Валерій Гайдабура. А що тато робить в театрі?
Альбом пам’яті. – К.: Антиквар, 2011. – С. 240
Дорогий Валерію Михайловичу!
І що ж тато робив і робить у театрі?
Ось вийшла ще одна ваша праця… І мені дуже сумно. Ви «занурили» мене в мою юність, коли я поверталася на канікули у свій рідний Бердянськ (навчалась я у Київському театральному інституті), а на столі вже лежав стосик газет: «Запорізька правда», «Індустріальне Запоріжжя», «Комсомолець Запоріжжя», які для мене збирала моя матуся. Ми, звісно ж, дивились вистави Запорізького театру ім. Щорса в Бердянську, знали багатьох акторів. Тому матуся тикала пальчиком у прізвище автора статей і примовляла: «Запам’ятай це прізвище. Ось як потрібно любити свій театр». Я запам’ятала… Через багато років побачила статтю Валерія Гайдабури в журналі «Український театр» про три (!) вистави «Любов, джаз і чорт», що йшли у різних містах України. Виставу Київського ТЮГу в постановці Миколи Мерзлікіна було прийнято завлітом Запорізького театру так серйозно і глибоко, там було стільки серця і душі, так віртуозно протягнуто струночку між старим Юозасом Грушасом (автором п’єси) і нами, «молодими та зеленими» Андрюсом і Беатріче, що виникло відчуття: десь обізвалась рідна душа, до якої треба їхати в гості.
Можливо, після цієї рецензії я почала усвідомлювати, що «сцена» «приймає» мене, до цього начебто були і вдалі ролі, але відчуття падчерки, «нічийної» сиділо десь у глибині.
Тому радію за кожного актора, чиє ім’я є в книзі «А що тато робить в театрі?». Вистава розпорошується, коли сходить зі сцени, не залишається нічого, телеверсії не дають уяви про диво, що відбувалося колись на сцені. Тому хай живе людина, що зафіксувала цю мить – духовний зміст того, що діялося.
Валерій Михайлович розпочинає цю історію з «викриття» своєї професії, яку він називає фантомом, професії завліта театру. Пише легко, з гумором, смішне поступово занурюється в драматичне, а потім і в трагічне. «Тавро» – багатоликий «чиновник з особливих доручень» – це Біль! Але при цьому гумор не полишає автора, і ти розумієш, яким характером, волею, якою силою духу потрібно володіти, щоб залишатись завлітом багато років, не зненавидіти, не проклясти, а продовжувати займатись цією справою і любити її.
Книга дуже вдало вибудувана за композицією. «Професію – фантом» написано людиною, яка пройшла великий шлях у театрі і з театром, пережила, зрозуміла не тільки прекрасне, а й все жорстоке, низьке в ньому; і тепер з іронічною усмішкою дивиться на молодих: «А тепер – ви…»
Велика кількість світлин у книжці залишає враження, що ти дивишся фільм – одночасно про життя автора та з історії Запорізького театру імені М.Щорса. І в цій кінострічці – ніби годинник повертає час – крупним планом молодий хлопець, що закінчив університет, з надією і радістю дивиться у своє театральне майбутнє. Він знайшов у своєму улюбленому колективі можливість досліджувати, «розслідувати», знаходити людей, пов’язаних з цим театром, по всьому Радянському Союзі. Зумів першим дослідити історію українського сценічного мистецтва під час окупації України німецькими фашистами, видавши на цю тему дві книжки – «Театр, захований в архівах» та «Театр між Гітлером і Сталіним», побував у США, Канаді, Німеччині, вивчаючи ще одну драматичну «інтригу часу» – театр повоєнної української діаспори, встиг видати з цим дослідженням пов’язану книжку «Летючий корабель Лідії Крушельницької». Врешті спромігся оточити себе розумними, талановитими наставниками, друзями, знайти любов, сім’ю і… пізнати секрети того Театру, який живе у людини в серці і його не може зруйнувати НІЩО! Влітку – Ваш золотий ювілей, Валерію Михайловичу, – 50 років служіння сценічному мистецтву. Знаю назву Вашої нової праці – «Театр, розвіяний по світу». Бажаю, щоб все вийшло, як Ви того прагнете!
З повагою – Валерія Чайковська
Вересень, 2011
Корисні статті для Вас:  
  |