Юрко Ткаченко народився 19 серпня, саме на яблуневого Спаса. Це кінець літа і початок осені. Городину майже всю вибрано, і вже можна їсти яблука. Дивовижний час якогось спокою і безмежності світу. Коли я побачив Юрія Анатолійовича вперше, то подумав, що саме з таких писали образи козака Мамая чи Гонту. Середнього зросту, худорлявий, можливо, тому і надзвичайно прудкий, міг «вибухнути» миттєво, а міг бути і неймовірно терплячим. Запорозький край – його батьківщина.
Як познайомився з Юрієм Анатолійовичем, я не пам’ятаю. Пригадую тільки, що місяців через дев’ять після початку моєї роботи на студії він підійшов до мене і сказав: «А давай знімемо тобі дипломну роботу як кіножурнал «Україна сьогодні». Знімемо усе, що є най-найкращого в Україні». Я відразу погодився, адже до мене звернувся сам Юрій Анатолійович Ткаченко, а на той час я вже знав, що він є одним з «метрів» студії і як кінооператор, і як кінорежисер, до того ж цей кіножурнал призначався спеціально для зарубіжжя і в ньому допускались «вольності», на відміну від журналу «Радянська Україна», який демонстрували на території СРСР. На той час у мене вже був автомобіль «Жигулі», який придбали мої батьки і віддали мені, і ми вирішили, що для роботи нам більше ніхто не потрібний, бо ми здобували найголовніше – свободу. Узявши плівку та камеру, сіли в машину і поїхали знімати мою дипломну роботу про Україну. У Прикарпатті зняли сюжет про сучасну українську хату, у Кривому Розі – про найбільшу домну у світі, у Чорнобилі – про спорудження першого блоку Чорнобильської АЕС, на Черемоші – про плотогонів, а ще зафільмували сюжет про одного канадського українця, який перший раз за своє життя відвідав Батьківщину. У Львові я зняв, як він спілкувався зі знайомими. Почавши план з його обличчя, я обійшов цю групу людей поза їхніми спинами і зупинився за нашим героєм, у якого на плечах висів ранець. Звичайний план, яких ми знімали безліч, але саме Юрко Ткаченко побачив у ньому те, на що інші не звернули б найменшої уваги. Саме на кадр із ранцем Юрій Анатолійович поклав приблизно такі слова дикторського тексту: «Довго ж блукав по світах ти, синку…» Так, майже буденно, «метри» студії учили нас КІНА.
На Українську студію хронікально-документальних фільмів на самому початку серпня 1973 року прийшли двоє випускників ВДІКу – Володимир Кукоренчук та я, Віктор Кріпченко, а через рік – і наш товариш по інституту Володимир Піка, а ще через декілька років долучився і наш інститутський товариш, режисер Анатолій Сирих. Студія була для нас просто продовженням наших домівок і фактично нашим життям. Я не пам’ятаю, щоби хто-небудь коли-небудь нас сварив. Нас навчали непомітно для нас і дуже делікатно. Пам’ятаю, одного разу, ще на самому початку нашої роботи, проходячи повз мене, один із кращих кінооператорів українського кіно Едуард Тимлін сказав: «Следи за фонами!» Просту фразу пам’ятаю і сьогодні, завдяки їй уникнув дуже багато помилок. Володимир Шевченко на власному прикладі показав, що кінодокументаліст повинен уміти робити все: написати сценарій, бути і режисером, і оператором, і освітлювачем, і водієм, і монтажером… А ще треба зуміти здати свій фільм, а ще необхідно відчувати і розуміти радість і біль інших людей, особливо героїв своїх фільмів. Володимир Васильович Таранченко, мій найкращий товариш, не раз підставляв і підставляє мені своє плече, коли мене кудись заносить, це той друг, який мене повсякчас наставляє на шлях істинний, сварить і хвалить, і завжди поруч, як у розвідці. Разом із ним та Володимиром Шевченком ми зняли фільм про аварію на ЧАЕС, а потім декілька фільмів і як режисери. Не можу не згадати бодай кількох наших колег по студії, з якими працював, і які також долучилися до мого професійного зростання. Це Анатолій Слісаренко і Володя Костенко, який придумав називати одного з наших «метрів» Ігоря Авксентійовича Грабовського просто «обценькувач», так коротше, й Ігорю Грабовському самому подобалось таке звертання. А як зверталися до Арнальдо Фернандеса? Арнальдо був іспанцем, дитиною у 1937 році потрапив до СРСР, закінчивши ВДІК, почав працювати на нашій студії, а в іспанців прізвищ більше десяти, і попереднє, перед Фернандесом, звучало так, що вимовляли ми його тільки серед своїх, Арнальдо ж інколи сам провокував таке звертання, поліпшуючи настрій усіх присутніх. Ізя Гольдштейн, Ян Мєстєчкін, Мишко Саченко, Анатолій Карась, Олена Завгородня, Віктор Шкурін, Едик Тимлін, Олександр Коваль... Щоб назвати усіх, необхідно, як казали в одному фільмі, оголосити весь список працівників кінохроніки. Царство небесне тим, кого вже немає, і дай Боже здоров’я тим, хто ще живий.
Юрко пішов із життя за кілька днів до свого 65-річчя, на першого Спаса. Останній місяць літа, теплий і лагідний приніс біль утрати Вчителя, Товариша і Митця. Називаю Юрія Анатолійовича просто Юрком тому, що йому, мабуть, самому подобалось це коротке, але тверде звучання імені – Юрко. Я кілька разів устиг провідати Юрка у лікарні, а потім разом з його дружиною Ярославою супроводжував свого наставника в останню дорогу. Ми поховали Юрка, як він і заповідав, неподалік від Золочева (це у Львівській області), поряд із селом Гавареччиною (там, де виробляють чорну кераміку), під Святою горою, на якій б’є цілюще джерело, на батьківщині Ярослави. А його товариш, скульптор, витесав з кам’яної брили простого, але навдивовижу гарного козацького хреста, і постав той хрест над його могилою.
Якось мене запросив на співбесіду працівник КДБ і попросив, щоб я написав щось про Юрка (Юрко про це не знав). На той час я вже знав з історії України на крапельку більше, ніж учили у школі, долучився до мого просвітництва і Юрко, тому така зустріч з КДБ була тільки справою часу. Сивий чоловік дивився на мене лагідними і приємними очима, погляд був одночасно і далекий і близький, і моя відмова надати йому такий допис його не вразила і ніяких наслідків у подальшому своєму житті я не відчув. На словах я йому сказав, що Юрій Анатолійович Ткаченко є найщирішим і найвідданішим патріотом своєї Батьківщини. Він не почав допитуватися, якої саме, не наполягав на дописі, просто подякував за розмову, і більше це відомство мене не турбувало, мабуть, там теж зустрічались українці. Зараз я пишу про Юрка з власної волі і в його світлу пам’ять.
Це було вночі, моя дружина раптово захворіла і потрапила в лікарню, я зателефонував Юркові. За півгодини ми вже були в її палаті, Юрко допитливо подивився на дружину, розпитав про обставини, що привели її на лікарняне ліжко, переглянув призначення для лікування, і за його наказом ми відразу забрали її додому. Час підтвердив, що Юрко мав цілковиту рацію. Його козацька голова приймала рішення майже миттєво, і я жодного разу не був свідком того, щоб він, взявши відповідальність на себе, сховався у кущі. Мені здається, що на нашій студії усі були такими, та, можливо, я чогось і не знаю, і слава Богу.
Одного разу до мене підійшов Анатолій Олексійович Слісаренко і запросив знімати з ним фільм. На той час я майже постійно знімав з Юрком, і тому відразу спитав його поради. Він благословив мене на роботу з Анатолієм Олексійовичем, побажав творчих успіхів і сказав, що настав час, пора іти далі. Я дивився у його очі і бачив, яке тяжке рішення він прийняв. Мене мучили сумніви, але Юрко сказав, що так треба. Сьогодні мені здається, що роботу з Анатолієм Олексійовичем організував мені саме Юрко, майже всі фільми, які я зняв з Анатолієм Олексійовичем, здобули найвищі нагороди різних кінофестивалів, досить швидко я був тарифікований як кінооператор вищої категорії, мене визнали за майстра, або за перспективного майстра, що теж приємно.
Якось так трапилося, що ми майже не знімали фільмів на замовлення, як полюбляв казати Ізя Гольдштейн, «болтов в томате», ми знімали документальне кіно. Здається, що наші «старики» якось між собою нас поділили і кожен отримав свого підопічного, якого почав непомітно, терпляче, тактовно виводити в люди. Втім, мені не здається, ба більше, я впевнений, що, завдяки їм, ми набагато швидше виросли з дитячих штанців, чимало наших робіт здобули міжнародне визнання, і ми можемо сьогодні розповідати, з якими великими творцями і людьми свого часу працювали, приятелювали-товаришували і почасти, вибачайте, прилучилися до їхньої слави.
Наші «старики» знали один про одного майже все, адже після переїзду студії з Харкова до Києва вони буквально жили на студії. Одружувалися, народжували дітей, ревнували, розлучалися, сварилися і мирилися, допомагали один одному – така собі велика комунальна квартира, а за сумісництвом і кіностудія, яка випустила такі фільми, як «Кораблі не вмирають» та «Керманичі», а ще «Люди над хмарами», «Іду до тебе, Іспаніє» і багато інших, якими студія пишається і сьогодні.
Перші два з названих знімав Юрко Ткаченко. Майстром курсу у ВДІКу, де навчався Юрко, був один із найвідоміших кінооператорів і блискучий педагог Борис Волчек. Одночасно з Юрком Ткаченком цей курс у цього ж майстра закінчили Юрко Іллєнко і Георгій Рерберг. Кожен – талант і особистість. Кожен їхній новий фільм викликав бурю діаметрально протилежних емоцій, але ніколи нікого не залишав байдужим. Так сприймали на студії і фільми Ткаченка: хтось хвалив, хтось критикував і радив чогось позбутися, але коли показували його кіно, то в переглядовому залі яблуку ніде було впасти.
Коли мене вперше запросили до Юркової оселі в гості, я був вражений його бібліотекою. Квартира містилися у старовинному будинку, висота кімнат, мабуть, метрів чотири, не менше. Одна з кімнат – Юрків робочий кабінет – була майже вщент заставлена книжковими полицями. Стільки найрізноманітніших книжок у приватній квартирі я зроду не бачив. Переважно то були різноманітні довідники та історичні книги, потужна збірка художньої літератури. З багатьох виглядали численні закладки. Але основне багатство бібліотеки становили книжки про Україну. Я не знаю, хто ще так затято любив свою Землю, свою Україну, як Юрко. Можливо, так сталося тому, що він рано втратив батька? Можливо, тому, що народився на Запорожжі? Можливо, в дитинстві він зустрів того, хто став дороговказом майбуття? А може, так на роду було написано – стати чи то Мамаєм, чи то Гонтою – ой, як на них був схожий Юрко!
Не пригадую його зігнутим, одягненим будь-як. Якось я прочитав про надзвичайного кінооператора Вітторіо Стораро: коли той знімав фільм «Апокаліпсис сьогодні», то вдягався у все біле, і це в джунглях. Білизна зовнішності була початком його вишуканої операторської і режисерської роботи. Таким був і Юрко – і в побуті, і в творчості. Бувало знімаємо, я виставляю кадр, але щось усе не те, здається, що і точка вибрана правильно, і освітлення те, що треба, і фон саме той, але щось муляє, підходить Юрко, майже нічого не змінює, а кадр починає світитися, як діамант.
Коли Юрко знімав гори, то були ГОРИ, коли знімав річку, то була РІКА, коли квітку – то була КВІТКА, коли поле – то було ПОЛЕ, коли землю – то була ЗЕМЛЯ, а коли знімав людину, то була ЛЮДИНА. І сам був таким – УКРАЇНЦЕМ з великої літери.
Інколи він був, як мольфар. Фільмуємо в Карпатах. Дощ періщить, наче з відра. Хмари так низько, що по лисині скачуть, а Юрко каже, що завтра їдемо знімати схід сонця. Поїдемо, кажу, але через тиждень. Наступного дня ми зняли схід сонця.
У своїй роботі ми часто поверталися до тих місць, де вже знімали, зустрічалися з тими, кого знімали, або їхніми товаришами, знайомими, і я не пам’ятаю, щоб нас не зустрічали привітно і з радістю. Юрко завжди знаходив спільну мову з будь-ким, з усіма він був рівним і ввічливим. Усіх, кого йому доводилося знімати, він пам’ятав не тільки на прізвище та ім’я, з багатьма ставав добрим приятелем, багатьох приймав у себе дома, а коли хтось із них потребував допомоги, то робив усе, що міг.
Це завдяки Юркові я можу сказати, що в мене були чи є такі друзі, як Микола Вінграновський, Ніна Матвієнко та Вадим Писарєв. Юрко був для мене не тільки вчителем, мудрим наставником, він став моїм другом.
Уже знову наближається яблуневий Спас, і я дедалі частіше згадую Юрка, наші подорожі, гру в шахи (він так не любив програвати!).
Пригадую, коли ми знімали фільм про київське «Динамо», він ходив по полю у модному пальті, шикарному чорному капелюсі, пам’ятаю, що на його похорони прийшов Михайличенко та інші гравці команди.
Пам’ятаю, як я посварився з Юрком на зйомках ігрового фільму «Ніч у маю», на який він запросив мене як оператора-постановника, а помирили нас наші дружини.
Мої старші колеги згадують, що коли Юрко приїхав після інституту, то рок-н-рол і бугі-вугі краще нього в усьому Києві не танцював ніхто.
Воскрешаю в пам’яті фільми, які зняв Юрко. І «Кораблі не вмирають», і «Керманичі», і «Вишивка – краса нетлінна» і багато інших, а особливо «Гоголь», що його зняв з моїм товаришем Володимиром Таранченком. Такого проникливого і щемливого фільму про одного з найславетніших українців я не бачив.
А ще у нього був дивовижно красивий почерк, про такий кажуть «нарбутівський стиль» . Я бачив таку каліграфію лише в архіві, знімаючи грамоти Війська Запорозького.
Розповідають, що, приїхавши з Москви, він розмовляв з виразним псковським акцентом, але згодом поїхав на батьківщину, в Запоріжжя, і повернувся до Києва тим Юрком, якого вже знав я.
Пам’ятаю, як Юрко дивився на мене в лікарні за кілька днів до відходу у вічність.
Настав час відвідати те село, де під горою цвинтар, на якому спочиває Юрко Ткаченко, а на горі – цілюще джерело...
17 липня 2011
Корисні статті для Вас:  
  |