Юрій Помазков - генеральний менеджер ТОВ «IBS» (Інформаційні бізнесові системи і телекомунікації). Компанію «IBS» було засновано 1993 року. З моменту заснування колектив співпрацював із корпорацією «IBM», спеціалізуючись на інформаційних технологіях, а з 2004-го, створивши спеціальну лабораторію, реалізує себе в царині цифрової реставрації кіноматеріалів. У доробку ТОВ «IBS» - проект «Відновлення кіноспадщини Олександра Довженка та видання збірника кінотворів» (2007), реставрація фільмів (загалом - 13 стрічок), створених за участі Івана Миколайчука («Тіні забутих предків», «Сон», «Камінний хрест», «Анничка», «Комісари», «Пропала грамота», «Вавилон ХХ»), Юрія Іллєнка («Білий птах з чорною ознакою», «Криниця для спраглих», «Вечір на Івана Купала», «Лісова пісня. Мавка», «Легенда про княгиню Ольгу», «Лебедине озеро. Зона»), а також картини «Олександр Довженко. Роздуми після життя» («Київнаукфільм»; режисер Михайло Донець; 1992) .
- Юрію, передусім, з'ясуймо тлумачення: «оцифровка», «цифровий перезапис», «цифрова реставрація».
- Оцифровка - переведення матеріалу з аналогового носія на цифровий (цифровий відеоформат або цифровий комп'ютерний формат).
Цифровий перезапис - зміна формату матеріалу (після оцифровки); наприклад, виведення його на цифровий відеоносій або цифровий комп'ютерний носій.
Цифрова реставрація - процес усунення тих дефектів, які з плином часу (в результаті механічних, хімічних чи інших пошкоджень) з'являються на зображенні й звуковій доріжці (фонограмі) фільму. Її мета - максимальне наближення зображення й фонограми до їхніх «первісних» станів. Цифрову реставрацію виконують, послуговуючись комп'ютерними системами (за допомогою спеціального програмного забезпечення).
- Цифрову реставрацію фільмів Олександра Довженка компанія «IBS» розпочала ще 2004-го, чи не так?
- Так. Проект реставрації «Відновлення кіноспадщини Олександра Довженка та видання збірника кінотворів» було втілено в життя державним коштом упродовж 20052007 років на замовлення Міністерства культури і туризму України, за участі Державної служби кінематографії та Національного центру Олександра Довженка. Останній виконав функції головного упорядника збірника. Компанія ж «IBS», вигравши тендер, здійснила роботи, повязані з повною цифровою реставрацією 22 кінотворів, серед яких- фільми Олександра Петровича і роботи, які (за сценаріями Довженка) створила його дружина Юлія Солнцева, а також стрічка «Олександр Довженко. Роздуми після життя» («Київнаукфільм», 1992).
411 лютого цього року в столичному кінотеатрі «Київ» ми з колегами-організаторами (компанією «Іллєнко Фільм» та культурним центром «Кінотеатр Київ») провели «Тиждень кіно Олександра Довженка. Відновлені твори великого майстра». Було показано дев'ять фільмів Довженка («Ягідка кохання» (1926), «Сумка дипкурєра» (1927), «Звенигора» (1927), «Арсенал» (1929), «Земля» (1930), «Іван» (1932), «Аероград» (1935), «Щорс» (1939), «Мічурін» (1948) і вищезгадана робота «Київнаукфільму». Дехто дивується, мовляв, навіщо реставрувати картину, створену 1992 року? Будь-який фільм, знятий на кіноплівку (байдуже - якого року), потребує відновлення. А в сучасних голлівудських технологіях етап цифрової реставрації - обов'язкова ланка кіновиробництва: він передує етапові виготовлення остаточної цифрової кіноверсії та виведенню матеріалу на кіноплівку.
- Художники «IBS» працювали з оригіналами фільмів чи з копіями?
- З оригіналами (тобто негативами фільмів) ми не працювали; гадаю, архіви їх нікому не надають. У складі вихідного комплекту первісних матеріалів створеного фільму (окрім негативу) є ще проміжні позитивні й негативні копії: «IBS» працювала з ними.
Проект «Відновлення...» передбачав переведення матеріалів 22 фільмів на цифрові відеоносії (ці роботи в місті Бєлиє Столби виконав Держфільмофонд Росії) та їх подальшу цифрову реставрацію. Тож цифрові відеоносії стрічок, отримані від російських колег, ми перевели в цифровий комп'ютерний формат, а потім - розпочали, власне, реставрацію. Фільм «Київнаукфільму» надав Центр Олександра Довженка.
Реставратори борються з дефектами. А дефекти - це не тільки подряпини, пил, плями... Наприклад, тремтіння зображення - вельми поширений і важкий для усунення дефект. Та, зауваживши, що воно - наслідок операторських помилок, наші фахівці його «не чіпають». Коли ж цей дефект виникає в результаті пошкодження перфорації й під час переносу матеріалу з плівки з пошкодженою перфорацією на нову плівку, його належить прибирати (шляхом стабілізації). Серед дефектів - і мерехтіння яскравості або кольору (впродовж надзвичайно короткого проміжку часу яскравість чи колір зображення суттєво змінюються). Така вада виникає через нерівномірну деградацію шарів плівки. Як відомо, кольорова плівка - це три різні шари, властивості яких змінюються з різною швидкістю. «Мічурін» - перший кольоровий фільм Олександра Петровича - мав (як і картини Юлії Солнцевої) дефекти кольору. Окрім того, кількість вад зростає й «завдяки» деформації плівки в результаті її механічних чи інших пошкоджень.
- Яка з 22 стрічок потребувала найбільших зусиль реставраторів?
- Кожна мала свою «специфіку». Скажімо, перші кадри фільму «Іван»: на половині екрана взагалі не було зображення. Для реставрації цього фраґмента довелося використати кілька кінокопій: у цифровому відновленні такий підхід можливий, позаяк фахівці реставрують не конкретний носій (кінокопію), а цифровий образ фільму. Головна ж проблема «Сумки дипкур'єра» базувалася на тремтінні зображення.
Так, реставрація - максимально можливе наближення ... Невпинний процес: завжди є те, що можна вдосконалити, і завжди важливо не перевищити запланований ліміт часу й коштів. А заглибившись у роботу, можна, зрештою, й погіршити зображення. «Золоте правило» реставрації: не нашкодь. Наприклад, працюючи із «Землею», ми в окремих кадрах свідомо не усували вертикальні подряпини на зображенні.
24 кадри на секунду - традиційний кіноформат. 90-хвилинна картина - майже 130 тисяч кадрів (фреймів). Тільки попередній її перегляд потребує близько дев'яти днів, я вже не кажу про час, необхідний для детального аналізу зображення та прийняття рішення щодо етапів реставрації. Відновлення фільму певною мірою нагадує процес кіновиробництва: є сценарій проведення, працюють постановник процесу реставрації (його робота суголосна з роботою оператора-постановника: обидва відповідають за зображення) і постановник кольору. Реставрація такої стрічки може тривати до чотирьох місяців. Утім, не тривалість фільму визначає тривалість відновлення. До 85-хвилинного «Івана», 69-хвилинної «Звенигори» ми доклали більше зусиль і часу, аніж до 134-хвилинного «Щорса» (ця стрічка була у задовільному стані).
- Яка різниця між «покадровою» і «технологічною» цифровою реставрацією зображення?
- Цифрова реставрація зображення - елемент повного цифрового відновлення кіноматеріалу. Виконують її за допомогою спеціального програмного забезпечення (в «IBS» - системи «Diamant» австрійської компанії HS ART GmbH), яке може забезпечити різні режими, в тому числі напівавтоматичний: художник-реставратор, окреслюючи ті чи інші параметри, дає програмі відповідну «вказівку». Цей режим здебільшого малоефективний. Частенько до різних елементів кадру доводиться застосовувати різні методи реставрації: анімоване маскування («ручний» процес). Скажімо, актора було знято на тлі якогось пейзажу... Реставратори «окреслюють» програмному забезпеченню ті частини зображення кадру, до яких не треба застосовувати операції відновлення («велять» замаскувати тло, себто працювати тільки із зображенням актора), а згодом - «наказують» «розглянути» тло (пейзаж). Маскування - низка трудомістких операцій; робота, яка потребує високої кваліфікації виконавців.
У багатьох випадках застосовують покадровий «ручний» режим: художник-реставратор працює немов пензлем. Однак усі режими поєднує одне: рішення про те, усувати чи не усувати дефект, метод усунення приймає постановник реставрації (або художник-реставратор). Покадрова реставрація, повне цифрове відновлення - творчі процеси, де комп'ютер, програмне забезпечення - потужні (проте все-таки) інструменти людини.
«Технологічну» ж цифрову реставрацію (її можна здійснити в сучасних сканерних системах в процесі оцифровки)виконує в автоматичному режимі (без додаткового втручання людини) сама програмно-апаратна система: сканер поруч із зображенням в окремому каналі формує й передає інформацію про дефекти плівки, яку оцифровують, а програмне забезпечення ці дефекти усуває (звісно, якість усунення нижча, порівняно з покадровою реставрацією).
- Скільки фахівців було задіяно в проекті «Відновлення...» і зокрема в сегменті, повязаному з реставрацією звуку?
- Понад 25 фахівців (у тому числі - 15 художників-реставраторів), а зі звуком працювали два звукооператори (на виконання своїх завдань вони витратила менше часу, ніж команда, яка працювала із зображенням; реставрація звуку - це близько 15 відсотків загального обсягу робіт).
Окрім того, у цьому проекті компанія «IBS» здійснила дизайн і макетування поліграфічних матеріалів, інтерактивний дизайн і авторинг дисків DVD із записами відновлених фільмів, обробку фото- та текстових матеріалів, а також субтитрування чотирма мовами (українською, російською, англійською та французькою).
- Організатори запланували покази відновлених кінофільмів Олександра Довженка і в інших містах України.
- Так. До нас звернулися одеські глядачі з проханням показати ці стрічки в їхньому місті, адже Олександр Петрович починав на Одеській кінофабриці...
Майнові права на відреставровані версії фільмів належать державі, а відреставровані матеріали міністерство довірило зберігати Національному центру Олександра Довженка, компанія ж «IBS» має право (до 2015 року) на комерційне розповсюдження (в Україні та поза її межами) відновлених картин і водночас (згідно з угодою, яку ми уклали з міністерством культури) зобовязана безоплатно надавати копії відреставрованих фільмів для фестивальних, навчальних та інших некомерційних показів.
Із 2008 року відновлену спадщину найславетнішого українського кіномайстра «IBS» пропонує українським телеканалам («Інтер», «1+1», «СТБ», «Перший Національний») і щоразу чує: «Не формат»... Розумію, глядачеві (передусім сучасній молодій людині) нелегко впродовж години (а то й більше) з телеекрана сприймати німий чорно-білий фільм, однак не збагну: нині телебачення формує культурний рівень суспільства чи культурний рівень диктує «меню» програм?
Певною мірою зневірившись у можливості співпраці з «телевізійниками», наша компанія вирішила показати відреставровані фільми бодай в одному з кінотеатрів столиці. Ідея запросити глядачів на «Тиждень кіно Олександра Довженка» народилася минулого року. В жовтні 2010-го компанія «Іллєнко Фільм», культурний центр «Кінотеатр Київ» і ТОВ «IBS» провели «Тиждень кіно Юрія Іллєнка»; дирекція кінотеатру була здивована й вельми вдоволена неабияким інтересом киян до творчості Юрія Герасимовича. Тож у лютому 2011-го ми організували ще й ретроспективний показ відновленних фільмів Олександра Довженка. Прихильність глядачів до кіноспадщини знаного майстра перевищила всі очікування.
Київ, лютий 2011
Корисні статті для Вас:   Алла Бабенко: класика завжди актуальна2011-06-06   Людмила Чурсіна: "Чернівці - затишна архітектурна казка"2011-04-06   Олександр Коваль: " Я завжди був донкіхотом..."2011-03-18     |