Акторам є у чому позаздрити. Не тому, що вони відомі і їх пізнають на вулицях, а популярність не дає вільно дихати. І навіть не тому, що деякі з них заробляють чималі гроші, мають колосальну прижиттєву славу, а потім спочивають на почесних місцях. Все це маячня, минуще, скаже кожний, хто цим володіє, зрозуміло, крім останнього. Заздрість викликає найістотніше в цій професії – те, що ці люди грають ролі, проживають життя інших, постають інакшими.
Мрія побути кимось іншим жевріє в кожному з нас з дитячої гри в козаків-розбійників, і лише акторам вдається це робити мало не щодня – приміряти на себе сякі-такі долі, одягати строї королів чи лицарів, подорожувати світом, перетинаючи сцену з одного кутка в інший. Захоплення цими повсякчасними перетвореннями, звісно, наївне, бо ходити впродовж життя під чужими личинами, інколи не надто привабливими, задоволення сумнівне. Але між бажанням бодай на якийсь час переінакшитись і тим моментом, допоки здійснення цього бажання не стало рутиною, виникає щось летюче, мрійливе, п’янке, натхненне. Це задоволення від творчого переінакшення себе в когось, і дуже небагато з тих, хто стає актором, може втримати вередливого птаха, який несе золоті яйця, коли ти існуєш між там і тут.
Богдан Ступка з тих митців, кому Богом дано феєрично балансувати між спокусою пересічної людини постати кимсь іншим і повсякденням акторської професії. Балансуючи на цій гойдалці, він відкрив для себе диво священного Міжріччя спокуси і творчості, і сам здався у Вавилонський полон театру. Таємницю перебування в ньому Богдан Ступка надійно утримує, але не в тому сенсі, що не ділиться нею ні з ким, а в тому, що він постійно купається в розкоші акторства і ніби насолоджується, підглядаючи за світом під різними обличчями та масками.
Звичайний підрахунок доводить, що це саме так. Бо ж у Богдана Ступки немає ролей невдалих, зіграних без задоволення. Його театральні- й кінообрази більш або менш вигідні, визнані, популярні, але всі виконані перфектно, і в жодній – ні краплі фальші чи сумніву. Неймовірно ж думати, що всі вони, від покривдженого Миколи до біснуватого Артуро Уї чи слизняка Маляра імпонували йому однаково. Значить, Ступку захоплює ще щось, а не роль як така, його вабить стати іншим, навіть нікчемним невдахою, аби подивитися на світ новими очима. Така людина любить спостерігати, любить розставляти пастки роззявам, ловити на гачок і брати на мушку дичину, одне слово, мисливець на території мистецтва і прилеглого життя, який не покаже і не продемонструє власної сили уповні, допоки не постане в ролі, тобто не утвердиться в іншому.
Особливо дивина з абсорбцією Богданом Ступкою інших доль виявляється, коли споглядаєш за ним в образах людей знаних і відомих. Одягаючи кашкета чи капелюха, приклеюючи вуса або відпускаючи власну бороду, підтягуючись до генеральської виправки, обводячи гримом очі-провалля чи ховаючи їх скельцями окулярів, поліруючи залисини й куйовдячи волосся, він зовні, звичайно, змінюється. Але не надто, трохи. І як правило, завжди залишається добре упізнаним Богданом Ступкою. Бо те, що до моменту зустрічі з ним твердо і переконливо зцементувалося в пам’яті: бородатий і кремезний Лев Толстой, маразматичний Леонід Ілліч Брежнєв на ХХV з’їзді КПРС, або Зигмунд Фройд з книжкових портретів, тьмяніє і нівелюється. Були вони, виявляється не такими, як думалось і пригадувалося, а такими, якими виникають у Ступчиній іпостасі.
І тут для спостерігача за його перетвореннями починається новий відлік знань про цих людей і не людей, бо ж і Мефістофель серед них. Віриться, що статечний і поважний російський класик був вередливим блазнем, обплутаним ревнощами, твердий духом Іван Франко – немічним і вразливим, мудрий Фройд – наївним самозакоханим дурником, що жив у полоні фобій, гострослов Остап Вишня – беззахисною, знівеченою, затиснутою людиною. Можна спрогнозувати, згадуючи його ж істерика Войницького і затятого народного філософа Чебутикіна, що й Антон Чехов Ступки був би не менш парадоксальним сценічним створінням. Штука лише в тому, що самі текстові описи, які, зазвичай, і слугували сировиною для його акторських робіт, відгонять хворобливою фантазією, а його ролі – ні. Тож це він, а не вони, що пишуть діалоги і монологи, виявляється, володіє точним знанням про справжніх людей і нафантазовані кимось образи. І жодне раціональне знання тут ні до чого, бо діагностує їх Ступка не логікою, а інструментом, якого у більшості з нас немає.
Поясненням того, як це стається, є те, що в кожній істоті він відшукує своє тремоло, «тривання в наміченому ритмі», як говорив Лесь Курбас, і внутрішньо та зовнішньо вібрує, як той інший, приречений на поглинання ним. А можливо, він просто вміє проходити чужі шляхи, якими його веде шалена інтуїція та майстерність мисливця. І тому, попри усякий здоровий глузд, свавільний тиран Едип у спектаклі Стуруа викликає співчуття і жалість, а не відразу, містечковий єврей Тев’є у Данченковій виставі виявляється вершиною інтелігентності та філософського мислення, а грубий солдафон Сєров із кінострічки «Водій для Віри» постає страдником.
Достовірність у такому випадку насувається на образ сама собою, без натуги і штучного придумування. Між ними відбувається обмін речовинами, душами, шкурами. Він офірує себе іншому. Й тут пересічному розумінню знову зась. Бо, звісно, з Богданом Хмельницьким, Іваном Мазепою, Тарасом Бульбою, Іваном Котляревським це можна зробити беззастережно, хоча в кожному із згаданих надто багато химерного, непередбачуваного, а з Мефістофелем?
Зрозуміло, є у Богдана Ступки свої страхувальні механізми, і чим потужніше він віддається ролі, тим міцніше вони його утримують та дозволяють роль викристалізувати, філігранно відточити. Таке вміння утримувати віжки натхнення і творчого ражу зветься банально – акторською майстерністю. Але Майстром цієї майстерності визнають далеко не усіх, у кого є талант.
Глядач, який беззастережно любить Богдана Ступку, на принади цієї майстерності ловиться, й довірливо та захоплено спостерігає, як його Микола жалісливо, ніби молячись, притискає руки до грудей і схиляє на бік голову, як його Фройд округляє від здивування очі, піднімає брови, крокує пританцьовуючи, як його Франко екстатично хитається і розмахує руками, а Мефістофель підступно шипить-шепоче, а потім зривається гуркіт громовержця. Але ж все це він не грає, Майстер себе офірує.
Король Лір (1998)
Лев Толстой (2002)
Цар Едип (2003)
Зигмунт Фройд (2004)
Іван Франко (2006)
Мефістофель (2008)
Корисні статті для Вас:  
  |