17 лютого в київському Будинку кіно презентували телевізійну стрічку в двох частинах Людмили Михалевич «Світло Раїси Недашківської», що, по суті, в розширеному форматі продовжує давніший авторський документальний цикл «Українське жіноцтво». Режисерська концепція дуже проста й прозора: в легкій і доступній формі глядачам розповідають про життя й здобутки відомих українок - Марії Заньковецької, Лариси Кадочникової, Людмили Семикіної та багатьох інших.
Цього ж разу нагода для презентації випала особливо святкова, адже так сталося, що головний персонаж фільму - народна артистка України, відома актриса театру й кіно Раїса Недашківська (1943 р.н.) - саме святкувала свій день народження. Тож показ телефільму якось природно й майже мимоволі переріс у камерний акторський бенефіс.
Раїса Недашківська - одна з небагатьох акторів «шістдесятницького» покоління (в театральному інституті вона навчалася на одному курсі з Іваном Миколайчуком та Бориславом Брондуковим), хто й досі, понад півстоліття після дебюту, дуже активно заанґажований у професійне життя. І хоч після Іллєнкової «Молитви за гетьмана Мазепу» (2002) актриса поки що не фігурувала в якихось нових резонансних кінофільмах, але чи не щороку з'являються її авторські моновистави; радо береться вона й до драматичного перечитування літературної класики (Тарас Шевченко, Леся Українка, Федір Тютчев та ін.); вже тривалий час співпрацює з композитором Володимиром Губою, створюючи музично-драматичні номери (шматок найновішого з таких проектів - драматичної версії «Слова о полку Ігоревім» - глядачі змогли побачити й почути після презентації фільму). Не менш активно присутня вона і в медійному просторі - зокрема, як одне з «облич» МКФ «Золотий витязь», член журі розмаїтих конкурсів, фестивалів тощо. Та, крім того, Раїса Недашківська, вже як особа поза професійним життям, завжди привертає до себе увагу. І справа не лише в жіночності й упізнаваній екстравагантності її постави, що в прямому сенсі слова притягує погляди (до речі, більшість костюмів і аксесуарів актриси - авторства її доброї знайомої, художниці й дизайнера Людмили Семикіної). Але не меншою мірою ідеться і про її, за свідченнями численних друзів, уважність до людей та особливе вміння чути Іншого. Тож, мабуть, і цим не в останню чергу можна пояснити переповнений зал на показі фільму й нескінченну чергу тих, хто хотів привітати актрису й висловити їй свою пошану й любов.
На екрані
Входженням у радянський кінематограф Раїса Недашківська завдячує Вікторові Івченку - режисерові, якого вона називає своїм головним Учителем. Адже саме він обрав її, ще сімнадцятилітню школярку, на той час лише учасницю кількох творчих гуртків київського Палацу піонерів, на роль Мавки в «Лісовій пісні» (1961). Обрав із-поміж десятків професійних актрис і сам запропонував зіграти цю роль (ще й змушений був переконувати дівчину, щоб вона погодилася).
Тоненька й чорнокоса красуня з очима, «наче в сарни», дитинно-чиста й жіночно-зваблива водночас, - саме такий образ Мавки після цього й став «канонічним» для багатьох режисерів (насамперед театральних). І саме таке амплуа закріпилося й за юною Раїсою Недашківською, що бачилася багатьом глядачам мало не втіленням грецької калокагатії - гармонійної єдності етичної та естетичної досконалості. До того ж, Недашківська належить до тих актрис, яких називають беззаперечними красунями. Розпізнати такий типаж неважко: ідеальні риси обличчя, модельна фігура, направду магічний погляд,- байдуже, головна чи другорядна у них роль, вони заповнюють увесь екранний простір однією лише своєю присутністю. Такі актриси легко стають обєктом обожнювання (в одному недавньому інтерв'ю Раїса Недашківська розповідала, що однією з її «жертв» став і Олег Янковський, який тільки через десятки років наважився зізнатися їй у своїй молодечій пристрасті). Ними захоплюються художники (автором чи не найвідоміших - аж трьох - портретів Недашківської є нині вже покійний український послідовник «неосецесії» Віктор Зарецький).
Та треба зауважити, що в цьому випадку зовнішності не довелося компенсувати брак акторського таланту. Після ролі в «Лісовій пісні» на актрису посипалися десятки пропозицій, а ще 1962 року на екрани вийшли романтичні «Подорож у квітень» Вадима Дербеньова та «Телефоністка» Гасана Сеїдебейлі за її участі. Відомо, що Борис Ліванов запрошував її працювати у МХАТ і готував для неї головні ролі в основних виставах - від чеховської «Чайки» до шекспірівського «Короля Ліра». Та з різних обставин Недашківська до Москви не переїхала, а залишилася працювати в Києві, хоч надалі й чимало співпрацювала з російськими режисерами.
За доказ її акторської універсальності може правити хоча б розмаїття ролей та амплуа в кіно: від Марфи у фільмі-опері за М. Римським-Корсаковим «Царева наречена» (1965) до звабливої та корисливої секретарки-блондинки Лялечки Варенцової в «Гадюці» (1965) Віктора Івченка; від сільської художниці-самородка Катерини Білокур (фільм «Буйна» Віктора Василенка) до бідної єврейки з Бердичева, багатодітної матері Марії (фільм «Комісар» Олександра Аскольдова 1967 року).
І, до речі, дві останні з названих ролей можна вважати справді знаковими для актриси (як і першу роль Мавки).
В двосерійній стрічці В. Василенка ще доволі молода і, як уже згадувалося, вельми красива актриса перевтілюється в старшу сільську жінку, химерну народну художницю, яка, не маючи професійної освіти, жодної підтримки в своєму оточенні й, ба більше, банальних підручних матеріалів, малювала неймовірні натюрморти й квіткові композиції, що згодом принесли їй міжнародне визнання (на жаль, уже посмертне).
Фільм же О. Аскольдова, який понад двадцять років був забороненим і дивом уцілів від фізичного знищення (подейкують, що врятував його особисто Сергій Герасимов, сховавши єдину копію у власному сейфі), належить до тих рідкісних явищ радянського кінематографа, які сьогодні можна дивитися без будь-яких умовних «призм» (так би мовити, зі знижкою на заідеологізованість часу тощо). А Раїса Недашківська тут чудово вписалася в зірковий акторський ансамбль.
Власне, «Комісар» - цю майже філософську притчу про людське порозуміння та універсальність головних людських бід і радостей - знято за оповіданням Василя Гроссмана «В місті Бердичеві». Сюжет довкола бідацької родини єврея-бляхаря Єфима (Ролан Биков), яку «потіснили», підселивши вагітну жінку-комісара (Нонна Мордюкова), поступово переходить із рівня традиційних оповідок про єврейські родини (типові анекдотичні персонажі: глухувата мама, лінюхуватий син із невісткою і купою голих-босих кучерявих дітей, колоритні афористичні репліки тощо) до з'ясування цілого ряду дуже складних проблем. Проблем психологічних (як знаходять порозуміння й врешті стають рідними люди з зовсім різних культур, середовищ і, зрештою, з різними системами цінностей; як почувається вагітна жінка, що втратила коханого й має народжувати й виховувати дитину без батька; як, залежно від обставин, відбувається інверсія суспільної ієрархії; як інстинкт матері бореться з «інстинктом» радянського комісара - винищувача «шкідників» тощо). А також проблем історичних (і справді дуже вже антирадянським є пафос фільму, бо якось мимоволі виходить, що всі «завойовники» - від більшовиків до «білих і петлюрівців», як скаже Єфим,- насправді нічим між собою не різняться) і врешті національних (скажімо, окремі єврейські акценти фільму справляють значно сильніше враження, ніж зумисна мелодраматичність всесвітньо популярного «Списку Шиндлера» Спілберґа).
Сцена ж у підвалі, де всі вони ховаються від приходу «нової влади» й від пострілів, які чуються десь згори, діти починають голосно плакати, а Єфим заспокоює їх, заводячи якийсь веселий єврейський танок (виходить такий собі ритуальний dance macabre), десь перегукується з гуцульськими поховальними ігрищами з прикінцевих сцен «Тіней забутих предків». Що вже казати про талановиту операторську роботу Валерія Ґінзбурґа, що місцями змушує пригадати деякі кадри Довженкого «Арсеналу» (зокрема, завдяки експресіоністичності людських постав і виразів облич тощо), а часом просто заворожує своїми великими планами.
Не випадково й відразу після поновної «появи» (1988) фільм відзначили десятками міжнародних нагород (у тому числі, й берлінським «Срібним ведмедем»). Раїса Недашківська ж отримала від російської Кіноакадемії «Ніку-88» - нагороду за роль другого плану в цьому фільмі.
Загалом у кіно- й телевізійному доробку Раїси Недашківської - близько сорока ролей. А серед її відзнак - премія ім. С. Бондарчука за внесок у мистецтво на МКФ «Золотий витязь» (1998), український орден княгині Ольги ІІІ ступеня (1998), звання заслуженої артистки УРСР (1969), а згодом і народної артистки України (1993). Також 1994 року актриса отримала ґран-прі за найкращу жіночу роль у фільмі «Голос трави» (за Валерієм Шевчуком) на акторському фестивалі «Сузір'я».
На сцені
Хоч на найвідомішу загальносоюзну сцену актриса не потрапила, та від театральної кар'єри вона аж ніяк не відмовилася. Після інституту Недашківська певний час грала в Театрі кіноактора. Захопившись творчістю Федеріко Ґарсії Лорки (якого обожнює і досі, й навіть цього разу на вечорі читала його вірш у супроводі іспанської гітари), вона ще в молоді роки створила власну моновиставу «Канте хондо», про яку, відомо, схвально відгукувався Іван Миколайчук (хоч і не лише він).
Тринадцять років грала Раїса Недашківська в Молодіжному (нині - Молодому) театрі, де її улюбленою стала роль у «Сірано де Бержераку» Віктора Шулакова - режисера, про співпрацю з яким актриса досі згадує з величезним теплом і вдячністю. З-поміж її відомих ролей у цей період є і роль у виставі «За двома зайцями».
Маючи особливий підхід до акторської гри (як Недашківська зізнається, вона вірить у вплив енергетики ролі й самого твору - байдуже, фільму, вистави чи книжки - на життя, і не лише власне), вона свого часу цілковито відмовилася грати в морально важких для неї виставах, як-от у «Польоті над гніздом зозулі» за Кеном Кізі. Згодом же відійшла вона й від Молодіжного театру, на деякий час перейшовши до «Театру під зоряним небом» у київському планетарії. Та врешті актриса обрала можливість «вільної» гри «не за пропискою». Так і сталося, що свої численні моновистави та музично-драматичні постановки Раїса Недашківська презентує на різних сценах (і не тільки Києва). Серед них - і моновистава «Лісова пісня», поставлена п'ять років тому з нагоди 135-річчя Лесі Українки на сцені Київського академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва; і літературно-музична композиція за творами Шевченка «Не питайте свою долю» режисера Олега Раєнка; й «Ангел мой, ты видишь меня?» (за Ф. Тютчевим), музику до якої написав Володимир Губа; й багато-багато інших.
Нині Раїса Недашківська, як і раніше, сповнена планів та амбіцій, працює над новими ролями й готова до роботи над іще їй не відомими задумами. Аби лише були цікаві. І, можливо, за якісь років десять з'явиться нагода знімати ще один документальний фільм про її нові здобутки.
Корисні статті для Вас:   Ровесниця одеської оперети2011-04-06   Олександра Люта: чутливість до жіночих доль.2011-03-06   Своє/рідне кіно Леоніда Бикова2011-03-19     |