П'єса швейцарця Урса Відмера (нар.1938) "Тор Dogs" вперше
була поставлена Цюріхським Новомарктівським театром 1996 року. 1997 відзначена
престижним Мюнхаймерівським драматургічним призом та інноваційним призом
телевізійного мистецького каналу 3-sat. Дотепер здійснено 40 німецькомовних
і 19 іншомовних постановок п'єси, зокрема, в Мадриді, Барселоні, Варшаві,
Гельсінкі, Ґенуї, Таллінні, Люксембурзі, Стокгольмі.
Сфера економічної логіки, відображена у п'єсі Відмера, - рідкісна гостя
світового театрального ландшафту. Не так сама тема несподівана, як буквальний,
незавуальований спосіб її презентації. Адже про гроші та їх добування
в театрі йшлося споконвіку, але якось сором'язливо метафорично, в етичному
зіставленні з духовними потребами, з відтінком другорядності. Як правило,
з економікою театр зустрічався поза межами сцени. Тому для неохочого до
інтерпретації метафоричних нюансів глядача проблеми, з якими він раз у
раз стикається в житті, - річ буденна.
Інакші почуття з'являються після знайомства з "Тор Dogs"- "королівською
драмою економіки". У п'єсі йдеться про численну касту в світі професіоналів,
яку офіційно називають вищим прошарком середнього класу суспільства (за
прибутками), іронічно (як у Відмера) - топ-псами (топ-менеджери), народженими
золотою ерою "нової економіки". Безробіття, хитромудро прозване
реструктуруванням, - тема драми і актуальний стан північноамериканської
та західно-європейської економіки. "Текст є відлунням багатьох розмов,
які я вів з "потерпілими" і "радниками". Можна сказати,
що вони писали п'єсу разом зі мною, навіть якщо жодного інтерв'ю в масштабі
1:1 у п'єсі не виринає, - описує Урс Відмер свої "польові дослідження
в країні менеджменту". - Ми почали експедицію, сподіваючись ще щось
точніше пізнати, і ми закінчили її з почуттям, що освоїли новий континент.
Топ-менеджери, які щойно сиділи за кермом влади, скинуті з Олімпу управління
через нерентабельність, звільнені, бо підприємства перебудовуються, поглинаються
монополіями і банкрутують. Що робити? Йти на біржу? Розпрощатися зі своїм
комфортним життям і прийняти статус звичайного службовця, а то й взагалі
на державну допомогу існувати? Ні, не одразу ж здаватися! Кожна проблема
має своє розв'язання, в даному випадку - своєрідний психотерапевтичний
центр реабілітаціїї безробітних менеджерів. У. Відмер збирає двох жінок
і шістьох чоловіків у такому символічному місці, де вони мають можливість
подолати шок, врівноважити психіку, підтримати почуття впевненості для
подальшої боротьби за виживання в керівних ешелонах економічної влади.
|
|
Весь лікувальний процес дає фантастичну нагоду пізнати цю категорію людей,
що, попри всі відмінності мають спільне коріння, породжене посадою, типом
діяльності й розподілом здобутих професією благ. Глобальні гравці, ранок
яких починався о 5-й телефонуванням до Японії, стають локальними, насичена,
напружена реальність минулого - нинішньою терапевтичною грою.
Драма "Тор Dogs" не пропонує жодних рецептів чи стратегій поведінки.
Вона не демонструє переваги інших життєвих можливостей і способів думання.
Вона точно відповідає логіці своїх героїв, їхнім цілям і вподобанням,
проектуючи єдино бажаний вихід - повернення в свій професійний будень.
Лише наскрізна іронія "Тор Dogs" оздоровлює замріяний погляд
на цей світ швидких автомобілів, лангуст на сніданок, енергійної ходи
й блискавичних рішень. За скляними стінами живуть звичайнісінькі страхи,
невпевненість, ризики, загострені економічною нестабільністю. Стара, як
світ, тема - про нас, наших сусідів, про все тих же багатих, що досі плачуть.
Втім, незважаючи на свою приголомшливу злободенність, п'єса (у своєму
оригінальному варіанті) не обов'язково актуально прозвучала б в Україні,
адже в ній ідеться про специфічно західний феномен, спричинений реаліями
"нової економіки" й глобалізації. Десятирічна ж українська економіка,
незважаючи на зовнішньо спільні риси, має зовсім інші масштаби та міжнародний
вплив. Куди цікавіше було б зареєструвати обриси державної номенклатури
"кучмоленду" або особливості національного депутатства (наприклад,
наслідків переобрання і т.ін.).
Отож, годі обслуговувати Шекспіром сучасні стреси. Ні, не те щоб Шекспір
не впорався б з місією. Гамлет, Макбет, Ромео завжди віддзеркалюватимуть
наші стани й конфлікти. Однак, мова класики, навіть при найталановитішій
інтерпретації, залишається занадто символічною, щоб сенсаційно приголомшити
глядача його ж сучасним. "Нова драматургія" - не менш модерне
поняття, аніж "нова економіка". А ставити сучасників - не менш
почесне завдання, аніж класиків. Чому тільки мусимо знов і знов повторювати? |