27 березня помер народний артист України, кінорежисер, кінооператор Михайло Бєліков. Народився Михайло Олександрович 28 лютого в Харкові. 1963 року закінчив ВДІК (майстерня Б. Волчека). Як оператор виявив власний творчий почерк у видатних кінострічках Леоніда Осики: «Та, що входить у море» (1965) і «Хто повернеться – долюбить» (1966). Це був авангард, відкриття нового в кіномові, зображальна вишуканість і філософський підхід до осмислення сенсу людського життя. Зображення викликало захват у поціновувачів новаторського кіно, але рутинери дипломну роботу Леоніда Осики «Та, що входить у море» заборонили.
Бєліков зняв також «Білі хмари» Р.Сергієнка і «Варчину землю» А.Буковського. Закінчивши Вищі режисерські курси в Москві (майстерня Г.Данелії), як режиссер стартував телефільмами: «Стара фортеця» (три серії) й «Червоний півень плімутрок». Останній відзначила критика – одна з рецензій називалась «Як досягти доброти», адже досягти доброти і злагоди у своєму домі поставив за мету головний герой фільму семирічний Валько. Далі ставить вже для прокату: «На короткій хвилі», «Прихована роботр». Та найбільший успіх йому принесла дилогія в стилі ретро: «Ніч коротка» (1981, ґран-прі Міжнародного кінотижня, Мангайм, ФРН) і «Які ж були ми молоді» (1985, Державна премія України ім. Тараса Шевченка, Головний приз Всесоюзного КФ, Алма-Ата, 1986). В обох вгадується автобіографічне підґрунтя. У першому – це розповідь про гірке повоєнне дитинство, міські двори й помешкання, де люди жили в тісноті, бідували, але були згуртовані, ні з чим не крилися, в них і горе і радість були спільними. І ця відкритість стосунків багато значила. У другому фільмі показано юність героя, яка випала на час польоту в космос Юрія Гагаріна. Михайло Бєліков не любив коментувати своїх фільмів, тим цінніші його слова про делікатність: «Є митці, які вважають, що мають рецепт, як треба жити, і категорично висловлюють свої рецепти. Я в це не дуже вірю. Художній твір повинен виховувати. Яким чином цього досягти? Очевидно, не обмежуватися виданням рецептів. Треба делікатно говорити про те, що тебе, як митця, хвилює, змушує глядача замислюватися…»
З 1987-го по 2005 рік він був Головою Спілки кінематографістів України. 1990-ті – занепад кіно в Україні. Те, що він зберіг цю творчу інституцію, не дав їй зникнути, навпаки, гуртував і підтримував своїх колег, – його велика заслуга. Хоча за тих обставин займатися улюбленою професією було неможливо, все ж поставив фільми: «Розпад» про Чорнобильську катастрофу (1989, Золота медаль МКФ, Венеція, 1990), «Святе сімейство» (1997) та «Золота лихоманка» (2002). Став також одним із засновників Академії мистецтв України.
Пам’ять про Михайла Бєлікова – художника й толерантну, добру людину житиме, до його фільмів повертатимуться молоді глядачі.
Корисні статті для Вас:  
  |