О. Кисельова Перейти до переліку статей номеру 2009:#1
Педагогічний метод О. П. Довженка


Монографія О.Безручка «Педагогічний метод О.Довженка» – це перше повне систематичне дослідження, присвячене педагогічній діяльності видатного українського кінорежисера.

Тема вельми актуальна, оскільки багато років існувала думка, що О. П. Довженко зумів виразити себе як режисер і сценарист, але тільки наприкінці життя почав передавати власний досвід студентам Всесоюзного державного інституту кінематографії (ВДІК).

Автор встановив етапи аналізованої проблеми та їхню специфіку. Матеріал подається розгорнуто і конкретно, завдяки чому становлення Довженка-педагога розглядається в контексті розвитку української і загальносоюзної мистецької кіноосвіти.

Положення та висновки автора базуються на опрацюванні та копіткому аналізі широкого кола джерел, віднайдених у державних і приватних архівах, тогочасній періодиці і спогадах, завдяки чому більшість педагогічних уподобань Олександра Довженка стають більш обґрунтованими і зрозумілими.

Автор намагається запропонувати оригінальне і самостійне методологічне дослідження на рівні сучасних наукових знань, враховуючи вже досягнуте дослідниками творчості О.П.Довженка.

За вичерпністю, доказовістю, фактологічною ерудицією, першоджерельною та архівною оснащеністю – це академічне дослідження, а тому цілком справедливо, що Міністерство культури і туризму України рекомендувало його для використання в навчально-виховному процесі вузів культури і мистецтв ІІІ-ІV рівнів акредитації. Саме специфіка навчального посібника зумовила розташування фотографій не на окремих аркушах, а в тексті. І хоча через це погіршилася якість знімків, зате поліпшилась наочність тексту.

Ілюстративний матеріал заслуговує схвалення: О. Безручку вдалося знайти унікальні фотографії, більшість із яких досі не публікували, як-то: фотокопії оголошень про прийом до Одеського державного технікуму кінематографії, Київського державного інституту кінематографії (КДІК), фотографії викладачів (С.Гілярова, І.Бохонова, Г.Авенаріуса та ін.) і студентів КДІКу під час подорожі до Ленінграда, фотографію Л.Кулєшова і О.Хохлової з київськими і московськими студентами, учнів останньої режисерської майстерні у ВДІКу Д.Фірсової, О.Іоселіані, Г.Шенгелая, І.Поволоцької, В.Турова, М.Вінграновського та ін.

Автор відшукав фотографії у приватних архівах: на них Т.Левчук, О.Мішурін, П.Вершигора, В.Іванов, В.Довбищенко, О.Шопін та інші – ті, хто був присутній під час описуваних подій.

Унікальні перші публікації фотокопій довідок про те, що Ю.Єкельчик викладав «операторську майстерність» у КДІКу протягом 1936-1938 рр., В. Довбищенко – дисципліни виховання акторів в акторській студії при Київській кінофабриці у 1935-1936 роках.

Вдало розташовано на одній сторінці фотографії трьох виконавців ролі Щорса – М. Макаренка, А.Кіслякова та Є.Самойлова. Цікаві фотографії молодих Олександра і Кіри Муратових, які працювали під орудою О.Довженка в підготовчому періоді «Поеми про море», та, ясна річ, багато фотографій самого О.Довженка.

Потрібно відзначити, що завдяки підтримці керівництва Національної кіностудії художніх фільмів ім. Олександра Довженка, зокрема прес-секретаря А. Д. Возгоменчук, книгу було не лише видано, але й розповсюджено по бібліотеках мистецьких і педагогічних вузів України і частково Росії. Гідне поваги піклування керівництва кіностудії про майбутнє українського кінематографа.

Книга О. В. Безручка «Педагогічний метод О. П. Довженка» буде цікавою не лише для професійних кінематографістів та студентів творчих вузів, а й для всіх, хто цікавиться історією національного кінематографа і творчістю видатного українського митця Олександра Петровича Довженка.


Корисні статті для Вас:
 

 

 

Перейти до переліку статей номеру 2009:#1

                        © copyright 2024