Центр кінематографічних студій НаУКМА і Національна спілка кінематографістів України
16 березня 2012 року провели в Будинку кіно «круглий стіл» «Молоде кіно України» під гаслом
«Чи хочуть українці дивитися українські фільми?».
У розмові взяли участь критики «Кіно-Театру» Роксоляна Свято, Марія Тетерюк, Анастасія Пащенко,
Ольга Велимчаниця, педагоги Михайло Іллєнко, Василь Вітер, Віталій Марченко, режисери Марина Врода,
Роман Бондарчук, Максим Васянович, Ірина Правило, Мирослава Хорошун, Іван Канівець,
Дмитро Сухолиткий-Собчук. Ведуча Лариса Брюховецька.
Лариса Брюховецька. Розвиток українського кіно розглядаємо як умову піднесення національної гідності українців. Багато віків наш народ відлучали від власного мистецтва і привчали задовольнятися культурними цінностями, які виробляли інші народи. За таких умов легше асимілювати й нівелювати. Здавалося б, із постанням незалежної України ці ганебні тенденції мали б послабнути чи й зникнути остаточно, одначе все не так. Поки що маємо реальні загрози для існування українського кіно: 1) Українська влада зосереджується на економічно-фінансовій сфері. Гроші, вклади, прибутки, нерухомість набули священного статусу. Влада привчила людей до того, що матеріальне є сенсом життя. Сфера культури, моральні цінності ігноруються. Рядового громадянина позбавили можливості долучатися до своєї культури. 2) Існує небезпека самозаспокоєння на рівні некультурності, що тягнеться з віків рабства. Вона поглиблюється тим, що жодна інституція не відповідає ні за дотримання балансу нашого й чужого у сфері кінопростору, ні за якість імпортної продукції, яку скидають на наш ринок. Ніхто не виявляє спротиву до стрічок, образливих для українців («Ми з майбутнього-2», «Матч», «Біла гвардія» тощо). Важко уявити ще якийсь народ, який би таке дозволяв. Якщо в інших країнах тон задає преса, то наші ЗМІ нерозбірливі у ставленні до того, що нам накидають. Значною мірою через те, що майбутніх журналістів не вчать історії світового й українського кіномистецтва, вони не орієнтуються в ціннісних критеріях. 3) Український кінопрокат захоплений іноземцями. Кінопрокат — такий собі аналог газової труби, тільки в ідеологічній сфері, — Україна подарувала іноземцям. Тому ми не бачимо на екранах ні життя своєї країни, ні її культурних надбань, ні її облич. 4) Фільми, які продукуються в нас, належать іншій країні — серіали на російські гроші і з російськими акторами. З 2004 року держава почала підтримувати молоде кіно у короткому форматі, яке створює певну ілюзію кінематографічної діяльності, але звужує сферу впливу і вихід до широкого глядача. Є небезпека, що молоді режисери остаточно перейдуть у віртуальну сферу: зняти короткий метр, виставити на якомусь із сайтів, послати на МКФ — і цим задовольняються. Небезпека — у примиренні молодих з таким ущербним становищем.
Минулого року Марина Врода здобула «Золоту пальмову гілку» в Каннах. На початку 2012-го ще одна кінематографічна сенсація — на екрани вийшов і завоював глядача довгоочікуваний фільм Михайла Іллєнка «ТойХтоПройшовКрізьВогонь». Хочеться вірити, що це ті ластівки, які зроблять весну.
Роксоляна Свято. Здавалося б, у завдання кінокритика входить не лише аналіз окремих фільмів, а й спроба певним чином узагальнювати кінопроцес, помічати якісь тенденції тощо. Та робити це важко, якщо самих фільмів, по суті, одиниці.
В українському випадку ж ідеться, крім того, переважно про короткометражне кіно. Звісно, «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» Михайла Іллєнка зумів зламати живучий стереотип: на нього пішли й ті глядачі, які в принципі не ходять на українське кіно (відвідувач т.зв. «мультиплексів»). 2011 року було також два фільми, які на МКФ «Молодість» голосно презентували як «українські прем’єри» — польсько-українська копродукція «Рок-н-бол» Дмитра Приходька (прив’язаний до тематики футбольного «Євро») та «Ґамер» Олега Сенцова (про підлітка, який професійно заробляє комп’ютерними іграми), та це кіно специфічне: фільми навіть не було включено в конкурсну програму фестивалю.
Що ж до короткометражок, то вони є не-масовими за визначенням.Так, існує фестиваль «Відкрита ніч» (досі єдиний фестиваль національного кіно, на ньому, за статистикою, показують від 25 до 40 стрічок щорік). Є «КіноЛев», куди потрапляють роботи окремих молодих режисерів. Існує, зрештою, і «Панорама українського кіно» в рамках МКФ «Молодість», де 2011 року було представлено 21 стрічку, але тут опиняються чи не всі, які не потрапили в основну програму. І, як наслідок, тільки чверть із них є вартою уваги. Решта — це учнівські роботи. Бувають, звісно, і приємні винятки — фільм «Кров» Ірини Правило, що дуже вирізнявся на загальному тлі минулорічної програми(1). Тематично вона близька до робіт Дмитра Сухолиткого-Собчука, який схильний до метафоричного, дещо відстороненого, осмислення дійсності й апелює до проблеми зв’язку людини зі своєю історією (про це свідчать назви його «Коріння», за новелою Григора Тютюнника, та «Нитка», де нитка, по суті, стає метафорою людського життя). І навіть у фільмі «Борода» (2011), що став частиною проекту «Ukraine, goodbye», присвяченого темі еміграції з України, режисер, хоч і показує побут західноукраїнського села, весь драматичний конфлікт вибудовує довкола одного символа — бороди, що є втіленням самотності головного героя, який чекає на повернення своєї дочки з-за кордону.
Натомість, сильною є і протилежна тенденція до документальності та активного звернення до соціальної проблематики. Власне, це тенденція і світового кіно, принаймні більшість фільмів пострадянського простору, які здобули визнання в останні роки, гостро соціальні. У «мейнстримі» таких шукань — і найновіший за часом фільм Мирослава Слабошпицького «Глухота» та документальна стрічка Юрія Речинського «Хворісукалюди» про життя бездомних підлітків2.
Марія Тетерюк. Іншою формою існування молодого українського кіно, окрім фестивалів, стали альманахи короткометражних стрічок: «Мудаки. Арабески» (2010) і «Закохані в Київ» (2011) за зразком успішного «Париж, я люблю тебе» (2006), який було продовжено збірками, присвяченими Нью-Йорку, Москві та Єрусалиму. На відміну від французького оригіналу, над яким працювали режисери зі світовим ім’ям, подальші проекти залучали молодих режисерів. До «Закохані в Київ» увійшло вісім короткометражок: «Собачий вальс» (Тарас Ткаченко), «Три слова» (Ілля Яблоков (Власов)), «Туфлі» (Денис Гамзінов), «Дещо» (Ольга Гібелинда), «Втрачений у місті» (Валерій Бебко), «Поверни мою любов» (Артем Семакін), «Рука» й «Остання ніч грудня» (обидві Олег Борщевський).
Та Києва в альманасі мало: окремі впізнавані місця, як-то міст Закоханих чи Пішохідний, є лише маркерами і не відтворюють загальної атмосфери міста, на відміну від, скажімо, «Париж я люблю тебе», де кожна робота репрезентує один із районів (округів) Парижа. Єдиний фільм, у якому закохані справді пов’язані з Києвом, — це «Собачий вальс» Тараса Ткаченка, найсильніша робота з циклу. Романтична історія про двох літніх людей розгортається на тлі дарницького Соцмістечка — житлового масиву, що був побудований після Другої світової війни і має дуже характерну архітектуру. Знесення цього району і побудова на його місці багатоповерхівок, що триває вже декілька років, є суперечливим питанням, оскільки, з одного боку, це унікальна для Києва архітектурна пам’ятка, а з другого — будівлі вже не придатні для життя. Тарас Ткаченко не дав на нього однозначної відповіді, зате зумів своїм фільмом зберегти Соцмістечко принаймні на плівці. Зворушливий ностальгійний настрій, створений у «Собачому вальсі», можливо, наводить на думку про збереження старої архітектури навіть більше, ніж прямі заклики, які, принаймні у випадку Соцмістечка, приречені на переможні побутові контраргументи про тріщини в стінах і необхідність сушити білизну на вулиці.
Деяке непорозуміння викликає фільм Валерія Бебка «Втрачений у місті». В ньому йдеться про подружню пару, що істерично розшукує якогось Полкана, яким під кінець фільму виявляється дідусь, одягнений у костюм велетенського собаки. На МКФ «Молодість» 2010 року в програмі короткого метра було показано фільм іспанця Анарца Суасуа «Він би ніколи так не вчинив», де слоган соціальної реклами про покинутих собак обігрується через підстановку на їхню роль літніх людей.
Лариса Брюховецька. Хочу звернути увагу на таке явище, як незалежне кіно, що виникло в Україні недавно, та на інтимність як характерну ознаку фільмів молодих.
У фільмі «Мама померла в суботу на кухні» (2009) Максим Васянович показує батька, скрупульозно, до найменших дрібниць фіксує його вдома, під час концертних буднів, у спілкуванні з колегами. З цього неквапливого життя непомітно виринає думка про його творчу кар’єру, яка могла скластися інакше, адже батько мріяв стати диригентом великого симфонічного оркестру і навіть дістав запрошення навчатися в консерваторії, але не судилося — не зміг покинути на якийсь час родину, малих дітей, тож залишився в обласній філармонії, де й працював усе життя. Був людиною веселою й енергійною, і за це його шанували і любили. Фільм цікавий насамперед як портрет. Зроблений методом спостереження, чимось нагадуючи «реаліті». Звичайно, фільм тільки виграв би, якби менше було проходів, які розріджують кінематографічний час. Загалом же, режисер переміг у двобої з неабияким обсягом матеріалу, надавши йому цілісності. Відбувається кінематографічне диво: фільм спонукає до роздумів про сенс людського життя і проблему самореалізації обдарованої людини.
Досвід Максима цінний: він обрав шлях незалежного кінематографіста, самостійно знайшов зарубіжних інвесторів. Фільм добре оцінили, він здобув ґран-прі КФ документального кіно із захисту прав людини (Київ, 2010).
На спостереженні інтимних подробиць базує свій документальний фільм «Поліна» і випускник майстерні Юрія Іллєнка Роман Бондарчук, який ще у дипломі «Таксист» відобразив сучасне життя, світ сучасної людини, її психологію.
«Поліна» — один із фільмів міжнародного проекту про людей, які виросли вже в час незалежності країн СНД. На початку — оголена молода жінка в очікуванні дитини, потім бачимо новонароджене немовля і нарешті дівчинку-підлітка, яка навчається грати на саксофоні й, опанувавши інструмент, виступає в концертах. Це реальна дівчинка на ім’я Поліна, яка мешкає в Херсоні й уславилася тим, що грає на різних інструментах. Початкові кадри можуть видатися невмотивованими, але, зрештою, переконуєш себе, що це цікаво як прийом. Режисеру легко дається стиль «життя зненацька» — «Таксист» і «Поліна» схожі за стилістикою, і тому важко провести межу між документом і творчою фантазією, між героєм вигаданим і реальним.
30-хвилинного «Гайдамаку» Роман Сінчук (випускник майстерні Ярослава Ланчака) поставив 2012 року в «Дебюті» на кіностудії ім. О. Довженка за оповіданням Валер’яна Підмогильного (сценарій Леоніда Череватенка). У ньому розкривається внутрішній світ юнака, звичайного гімназиста, який переживає болісне розчарування — і в самому собі, і в навколишніх людях. Олесь — так звати хлопця — страждає комплексом неповноцінності й вирішує, що вихід один: покінчити з життям. І для цього є нагода — піти у військо, в гайдамаки, з переконанням, що там уб’ють. Війну включено в інтимний стан як спосіб порятунку від такого собі неврозу. Однак думки про смерть і реальність самої смерті — це різні речі, що письменник психологічно точно передає. Ось такий твір з екзистенційною проблемою. Зрозуміло: в кіно передати внутрішній стан надзвичайно складно. Дебютант трансформував внутрішню колізію в дію, показавши перипетії гайдамаків й перетворення героя із закомплексовано-аморфного хлопця в рішучого і непоступливого, який морально перемагає комісара.
Фільм Івана Канівця «Тризуб Нептуна» (випускник майстерні Василя Вітра) — дивовижний зразок просвітницького кіно. Дивовижний, тому що, по-перше, зняв його незалежний режисер. По-друге, зняла молода людина. Та з іншого боку, прерогатива молодих — пізнавати, і тут маємо пізнавальну історію, що спирається на документальні спогади очевидця, про українізацію Чорноморського флоту в Севастополі 1917 року і про те, як влада УНР не скористалася з цієї українізації. У цій розповіді чимало невідомої кінохроніки, застосовано комп’ютерну графіку. Фільм зігрітий особистим ставленням до зображуваного. Залишається загадкою, як ніким не підтриманий фінансово Іван Канівець зумів поставити фільм.
Марина Врода. Хотілося б, щоб ця зустріч відбувалася трохи в іншому форматі. Хочеться бунтарства. Краще було б визначити естетичні проблеми фільмів, проблеми виробництва фільмів і проблеми глядача. Що я думаю про українське кіно? Це дуже складне питання. Є чудові автори з власними ідеями, але якщо вони вишукують можливості й роблять фільми, то не мають змоги показати їх великому колу глядачів. Доводиться виходити на фестивальну аудиторію. Але чия це проблема — режисерів, глядачів, вже проблема соціальна? Я з короткометражкою до глядача не можу пробитися. В принципі, ми могли б об’єднатися з іншими авторами і зробити альманах, така практика існує. Теоретично я можу прийти в Могилянку, в наш інститут — показати, поговорити, але це буде тільки моя власна ініціатива.
В українському кіно була прекрасна традиція, школа, яка встояла тільки за рахунок особистостей, яким я дуже вдячна сьогодні, які мені дають естетичну опору. Це фундамент, на якому я можу стояти. Все останнє — уся ця радянська розруха працює досі так само сильно і в університетах, і в головах. Якщо хочете, одна естетика бореться з іншою.
З одного боку — у нас уже друга «Пальмова гілка», фільми знімаються. А чому немає поступу — не знаю. Я намагаюся щось робити. Давайте збиратися, щось робити. В інституті ми намагалися знімати й ніяк не захищали свої права. А потрібно було збиратися на демонстрації, йти на вулицю, вимагати і робити кіно. Ніякого рецепту, як режисер може себе реалізувати в цій країні, немає. Якщо обмежитися тільки Україною, то треба йти і влаштовувати революцію. Я не знаю, як себе реалізувати: можна йти працювати на телебачення, можна співпрацювати з Міністерством культури через продюсерів, які будуть вирішувати всі ці неприємні питання, пов’язані з застарілою системою (маю на увазі виробництво фільму). Коли студенти подорожували або мали якийсь обмін, той же фестиваль «Пролог», тоді вони мали можливість краще розуміти своє обличчя. А так виходить якась цілковита ізоляція. Потрібно знімати для свого глядача. Але якщо говорити про реалізацію автора, то я не знаю, як це можна втілити.
Віктор Гресь. У вас сьогодні є всі можливості. А що ви особисто як художник прагнете зробити? Що хочете зняти? Будь-яке мистецтво — це те, що сидить усередині самого митця.
Михайло Іллєнко. Щодо можливостей. Я був на прес-конференції Марини, коли вона повернулася в Україну із «Золотою гілкою». Їй надійшло два листи: один — від Президента України, другий — від Міністра культури. Зміст можна звести до однієї фрази: поздоровляємо і бажаємо успіхів. Тепер Марина, наскільки я знаю, працює з французами. Ми обговорюємо очевидні речі.
Марина Врода. Після Канн я мала зрозуміти себе. Це — як хвиля, ви маєте з нею працювати, бо вона може вас збити… До вас — увага, від вас чекають якогось кроку. Сьогодні я працюю над історією про людей, яких я знаю, які мені близькі. Дія фільму відбувається в Україні.
Ірина Правило. Мій фільм «Кров» знято в Грузії — це перший міжнародний проект нашого університету — він брав участь у ньому, дав чорно-білу плівку. Те, що глядач хоче дивитися українське кіно, я знаю точно, тому що я з ним зустрічалась. Думаю, що українець ходитиме на хороше українське кіно. Зняти «Кров» було непросто, довелося половину власних коштів вкладати, — і без підтримки посольства це було б неможливо. Потім ми постали перед питанням: як показувати фільм? Виникла ідея створити проект «Моє дитинство», де має бути три історії на одну тему трьох різних авторів і трьох різних країн. Нині я працюю над другою частиною за Степаном Васильченком, знімали в Прикарпатті. Ще не визначились, де зніматимемо третю частину, але це буде якась європейська країна. Задум полягає в тому, щоб запропонувати на ТБ, в кінотеатри.
З молодим кіно питання не в тому, чи хоче дивитися глядач, а в тому, що ми хочемо сказати і чи варто це говорити? Якщо ти можеш зачепити глядача за живе, то тоді треба працювати. Існує такий тонкий момент: йти чи не йти на компроміс, який пропонують комерційно зацікавлені люди. Ти віддаєш свою творчу енергією, а якою буде доля твоєї роботи — невідомо. Обравши це, молода людина зніматиме більш професійною технікою, але не знає, що буде з фільмом, і нікого не цікавитимуть її емоції з цього приводу. Я не можу дозволити, щоб хтось профінансував, а я потім не знатиму, що з фільмом буде. Тому і внутрішня боротьба, тому і важко.
Молоді режисери мають формувати власну думку, яка буде гідна того, щоб доносити її іншим людям. Щоб відчувати себе захищеним і творити. І тільки в такій захищеності може піднятись українське кіно. А якщо конкретніше про глядача, то ми разом із грузинським Кіноцентром створили фестиваль грузинського кіно, показували «Кров» та їхні фільми по областях України. Я за те, щоб кіно знімалося, щоб молоді спілкувались. І якщо вже робити революцію, то творчу. Брати теми правдиві, які можуть зачепити. Недаремно я маю справу з літературними творами, де є справжні конфлікти.
Дмитро Сухолиткий-Собчук. Вважаю, що молодим авторам потрібно давати свої фільми в кіноклуби і там презентувати їх. Як організатор таких заходів, можу запевнити, що це абсолютно дієва формула. Я з друзями вже чотири роки влаштовую кінозустрічі в Чернівцях. Назвали цю подію «Вечори короткометражного кіно». На екрані роботи тільки вітчизняного виробництва, в основному студентів та незалежних режисерів. Нашу діяльність підтримує міське радіо «БлискФМ» і телеканал «Чернівці». Приміщення дає Міський палац дітей та юнацтва.
Алгоритм заходу простий — режисер презентує своє кіно, спілкується з публікою. Збирається від 100 до 250 глядачів. Учасниками чернівецьких вечорів були студенти КНУТКіТ імені Карпенка-Карого: Катя Науменко, Едуард Ґеоргадзе, автори альманаху «Мудаки. Арабески» та фестивалю «Відкрита ніч». Приїздили Марина Врода і Богдана Смирнова. Головне дістати проектор, екран і DVD-програвач. Найбільшою, на жаль, проблемою, проте, залишаються приміщення.
Як на мене, саме індивідуальне знайомство сприяє формуванню активних поціновувачів авторського кіно. Тим паче кіноклубний рух в Україні набирає обертів. Наприклад, мої фільми вже побачили Харків, Львів, Ужгород, Рівне, Маріуполь, Севастополь.
Щодо фінансування, то я прибічник низькобюджетних проектів. Нехай це будуть малі кошти, але буде свобода від тиску звітного та фінансового. На камерну історію, ігрову короткометражку або документальний фільм можна знайти фонди та спонсорів, серед цільової аудиторії — меценатів. Організації і бізнесмени готові дати малий бюджет — треба тільки зуміти зацікавити. Окрім того, є різні ґранти і міжнародні пітчинги.
Формулу «Ми для нас, про себе» вважаю за кредо молодого кіно, додав би ще: кіно має бути без гальм — шалене і хуліганське. Головне — бути відвертим.
Мирослава Хорошун. Якщо ми самі не почнемо щось робити, то ніхто за нас не зробить. Якщо в тебе немає імпульсу, реальної роботи і людей, які тобі допомагають і вірять, ніхто не допоможе. Бажаю всім знайти свою тему, енергію, здоров’я, щоб усе це зробити, ну а потім сподіватися на чудо. Мене цікавить тема українського кіно, наших акторів. Не знаю, як буде далі. Сьогодні є молоді режисери, я з ними спілкуюся і бачу, що є рух. Я вірю, що це обов’язково призведе до реалізації творчих задумів. Щодо моєї роботи, то, коли немає грошей і все це відбувається просто на дружніх стосунках, ти не можеш сказати дату завершення фільму. Але треба вірити. І працювати.
Іван Канівець. В українському кіно існує дві проблеми: зняти кіно і його показати. Якщо про другу, то її не повинні розв’язувати режисери. Наприклад, ми могли б об’єднатися, створити телеканал, назвати «Українське кіно» і там їх показувати. Теоретично це був би вихід. Але режисери цього не робитимуть. Тому цю проблему залишмо для інших людей. Я говоритиму про інше — як зняти український фільм. Я зіткнувся зі специфічними проблемами, коли мене потягнуло в історичну документалістику. Ще в 1991 році, коли був школярем, я виношував наївну дитячу мрію: ось Україна стала незалежною, і через півроку-рік ми побачимо епічні картини, які розповідатимуть про українську історію. Минав час, але нічого не з’явилося. Я зрозумів: якщо вже я опанував професію режисера, треба спробувати щось зробити. Обрав тему «Створення Українського флоту в 1917–1918 роках». Тема Севастополя є актуальною для України і сьогодні. Треба віддати належне радянським історикам, вони добре попрацювали, щоб ніхто нічого про це не знав. Насправді українські історики намагалися займатися цією темою, вдалося знайти монографію, щоправда, видану в 11 примірниках. Я дійшов висновку: треба щось робити. Звернувся в Центральний архів кінофотофонодокументів за хронікою тих подій. В мене були всі необхідні листи з інституту, та архівісти виставили розцінки, які були мені не під силу. Та й відеодокументів з цієї теми не виявилося. Але український кінорежисер повинен мати авантюрний характер. Я вирішив, що такі документи мають десь бути. Впродовж року звертався до кіноархівів Англії, Франції, Австралії, Канади, США. Майже скрізь були люди, які йшли мені назустріч. Один архів надіслав розцінки, а потім надійшов приватний лист, де повідомляли: якщо ти студент і тобі потрібні такі-то документи, а у вас нічого немає, то ми тобі їх надішлемо, просто в тебе не буде офіційного права на ці матеріали. В Німеччині знайшлися невідомі кадри, які стосувалися кінця 1918 року, тобто вдалося зробити таке маленьке відкриття. Врешті, фільм вийшов. Після нього настав період ейфорії — глядач тепло його прийняв. Мені здавалося, що треба продовжувати щось робити в цьому напрямі, і потроху визрівала ідея наступного фільму. «Українська революція» — це документальна екранізація спогадів Всеволода Петріва. Написавши сценарій, я обійшов сотню людей і дізнався, що в країні криза, всім складно. А в мене був сценарій на шість серій з батальними сценами. Зрозумівши, що нічого не вийде, я скоротив до двох серій по 25 хвилин. 1 січня 2011 року ми почали знімати. В цьому фільмі я відмовився від хроніки і пішов шляхом реконструкції. Процес затягнувся, поки що роботу не завершено. Я зрозумів, що українське кіно в таких умовах знімати нереально і вдруге мене на такий подвиг, мабуть, не вистачить.
Максим Васянович. Я можу сказати небагато, і це стосується тільки документалістів. Ось кілька букв: idem.dik.am — це веб-адреса. До цієї організації — Європейської спілки документалістів — кожен може надіслати невеликий синопсис, взяти участь у конкурсі й отримати фінансування. Так було і в моєму випадку: я отримав невеликі, та все ж таки гроші від шведського й фінського телебачення на фільм «Мама померла в суботу». Тепер я знімаю, але поки що немає чого показати. Сподіваюся, що буде. Документалістика хороша тим, що ти можеш взяти свою камеру, зателефонувати знайомим, які готові на тебе працювати, заправити машину, яка ще на ходу, і поїхати знімати.
Роман Бондарчук. Документальне кіно знімати справді простіше — менше потрібно ресурсів. У принципі я зі своїм співавтором пишу сценарії для ігрового кіно, й ми віримо, що їх можна буде реалізувати. «Поліна» — це фільм з міжнародного кіноальманаху, продюсованого латишами і французами до 20-річчя розпаду СРСР. 15 молодих режисерів колишніх союзних республік зняли фільми про молодих людей, які народилися після того розпаду. Альманах було показано на французькому каналі «Арте» і ще буде показано на МКФ «Докудей». Поліна — це десятирічна дівчинка, яка грає на всіх музичних інструментах у джаз-бендах. Живе в Херсоні, і її впізнають. Все надто швидко змінюється. Можу повторити: мусимо працювати, вивчати, боротися…
Михайло Іллєнко. Я переконався, що український глядач хоче дивитися українське кіно, бо в кожній державі, яка нормально розвивається, є свій кінематограф — своє дзеркало. Справді тривалий час ми всі (й молоді, й старі) не мали екрана, і всі звикли орієнтуватися на фестивалі. І тут теж велика проблема.
Я щиро привітав Марину Вроду із «Золотою гілкою». І вважаю, що після цього їй просто зобов’язані були дати ґрант на ігровий дебют. Але якщо ми й далі будемо орієнтуватися на фестивалі (хоча й не повинні від цього відмовлятися), то це нічого не дасть. Я, як можу, аналізую ситуацію зі своїм фільмом. А він і справді створив нестандартну ситуацію: його дивляться, на нього купують квитки. Вчора в Сімферополі була прем’єра. Ми їздимо Україною. І вже, здається, 46 днів він у «Топ-10». Уже два місяці йде в «Кінопалаці». І я просто намагаюся зрозуміти безсонними ночами, в чому справа. Це, звичайно, не випадково. Просто ми дуже себе обмежили. Все було дуже аскетично. Я ще на початку сказав: «Хлопці, забудьмо про фестивалі. Зробімо поворот від фестивалів до глядача». Це так банально звучить, що мені соромно про це казати. Глядач є, і він хоче дивитися своє.
Друге. Мені запропонували сценарій без вторинних «статевих» ознак: я не знав, де це відбувається, з ким. Я сказав: «Дякую, я це знімати не буду. А от про Івана Даценка — прототипа, що народився в селі Чернечий Яр, — буду». Тобто я вирішив відірватися від абстрактної космополітичної ідеї в бік національної самоідентифікації. Це необхідно, якщо ми хочемо, щоб нас дивилися. Люди за цим «зголодніли».
Я не кажу, що треба зараз із «вилами» йти проти російського чи голлівудського кіно. Просто забудьмо про нього й робімо своє кіно, для нас і про себе.
І третє: без героя ми виглядаємо неповноцінними. Кінематограф сучасний — це завжди герой. І цей локомотив може створити черги перед кінотеатрами. Якоюсь мірою нам вдалося якщо не черги створити, то викликати зацікавлення.
Чим я з вами ділюся? Усе, що я вам розповідаю, — дуже банальне. Бачите, я порушив спокій деяких кінознавців, які пишуть сьогодні: мовляв, що поробиш, фільм такий «кособокий», а люди дивляться.
Я не кажу, що наш фільм збере стільки грошей, щоб можна було запустити новий. Знаю, що в кінотеатрі «Жовтень» цей фільм довго йде. Але ж я розумію, що кінотеатр пов’язаний контрактом і не може свавільно вчинити щодо тих контрактів.
Людмила Горделадзе, директор кінотеатру «Жовтень». Можу, бо маю інші зали.
Михайло Іллєнко. Ось бачите, ви знайшли форму. А в інших кінотеатрах ставлять його на 11 годинку ранку в будній день. І з тією кількістю копій та кінотеатрів, навіть якщо глядач хоче іти на цей фільм, ми не можемо повернути затрачені гроші. Нам потрібно знімати кіно за 500 тисяч гривень, щоб їх повернути. Але ви ж розумієте, що це складно.
Тому проблем багато. Але я думаю, що нас не врятує держава, вона не дає нам законів, які збалансували б ризик. Вона цього просто не хоче, бо це не дасть можливості красти. Грошей не буде, тому що нема законів. Немає достатніх грошей, щоб створити кінопроцес, кіноіндустрію. Слава Богу, що хоч щось дають.
Які варіанти? Тільки черги в кінотеатрах. Коли комерсант побачить їх, він скаже: «Якщо купують, то я буду продавати».
Василь Вітер, викладач і директор Інституту екранних мистецтв КНУТКТ ім. Карпенка-Карого. Для мене теж очевидно, що український глядач чекає на українське кіно. А стосовно того, чи є фільми, говоритиму фактами. Відбувся недавно фестиваль «Пролог»: за чотири дні в Будинку кіно було показано 120 завершених короткометражних фільмів. Для мене давно зрозуміло, ще в 1992 році, що держава не допомагатиме. Тоді ми з друзями створили власну студію і пробували знімати самостійно. Коли сьогодні розмовляю зі своїми колегами, я запитую одне: кіно — це бізнес чи ні? Якщо бізнес, тоді, пацани, закачуйте рукава. Ми досі в інерції радянського стереотипу: хтось дасть гроші. Кому ваше українське кіно потрібне, крім вашого глядача? Кіно повинне дбати саме про себе: і про закон, і про гроші, і про теми. В серіалі «Гра долі» нам удалося з моря тем, цікавих для нашого глядача (ми для себе склали план із майже 500 тем), освоїти 50. У цих 15—20-хвилинних фільмах ми показуємо: ось тема, на яку глядач піде. Ділимось ними із сценаристами, критикою, знаходимо канали, по яких це можна показувати, щоб повернути гроші. Бо в цей проект не вкладено жодної державної копійки. Якось я опинився у Празі під час прокату чеського фільму «Темно-синій колір» про чеських льотчиків, яких накрили німці під час війни, і вони змушені були емігрувати через Британію, а пізніше воювали разом з британцями. Ми з продюсером фільму «Коля» змогли потрапити на перегляд цього фільму аж увечері — через черги в касах празьких кінотеатрів. 11 мільйонів чехів проголосувало своїми грошима за цей фільм.
Валентин Марченко, викладач Інституту екранних мистецтв, в. о. директора Національної кінематеки України. В Америці часів завоювання «дикого заходу» в салуні над фортепіано якось з’явився плакат «Не стріляйте в піаніста — він грає як може!». Після виходу на екрани довгоочікуваного українського фільму журналістська «братія» заходилася «трішки топтатися» по ньому. Один із них настійливо просив коментарів. Я нагадав йому цей епізод з американської історії і пояснив, що автори фільму «грають» на межі тієї можливості (і «грають» дуже пристойно), яку їм дозволяє інструмент. А «піаніно» їм дісталося в дуже поганому стані.
Кіноіндустрія України ще чверть століття тому була потужним творчо-технологічним комплексом «народного господарства». На 1 січня 1988 року в державній кіномережі України було 22.799 кінодемонстраційних комплексів, тільки дитячих кінотеатрів — близько сотні. Державних кіностудій в Україні було вісім. Сьогодні про це нагадують хіба що вивіски на фасадах. У штаті одного тільки «Київнаукфільму» працювали понад 2 тисячі співробітників (сьогодні — менше півсотні). І ще багато чого цікавого і корисного було… Було!
І чи не найголовніша втрата — це глядач! Наш глядач, без якого існування кіно неповне, розірване. Сьогодні здебільшого творчо-виробничий цикл діє за формулою «Три С»: «Сам сочинил, сам снял, сам смотрю!»
На цьому тлі чи не найголовніше питання — кадри, ті, що «вирішують усе». На кожній кіностудії в штатному розкладі були тисячі фахівців кіновиробничої галузі. Унікальні, до речі, чий досвід накопичувався роками і передавався «з рук у руки»… Ну, не вчили, і досі ще не вчать у нас монтажного ремесла… А сьогоднішнє кіновиробництво — це новітні технології. Працівник на потужних комп’ютерах у кращому разі має диплом технічного вузу, а в більшості випадків — шестимісячні комп’ютерні курси. Пояснити йому, чому після загального плану не монтується великий без відповідної підготовки майже нереально. Окрім того, естетичні уподобання такого працівника перебувають у площині «Home video».
Та, відверто кажучи, з «першими особами» в нашому кінопроцесі на сьогодні теж не все гаразд. Альфреда Гічкока якось запитали, що потрібно для створення успішного фільму? У відповідь класик зауважив: «Усього три речі: перше — хороший сценарій, друге — хороший сценарій, третє — хороший сценарій!» Чи не найбільших втрат зазнав «сценарний цех».
Інститут екранних мистецтв – єдиний, хто готує майбутніх професійних кінодраматургів, і почав це не так давно. Вже є перші випускники… Із захищеними дипломами… На папері! Ну, а грамоти конкурсу «Коронація слова» за кіносценарії тішать самолюбство конкурсантів. Такий собі «безплівковий», ілюзорний кінематограф виходить. Цей процес нагадує красиву машину, що гуркоче на холостих обертах…
От із чим, здається, все більш-менш гаразд, то це з операторами. Потужна, з традиціями і власним «почерком» українська операторська школа впевнено тримає планку вже не одне десятиліття. Вдала кадрова політика у вишах, жорсткі правила відбору, навантаження за програмами, що удосконалювались майже піввіку, — і «на виході» щороку загони кінооператорів, майже стовідсотково готових до реалізації завдань будь-якої складності, які знаходять собі роботу… на телебаченні! Ну, а там… Кілька «мильних» серіалів із дивними, якщо не «дикими» нормативами — за 4 (!) зміни, кожна по 12 годин, відзняти 50—60 хвилин корисного хронометражу… Тут уже не до творчості, була б «картинка» у фокусі…
І нарешті найболючіше — режисура. Будьмо відвертими: одне покоління ми вже втратили. Це могла бути «нова українська хвиля», або «український неореалізм»… Але замість цього — українські прізвища в титрах російських телесеріалів… І це — в кращому випадку! А за інших обставин молоді митці губляться в нетрях телевізійних каналів, заповнюючи ефірний час «жуйкою для очей»…
Потужна, яскрава і професійна українська кіношкола щорічно випускає низку талановитих професіоналів, озброєних ремеслом і щирим бажанням спробувати хоч трішки змінити цей світ на краще. І хто б там що не казав про московський ВДІК або лодзинську кіношколу… Дві «Золоті пальмові гілки» в останні часи хто привіз? А «Берлінале» неодноразово хто «брав»? І це фільми-призери, зроблені як курсові або дипломні роботи… Фільми, що конкурували в номінаціях разом із роботами, створеними на професійних студіях країн, які не зазнали «кіногеноциду»! Залишається сподіватися, що нинішньому поколінню пощастить більше…
1. Докладніші міркування авторки про цей фільм див.: Свято Р. Важкий
тягар «молодості». Українські акценти // Кіно-Театр. — 2012. — № 1.
Корисні статті для Вас:   Важкий тягар "Молодості". Українські акценти2012-01-15   Бути2011-03-15   Українське кіно: все ті ж проблеми2011-04-06     |