Людмила Семикіна – художник, майстер декоративного мистецтва. Лауреат Державної премії України
ім. Т. Шевченка (1997), премії
ім. В. Стуса (2000). Заслужений
художник України (2009). Закінчила Одеське художнє училище (1947)
та Київський художній інститут (1953). 1964 року разом з А. Горською,
О. Заливахою, Г. Зубченко, Г. Севрук створила вітраж «Тарас Шевченко»
у фойє Київського університету (знищений владою). Створила строї
за національними традиціями: серії «Високий замок», «Скіфський степ», «Поліська легенда», «Княжа доба», «Ретро», «Модерн» (1965–1996).
2011 року фільм «Захар Беркут» подолав рубіж 40-ліття. Подвиг невеличкої карпатської громади, яка вступила в нерівний двобій із монгольськими завойовниками, уславив Іван Франко, а екранізував – режисер Леонід Осика. 1971-го його картину очікували, адже в доробку Леоніда Михайловича вже був славетний «Камінний хрест», до того ж у творчій групі «Захара Беркута» працював Георгій Якутович, знаний як художник-постановник «Тіней забутих предків».
Одразу після прем’єри стрічку відзначили журі кінофестивалів «Молодь – молодим» («Головний приз фестивалю» і спеціальний диплом Валерію Квасу «За оригінальну операторську роботу»; Дніпропетровськ, 1971) та Всесоюзного кінофестивалю у Тбілісі (приз і премія «За відтворення на екрані традицій народного героїчного епосу», 1972). Навесні 1972-го картина вийшла в прокат.
Фільм вирізняють акторська майстерність Василя Симчича, Івана Гаврилюка, Антоніни Лефтій, Костянтина Степанкова, Болота Бейшеналієва, Борислава Брондукова, Івана Миколайчука, талановиті роботи оператора Валерія Кваса, художника Михайла Раковського та художника з костюмів Людмили Семикіної.
- Людмило Миколаївно, в одному з інтерв’ю ви зауважили, що як художник з костюмів у «Захарі Беркуті» намагалися акцентувати передусім тухольський костюм.
– Сам Іван Франко наголосив на образі Захара Беркута. Письменник серйозно обмірковував категорію переможців. Я ж, створюючи тухольський костюм, прагнула донести честь, силу, мудрість тухольців, їхні високі переконання; намагалася показати патетичні шати.
Історик, археолог Михайло Брайчевський стояв на позиції більш офактуреного одягу, навіть тоді, коли йшлося про звитяжців; та за такого підходу губилася сутність тухольців як переможців. Порадившись із колегами (під час зйомок я здебільшого працювала з асистентом художника-постановника Ігорем Саратовським та асистентом режисера з батальних сцен), вирішила акцентувати образи тих юнаків, котрі після посвячення «в мужі» йдуть фактично на смерть. В останній похід їх благословляє Захар Беркут. Він, очолюючи віче-збори, виявляє себе як мудрий ватажок. Урешті-решт, Беркут жертвує власними синами заради перемоги над монголами. І як наслідок – самопожертва, одностайність «тухольців» у пориві захистити рідну землю.
Найстрашніше – добровільне рабство. Воно не породжує протесту: ті, хто його обирають, – гвинтики, масовка. У роботі Етьєна де ля Боесі «Роздуми про добровільне рабство» я знайшла опис тієї моделі добровільного рабства, яка панувала за часів сталінського режиму, коли було знищено аристократизм… Тема фільму – зіткнення протилежних сил: тухольців і монголів; і загалом той одяг, який я створила, народився як своєрідний протест проти антикультури. Проте я не намагалася модернізувати народний одяг, бо то було б профанацією.
– Що справило найбільший вплив на ваше світовідчуття як художника?
– Моє світовідчуття (Франкового твору, зокрема) сформувала вірменська культура: передусім – архітектура (чоловік Л. Семикіної Михайло Бараянц – вірменин. – Л.Б.). У ній стільки аристократизму, елегантності, монументальності! І це при тому, що її майстри використовують чимало матеріалів вулканічного походження. Мало хто знає, що створення одягу – одна з царин монументального мистецтва.
Я залюблена в сірий колір, причому у всіх видах фактури (байдуже – про каміння чи сукно йдеться). До того ж, сірий – надзвичайне тло для «наголосів». Навіть ледь уловимий акцент на сірому вибухає красою. Внормована фантазія в поєднанні зі смаком уяви сприяли тому, що сірий колір у «Захарі Беркуті» творив в унісон з художником; він ніби підказував мені, як і коли вдатися до паузи, аби, скажімо, метал, засяяв, наче золото. Сірий, зрештою, спрацював художньо.
– Під час зйомок консультувалися з багатьма фахівцями?
– Мені допомагали історик, архівіст, письменниця Олена Апанович, художники Георгій Якутович і Михайло Раковський. На «засіданнях» творчої групи (Апанович – Брайчевський – Осика) частенько був присутній і автор сценарію Дмитро Павличко.
– Скільки загалом було створено костюмів для «Захара Беркута»?
– Костюмів художники разом із цехами виготовили не одну тисячу... Особливо ж ретельно ми створювали одяг для виконавців головних ролей (Костя Степанкова, Івана Гаврилюка, Івана Миколайчука, Антоніни Лефтій), а крайки, корали, дукати, кожухи збирали по селах. Микола Рапай, скульптор, виготовив унікальні карбування, ювелірні прикраси, зокрема для Мирослави, Тугарової доньки: браслети, підвіски… Костюмери їх особливо дбайливо берегли. Чимало робіт по металу створив Ігор Саратовський; не раз дорогою до чергового знімального майданчика ми швиденько трансформували їх в атрибути тухольського костюма: Ігор використовував латунь для оформлення одягу тухольців.
Я, окрім усього, гаптувала князівський одяг... Жіночу ж сорочку (для Антоніни Лефтій) викупила в одній із тих родин, які ми з колегами відвідали з проханням допомогти. Її вирізняли вишивка чорними нитками з украпленнями малинового кольору, квадратне декольте і нестандартний, надзвичайно елегантний крій. А ще я пошила Антоніні шкіряний куртасик.
Нині я робила б тухольський костюм більш театральним.
– Які епізоди під час зйомок найбільше запам’яталися?
– Пригадую зйомки в селищі Воловець, що в Західній Україні.... Монголи тримали людей в облозі: змайструвавши гігантські рогатки, жбурляли велетенські каменюки в натовп… Тухольці полишають село: галас, діти плачуть… Ми створили пластику, де, сказати б, змішалися коні, люди, смолоскипи… Водяний млин, біля нього – халабуда... Виходить Захар Беркут (Василь Симчич) і кидає смолоскип у бік найближчої хатини: як ватажок він закликає тухольців покинути свої помешкання, нічого не лишивши загарбникові. Це вже потім, дивлячись фільм, ми не могли стримати сліз в цьому місці. Володимир Губа, автор музики до фільму, підклав під цей епізод мелодію пісні «Цвіте терен…». Він у невербальний спосіб увиразнив те, що прагнув показати режисер. Відтак епізод став надзвичайно емоційним.
У масовці тоді було задіяно близько сотні жінок. І ми з Аллою Шестеренко мали одягти їх усіх у намітки. До того ж, упродовж кількох хвилин! Складне завдання – з першого разу підкреслити вроду жінки (а вона ж у кожної – особлива). Готуючись до цього епізоду, ми ретельно вивчили способи зав’язування наміток.
– А в Киргизії?
– Коні були колгоспні, тобто тавровані... І якось, переглядаючи зняте, Леонід Осика запримітив чітке тавро на коневі… Іван Миколайчук саме зайшов у воду, бо треба було фільмувати наступний епізод. Осика: «Я – таки радянський режисер».
Знімали остаточну поразку монголів… Якщо сонце було «тьмяне», Валерій Квас, призупиняючи роботу, пояснював: «Професія не дозволяє мені йти на компроміси» і спокійно чекав на «правильне» сонце, незважаючи на істерику довкола. Одного разу пауза затяглася… Сонце випробовує нас третій день поспіль, і в істерику впадає Борислав Брондуков. Знімаємо смерть Бурунди, якого він грав. Третій день «раби», стоячи у воді, тримають на плоті Брондукова… Аж раптом Бурунда виявляє своє небажання… тонути: «раби» його топлять, а він – не тоне! Зрештою, Борислав полишив майданчик і побіг у бік пустелі зі словами: «У мене там дитина народжується, а я тут сонце виглядаю!» Його дружина, справді, тоді народжувала…
– Які враження залишив по собі перший перегляд фільму?
– Уперше я (разом із групою) переглянула картину на кіностудії. Того дня всі присутні в залі витирали сльози… Ми зауважили, що чимало прекрасних епізодів не увійшло до фільму. Такий факт нікого не засмутив: Леонід Осика засвідчив вміння впорядкувати відзняте і задля узагальнення, цілісності та виразності стрічки відкинути зайве. Окрім того, маю сказати, що Леонід Михайлович повсякчас почувався відповідальним за українську ідею, хоч би де вона жила – у фільмі чи у спілкуванні з колегами.
– А вади фільму ви зауважили?
– Усе виглядало дивовижно й масштабно. Я ж була ошелешена акторською майстерністю виконавців ролей і головних, і другого плану.
– Театральні митці запрошували вас до співпраці?
– У театри приходять ті, хто зі студентської лави націлений на роботу на кону. Я ж ніколи не готувалася до праці на театральній ниві. Утім, 2009-го створила костюми для колективу «Академічний ансамбль української музики „Дніпро”»: музиканти репрезентували фольк-метаморфози в стилі українського модерну – оперну виставу «Ті, що походять від Сонця» (музика В. Павліковського, ідея та втілення В. Вовкуна. – Л.Б.). Я відчуваю якусь особливу ностальгію за культурою минулих століть, тією її часткою, яка досі мало опрацьована дослідниками.
– Чому після «Захара Беркута» кінорежисери оминали вас?
– 1971-го кадебісти зазначили, що «Захар Беркут» «злочинно захистив» мене: вони нетерпляче очікували завершення виробництва фільму, воліючи якнайшвидше «взятися» за мене. «Захар Беркут» не застрахував мене від «уваги» КДБ: жодна характеристика, клопотання (група після прем’єри навіть звернулася до Спілки кінематографістів, аби вони прийняли мене до своїх лав) не послабили «запал» людей у формі… Мене «били» за націоналізм, а не за професію; власне, за те, що 1968-го я підписала лист на захист В’ячеслава Чорновола.
Та, попри все, Віктор Гресь після «Захара Беркута» запросив мене у фільм «Пропала грамота». Однак тільки-но я зібралася розпочати роботу, на кіностудію приїхала машина КДБ. По мене… На їхні очі не потрапила дякуючи колегам: вони негайно таємно вивезли мене за межі студії. Згодом я пояснила режисерові, що моя присутність у картині може стати на заваді його творчій роботі. Хоча тоді я вже створила деякі ескізи, начерки… «Захар Беркут» підвів риску під моєю працею в кіно.
Корисні статті для Вас:   Валерій Золотухін: «Навіщо штучно створювати Спіноз?»2010-02-11   Сергій Якутович: мальована душа слова2004-10-11   Людмила Семикіна: костюм для душі2011-03-03     |