Про популярність актора передовсім свідчать цитати його героїв, що «пішли в народ». І якщо на запитання «Грищенко, як ви уявляєте собі тютюн у тимчасове користування?» незнайомець відповість реплікою «Ну, не вічно ж йому бути…», можете не сумніватися – перед вами шанувальник Брондукова.
У творчості цього артиста навряд чи знайдеться й півдюжини головних ролей, однак популярність, зароблена другорядними ролями й епізодами, тим паче унікальна. Так талант крапля за краплею пробився в цей світ і залишився в пам’яті глядачів.
Про Брондукова, актора й людину, розповідає Олександр Павловський – режисер фільмів «Зелений фургон», «Світла особистість», «І чорт із нами!», у яких Брондуков зіграв помітні ролі.
- Пане Олександре, як відбулося ваше знайомство з Бориславом Брондуковим?
– Спочатку я побоювався Борі. До того ж доводилось чувати з Києва – що він часом вибухає, ображається. І коли він приїхав на зйомки «Зеленого фургону», ми тривалий час придивлялись один до одного.
У нас відразу виникла делікатна етична тема: якою мовою він розмовлятиме? Зрозуміло, мав би українською. З іншого боку, це був фільм на замовлення Центрального телебачення. Тож він мав говорити по-українськи, але суржиком. Може, й не таким розв’язно-естрадним, як говорить Данилко, а таким, який справді побутує в селах Південної України. Ми довго шукали. Борі здавалося, що це буде образливо. Я тривалий час вважав Борю українцем, аж доки не дізнався, що його батько росіянин і, здається, був військовим. Та й прізвище в нього не українське. Він мені щодо свого прізвища розповів одну історію. Якось до нього приїхав журналіст брати інтерв’ю й відразу вирішив з’ясувати: «Вибачте, ваше прізвище Барандуков чи Бурундуков?» Однак, можливо, це Борин естрадний жарт. У всіх акторів є такі дотепи для зустрічей із глядачами.
Спостерігаючи за його скутістю (особливо це виявлялося в спілкуванні з популярними акторами), я подумав: може, це пов’язано з тим, що його амплуа, скажімо, – не герой-коханець... Згодом, коли ми вже познайомилися, розговорилися, здружилися, він постав надзвичайно делікатною, зворушливою, сором’язливою людиною. Можна сказати, це була певна внутрішня культура, притаманна людям провінційним у доброму розумінні цього слова.
– А на акторській роботі це якимось чином позначалося?
– Ні. Навпаки, під час зйомок Боря дуже багато пропонував. Мабуть, під впливом того, що раніше в «Зеленому фургоні» Габая цю саму роль грав Тарапунька-Тимошенко, і вона була викривально-комедійною. Адже так було її виписано в повісті Козачинського – роль міліціонера-хапуги, котрий видає «речові докази в тимчасове користування». Однак коли я знімав Борю, то згадав його попередні екранні образи, в яких він передовсім зворушливий, а вже потім – кумедний. А кумедний не тому, що комікує, а тому що абсолютно достовірний. Це та абсолютна достовірність, що стає кумедною. Як у Нікуліна, Папанова, Сашка Дем’яненка – це артисти однієї ланки.
Ми з Борею шукали в його персонажі того, що зветься «сермяжністю», тобто народної правди. Адже головний герой, якого зіграв Харатьян, – революціонер, котрий стоїть на своєму, адвокат Червень – бандит, котрий стоїть на своєму. А є ще й звичайна маленька людина, котру примусили стати міліціонером, дали їй цю гвинтівку... Він міліціонером став через те, через що подекуди й тепер стають. Це єдина робота, де сільська людина, коли голод навколо, може вижити й родину нагодувати. І ми з Борею шукали саме такого виправдання поведінці героя: треба нагодувати всіх родичів, які дивляться на нього як на начальника з гвинтівкою.
У картині є епізод, коли Грищенко з Патрикєєвим їдуть возом до Одеси, зупиняються десь на заплаві, і Грищенко в кальсонах купається з конем. Це ніяк не стосувалося сюжету. Просто було спекотно, і коня повели купатися. А в тому місці безліч гадюк, і ми боялися туди заходити – були у високих чоботах, із киями... А Боря роздягнувся до кальсон і каже мені: «Сашко, ану подивись!» Пішов до коня й заходився на його хлюпати. Він так сказав, бо не любив нічого нав’язувати, лише показував. Вочевидь, знав собі ціну, розумів, що він талановитий і що це сподобається режисеру. І влучав у ціль.
У нас оператор надзвичайний був – Вітя Крутін, завдяки якому ця картина, зрештою, і відбулася. Оператори ігрового кіно неквапливі: «Ось це треба ввімкнути, тут підсвітити...». І все живе губиться, коли вони починають заводити свою атрибутику. А Вітя був, як хронікер, побачивши щось цікаве, хапав камеру й фільмував. Вони з Борею один одного знайшли, добре відчули цю картину.
Коли ми приїхали знімати сцену зі сплячими на возі, я почав пояснювати Віті, що хотілося б мати звечоріле небо... А він каже: «Знаєш, Санько, ти мені всю цю хріновину не розповідай. Ліпше скажи, що там у фонограмі буде?» – «Жаби квакатимуть...» – «Отак би й сказав!» І епізод було знято надзвичайно.
Боря запропонував також фінал – коли заарештований Грищенко картоплю на гауптвахті чистить – такий підсумок його ролі. У сценарії цього не було. Коли ми зрозуміли, що роль усе одно вийшла викривальною, а не зворушливою, тоді придумали: сидить Грищенко, вже без ременя, без гвинтівки, без усієї своєї бравості, згорбившись, картоплю чистить і не знає своєї долі. А тоді на гауптвахті й прикінчити могли. Це останнє, що залишилося в картині, – зворушлива, нещасна людина.
– Чи можна зарахувати Брондукова до старої акторської школи, майстри якої готувалися до ролі ґрунтовно, а не просто приходили на зйомку й виконували вказівки режисера?
– Напевно. Оскільки він людина, поза сумнівом, талановита, мав значний внутрішній резерв, який чекав на свою реалізацію. Усі великі артисти відчувають, що вона в них недостатня. Приміром, покійний Сашко Дем’яненко, котрий також грав у «Зеленому фургоні», хотів виконувати й інші ролі, класики прагнув. Однак у нього така можливість хоча б у театрі існувала, а в Борі цього не було.
– До речі, Дем’яненко у вашому фільмі теж зіграв не притаманну йому кінороль.
– З Дем’яненком я познайомився, коли він озвучував Адомайтіса в картині «Трест, який лопнув». Ми здружились, і я зрозумів, що він зовсім не Шурик з картин Леоніда Гайдая, а дуже вразлива, сором’язлива, інтелігентна людина, яка чудово знає поезію. І я захотів, щоби глядачі побачили, яка він людина – не персонаж, а саме людина. У повісті Козачинського його героя практично немає: кілька рядків про те, що на допомогу одеській міліції приїхали рязанські робітники на чолі з метранпажем Шестаковим, якого виписано доволі скупо. Я почав вигадувати епізоди, коли вночі він на заїжджому дворі читає «Дванадцять» Блока й таке інше. З ним також, як із Борею, ми тягнули цю «зворушливу лінію».
Сцена, в якій убили Шестакова, а Грищенко з переляку, замість того, щоб стріляти, сховався, вигадана практично на знімальному майданчику. Володя Патрикєєв відбирає у Грищенка гвинтівку, а той, як постійно затуркана людина, відбувається жартом: «Та нашо вона вам?» А далі все зліше і зліше: «Та нашо вона вам?!» Зрозумів: скільки ж можна знущатися з мене?! Таких людей чимало – простеньких на вигляд, під дурника, проте всередині в них дрімає така сила, що за певних обставин не дай Боже їй вирватися назовні.
– Ви одразу планували Брондукова на роль Грищенка?
– Так. Лише спершу побоювався, що Боря може розвернутися й поїхати. Мені так здавалось. Не виключено, що він і сам побоювався того, як виглядатиме в цій ролі в Україні. І, вочевидь, побоювався недарма.
Це тепер «Зелений фургон» – золотий фонд радянського кіно. А коли ми його зняли, все було по-іншому. До газети «Правда» й до ЦК КПРС надійшло багато листів про те, що ця картина «плямує образ героїчної радянської міліції», мовляв, наша міліція була не така. І передусім «дісталося» Грищенку – «хапузі й дурнику, котрий нічого не вміє». Тоді ж на пленумі Спілки кінематографістів України виступив перший секретар Тимофій Левчук, який у своїй промові розніс «Зелений фургон»: казав, що режисера слід позбавити цієї картини раз і назавжди. До того ж існував фільм «Народжена революцією» – кіно про «зовсім іншу» міліцію.
І цькували нашу картину доти, доки не пішла лавина листів від справжнього глядача. Тут і з’ясувалося, що все насправді інакше. Що «заслужений ветеран Радянської міліції», «полковник у відставці», який написав лист протесту, – лише фельдшер, котрий у міліції ніколи й не служив...
– А коли ви зрозуміли, що Брондуков вас «визнав»?
– Спочатку в мене з ним були робочі стосунки: на зйомках зустрічалися, на зйомках і прощалися – ми, так би мовити, придивлялись один до одного. Я знав, що вони з Дімою Харатьяном і Костею Григор’євим, котрий грав начальника оперативного загону, збиралися вечорами... А в мене часу не було. Це ж телевізійна картина – грошей мало, а обсяг роботи великий: у селі Нерубайському під Одесою ми цілу ринкову площу побудували.
Однак наприкінці зйомок ми з Борею зійшлись...
– І пісні співали?
– І пісні співали, звісно. Боря – людина запальна. І, звичайно ж, не вистачало… І, звичайно ж, бігали до магазину… І стали друзями. Він у мене знявся ще у двох картинах – «Світла особистість» та «І чорт із нами!». В останній грав полковника – начальника міської міліції.
– Цей фільм рідко демонструють…
– Ця картина – спільне виробництво Одеської кіностудії та радянсько-канадського концерну «Сов-Халіж», що займався лісом і хутром десь у Канаді. Фінансували картину канадці.
І картина вийшла гарна, і пісні Дунаєвського також. Тут ось яка історія: в розпал перебудови сиділи ми зі сценаристом Ігорем Шевцовим на першому Одеському фестивалі «Золотий Дюк», на якому були й Коротич, і Мастрояні. Дивилися на це «торжество гласності», я Ігореві й кажу: «Уявляєш, що було б, якби Сталін зараз ожив і зайшов сюди?» А Ігор: «Це ж хороший сюжет!» Ми написали сценарій і зняли картину про те, як іде якийсь гумористичний фестиваль у якомусь місті Чорноморську. Назву взято з Ільфа й Петрова, проте йшлося про Одесу. І в розпал фестивалю в місті з’являється Сталін… А наприкінці картини з’ясовується, що це пацієнт, котрий утік із психлікарні.
Спочатку фільм добре розкрутився. Щотижня я їздив до Москви на черговий показ. На Верховній раді СРСР його показував голова президії Хасбулатов. Італійська телекомпанія RAI-1 купила його для показу в Європі. Картина була досить дорога. У ній звучить багато пісень, задіяно чимало зірок. Лариса Удовиченко, вийшовши на майданчик, подивилася на все це й сказала: «Шурику, ти збожеволів! Хто в тебе в масовці знімається?» А знімалися практично всі комедійні актори, які в нас тоді були.
Однак найдивніше почалося згодом. Ми здаємо роботу в Держкіно, а одна з редакторок каже: «Так, гарна картина, кумедна... Шкода, що такого вже не може статися в нашій країні!» Вона сказала це, я пам’ятаю дату, 30 червня 1991 року.
А далі був усім відомий путч. Я перебував тоді в Москві, писав сценарій для наступного фільму. Мені телефонують з Одеси й кажуть, аби я поки що не повертався, бо стрічку заарештували й вивезли до місцевого КДБ. Того ж дня – 19 серпня – до мене приїхала людина з італійського посольства і сказала: «Маємо змогу вивезти картину на відеокасеті до Європи посольськими каналами. І якщо заколот закінчиться перемогою ГКЧП, ми покажемо її по всій Європі. Однак ви розумієте, що на вас чекає...» А я й без того тямив, що зі мною буде: «Гірше не стане, тож візьміть і покажіть». Її вивезли, а вже через день уся ця історія скінчилась. Проте в Європарламенті її продемонстрували.
Потім виникли проблеми юридичного характеру. Концерн, що фінансував картину, зник. Тепер для того, аби показати її по телебаченню, треба мати «добро» усіх, кого вказано в копірайті. А фірми немає, і немає ніякого правонаступника.
– Роль Брондукова в цьому фільмі майже німа…
– Після другого інсульту Боря вже погано розмовляв. Перший інсульт стався через півроку після «Зеленого фургона». І зверніть увагу, що в усіх картинах відтоді він себе не озвучує, це роблять інші актори.
Ми зважили на це, коли знімали «Світлу особистість». А там якраз чимало тексту, і тексту репризного – за Ільфом і Петровим. Це не те, що можна перебрехати або переставити. А Боря ще й скоромовкою говорив – така в нього манера. Звісно, таку мову важко озвучувати.
Ми спробували трьох акторів, зокрема й тих, хто доти озвучував Борю і в картинах за Конан Дойлем, і в «Ми із джазу». Я послухав їх і зрозумів, що це взагалі ніякий не Брондуков, що роль вийде провальною. Тоді я викликав Борю...
А Боря був страшенно впертою людиною. Я розумів, якщо я зателефоную йому і скажу: «Борю, приїзди, ми все-таки спробуємо тебе озвучити», – він не приїде. Тож слід було щось вигадати. І ми вигадали – «дозняти». Озвучували ми в Ленінграді. Боря приїздить «на зйомку», я йому кажу: «Спробуємо тебе озвучити». Він категорично відмовляється. Ну ніяк! Я і так і сяк: «Ну, потроху, по одному реченню, по півречення…» А він: «Так у тебе й грошей немає…» А це було справді дорого, адже потрібні були додаткові три-чотири зміни. Але я не уявляв, як Боря звучатиме не своїм голосом. А він хоча й дякував, проте категорично відмовлявся.
І мені раптом спала на думку розгадка такої впертості: адже навколо всі аси – влучають із першого дубля. Дем’яненко, Караченцев, Мишко Кокшенов, Свєтін – аси озвучення! І він не хотів, щоб вони чекали, поки він «прилаштується» до своїх реплік. Тоді ми зупинили процес на чотири дні, подякували артистам, і в цей час працювали тільки з Брондуковим. По репліці, по півречення, проте озвучили його всього!
Коли ми почали, я побачив, як у Борі відразу очі заблищали. Він практично ніде не влучав. Та в нас був дуже хороший монтажер, і я казав Борі: «Ти лише стеж за інтонацією, щоб інтонаційно цікаво звучало, а ми вже якось помучимось, але змонтуємо. А де вже зовсім не виходитиме, поставимо перекладки на партнерів...» Так маленькими шматочками, наче бісеринку до бісеринки, склеїли всю фонограму. І я страшенно радий, особливо тепер, що мені це спало на думку. Ми зробили це, і Боря переміг!
– Кажуть, що Брондуков був багатослівний на знімальному майданчику, завжди анекдоти розповідав…
– Анекдоти, так… І не лише на майданчику. Це була, так би мовити, друга половина його «я». Він спочатку приходить скутий, сидить у гримерці й мовчить. Та щойно його зачеплять, і він відчує, що вписався в колектив, що його визнали, – усе: лантух анекдотів розв’язується. Анекдоти, випадки зі знімальних майданчиків, історії з його життя, зокрема й дитинства, – усе, що завгодно! Оповідач він був чудовий. Не знаю, чи виступав він з естради, та зустрічі з глядачами, певно, були. Його доречно було возити, адже достатньо написати на афіші, що буде Брондуков, – і глядачі просто повалять.
– У чому виявлялася любов публіки до Брондукова?
– Усі його ролі, починаючи з «Афоні», просто розтягли на цитати! Років через три після «Зеленого фургону» стояв я взимку на тролейбусній зупинці. А взимку в Одесі ожеледь, транспорт курсує погано. Нарешті, хвилин через сорок, під’їхав тролейбус, а людей – купа. Вже нікуди лізти – висять, але не сходять. І водій, звісно, їхати не хоче, каже в мікрофон: «Звільніть задній майданчик!» А там за якоюсь повною жінкою повисло двоє пацанів. І тоді ця пані, замість якої можна було б чотирьох упхнути, почала вимагати, щоб вони злізли. А вони, навпаки, ще більше натисли на неї, і один каже: «Ви, мамашо, проходьте й не хвилюйтеся – я вас іззаду прикрию». Себто вимовив Борину репліку. А коли фрази артиста «йдуть у народ» – це й є перша ознака популярності.
Боря популярний був через те саме, що й трійця Гайдая, – в народу існувало відчуття, що «він наш». У будь-якого народу є такі персонажі. Звісно, глядачі його любили. Це ж окремий персонаж у нашому кіно! А головні ролі які були – в «Камінному хресті» в Льоні Осики та у «Громадянці Никаноровій»!
– Чого не любив Брондуков?
– Не зносив панібратства. А з панібратством пхалися часто через те, що він маленький, кумедний, «простецький». Особливо на вулиці до нього багато лізло на «ти». І він одразу замикався в собі. Так само й у знімальній групі. Скажімо, до Адомайтіса ж не «підкотиш» так, а до Борі чомусь багато чіплялися. Це зовсім не означає, що він був пихатий. Навпаки, пам’ятаю, ми з Борею сиділи й випивали, і він бігав до магазину, хоча було кому бігати… Він був «своєю людиною», проте коли незнайомець поплескував його по плечу, Боря миттю замикався і, як-то кажуть, голки випускав.
– Оберігав свій внутрішній світ?
– Авжеж. Напевно, багато хто думав, що Брондуков у житті такий, як і на екрані. А він не такий – він талановита, розумна, освічена, інтелігентна людина.
Борин внутрішній світ не відповідав його зовнішності. У тому й полягає глибина таких акторів, як Брондуков, Папанов чи Дем’яненко, їхня акторська гідність. От Коля Караченцев, граючи дурнуваті ролі, всім при цьому демонструє: дивіться, мовляв, який я розумний, виконую цю дурнувату роль… Це водевільний прийом з французької комедії, коли глупоту демонструють. А Боря не грав своїх персонажів дурнуватими, він грав їх абсолютно достовірними.
– Кіноактори не люблять репетирувати…
– Боря любив. І робив це охоче. При цьому він обережно й уважно ставився до партнерів. На репетиціях спершу дозволяв партнерові соло, придивлявся, а потім утягувався, утягувався – і вже незрозуміло було, хто головний. Боря робив це тактовно. Є артисти, котрі люблять партнерам підказувати: «А ти зроби так!» А Боря вів роль так, що решта змушені були підігравати. А куди їм було подітися, коли він так заграв! Тобто він вів перед, ключ був у нього.
Що цікаво, Боря з костюмами любив працювати. Кіноартисти цим не займаються: вони приходять – їх костюмери вбирають. Боря ж починав будувати свій образ у костюмерній.
У «Зеленому фургоні» я хотів одягти Борю по-іншому. І те, що на ньому солдатський однострій та обмотки, – це його ідея. Я хотів, аби він ходив такий поважний – у хромових чоботях, що йому у фільмі постійно дарують. А Боря у відповідь: «Та ні, Сашко. Те, що він краде, він же боїться показати. Усе це він десь у підпіллі тримає та родичам роздає».
У картині «Світла особистість» зверніть увагу на його картуз – це Боря вигадав. Козирок насунутий на очі, тож їх не видно. Костюмерка дала йому картуз більшого розміру. Інший відмовився б: «Дайте інший – цей завеликий». А Боря замість того взяв і нап’яв його на вуха, а вуха з-під нього виставив: вуха стирчать, а козирок – на очах. І відразу з’явилася потреба ходити із задертим підборіддям. І так з усіма й розмовляти.
Боря ґрунтовно ставився до ролей. Коли талановито зіграно роль, то здається, що це легко. Насправді – навпаки: це означає, що все дуже ретельно продумано й зроблено, кожен нюанс. Це також талант. Талант, даний Богом. Однак Бог розпоряджається не лише нашими талантами, а й життям.
Корисні статті для Вас:  
  |