Іван Миколайчук. Магія любові. Фотоальбом. – Упорядник М.Є. Миколайчук – К.: Редакція журналу «Міжнародний туризм», 2011
Земний і неземний, святий грішник, душа українського кіно – ці визначення не допускають такого поняття, як забронзовілість. Навпаки, особистість, ними означена, перейшовши межу, залишається серед живих (тим паче, якщо це кіноактор) і своєю неповторною аурою їх об’єднує. У цьому можна було переконатися під час святкування 70-річного ювілею Івана Миколайчука. Жаль, що він відійшов так рано, не минає. Та, живучи в унікальний час – час мистецького відродження, він уславив свою країну, українське кіно. Тому всі, хто люблять і цінують його талант, присвячували йому дарунки: його фільми на DVD, книжки, вистави, пісні, танці, в яких він кохався, зрештою, щире слово. Йдеться насамперед про земляків. Але не тільки. Один із цінних подарунків з’явився в Києві. Це альбом «Іван Миколайчук. Магія любові», підготовлений редакцією журналу «Міжнародний туризм» (упорядник М.Є. Миколайчук). У ньому вміщено більше 200 фотографій: десь третина з них – фото з життя, решта – його ролі в кіно, а знявся актор Миколайчук у 37 фільмах.
Власне, ця книга дає повне уявлення (і насамперед для непосвячених) про цю – найвідомішу – грань його таланту. Розташування фотографій у хронологічному порядку розкриває три основні етапи його 25-річної творчості. Від перших найяскравіших ролей – Тараса Шевченка та Івана Палійчука, – зіграних 21-річним студентом акторського відділення кінофакультету КДІТМ ім. Карпенка-Карого, й насичених зйомками, дорогими друзями і творчим побратимством наступних дев’яти років. Миколайчук, відомо, був душею товариства, мав своє коло близьких по духу людей, з якими ділив свята і будні акторського життя. Якщо судити з уміщених в альбомі спогадів колег (Юрія Іллєнка, Лариси Кадочникової, Івана Гаврилюка, Івана Драча) – він горів; умів перетворити кожну мить роботи у священнодійство, а відпочинок у свято.
Другий період його творчого життя (1972–1979), коли влада В.Щербицького перекрила кисень талановитим, національно свідомим людям, можна назвати неіснуванням у кіно. Всесвітньо відомий актор перебивався незначними ролями. Добре, що ще з 1969 року почав працювати як сценарист і це пішло успішно. А його прихід у кінорежисуру взагалі можна вважати дивом.
Нарешті третій (1979–1987) – і новий творчий спалах. Він поставив два фільми, продовжуючи роботу як актор і сценарист. Мав безліч творчих планів, у тому числі фільм за власним сценарієм «Небилиці про Івана», спільну постановку з французькою режисеркою. Але важка хвороба і передчасна смерть не дозволили все це реалізувати.
Про третій період – спогади людей, які тоді з ним тісно співпрацювали і дружили, – актора Леся Сердюка, оператора Юрія Гармаша. Залишив спогади про Миколайчука і режисер Роман Балаян, який разом із Іваном Васильовичем писав сценарій для свого фільму «Відлюдько».
Неабиякий інтерес становлять неопубліковані листи Миколайчука, а також стаття, написана в пік його творчих здобутків, тобто 1972 року, коли він, маючи великий акторський досвід, уже ступив на стезю сценариста. Стаття називається «Актор: проблеми і турботи», де він чітко окреслив те, що перешкоджає реалізуватися акторові, й те, що допомагає, зокрема, продумані контакти з глядачем. Миколайчук належав до людей-практиків, і тим ціннішою є його спроба осмислити значення дуже древньої і завжди потрібної професії.
Фотоальбом – видання подарункове, з любов’ю оформлене художником Сергієм Горобцем. Всі, хто доклав руку до того, щоб воно побачило світ, відчули магію Миколайчукової любові.
Й наостанок: фінансову підтримку виданню надала Державна служба кінематографії України, а також SOTA CINEMA GROUP.
Корисні статті для Вас:   "Івана я боготворив..."2011-04-05   Іванові "небилиці" на сцені2011-04-05   Історія "Пропалої грамоти" за архівними документами2011-04-05     |