Маріччині сни
Своє життя вона присвятила пісні. Та Іванові. Її сни як вияв несвідомого, як життя підсвідомості - присвячені також Іванові. «Тлумачення сновидінь» Марічки Миколайчук виявляє неймовірної сили душевний звязок двох близьких людей...
«Мені сниться, що... ховають Івана. Опускають домовину, а я з розпачу кричу своєму батькові: Та зроби ж щось! І батько нібито виймає його з ями. Прокидаюся від жаху і відразу ж набираю Ужгород - не готель, а лікарню, реанімацію: "Іван Миколайчук у вас?" - "А ви йому хто?" Дають Івана. Каже: "Ти чого сюди телефонуєш?" - "Не знаю. Що з тобою?"- "Та вже нічого". З'ясувалося, на зйомках випадково перерізав собі сухожилля і вени на руці, зробили операцію...»
Її сни - це вібpації душевної енергії, для якої не існує відстаней. Вони віщі. Чи віщували сни юного Івана близький акторський тріумф? Хто зна. А от Марічка побачила уві сні Тараса Шевченка, який завітав до них з Іваном додому, після чого Івану повідомили, що його затвердили на головну роль у фільмі «Сон». Шевченко - сакральна постать в Україні. Тому після ролі Тараса Шевченка Миколайчук став актором особливої місії...
Чи треба дивуватися, що іноді дуже важлива інформація передається людині у вигляді снів? Сни Марічки Миколайчук засвідчують здатність до ідеального телепатичного зв'язку з близькою людиною: перебування у незримому світі тонких енергій стало для неї чимось звичним. Якби зібрати ті сни, якими вона ділилася з журналістами, і ті, якими ще не ділилася, була б дуже цікава робота з психології. Як для читання, так і для дослідження науковців, які вивчають природу снів. Відомо, що для творчо обдарованих людей сновидіння - явище особливе. А якщо чоловік і дружина - талановиті люди і кохають одне одного? Незважаючи на те, що траєкторії творчого життя постійно розводили їх, і доводилося часто бувати в розлуці, кожна мить життя наповнювалась одне одним. У тому числі завдяки снам. Тому роль снів у житті Марічки Миколайчук дуже велика.
Маріччин спів
Народилася і виросла вона в Чернівцях. Її шкільне життя було наповнене мистецтвом - Марічка співала, танцювала, грала у шкільних виставах, була активною учасницею художньої самодіяльності. Тому, коли закінчила школу, вибір доньки рідних не здивував: вона вступила до студії при Чернівецькому обласному драматичному театрі ім. О.Кобилянської. «Ви часом не сестра Миколайчука?» - запитав її хтось із членів приймальної комісії. «Ні», - здивувалася дівчина тому запитанню. А через якийсь час побачила в театрі високого юнака, котрий щось розповідав у колі своїх товаришів. Він також глянув на дівчину. Їхні погляди зустрілися - і та зустріч поглядів, вважає Марія Євгенівна, все вирішила в її подальшій долі. Було навчання, і вони разом грали у виставах на сцені Чернівецького театру. Педагоги захоплювалися: «Яка чудова пара!» Він проводжав її додому пізньої години після вистав, їх повязувало щось більше, аніж спільне захоплення театром. Їхнє кохання розквітло - і от уже Іван повіз кохану в Чорторию - своє рідне село - на оглядини. Численна родина Миколайчуків прийняла Марічку відразу і беззастережно. Кращої нареченої годі було й чекати - доля виявилась доброю до Івана. Він розумів, що театр став його покликанням, але таємно мріяв про кіно. Після театральної студії закінчив ще й вечірню середню школу і, маючи атестат, збирався їхати до Москви, вступати у ВДІК. Та доля послала йому ще один дарунок: саме того року, коли планував подорож до Москви, в Київському інституті театрального мистецтва відкривається факультет кіномистецтва, оголошується набір студентів. Це саме те, про що і мріяв Іван,- професія кіноактора.
Чи відчувала себе актрисою Марічка? Так, вона також зріднилася зі сценою, але її чудовий голос викликав у колег і глядачів щире захоплення. У пролозі вистави «Леся» вона співала пісню «Гей, Карпати!». Пригадує, що критик з Москви на прізвище Піменов написав тоді: «Такий голос дає поштовх думати, що вистава буде цікава». І спів узяв гору над акторством. Невдовзі в Чернівцях гастролював Російський народний хор ім. П'ятницького, і вона пішла туди на прослуховування. Її послухали, сказали, що вона підходить, але треба приїхати до Москви, щоб пройти офіційну процедуру прослуховування, нагадали, що, крім української, має виконати й російську пісню. Вона приїхала через два тижні, прослуховування пройшла успішно: їй запропонували через два тижні приїжджати на роботу. З цією новиною вона верталася додому. А в дорозі думала: «Чому я маю співати російських пісень? А хто співатиме українські?» У Києві була зупинка, і дівчина вирішила спробувати щастя, адже знала, що тут є аналогічний колектив - знаменитий Український народний хор. Прослуховував її сам Григорій Гурович Верьовка. Її взяли. Так вона опинилася разом з Іваном у Києві. Він був студентом, мешкали вони в гуртожитку хору ім. Верьовки. Були щасливі й окрилені. Насичене життя - в Івана навчання в чудового педагога і режисера Віктора Іларіоновича Івченка, в Марічки - концерти і гастролі по всьому СРСР та за рубежем.
Її голос - дар щедрої талантами Буковини. Якщо говорити про його індивідуальні особливості, то він м'який, глибокий і приємний, може досконало передати стан душі. Щедрої й багатої. Цей голос можна порівняти з оксамитом зелених полонин і неповторним рельєфом Карпат, адже сформувала його природа чудової землі. Хтось може порівняти його з голосами виконавиць російських романсів, адже він так само чуттєвий у передачі найтонших нюансів, глибоких почуттів закоханого серця. Та є відмінність - цілковита відсутність форсування емоцій, вони виявляють себе природно, з якимось особливим благородством.
Вона співала в Народному хорі ім. Верьовки. Потім настав тривалий період успішного концертування у складі тріо «Золоті ключі» разом з Ніною Матвієнко і Валентиною Ковальською. То були часи глибокого застою, а тому спів їхній зігрівав серця і вселяв надію. Гармонія їхніх голосів захоплювала, свідчила про глибину і невмирущість української душі. Останні десятиріччя Марія Миколайчук - солістка Держтелерадіо, з яким також записала чимало пісень для фондів українського радіо.
Останнім часом почала практикувати сольний спів. Випустила три диски: перший «Прощаюсь, ангеле, з тобою», другий - «Буковина» 2002 року в мистецькому проекті «Наша Україна в піснях і музиці». У ньому - народні пісні її рідного краю, серед яких і улюблена Іванова «Ой летіли журавлі...» (нею у виконанні Марічки починався фільм «Білий птах з чорною ознакою»). Третій диск «Ой червона калиночко» вмістив 27 пісень - як українських, так і буковинських. І один твір там особливий: «Прощай, прощай, моє кохання» - музика Івана Миколайчука на слова Г. Гейне в перекладі І. Франка. Є і присвята: «Дорогим моїй душі людям присвячую свої пісні: Іванові Миколайчуку, найдорожчій для мене в світі людині, моєму чоловікові та його родині, які навчили мене з розумінням і душею ставитись до Її Величності Народної пісні. Та дорогій для нас з Іваном унікальній людині і другові Володимиру Івасюкові, який у свій час подарував мені цілу низку буковинських народних пісень та романсів, що записані були ним від сільських людей Буковини, від його батька та його дядька. Низький їм поклін і велика подяка. Марія Миколайчук».
Спів Марії Миколайчук і вона сама - втілення доброти, любові і благородства. Вражає її виконання пісні «Ой глибокий колодязю, золоті ключі». У цій пісенній мініатюрі сконцентрована драма великої сили переживання і складних почуттів: усвідомлення страху, тяжкого передчуття і спроби уникнути загрози. Зовні стримана манера виконання контрастує з цим драматизмом і дає вражаючий ефект. Ця пісня є шедевром виконавства. Народна артистка України Марія Миколайчук має в репертуарі сотні пісень і до кожної знаходить своєрідний ключ.
Іван та Марічка
Коли знімали в Карпатах «Тіні забутих предків», Марічка була на зйомках. Іван у кадрі трепетно вимовляв «Марічко...», й вона знала, що він звертається до неї... Світлим і неповторним було кохання його Івана Палійчука. До кіно Марічка долучилася ще раз. Щастя знятися у фільмі разом зі своїми подругами випало 1972 року, коли на Полтавщині знімали «Пропалу грамоту» за Гоголем. Тріо «Золоті ключі» виконало кілька пісень у кадрі- «Розпрягайте, хлопці, коней», «Благослови, земле». Атмосферу зйомок у Красногорівці з особливим почуттям згадують всі учасники. Це був справжній вибух українського козацького духу в центрі України, повернення в далекі часи Гетьманщини завдяки казковому твору Гоголя. Не забуваймо, що музику до цього фільму компонував Іван Миколайчук, саме тому такою природною є пісенно-музична складова. Тріо дівчат у фільмі було потрібне, аби унаочнити пісенність українців. У колізії між козаками і нечистою силою - чортами, відьмами, корчмою та пеклом - мало бути щось світле і непорушне, якісь сталі цінності. Тріо «Золоті ключі» подарувало таку сталість і світлу, незнищенну красу. Заодно підтримавши козаків у їхніх випробуваннях битвами, горілкою і пеклом.
Іван Миколайчук передчасно залишив цей світ. Серед когорти своїх колег і однодумців - Володимира Денисенка, Сергія Параджанова, Леоніда Осики, Борислава Брондукова, Вілена Калюти, Георгія Якутовича, Юрія Іллєнка - він відійшов за обрій наймолодшим.
Його дружина Марічка Миколайчук трепетно береже його пам'ять - 1991 року вийшла упорядкована нею книга спогадів та сценаріїв «Білий птах з чорною ознакою», а 2008 року - «Сценарії» Івана Миколайчука. Інтервю, які вона дала різним ЗМІ, не злічити. Але завжди знаходить нові штрихи і нюанси у спогадах про Івана. З вдячністю згадує його родину і колег. На ній відблиск Іванового світла. Це світло підтримує її - талановиту співачку і багату особистість.
Корисні статті для Вас:   Іванові "небилиці" на сцені2011-04-05   Історія "Пропалої грамоти" за архівними документами2011-04-05   "Івана я боготворив..."2011-04-05     |