематографічної школи й добився виходу національних польськомовних фільмів у світовий кінопрокат. Важливо, що "Повернення до перейденого" - не стільки особисті згадки про минуле, скільки нагальні поради щодо всіх етапів створення якісного фільму, підкріплені реальним режисерським досвідом. Молодий фахівець має шанс дізнатися чимало професійних таємниць про вибір теми й втілення її у сценарії, грамотну побудову діалогів, підходи у виборі акторів й ефективні методи роботи з ними, створення календарно-постановного плану, особливості роботи з камерою, сценографію, музичне оформлення стрічки та багато іншого. Такий широкий спектр знань і навичок, на думку Вайди, конче потрібний, адже "група завжди повинна знати, що режисер невпинно її контролює і його око помічає абсолютно все, тільки тоді вона підкоряється його волі і працює по-справжньому результативно". Багато уваги приділено в книзі психологічному аспекту режисерської професії: створенню сприятливого клімату на знімальному майданчику, вмінню впливати на інших, не втрачаючи власної душевної рівноваги. Цікаво, що при всій інтелектуальності свого творчого доробку Анджей Вайда вважає кіно для обраних цілковитою поразкою режисера, закликаючи робити високоякісні фільми, зрозумілі кожному. Хто знає, можливо, проблема сучасного українського кіно саме в цілковитому відкиданні глядача як чогось зайвого? Окрім вищезгаданого, "Повернення до перейденого" містить у собі окремий блок біографічних матеріалів про Анджея Вайду, його інтерв'ю, детальну фільмографію й перелік театральних і телевізійних постановок.

Виклад тексту підкреслено простий, логічний, аргументований, не обтяжений складною термінологією і зайвими деталями, що характеризує автора як високого професіонала і скромну людину. Очевидно, "Повернення до перейденого" зацікавить не тільки фахівців, а й усіх, хто цікавиться процесом створення кінофільмів і шанує твори визначного польського майстра.

Повернутись до змісту