|
Лів Ульман    
|
Чи не найбільший інтерес на фестивалі кіно Європейського
Союзу, який відбувся в червні в Будинку кіно, викликала стрічка
Лів Ульман «Невірні» (Швеція, 2000). Власне кажучи, ця українська
назва є досить умовною, адже англійський варіант («Faithless») уможливлює
й інший переклад – «Невірний» або «Невірна». Власне, жоден із цих
варіантів не суперечить логіці сюжету.
Коли б не ім’я режисерки, існували б усі підстави гадати, що нічого
нового фільм не принесе. Стара, як світ, тема — розпад сім’ї, адюльтер,
нещасливе кохання і смерть через нього (список складових при бажанні
можна подовжувати і подовжувати). Плюс стандартна позначка «психологічна
драма», під якою «лібретисти» телепрограм вже давно звикли маскувати
звичайні мелодрами. Звісно, можна й заперечити: а чим врешті-решт
є всі найбільші світові драми, як не інтерпретацією оцих вічних
сюжетів та мотивів? Та й чи варто від кінематографа вимагати все
нових та нових карколомних і, головне, досі не знаних переходів
сюжету? Адже не в цьому, зрештою, його суть (мається на увазі неігровий
кінематограф, зрозуміло).
Крім того, відомо, що Мистецтво творять люди. Тож сам факт появи
імен Лів Ульман та Інґмара Берґмана, і саме в такому порядку, суттєво
зміщував горизонт сподівань. Це, безсумнівно, інтригувало: зіркова
«пара», яка тішить глядачів уже майже сорок років, знову з’являється,
щоправда, в дещо незвичному амплуа. Творча співпраця цих людей почалася
ще 1966-го року, коли Лів Ульман (тоді ще в статусі акторки) долучилася
до кінострічки «Персона». І багато хто вважає, що саме роль Елізабет
Фоґлер у цьому берґманівському фільмі принесла їй світову славу.
За певний час ім’я Ульман, як і Бібі Андерсон, стало частковим синонімом
творчості Берґмана загалом. Зігравши у десятках його фільмів (серед
найвідоміших — «Персона», «Година вовка», «Сором», «Крики та шепіт»,
«Зміїне яйце», «Сцени з родинного життя»), Лів Ульман на довгий
час у кіносвіті здобула статус суто «берґманівської» акторки. Традиційною
казково-романтичною кінцівкою могло б видаватися кохання цих двох
людей і народження доньки. Проте (на цей раз уже за законами Берґманових
фільмів) так не сталося — адже, як відомо, ідеальних шлюбів не існує.
Тож вони таки розлучилися. Але цікаво, що співпраця на цьому не
припинилась. Ульман, зігравши в багатьох іноземних, навіть у кількох
голлівудських стрічках («Сорок каратів», «Загублений горизонт» —
обидва 1973-го року), врешті вирішила спробувати себе й у ролі режисера.
Тому так і склалося, що у фільмі «Невірні» ролі дещо змістилися
— Лів Ульман стала режисером, а Берґман — сценаристом (це вже вдруге).
Проте не тільки сценаристом. На цей раз великий Деміург прийшов...
просто як Берґман. Щоправда, з’явився не зовсім він, а актор, який
зіграв його. Хоча це вже не так суттєво. Важко позбутися відчуття,
що «Невірні» є багато в чому таки «берґманівським» фільмом і вже
значно менше – «ульманівським». Передусім на це наштовхує традиційна
вже «камерність» стрічки. Персонажів у фільмі взагалі небагато (фактично,
четверо), а конфлікт замикається тільки на трьох. Крім того, є тут
чимало театральних прийомів (скажімо, т.зв. «оголення прйому» —
поява Деміурга, в свідомості якого нібито й зароджується весь цей
сюжет, або переведення кульмінаційних моментів у площину розповіді
тощо). Та й, зрештою, сюжет можна вважати своєрідною «візитною карткою»
саме Берґмана.
До речі, під час перегляду згадується інший, значно давніший, фільм
режисера – «Сцени з родинного життя» (1972). Там, як і в «Невірних»,
ідеться про розпад «ідеального» шлюбу. Власне, обидва фільми є до
певної міри анатомією занепаду сім’ї. Майже з професійною цікавістю
психіатра режисер під мікроскопом розглядає «пацієнтів» на всіх
стадіях «хвороби» (аж до абсолютного «розкладу»). Власне, у «Невірних»
цей «психіатр» з’являється особисто. І це, як можна здогадатися,
— сам Берґман. Він фактично стає сповідальником головної героїні,
що переповідає свій «клінічний» досвід (до речі, як виявляється
вкінці, вона таки гине). Нагадаємо, що у «Сценах з родинного життя»
грала саме Лів Ульман. Тому так і напрошується якийсь традиційний
епіграф на початок фільму — щось на кшалт «Іn memoriam...» абощо.
Проте справжній епіграф до фільму, з Бото Штрауса (німецького драматурга),
мав дещо інакший зміст: «Жодна форма родинного лиха — ні хвороба,
ні банкрутство, ні процесія невдач — не залишають такого болючого
і глибокого сліду у підсвідомості, як розлучення»...
Корисні статті для Вас:   Содерберґ — людина без Дзеркала2003-07-20   Говоріть до неї2003-04-16   Олександр Білозуб: про потребу театрального руху2003-10-01     |