Йоанна Левицька. «Повернення до коріння. Українське поетичне кіно». Перекл. з польс. – К.: Редакція журналу «Кіно-Театр», В-во «Задруга». – 2011. – 124 с.
Відомий вислів Ф. Ніцше, що його ми винесли в назву рецензії, супроводжував нас з першої до останньої сторінки розвідки Йоанни Левицької «Повернення до коріння. Українське поетичне кіно», яке є черговим потужним кроком у проектах, що їх реалізують Центр кінематографічних студій НаУКМА, журнал «Кіно-Театр». Застосувавши культурологічний підхід, польська дослідниця пропонує ще одну оригінальну версію інтерпретації цього визначного явища в історії кіномистецтва України. Таким чином, маємо можливість уже вкотре пересвідчитися, що феномен поетичного кіно продовжує стимулювати інтерес нових і нових поколінь як вітчизняних, так і зарубіжних науковців.
Працю п. Левицької вочевидь вирізняє ґрунтовність і висока наукова культура, що позначається на концептуальній логіці й монографії. Це, своєю чергою, дозволяє авторці розглянути поетичне кіно в контексті соціально-політичних і культуро творчих процесів, які відбувалися протягом 1960-х – на початку 1980-х років на українських теренах.
Ключовою ідеєю розвідки п. Левицької є питання ідентичності, що природно зумовлює її звернення до комплексу похідних понять: свідомість, свобода, пам’ять, народність тощо, які проходять крізь усю монографію, а в конкретних підрозділах розглядаються предметно, виконуючи функцію концептуального підмурівку. Наразі відзначимо, що відповідне завдання дослідниця декларує у вступі своєї монографії, роблячи при цьому принциповий і показовий акцент: «…пропоную розглянути українське поетичне кіно як голос на захист української ідентичності, тим самим як вияв спротиву панівній ідеологічній парадигмі, незважаючи на те, що цей спротив мусив бути виражений у рамках цієї ж ідеології. Можливо, як писала про «Попіл і діамант» Марія Домбровська, так само й українські поетичні фільми показали максимум правди, який можна було показати в тодішній ситуації» (див. с. 10).
Осмислюючи знакові картини українського поетичного кіно, авторка цілком слушно апелює до позицій провідних науковців України, а отже на сторінках її монографії вибудовується потужна «культурологічно-мистецтвознавча» ретроспекція поглядів І. Дзюби, Л. Брюховецької, С. Тримбача та ін. Проте справжньою «родзинкою» розвідки є застосування паритетного підходу, оскільки дослідниця звертається не тільки до позицій українських, а й польських учених – Я. Газди, Р. Лакотоша, А. Гарбіча та ін., котрі здійснювали аналіз українського поетичного кіно. Таким чином, у розвідці п. Левицької розгортається своєрідний діалог між українськими та польськими науковцями, що, поза сумнівом, сприятиме розширенню кордонів вивчення цього феномена.
Монографія «Повернення до коріння. Українське поетичне кіно», ймовірно, є першим дослідженням крупного формату в діяльності пані Йоанни Левицької, тож зичимо авторці, аби цей вдалий початок розвинувся в її подальших наукових дослідженнях.
Корисні статті для Вас:  
  |