|
Сцена з вистави «Кохання в стилі бароко» за Я. Стельмахом.
Режисер Андрій Бакіров.
Донецький український музичний драматичний театр.    
|
Вистава вражала масштабом (була задіяна майже вся трупа), вдалим режисерським ходом, завдяки якому класика наближалася до наших днів, тобто було знайдено спосіб її актуалізації. Травестійно-бурлескне перелицювання Вергілієвої «Енеїди», здійснене Іваном Котляревським на початку ХІХ, через два століття на сцені Донецька поставало як фантазія-видіння сучасників, котрі збиралися покидати Україну задля пошуків кращого життя, але перед цим волею випадку опинилися в майстерні художника і побачили велике полотно із зображенням Енея та козаків. «Машина часу» переносить їх в минуле, й епізод за епізодом відтворюються події безсмертного твору. Весело і динамічно, енергійно і злагоджено.
Саме видовищність і стала характерною ознакою, почерком і стилем театру. І новий постановник Андрій Бакіров, запрошений з Чернігова, підхопив і розвинув цю рису. Він не боїться експериментів з класикою, але зберігає при цьому почуття міри, художній смак, не переходячи межі, коли експеримент руйнує оригінал. Андрій Бакіров належить до тих освічених режисерів, кого літературний оригінал надихає і окрилює, але не на хизування своїм режисерським «я», а на гармонізацію творчих імпульсів літературного твору з енергетикою театрального видовища. Сьогодні можна тішитися тим, що театр ці два роки не спочивав на лаврах, а успішно працював і значною мірою завдяки творчому горінню режисера Андрія Бакірова. Обидві його вистави – «Любий друг» за Гі де Мопассаном та «Кохання в стилі бароко» за Ярославом Стельмахом було показано у Києві, а у вересні 2004 року гастролі Донецького театру з аншлагом пройшли у Львові.
«Кохання в стилі бароко» донеччани назвали фарсом. Можливо, тому, що жанр побутової комедії не дуже задовольнив режисера, а для фарсу було досить акторських можливостей. Справді, те, як грає Андрій Романій слугу Степана, — це театр на грані акробатики, це невпинний потік гегів, ексцентрики, витівок та гумору. Володимир Швець в ролі графа, Світлана Бойко в ролі Оляни, Оксана Гребенюк у ролі служниці Ярисі, Андрій Болдарєв у ролі Куща, Ігор Рибчинський у ролі Шумицького, Олег Пшин у ролі Онисима (склад, задіяний у виставі, показаній у Києві) запропонували злагоджену ансамблевість у стрімкому темпі й наступальній динаміці. Андрій Бакіров, який є не лише постановником, а й автором вирішення сценічного простору, костюмів та музичного оформлення, епіграфом для вистави взяв слова Я.Стельмаха:
Чи випитать ума, де владар — безум,
Чи поспитать порядку там, де безлад?
Чи вірності в одступника просить?
Чи правди хто доможеться в облуди?
Чи нелюд кого виведе у люди?
І чи втамує голод ненасить?..
Ці слова виводять виставу за межі комедії положень і апелюють до глибшого змісту. Тобто вся катавасія, яка сталася з графом, — не просто привід для сміху, а яскраве свідчення облуди, його небажання подивитися правді в очі. Маємо випадок, коли інерція способу життя тяжіє над людиною, а особливо, коли життя добре налагоджене і сенсом його є безхмарне спілкування зі старими приятелями, вино й веселощі. Ні про яку наречену, яка могла б змінити його життя, він не хоче й чути, не те що бачитися з нею. За свою облуду й за спроби відректися від судженої Орисі, він покараний. Щасливе завершення пристрастей в стилі бароко є закономірним, але ж якою ціною! Яким довгим і болісним є прозріння графа і якими точними і безпомилковими є жіночі уроки, що він їх одержав!
Вистава, без сумніву, матиме вдячного глядача і щасливе сценічне життя, бо вона не тільки потішає, а й чомусь навчає.
Корисні статті для Вас:  
  |