Кінодраматургія – незвичайна творча професія, специфічна. П’єсу ми можемо прочитати. Ми можемо подивитися різні вистави за однією п’єсою і порівняти трактування її різними режисерами. П’єса існує сама по собі. Вистава за одною і тою п’єсою в одному театрі невдала, в іншому може викликати захоплення глядачів.
Сценарій – зовсім інша річ. Він фактично не існує як самостійний твір і реалізується тільки один раз. Мати уявлення про роботу сценариста ми можемо лише передивившись фільм. А успішність чи неуспішність фільму залежать від багатьох факторів. І насамперед від творчих можливостей режисера. І можна сказати без перебільшення, що сценарист помирає в режисері. Добре, коли талановитий сценарій потрапляє до рук талановитого режисера. Хоча й це не гарантує успіху. В кращому разі результатом їхніх спільних зусиль стає фільм, що привертає увагу глядача. Трапляється й таке, коли посередній сценарій у процесі натхненної роботи режисера і творчої групи перетворюється на видовище, що тішить розум і душу. А буває і навпаки. Коли талановитий літературний матеріал попадає в руки пересічного ремісника, тоді маємо посередній фільм, в якому важко розгледіти прекрасний сценарій. Взагалі, на шляху від сценарію до фільму виникає чимало непередбачуваних труднощів.
Іванові Драчу щастило на талановитих режисерів. За його сценаріями ставили фільми Юрій Іллєнко, Леонід Осика, Микола Мащенко, Володимир Савельєв, Борис Івченко, Юрій Ткаченко.
Але труднощі залишались. І почалося все з першого сценарію «Криниця для спраглих», знятого Юрієм Іллєнком.
«Криниця для спраглих» була дипломною роботою випускника Вищих курсів сценаристів і режисерів Івана Драча, молодого, але вже відомого поета. Слухачем курсів він став у 1962 році, а закінчив навчання у 1964-му. За його спогадами, він зустрівся там з надзвичайно цікавими особистостями. Спілкувався з Віктором Шкловським, навчався режисурі у Михайла Ромма, перебував у майстерні Григорія Чухрая. Разом з ним навчались І. Авербах, А. Адамович, М. Ібрагімбеков, Ю. Клепіков, М. Розовський. Всі вони в подальшому стали видатними діячами радянського кіномистецтва.
І першим же сценарієм Драч зі своїм особливим письмом, з власною творчою манерою, показав себе драматургом, який блискуче оволодів професією. Він уже відбувся як поет у літературі. Поетом він залишився і в кінематографі. Поетом-філософом.
У професійно відточеному сценарії «Криниця для спраглих» не було того, що звичайно сприймається як перша спроба кінематографіста-початківця. Це був твір, який відповідав усім канонам сценарної майстерності. І, головне, це було дуже талановито. Історію діда Левка, який, не дочекавшись синів на своє сімдесятиріччя, викликав їх телеграмою, налякавши удаваним погіршенням здоров’я, було написано в тій поетичній манері, яка стала характерною ознакою кращих фільмів, що їх потім було об’єднано під назвою українського поетичного кіно. Поезія, переплітаючись з прозою життя, надає особливої виразності усьому, про що йдеться в сценарії.
Очікуючи на синів, старий лагодить собі труну, викликаючи кепкування сусідів. Бо дід дуже несхожий на того, хто збирається покинути цей світ. Сини і застають його в той момент, коли він випробовує своє нове житло. Зустріч із синами – свято для діда, і про труну всі забули. Не приїхав молодший син Іван, льотчик-випробувач. Його вагітна дружина Соломія привезла дідові дарунок, магнітофон із записом синового голосу. Син обіцяє, що одразу після випробувань обов’язково навідає батька. Коли Левка покликали до сільради, він не передчував нічого поганого. Але біля відчиненого вікна сільради він випадково почув уривок розмови голови з містом. І з цього він зрозумів, що його син загинув. Він ще раз ліг у труну обличчям у духмяне сіно, а потім труну розбив. І тут мимоволі згадується інший дід із довженківської «Землі», який помирав серед стиглих яблук, а потім устав, щоби бодай на коротку мить подовжити життя. Це не плагіат, це – традиція.
Автор віртуозно вибудовує сюжет, в якому епізоди буденного життя органічно переплітаються чи то зі снами, чи то з видіннями старого, в яких він зустрічається з покійною жінкою – то молодою, то вже похилого віку – і спілкується з нею. Ми сприймаємо таку умовність, бо вона в цьому сюжеті абсолютно органічна.
Іллєнко по-своєму прочитав сценарій Драча. Його трактування дещо змінило емоційну спрямованість авторського задуму. І для мене це менш цікаво. Але зображальна культура фільму була на такому високому рівні, що він не міг не привернути уваги професіоналів. Тенгіз Абуладзе, готуючись до зйомок свого нового фільму «Благання», запросив Іллєнка до співпраці, як оператора. Але у того були інші плани. І він порекомендував Абуладзе молодого оператора Олександра Антипенка. Той, хто бачив обидва фільми, не може не помітити, який вплив мав фільм Іллєнка на зображальність грузинського фільму.
Два наступних фільми, знятих за сценаріями Драча – «Камінний хрест» Леоніда Осики і «Пропала грамота» Бориса Івченка – стали кінематографічною класикою.
Сценарій «Камінного хреста» написано на основі двох новел Василя Стефаника – «Камінний хрест» і «Злодій», а також залучено маленький фрагмент з третьої – «Сини». Майстерність кінодраматурга якраз у тому, що він органічно поєднав різні за своїм змістом новели. Доведений бідністю до відчаю герой «Камінного хреста» Іван Дідух разом з родиною збирається до Канади не щастя шукати, а рятуватися від злиднів і голоду. Усе село бере участь у проводах. У новелі «Злодій» також є людина в розпачі, котру нужда змушує красти. Але його спіймали, і, за звичаєм, людина, яку він намагався пограбувати, має його вбити. Драматургія сценарію побудована так майстерно, що дві різні нічим не пов’язані між собою історії стали єдиним, органічним у своєму розвитку сюжетом. І вся суворість прози Стефаника, притаманна йому життєва правда, знайшли виразну, на рівні цієї прози, кінематографічну форму.
Не менш віртуозною була драматургічна обробка повісті Гоголя «Пропала грамота». Сценарій став основою яскравого видовища, створеного на екрані режисером Борисом Івченком, оператором Віталієм Зимовцем, виконавцем головної ролі Іваном Миколайчуком і всією творчою групою. У фільмі органічно переплітаються створені народною фантазією казковий світ і світ Гоголя. Відштовхуючись від повісті, Драч створив абсолютно оригінальний сценарій, на основі якого і виник цей дивний космос, що поєднав у собі народні звичаї, повір’я, навіяні старовинними піснями та думами.
Драчеві-сценаристу до снаги і народна драма у «Камінному хресті», і своєрідна інтерпретація гоголівських мотивів у «Пропалій грамоті», і лірична трагікомедія «Дід лівого крайнього», насичена любов’ю до людей, до їхніх простих радощів.
Герой сценарію – старий маляр Трохим Бесараб. Характер вийшов живий і дуже симпатичний. Дід цінує життя і відчуває радість буття – і у своїй праці, коли фарбує стіни будинків старого Києва, і на стадіоні, коли вболіває за внука-футболіста разом із жінкою, яка йому так сподобалась, що він запросив її на матч. Він уже давно вдівець.
Він помирає під час гри, коли його оточують близькі та дорогі йому люди, у радісному захопленні від чудової гри свого онука. М’яч влітає у ворота, і в цей час зупиняється серце старої людини. Життя Трохима Бесараба скінчилося. Воно було достойним, і прощання з ним вийшло миттєвим і безболісним.
Ця історія, весела і сумна водночас, вся просякнута духом старого київського романсу.
З роками сценарна майстерність Драча вдосконалюється. І про це свідчать сценарії, присвячені видатним особистостям національної культури – Лесі Українці та Миколі Лисенкові.
Хтось з великих зауважив, що добре написана біографія – така сама рідкість, як і добре прожите життя. Дуже точне спостереження. Але коли про видатну людину треба розповісти так, аби біографія не вийшла за межі півтори години екранного часу, завдання ускладнюється.
«Іду до тебе» – сценарій про велику Лесю Українку. В одному телеінтерв’ю Алла Демидова, яка зіграла у фільмі Лесю, назвала сценарій Драча геніальним. Талановита актриса зробила ще одне важливе для себе спостереження. Готуючись до зйомок, Демидова прочитала всі дев’ять томів творів поетеси і зрозуміла, що великих поетів треба читати в оригіналі, тому що жодний переклад не може повною мірою передати красу і силу першоджерела.
Переказати сюжет сценарію неможливо. В переказі він виглядає занадто спрощеним. Сценарій треба читати. Але я тут не можу без цього обійтись.
Леся їде до смертельно хворого Сергія Мержинського, щоб стати фактично доглядальницею біля ліжка друга. Їх пов’язують теплі дружні стосунки з його боку і велике кохання з її. У неї теж не все гаразд зі здоров’ям, але це її не турбує. В дорозі добре думається, ніхто не заважає, і Леся згадує і роздумує. Драматург, який знає все про свою героїню, створює характер людини видатної і непересічної, яку він ніби знав особисто. Відчувається подих часу. Розповідь від першої особи, як засіб побудови сюжету, видається тут як єдино можливий. Сценарій композиційно побудований бездоганно, він динамічний, кожний епізод, кожна репліка, кожна деталь продумані. При тому, що нема нічого нарочитого і штучного. Перебування біля хворого, робота над поемою «Одержима» – це як другий, після дороги, етап хресного шляху Лесі. Вдало вибрані уривки з поеми, використані автором у сюжеті, не ілюстративні, і створюють вражаючий драматичний ефект. У Драчевому сценарії Леся Українка – особа з сильним характером, ніжним серцем, жінка розумна, самовіддана і велика поетка.
«І в звуках пам’ять відгукнеться» («Київська фантазія на тему дикої троянди-шипшини») – сценарій створений разом з Іваном Миколайчуком, присвячений ще одному генію українського мистецтва – композитору Миколі Лисенку. Можна тільки пожалкувати, що участь Миколайчука у створенні фільму закінчилася лише на рівні літературної праці. У двосерійному сценарії відображено все життя композитора. Його конструкцію побудовано віртуозно і вишукано, але в той же час дуже просто. Така простота притаманна тільки великим талантам. Звичні кінематографічні засоби, такі, як ретроспекції чи голос за кадром, використані у потрібному місці в потрібний час, виглядають, як одкровення. Складається враження, що сюжет можна було побудувати тільки так і не інакше.
У порівнянні зі сценарієм «Іду то тебе» автори поставили перед собою складніше завдання. Тут не окремий фрагмент біографії, а все життя героя. Ми бачимо Лисенка в дитинстві, юності і старості. Намагаємось зрозуміти його в складних стосунках з дружиною Ольгою О’Коннор та Ольгою Липською, матір’ю його дітей. Та насамперед перед нами видатна особа, геніальний композитор, громадянин-патріот. Як багато знаменитих і відомих людей поруч із ним: Чайковський, Римський-Корсаков, Франко, кобзар Вересай, Михайло Старицький! Вдалим сюжетним поворотом, окремим епізодом, точною фразою визначена роль кожного в житті героя.
Барчук Ніколя і дворовий хлопчик Сидір. Один стане великим композитором, а інший – агентом царської охранки. Життя постійно їх зіштовхуватиме. Бо для влади Лисенко не тільки композитор, а й людина з неприйнятними для режиму ідеями. І от тоді, коли треба стежити за ним, знадобляться послуги шпика Сидора. Лисенко був під наглядом фактично все своє свідоме життя.
Тема дороги, як символу життєвого шляху, присутня і в «Іду до тебе», і в сценарії «І в звуках пам’ять відгукнеться». Там потяг, тут трамвай. І у фіналі трамвай на повному ходу вилітає у квітуче поле, на свято Івана Купала. І старий композитор бачить себе маленьким хлопчиком посеред купальських вогнів. А потім приходить смерть. Похорон, що зібрав тисячі людей, завершує і гідно прожите життя, і чудовий сценарій.
Сценарій створено у 1986 році. Задовго до цього було офіційно, на державному рівні, проголошено, що з поетичним кіно в Україні покінчено. Але покінчити з ним було неможливо. Бо вбити справжнє мистецтво не спроможна жодна влада. Воно існувало й існує. Один із доказів цього – сценарій Драча і Миколайчука.
В інтерв’ю Іван Драч якось сказав, що відчував: врешті-решт він прийде до режисури. Шкода, що цього не сталося. Мені здається, що в роботі над своїми сценаріями драматург наближався до конкретного екранного бачення майбутнього фільму. Так по-режисерськи чітко записані його сценарії. Здається, що досить зробити розкадровку, і можна знімати. Можливо, це ще більше наблизило б його до довженківської традиції. Бо в започаткованій Довженком жанрі кіноповісті Драч наблизився до традиції впритул. Але режисером Драч не став.
На його кращі сценарії завжди чекала нелегка доля. Їх з Іллєнком перший фільм вийшов на екрани через двадцять один рік після створення, фільм Осики «Дід лівого крайнього» заборонили, на фільмі «Іду до тебе» мінялися режисери, поки нарешті Микола Мащенко не втілив цей сценарій у життя. Сценарій скільки разів корегувався, що первісний задум автора так і не було вповні втілено на екрані. На мій погляд, найвидатніші сценарії Драча так і залишилися «річчю в собі». Можливо, краще було б, якби їх екранізував сам автор? А можливо, й ні. Цього ми вже не дізнаємось ніколи.
Драч І. Криниця для спраглих. - К:"Мистецтво."- 2010.- С.478.
До книги І.Драча увійшли кіноповісті, вірші, літературні сценарії, статті, рецензії та інтерв'ю на тему кіно ("Криниця для спраглих", 1964; "Камінний хрест", 1968; "Київський оберіг", 1968; "Іду до тебе", 1971; Пропала грамота, 1972; "Хліб і до хліба", 1973, "Дід лівого крайнього", 1974; "Вечори на хуторі біля Диканьки",1983, у співав.; "Київська фантазія на тему троянди-шипшини", 1984, у співав.).
Найвідоміша-кіноповість "Криниця для спраглих" - історія невмирущості народного духу. Це повість, у якій на життєвій долі однієї людини автор показав долю всієї України, її багатостраждального й водночас героїчного народу. Фільм, знятий Юрієм Іллєнком за сценарієм Івана Драча, на засіданні художньої ради кіностудії ім. О. Довженка 29 січня 1966 року дістав схвальну оцінку відомого режисера Сергія Параджанова. Він назвав його "новим явищем в кіностудії, справжньою кінематографією із сучасною кіномовою, кінопритчею"
Корисні статті для Вас:  
  |