«Перша сцена, яку випало зіграти Івану в великому кіно, була сцена моління за душі померлих. На Свят-Вечір. То були так звані кінопроби до фільму «Тіні забутих предків». Аморальність тих кінопроб, зараз сказали б - кастингу, полягала в тому, що на пробах не було режисера, а в камері не було плівки. Ми не хотіли витрачати плівку на порожняк, бо в нас було вже затверджено актора з Москви на роль Івана Палійчука - Гену Юхтіна. Актора побутового, з лицем, побитим віспою, з білим звуком замість голосу. За Івана просив його вчитель, Віктор Іларіонович Івченко, просив, щоби Параджанов лише подивився на талановитого хлопця. Параджанов доручив мені, щоб не ображати Івченка, провести «зйомку-американку», тобто без плівки. Замість себе поставив другого режисера - Володимира Луговського. <...>
Іван все зрозумів, що його кидають. Іван вирішив грати сам для себе. В той день я побачив вперше, що таке геніальний актор. Тема смерті знайшла свого виконавця, коли Іван почав молитву - мороз посіявся мурахами поза моєю шкірою.
Й досі не можу простити собі, що тоді в камері не було плівки. Це - моя провина.
Я прожогом майнув на прохідну, щоб перестріти Параджанова. <...>
У ту мить щось-таки в мені було від гри Миколайчука, бо Сергій мовчки повернувся в павільйон і зробив другий дубль.
Другий, на плівку, був не гіршим за перший.
Це мене перелякало ще більше. Бо перед камерою стояв початківець, хлоп з бугра, як потім він, кокетуючи, любив ідентифікувати сам себе, стояв на колінах перед кінокамерою вперше у житті, а зробив те, що вміють робити лише рафіновані профі - повторити той, знайдений натхненням, імпульсивний, некерований у вияві почуттів, дубль кап-у-кап, тютєлька в тютєльку, як висококласну копію. Вищий рівень ремесла.
Перед камерою стояв не лише геніальний початківець, а довершений професіонал».
(Доповідна Апостолові Петру. кн. 3. С. 120-121).
«Перед зйомкою епізоду, коли Марічка під час танцю під церквою у Криворівні непритомніє, бо вагітна, Іван отримав з села Чортория телеграму про смерть свого батька.
Іван приховав від знімальної групи ту телеграму, щоби не зірвати зйомку, і знімався в сцені свого смертного танку в ту мить, коли ховали його батька за сто кілометрів від Криворівні. Під час зйомки Іван, а не Марічка, дійсно знепритомнів. Параджанов зупинив зйомку на другому дублі, прочитав телеграму, що випала з рук актора, просто в ігровому костюмі силоміць всадовив Івана в свою машину і наказав водію не зупинятися аж до цвинтаря, де вже було поховано Іванового батька».
(Доповідна Апостолові Петру. кн. 3. С. 122).
«Іван був красивим, як Бог, як саме життя. Без пафосу. Глибинно. Бо глибина не відає пафосу. В ХХ-му столітті найбільша втрата України - це передчасна смерть Івана Миколайчука».
(Доповідна Апостолові Петру. кн. 3. С. 125)
Корисні статті для Вас:   Іванові "небилиці" на сцені2011-04-05   Історія "Пропалої грамоти" за архівними документами2011-04-05   "Івана я боготворив..."2011-04-05     |