22 травня завершився черговий Каннський кінофестиваль, результати якого привернули до України світову увагу: переможцем у програмі короткого метра став фільм Марини Вроди «Крос». Режисерка є випускницею Національного університету ім. Карпенка-Карого (майстерня Михайла Іллєнка та Валерія Сивака). Її попередні короткометражні роботи: «Клятва», «Дощ», «Пробач», «Сімейний портрет» – дістали нагороди українських («Відкрита ніч», «Пролог») та міжнародних (МКФ в Мюнхені, Фестиваль короткометражних фільмів у Баку) кінофестивалів. У творчому доробку Марини Вроди є також повнометражний фільм «Усміхнись, коли плачуть зорі» (2010), знятий під псевдонімом Маргарита Красавкіна. Режисерка брала участь у зйомках фільму Сергія Лозниці «Щастя моє», що був у конкурсі в Каннах минулого року, виконуючи обов’язки асистента з масовки. Попри вже отримане визнання, Врода не була від початку фавориткою короткометражного конкурсу: фільм не викликав ажіотажу серед публіки та преси через відсутність гучних акторських прізвищ, скандалів, на які завжди багаті Канни (цього року постарався Ларс фон Трієр, висловивши симпатії до нацизму), та реклами.
Сюжет 15-хвилинного фільму «Крос» заснований на спогадах режисерки про заняття з фізкультури в Київський школі № 280, яку вона закінчила. Школярі біжать крос через ліс, що метафорично натякає на загальний стан пострадянських (хоча й не тільки) країн, які поспішають у невідомому напрямку, не знаючи мети й причини. У фільмі лише головний герой, якого грає 14-річний Єгор Агарков, зупиниться і задумається: який сенс у цього пробігу? Зйомки «Кросу» відбувалися у вересні минулого року в Пущі-Водиці, Бортничах та в парку Слави в Києві. Фільм було знято менше ніж за тиждень за участю лише непрофесійних акторів, з приблизним бюджетом 4 тис. євро. Ці кошти зібрала сама режисерка та її французькі продюсери, зокрема Флоранс Келлер, яка працювала у Французькому культурному центрі в Києві. За словами Марини Вроди, Голова департаменту короткого метру Каннського фестивалю Крістіан Жан не знайшов жодної достойної французької картини для участі в короткометражному конкурсі(1), тож французи були зацікавлені у просуванні спільної з Україною стрічки. Це дало підстави деяким виданням сусідніх країн говорити про «короткометражку з Бортничів, яка виявилася французьким лауреатом “Золотої пальмової гілки”»(2), так наче в Каннах нагороджують державні прапори, а не фільми. «Крос» може стати початком тривалішої кіноспівпраці між Україною та Францією: в ході фестивалю було підписано угоду про спільне виробництво фільмів. Тепер Марина Врода веде переговори щодо прокату «Кросу» в європейських країнах. Українські глядачі мали змогу побачити його в Київському будинку кіно 20 червня в рамках ретроспективи режисерки, планується показ на київському кінофестивалі «Молодість» восени.
З огляду на французьке фінансування, анекдотично звучать коментарі українських посадовців, які намагаються і в цій ситації зібрати сметанку. Радник президента з гуманітарних питань Ганна Герман в інтерв’ю інформаційному порталу «ЛІГАБізнесІнформ» висловилася казуїстично. З одного боку, «розвиток українського кіно» (читай Пальмова гілка), за її словами, виявився чи не особистою заслугою Президента Віктора Януковича, який підписав закон «Про зміни до Закону України про кінематографію», що передбачає пільги на виробництво вітчизняної кінопродукції. Вона дуже дивується, що молоді українські режисери, ощасливлені цим законом, уперто відмовляються від державної допомоги: «За останні роки молодь за підтримкою не йде ні в чому. Вони шукають фінансування в інших місцях, домагаються свого»(3). З другого боку, пані Герман ставить за приклад кінематографістам Єжи Гофмана, який задля зйомок фільму «Вогнем і мечем» заклав свій будинок за кредит у банку. Та, зрештою, що там гроші, сила характеру, моральні чесноти – ось головне: «Я дуже рада, що в цьому випадку перемогли не гроші, а талант. Марина пробилася, вона зробила це сама, вона нікому нічого не зобов’язана, це дуже важливо в житті»(4). Талант він і без грошей проб’ється. Вимальовується портрет ідеального українського кінематографіста: беручи собі за взірець Гофмана, він гордо прокладає самостійний шлях у житті, даючи змогу уряду постфактум нарікати на те, що він не потребує неіснуючого державного фінансування.
Показовою тут є доля попереднього каннського призера від України Ігоря Стрембіцького, що здобув Пальмову гілку за картину «Подорожні» в 2005 році. Після перемоги його фільм потрапив в український прокат, а режисеру вдалося отримати грант Ґете-інституту на наступний фільм «Уроки німецької». Втім, на тому переваги каннської слави й закінчилися: за останні п’ять років Стрембіцький не зняв жодного нового фільму. Сподіваємося, що така доля не спіткає Марину Вроду, яка активно шукає подальші контакти з іноземними інвесторами, намагаючись не пропустити шанс, наданий їй Каннами.
P.S. «Крос» – не єдиний український фільм демонстрований цього року в Каннах: у позаконкурсних програмах та українському павільйоні було показано альманахи короткометражок «Арабески» та «Закохані в Київ» (знятий за принципом французької популярної збірки «Париж, я люблю тебе»), незакінчений польсько-український фільм «ROCK’N’BALL» режисера Дмитра Приходька, «Будинок з баштою» Єви Нейман, «Звичайну справу» Валентина Васяновича, та «Тойхтопройшовкрізьвогонь» Михайла Іллєнка. У фестивальний день, присвячений Сергію Параджанову, глядачі мали змогу познайомитись з міжнародним проектом «Параджанов», що планується за участі Сержа Аведікяна та Романа Балаяна.
1 Столярчук Іван. «Марина Врода перемогла в Каннах» // Газета по-українськи. – 2011. – 24 трав. – № 1225.
2 Бейкер Мария. «Канны-2011: украинский лауреат под французским флагом»//BBCRussian. – URL: http://www.bbc.co.uk/russian/mobile/society/2011/05/110522_cannes2011_winners_overview.shtml
3 Герман Анна. «В Каннах победили не деньги, а талант» // Лига Новости. – URL: http://news.liga.net/news/N1114866.html
4 Там само.
Корисні статті для Вас:   На "Берлінале" і навколо2011-06-13   SEMINCI-55: не поступилися рівнем2011-06-13   Українське кіно: все ті ж проблеми2011-04-06     |