|
Згадаймо
Джентльмени долі
Михайло Іллєнко
Кожен персонаж у цьому механізмі має свій
поверх, координати, функції, арґументи.
Дитсадок, радіоточка, "Пионерская правда",
школа, "Комсомольская правда", черга до Леніна,
армія, інститут, "Правда", прописка, робота, партія,
червоні цитати на стінах, дві щорічні демонстрації,
десяток щорічних зборів, дюжина суботників,
суворі догани, дошка пошани, присутність пильного
ока КДБ.
|
Прем'єри
Казка після весілля
Валентина Грицук
Вистава про те, як Лев свариться із Сонею.
Саме так фамільярно, адже йдеться про родину,
а не про заслуги Льва Толстого перед вічністю.До речі,
щодо Вічності - судячи з того, що чоловік і дружина
впродовж 48 років пишуть щоденники замість того,
щоб організувати собі душевні розмови, їх хвилює в
першу чергу вона. Цю сімейну пару, як і більшість
сучасних інтелектуалів та інтелектуалок, більше
обходять холодні глобальні істини, а не
земне тепло родинних стосунків. Рукописи не горять,
і сім'я Толстих це знала до Булгакова, а тому
кожен фіксує свою правду,
позуючи перед "всевидящим оком"...
|
Бурсацьке шабадабада
Марина Мироненко
У виставі харківського театру "Арабески"
(режисер Світлана Олешко) не відчувається цього різкого
повороту у фіналі - суцільна умовність дії та стьоб над
глядачем наявні від початку. Те, що можна було б
втілити як сентиментальний драматичний монолог,
перетворюється на вигадливу абсурдальну мовну
забаву, озвучену в молодіжних музичних ритмах,
скажімо, репа або хіп-хопа. Актори динамічно
смакують звук слів, зміст котрих при цьому випаровується.
Щось псевдояпонське відчувається у тому, що роль
головної героїні на ймення Она виконує чоловік у
білявій перуці, вдягнений у подобу гамівної сорочки
(Руслан Никоненко). Моновистава - зручний та компактний
жанр для сучасного театру з огляду на брак засобів
для масштабних постановок, коли навіть не розраховані
на це класичні тексти програються однією особою, отже,
й п'єсу Ірванця написано з цим розрахунком. Тоді
"Маленьку п`єсу" "Арабесок" можна схарактеризувати
як "антимоновиставу", де Она (єдина, що має слова)
взаємодіє з мовчазними (хоча й активними) протагоністами.
Так само чоловічої статі невідпорна мегера "тьотя Хона"
(Вадим Коробка) - з невидимого персонажа за вікном вона,
застрибуючи з вікна у інвалідне крісло Они,
перетворюється на активного й спортивного учасника
сценічної дії. З'являється пародійно зманіжений
|
Невідомий театр
Фестивалі
Залежність від Хоми
Орест Очевидець
Недаремно в афішу вистави винесено
фото руки його героя із застережно піднятим вказівним
перстом. Цей вчительський рух пальця Хоми переслідує
всіх мешканців маєтку: слуги вивчають під його
керівництвом іноземні мови та манери і бояться Хоми,
як студенти строгого екзаменатора; господар боїться Хоми
як мораліста, боїться викрити свою любов до гувернантки;
його племінник - як ворога, від якого приїхав рятувати
провінцію із самого Санкт-Петербурга; стара господиня,
яка надала Хомі цю всю владу, боїться втратити його
як героя-трагіка, що грає спеціально для неї роль
Благородної Людини серед життєвого бруду...
|
Лагідний Вроцлав та Лідія Данильчук
Алла Підлужна
Вир шекспірівських пристрастей у виставі "Гамлет" для Піотра Кондрата асоціювався з вогнем. Свою виставу, яку можна грати лише під відкритим небом, він побудував на застосуванні вогню - у свічках, у факелах, які використовувались десятками. За парканом йшло звичайне життя міста, а тут вирували шекспірівські пристрасті. П.Кондрат грав всіх персонажів, раптово змінюючи голос, пластику, міміку. Перебільшена емоційність володіла актором у повній мірі, але глядачі переймалися не стільки перипетіями шекспірівської трагедії, скільки
тим, щоб актор не потрапив у вогонь.
|
Розмова з майстром
Мистецтво - не землетрус... Інтерв'ю зі Станіславом Мойсеєвим
Грудень 2001 року. Розмовляла Валентина Кайстро
Мойсеєв Станіслав Анатолійович -
режисер, заслужений діяч мистецтв України,
художній керівник-директор Київського Молодого театру.
- Ви у театрі більше Карабас-Барабас, ніж тато Карло?
- Ні те, ні друге. Керівництво - це просто робота, що потребує надмірних зусиль. Творча особистість і персона керівника завжди існують у суперечності. Я вже з цим змирився. Керівник змушує моє творче "еґо" зовсім по-іншому мислити і жити в зовсім іншому режимі. А творчий процес має споглядальний характер, він не терпить маячні і вимагає зосередженості. Хоча "сан" керівника має позитивні моменти - почав ставитися до режисури відсторонено, об'єктивно. Це надає творчості несподіваного імпульсу. І на все потрібні сили й життєва енергія, а їх треба поповнювати. Як особистість я від цього страждаю: значно менше читаю, менше дивлюсь, а моє перебування вдома взагалі має ознаки тотального відпочинку.
Така собі весела собівартість! А якщо серйозно,
то п'єса "Керівник і художник" - постмодернізм,
що існує всупереч усім законам класичної драматургії,
жанр досить жорстокий і сумний, прошу це врахувати!..
Як тут не згадаєш "добрі радянські часи" -
тоді театр мав стабільність фінансування.
- Трупа боїться змін?
- Частина трупи боїться страшенно. Але актор повинен отримувати
гроші за те, що він робить на сцені зараз,
а не за те, що він робив колись.
|
Сторінки історії
З приводу однієї заекранної фрази
Вадим Скуратівський
А тепер погляньмо на історію національного
кіно підрадянськї доби. Чи воно якось відрефлексувало
ту гіперкатастрофу? ...1933
року вчорашній студент (Київського інституту наросвіти),
меткий редактор Київської та Одеської "кінофабрик"
Олександр Корнійчук пише (разом із Х.Шмайном) сценарій
"Приємного апетиту" - про "окремі недоліки громадського
харчування". Тоді ж той сценарій був поставлений.
Ось так... Сьогодні, з огляду на безберегий цинізм, тієї, сказати б, кіноситуації, годилося б історіографічно та спеціально фільмографічно реконструювати її - у повному її гротескно-фактичному складі. Це ж перша - і тоді остання! - "кінорефлексія" на катастрофу...
Десятиріччями система пильно стежила за тим, щоб у
підцензурній "мистецькій"та "історіографічній" царинах
(а інших, зрозуміло, і не було), промайнула бодай
згадка про той безприкладний у всьому світовому часі
голод. Та ще й штучний. Але ось 1956-го розпочалася
сяка-така, хай сумнівна, але "відлига".
|
Світова кінокласика
Кіноархеологія
Підготувала Юлія Сердюкова
Попри, здавалось би, екзотичність і
"археологічність" німого кінематографа на тлі
сучасних кінотеатрів, оснащених dolby digital, в
залі Музичного дитячого театру на Подолі, де проходив
фестиваль, були "переаншлаги" на всіх сеансах, і
склад публіки зовсім не обмежився кінокритиками та
іншими "втаємниченими". Можливо, більшість глядачів
привабила головна особливість фестивалю,
розрекламована в афішах: усі фільмі демонструвались у
супроводі живого оркестру "Музиканти Європи".
|
"Земля", "Кармен", "Візок" та інші в дорозі до простору
Валентина Грицук
Це враження виникло під час
Європейського фестивалю німого кіно, котрий дав змогу
відчути німі фільми різних років, країн та режисерів,
як щось цілісне, і зрозуміти живий музичний супровід
(чи то у виконанні оркестру, чи імпровізацію на піаніно)
як органічний елемент Великого Німого.
Разом з тим виявилося, що кожен з продемонстрованих
фільмів має в собі у зародковому стані особливості
національних кінематографічних шкіл, що він переосмислює
засобами кіно попередні живописну, літературну та інші
традиції країни. Наприклад, італійська "Сатанічна
рапсодія" Ніно Оксіліа тісно пов'язана з класичним
італійським живописом, де чи не кожен кадр нагадує
академічно закомпоноване полотно великого майстра;
німецька "Кармен" Ернста Любича, незважаючи
на іспанське тематичне першоджерело, перегукується з
усім німецьким містико-фольклорним експресіонізмом;
у шведському "Примарному візку" Віктора Шестрема
реалістично точно досліджується психічне під покривалом
містицизму...
|
"Примарний візок" - шедевр шведського кіно
Валентина Погорілець
Фільм "Примарний візок" знятий за
твором Сельми Лаґерлеф. Практично всі критики вважали
його шедевром, за винятком Ж. Садуля, хоча й він відзначає
точний синтаксис та класичну досконалість, притаманні
шведським фільмам психологічної школи.Режисер показує
два світи: наш, тутешній, звичний та інший -
паралельний земному, світ душ, де спілкуються Візник
і душа Гольма. Зрештою, можна сказати, що у
фільмі перетинаються три світи. Третій - це світ
минулого, який постає зі спогадів героїв "Примарного
візка". І про всю історію, яка передувала цій особливій
новорічній ночі, ми дізнаємося саме через ретроспекції
та вертання в минувшину - совісне, осудливе,
осмислене.
|
Фільми, які ми бачили
"Terra vermelha" або "Червона земля"
Лариса Брюховецька
Документаліст Сергій Буковський уміє
вдивлятися в ту частину світу, яка належить не до
"блиску", а скоріше до "злиднів". Таку ж саму
констатуючо-фіксуючу позицію займає автор, знімаючи
поселення українців у Барра Вермілія, Віла Есперанса,
Барра Боніта, Ріо Негро, Новій Галичині -
дуже віддалених від центрів місцевостях Бразилії.
|
Теорія
Архетипні проблеми кінематографа східного сусіда
Олена Рибальська
Коли в добу палеоліту первісні люди
почали розподіляти світ на "своїх" та "чужих",
утворилося колективне підсвідоме та перший зразок
його одиниць - архетипна модель біполярності.
Потім з'ясувалося, що, крім "чужих", поряд зі
"своїми" живуть нейтральні "сусіди",
і світ став складним та багатобарвним.
|
Вісті зі студій
З вогню і попелу
Записала Ніка Андрійчук
На Національній студії ім. О.Довженка
закінчилися зйомки першої серії фільму "Богдан-Зіновій
Хмельницький". На запитання кореспондента відповідає
режисер Микола Мащенко.
Постать Хмельницького вже висвітлювалась в літературі, кіно. Яку концепцію цього образу пропонуєте ви, Миколо Павловичу?
|
"Укртелефільм" між двома проектами
Ольга Кирилова
Яким чином виник проект документального
серіалу?
- Проект виник спонтанно: з метою передати
усі відчуття від наближення річниці Незалежності
та подій, з цим пов'язаних. Спочатку відбирався
цікавий матеріал. Потім він запотребував аналітичної
форми. Потрібна ретроспекція усіх поточних подій.
Систематизуючи, збираючи цей матеріал, ми зрозуміли,
що треба видати певний "альманах". Важко було збагнути,
чим це відрізнятиметься від звичайного радянського
фільму, зробленого до річниці.
|
Обличчя
Ярослав Гаврилюк: "Іван Миколайчук навчив
мене думати"
Розмову вела Ольга Кирилова. Київ, 8 грудня 2001
Ярослав Гаврилюк зіграв понад 20 ролей
у кіно серед яких: Гриць у "Дудариках"
С.Клименка (1980); Лук'ян Соколюк у "Вавилоні-ХХ"
І.Миколайчука (1979); Сашко Грач у "Граках" К.Єршова
(1982); Капніст в "Душі з призначенням прекрасним"
С.Клименка (1997) та ін.
|
Сценарій
За кривду гір
Василь Портяк
Літературний сценарій повнометражного художнього фільму
|
Нові книги
Побудова нового канону
Ганна Калина
Театральне і кіномистецтво, на відміну від,
наприклад, літератури, мають тут певну привілейовану
позицію, тобто в цих галузях найменший вплив на
формування сучасного канону має канон радянський:
від нього відмовились, але нового ще не збудували,
тому й мають змогу дослідники пропонувати туди
найрізноманітніші постаті. Певні пріоритети вже,
правда, закріпились, і 10-20-ті, і 60-ті роки тут
поза конкуренцією. Так, у цьому збірнику Академії
мистецтв їм присвячено більш ніж половину статей
історичного змісту. Це пов'язане з політичною ситуацією
в Україні того періоду, коли на хвилях національного
піднесення було зроблено дуже багато, а потім все це
було надійно сховано під час чергових репресій.
|
|