11 вересня в центрі сучасного мистецтва "ДАХ" відбулася прем'єра
вистави "Камінне коло" - спільного проекту з вокальним гуртом
"Древо". Експериментальне поєднання музичної драматургії керівника
"Древа" Євгена Єфремова зі сценічною постановкою режисера Владислава
Троїцького (худ. керівник "ДАХу", якому і належить ідея спектаклю),
синтезування принципів класичної опери, сучасної театральної постановки
з традиціями вертепу й народної пісні дало прекрасний результат - яскраве,
захопливе видовище.
Сценічне оформлення Ігоря Лещенка перетворює тіснуватий простір сцени
на вертепну скриньку, відокремлену від глядацької зали парканом із високими
ворітьми. Підвішені на задньому плані макети хаток і церков, згідно з
традиціями вертепної умовності, створюють ілюзію безмежного горизонту.
В центрі кону, на купі солі - величезні камінні жорна, багатозначний символ,
що надає смислової глибини жартівливому сюжетові, немов запозиченому зі
сміхової літератури "низового" бароко.
Тужливо співає дівчинка-сирота, плаче молода дружина чумака Макара, що
від'їжджає у Крим по сіль, підспівують співчутливі односельці - ця уповільнена,
майже статична сцена, коли актори в ефектних позах ледь похитують вертепними
масками на палицях в такт печальній мелодії, мала б передувати трагедії.
Та натомість розгортається ексцентричний, блазенський фарс. Чумак Макар
(Євген Єфремов) потрапляє до шинку, закохана шинкарка-відьма (Ірина Клименко),
помітивши залицяння Макара до місцевої красуні (Тетяна Сопілка), порадившись
із чортом (Роман Єненко), отруює чумака. З цього моменту душа Макара блукає
поміж двох світів і часів. Він перевтілюється в євангельського царя Ірода,
одружується зі смертю, вбиває немовлят, зустрічається з Іудою... Лише
світле Христове Воскресіння, яке в фіналі об'єднує дві реальності, позбавляє
Макара його химерних марень.
Складне лібрето Євгена Єфремова - роздуми над проблемами життя і смерті,
сутністю добра і зла, втілюється в традиціях народно-карнавальної культури.
Гротескні ситуації і діалоги, костюми й маски виконавців раз у раз дивують
і смішать глядача. Рука покійника Макара потихеньку тягнеться до склянки
горілки, залишеної на могилі невтішним побратимом, комічно стрибають у
блазенському танку Іродові слуги, озброєні дитячою шаблюкою й саперною
лопаткою, жорстокий цар нищить немовлят, відламуючи кінцівки пластмасовим
пупсикам, Євангельський Іуда постає карикатурою на маньяка-вбивцю з американського
трилера... Неможливо перелічити всіх дотепних режисерських ходів. При
цьому вистава не втрачає філософського сенсу, адже, як пам'ятаємо з Бахтіна,
амбівалентний карнавальний сміх, знищуючи, завжди відроджує й оновлює,
знижуючи - підносить.
Виконавці вдало поєднують акторську гру з блискучим вокалом і грою на
музичних інструментах. Важко повірити, що для них, професійних музикантів,
робота в "Камінному колі" є акторським дебютом. Євгенові Єфремову,
Ганні і Сергієві Охрімчукам, Юрієві Пастушенку, Олегові Буту вдається
досягти перевтілення в персонажів, зберігаючи при цьому іронічну дистанцію,
адже герої вертепу - лише яскраві, дотепні маски. Менш переконлива в акторській
грі Ірина Клименко справляє надзвичайне враження вокальними партіями.
Загалом у виставі приваблює сміливий творчий пошук, експериментальне поєднання
відмінних за своєю природою мистецтв, різних стилів і традицій. А також
непідробний ентузіазм творчого колективу, щире захоплення своєю справою.
Корисні статті для Вас:   Чи бувають сумні комедії2002-12-10   Сеанс чорної магії з наступним її викриттям2002-12-10   Її величність Мельпомена Таврії та всієї України2003-02-23     |