"Бачити, мислити і споглядати світ" ( філософ Фабіан з фільму "Вавилон ХХ)
Йому судилося знятися у фільмі-легенді, в образі легендарного Шевченка, прожити легендарне життя та самому складати легенди. Я його не могла знати, але за фільмами, спогадами, думками і мріями Іван Миколайчук мені близький і рідний. У мас-медіа його вважають «українським секс-символом з божою ознакою»(1). Його харизматичність і вроду ніхто не заперечуватиме, але серйозний вдумливий погляд та філософія, співзвучна Григорію Сковороді, роблять його не лише «душею поетичного кіно» (С. Параджанов), а й одним із символів України, за яким нас знають у світі. У поезії Ліни Костенко «Незнятий кадр незіграної ролі» є такі рядки: «О, як натхненно вміє він не грати! Як мимоволі творить він красу!». Цілісне світобачення Івана Миколайчука наповнювало яскравими фантастичними образами багато фільмів, незалежно від того, був він актором, сценаристом, режисером, займався музичним оформленням, долучався до творення тріо «Золоті ключі» чи косив траву і займався господарством – «Адже мистецтво потребує часу на всі дрібнички...»(2). Допитливість, майже наукове дослідження обраної теми, увага до найменшої деталі створювала глибину та філософічність, що вражала колег та глядачів. А також дозволяла імпровізувати, створюючи життєво достовірні, органічні та різнопланові пісні: жартівливі «Танцювала риба з раком» чи «Причесався, прилизався», ліричні «Ой верба ж верба, де ти зросла», «Там, де Ятрань круто в’ється», «Ой чий то кінь стоїть», історичні «Чорна земля ізорана», аркан чи весільний танець Романа і Аннички, гру Петра Дзвонаря на цимбалах чи Фабіана на скрипці, політ на коні, інтонаційні барви гуцульської говірки Івана, духовний максималізм комісара Громова, життєвий досвід філософа Фабіана.
В його роботі звучання світу, мови, музики мало неабияке значення і мусило бути досконалим. Особливо хочеться підкреслити саме цей, маловідомий, але надзвичайний внесок у палітру українського кіно Івана Миколайчука. У титрах фільму Б. Івченка «Пропала грамота» його робота зазначена як «народну музику й співи дібрав», у «Вавилоні ХХ» – «музичне оформлення». За цими скромними рядками стоїть багатство народної музики, зокрема славнозвісний «Запорізький марш» (музиа кобзаря Євгена Адамцевича, оркестрування Віктора Гуцала), що його вперше виконав Оркестр народних інструментів України під керуванням Якова Орлова на сцені Київського театру опери та балету 12 квітня 1970 року. У титрах тієї ж «Пропалої грамоти» (1972 рік) не вказано ще один твір, що, окрім Гоголя, послужив літературною основою для сценарію – «Закоханий чорт» Олекси Стороженка, у якому дід-бандурист розповідає про любов Трутика (чорта) до Одарки (відьми). Окрасою фільму стало також звучання бандури Галини Менкуш, яка входить до сотні найвидатніших українців ХХ століття (на той час солістки Українського заслуженого академічного народного хору ім. Г. Верьовки). Повнозвучне звучання бандури було новаторським як за виконанням, так і застосуванням. Гурт автентичних троїстих музик – братів Чередників знайшов сам Іван Миколайчук (цікаво, що Солопій Чередник, їхній прадід, з яким Гоголь познайомився під час перебування у Личківці, став прототипом Черевика). А як не згадати про участь Миколайчука у створенні відомого на весь світ тріо «Золоті ключі»! За свідченням Валентини Ковальської саме в домі Івана та Марії Миколайчуків вони вперше зібралися разом. Під час роботи над фільмом Іван просив дівчат заспівати «Розпрягайте хлопці коні» інакше, по-жіночому протяжно.
Перефразовуючи Вольтера, можна сказати: «Якби Івана не було, його слід було б вигадати». Для України і для її мистецтва образи, створені Іваном Миколайчуком, є візитівкою, що увібрала сутність духу нації та її ментальності. Цитатами з фільмів за його участю ми користуємося в повсякденному житті, а саме життя видатного актора стало прикладом незламного поступу до мети, як і життя Тараса Шевченка або Лесі Українки. Та все ж закарбована у 37 фільмах харизматична постать Івана залишається загадковою та до кінця не розгаданою. Передивляєшся фільми багато разів – і раптом бачиш нові і нові штрихи і грані його ролей. Глибокий погляд його очей надихає створювати нові й нові історії. А може, й небилиці. І про Івана також…
У телепередачі «Чтобы помнили» Леоніда Філатова (19 розділ) Людмила Лемешева згадує розповідь Івана Миколайчука про те, що він з дитинства почав записувати пісні, оповідки та назбирав їх більше тисячі. Юрій Іллєнко – що першопочатково «Білий птах з чорною ознакою» був величезною кількістю нарисів, типів, характерів не лише про сім’ю у вигляді щоденника.
Не можу пояснити, чому я, корінна киянка, поїхала по селах збирати пісні, чому жила більше двох тижнів в Космачі і вчилася у простого сільського гуцула Самокіщука Юрія Миколайовича грати на діатонічних цимбалах – і не просто грати, а може, й жити. Пісні лунають у моєму виконанні на концертах, фестивалях і дисках, у фільмах, де я працюю звукорежисером. Без цього я не змогла б написати дисертацію «Звук як компонент образної структури фільму» – на жаль, єдину в Україні на тему звуку у фільмах. Багато журналістів тепер питають у мене, що я з того маю і чому я це роблю. Адже це багато праці. Знайомі і друзі дивуються: у тебе таке яскраве і різноманітне життя! А я відповідаю одним і другим: так, це і натхнення, і конкретизована життєва мета, і невичерпне джерело сил, мудрості, краси. У псалмі «По горам-горам сам Господь ходив і сади садив» згадано причини найбільших гріхів українців: вони утреню просипають, обідню прообідують, а вечірню прогулюють. Хоча і не будь-де, а по вишневих садах, по прохолодних вечорах. Але маючи потужний стрижень свого ідеалу та шлях до його досягнення, людина працює не покладаючи рук і не зважаючи на перешкоди. Саме таким, на мою думку, був Іван Миколайчук.
1 Газета «Без цензури». Наталка Позняк-Хоменко, 22 серп. 2006.
2 З листа І.Миколайчука до Мірчо Мінтенка. Невідомі листи Івана Миколайчука// Кіно-Театр, 2006. – №3. – С. 22.
Корисні статті для Вас:   "Івана я боготворив..."2011-04-05   Історія "Пропалої грамоти" за архівними документами2011-04-05   Іванові "небилиці" на сцені2011-04-05     |