Певно, найважче для будь-якого митця – впродовж тривалого часу лишатися сучасним. Не в розумінні постійно відповідати моді чи останнім тенденціям у мистецтві. Зрештою, нас давно привчили до думки, що генії випереджають свій час і мало коли зрозумілі сучасникам. Та мова про інше – про відмову від готових формул і єдиних рецептів успіху, про відкритість до світу в усіх його проявах і здатність відчувати цей світ як живу матерію, що постійно змінюється. Митець, який уміє чути ці зміни й знаходити власну, щоразу іншу, форму для їх вираження, має значно більше шансів лишатися актуальним і цікавим для різних поколінь.
Усе сказане, поза сумнівом, стосується і Валентина Сильвестрова (1938 р.н.) – композитора, який уже понад сорок років однаково плідно творить у найрозмаїтіших музичних жанрах. Музика народжується в ньому щодня – на кухні, доки закипає вода в чайнику, дорогою в місто, за інструментом із партитурою. Вже не перший рік він не встигає записувати на диски свої довершені партитури, адже в голові звучить нова, щойно народжена, музика, яку треба встигнути покласти на ноти, доки її не витіснила інша…
«Аванґард – це ще й уміння відійти від аванґарду», – цитує слова композитора російський музикознавець із Берліна Тетяна Фрумкіс. І в цих словах – один із ключів до розуміння його творчості.
Ім’я Валентина Сильвестрова й справді асоціюється в багатьох із музичним аванґардом 1960-х. Тут його згадують в одному контексті з Леонідом Грабовським, Арво Пяртом, Софією Губайдуліною, Едісоном Денисовим та ін. – композиторами, які здійснили своєрідний прорив у радянській музичній культурі того часу, цілковито відійшовши від естетики соцреалізму. Відмова від простих і зрозумілих мелодій, які відповідали б «потребам пролетаріату» (саме цим 1963-го року комісія консерваторії й аргументувала свою відмову зарахувати Першу симфонію Сильвестрова як його дипломну роботу), перетворила всіх цих композиторів на мимовільних дисидентів: їх виключали зі спілок композиторів, їхню музику не виконували, а партитури не друкували впродовж майже двох десятиліть.
Леонід Грабовський згадує, з яким нетерпінням він у 60-ті перекладав із німецької «Вступ до дванадцятитональної композиції», як захоплено композитори відкривали для себе нюанси додекафонної та атональної музики. А Ігор Блажков, український диригент, який був одним із перших ентузіастів «київського аванґарду» й виконував усі «найсвіжіші» твори, розповідає про їхні щотижневі зібрання, на яких кожен із композиторів приносив «домашнє завдання» – фрагмент чи твір, створений за якимось новим, щойно вивченим, принципом. Саме тоді й виявилася ця особлива внутрішня «схильність» Сильвестрова до аванґарду: його музика, як нічия інша, звучала дуже природно – це не були прості технічні вправляння, а справжнє мистецтво.
Тож не дивно, що про молодого Сильвестрова вже тоді прихильно відгукувався Теодор Адорно, який побачив однодумців у київських та московських музикантах-«шістдесятниках». За його новою музикою уважно стежив Альфред Шнітке.
Український музикознавець Олена Зінкевич, аби ліпше пояснити особливості музики Сильвестрова того часу, порівнювала її в своїй статті з безпредметним живописом (супрематизмом та орфізмом), зверненим більше до «душі» картини – кольору, колориту тощо(1), – а не форми.
Тоді ж прийшло й міжнародне визнання: 1967 року композитор отримав міжнародну премію ім. Сергія Кусевицького (США), а 1970-го – премію Міжнародного конкурсу композиторів «Gaudeamus» (Нідерланди).
І тим цікавіше, що вже наприкінці 1960-х Сильвестров відходить від аванґарду. Його музика наступних десятиліть стає відчутно милозвучнішою та ліричнішою, і цей ліризм лишається однією з домінант і його найновіших творів, написаних вже в 2000-х. «Аванґардизм – як сіль (…) Її має бути трошки, бо без неї страва буде піснувата (…) Та саму сіль довго їсти не будеш».
Із особливою ніжністю згадує Сильвестров про свою покійну дружину – Ларису Бондаренко, музиканта і музикознавця, першого слухача і критика всіх його творів, яка, за словами Віктора Сусліна, майже відразу побачила й оцінила музичний потенціал чоловіка і всіляко підтримувала його. Скажімо, відомий «демарш» на молодіжному пленумі композиторів у 1960-ті, коли Сильвестрова виключали зі Спілки, відбувся саме за її ініціативи.
Її несподівана кончина 1996-го настільки вплинула на Сильвестрова, що певний час він навіть думав відмовитися від композиторства. А знаменитий «Реквієм», що мав стати (але, на щастя, не став) таким собі останнім акордом, 2005-го номінували на «Grammy» як найкращий сучасний класичний твір.
У фільмі чимало цікавих мікросюжетів, кожен із яких міг би стати темою окремої статті. Скажімо, про стиль роботи Сильвестрова (як сказала Т. Фрумкіс, це рідкісний тип музиканта, який уже не перший рік займається музикою майже цілодобово). Або ж про неймовірну складність партитур, нюансованих величезною кількістю музичних знаків (Арво Пярт назвав це «дорогою», «на п’яти метрах якої – десять дорожніх знаків»; тож «водій» має лишатися дуже уважним, аби не потрапити в «аварію»). Чи про відчуття відповідальності за звучання своїх творів (Сильвестров дарує кожному майбутньому виконавцю свого твору диск із записом власного виконання – аби той відчув, що прагнув побачити в цій музиці композитор). Чи, нарешті, про дивовижний аскетизм у побуті (сорок років нинішній лауреат Шевченківської премії мешкає все в тій же радянській багатоповерхівці, користується тими ж старими меблями, ходить скромно вдягнений і в старезних, як світ, окулярах), що так контрастує з багатством його музичного світу.
Доріан Супін (1948 р.н.), естонський кіно- й телережисер, народжений у Ленінграді, зумів створити тонкий фільм. Не лише інформативний (а про Сильвестрова цікаво й тепло розповідають його друзі та колеги: композитори Леонід Грабовський, Софія Губайдуліна, Андрій Волконський, Віктор Суслін, Арво Пярт, Олександр Кнайфель, Ґія Кончелі; диригенти Андрій Борейко, Ігор Блажков, Ґідон Кремер; а крім того, численні виконавці його творів, музикознавці, друзі, родина та ін.), а й трохи акварельний і ліричний за своїм настроєм. Музика Сильвестрова, яка тут звучить, стильово відповідає різним етапам розповіді й, зрештою, різним етапам життя композитора. Зрештою, це не має дивувати, адже Супін не вперше знімає «музичні» стрічки. Особливий успіх в Естонії мав, зокрема, його фільм-діалог із Арво Пяртом.
І все ж його фільм не перший, присвячений творчості композитора. 1992-го Анатолій Сирих уже зняв про Сильвестрова стрічку «Тихі пісні», а 1994-го у Франції з’явився фільм Лілі Олів’є «Незаконні діти Веберна» (про обидва фільми вже йшлося в нашому журналі).
Завершити ж цю рецензію хотілося б міркуванням самого Сильвестрова про «походження» музики – (цитуючи зі слів Софії Губайдуліної): всі партитури світу вже написано Творцем, і завдання композитора скромне – лише дуже уважно слухати, аби почути і якнайточніше відтворити на папері, а потім і в звуках, цю музику небесних сфер…
1 Елена Зинкевич. Валентин Сильвестров // http://www.musica-ukrainica.odessa.ua/_a-zinkevich-silvestrov.html
Корисні статті для Вас:  
  |