Міжнародний тиждень кіно (SEMINCI) у Вальядоліді тривав лише вісім днів, на день менше звичайного, з причин загальноекономічної кризи. Але він не поступився якістю фільмів, їхнім художнім рівнем, і свідченням цього стала глядацька зацікавленість, завдяки якій на 10% зросли збори від перегляду фільмів-учасників у порівнянні з минулими роками
Відкрила Міжнародний тиждень п'ята повнометражна ігрова стрічка іспанської режисерки Ісіяр Больяін «Навіть дощ», показана поза конкурсом в Офіційній програмі фестивалю. Режисерка відходить від звичних для неї камерних жіночих тем, як-то жіноча самотність («Привіт, ти сама?»), інтеграція жінок-емігранток («Квіти з інших земель»), насильство в сім'ї («Віддам тобі свої очі») і намагається створити широку соціальну панораму від періоду завоювання латиноамериканського континенту іспанцями до розповіді про гостру нестачу питної води сьогодні в деяких із цих країн. Це призводить до масових виступів і демонстрацій проти приватизації води, такої елементарної життєво необхідної умови існування. Власне, фільми про завоювання Колумбом нового континенту знімає молодий режисер (Гаель Гарсія Берналь) разом зі своїм продюсером (Луїс Тосар), сподіваючись на дешеву постановку. Але творча група стикається з труднощами, викликаними саме цими масовими невдоволеннями. Знімати про те, як знімається фільм,- прийом не новий, однак він приваблює глядача можливістю «зазирнути на творчу кухню». На зйомки група на чолі з Ісіяр Больяін вирушила до Болівії, де у 2002 році насправді відбувалась боротьба за питну воду, яка там цінується дуже високо і де забороняється використовувати навіть дощ. Фільм належить, безумовно, до скаднопостановочних, та при цьому у глядача не виникає враження монолітності, цілісності кінематографічного полотна, а з'являється відчуття подвійності теми, «сидіння на двох стільцях». Про що фільм? Про те, що рівень життя пригноблених індіанців мало змінився з колумбівських часів, чи про те, як підводять знімальну групу непрофесійні актори, необачно взяті на головні ролі (болівієць, який очолює демонстрації, потрапляє до в'язниці і відтак не з'являється на знімальному майданчику).
Автор сценарію фільму «Навіть дощ» - англійський кінодраматург Поль Лаверті.
1995 року на SEMINCI-40 актриса Ісіяр Больяін дебютувала як режисер і отримала вагому фестивальну Премію Пілар Міро за фільм «Привіт, ти сама?». Цього разу цієї нагороди удостоївся молодий режисер з Аргентини Мігель Кохан за повнометражний ігровий дебют «Без вороття». Під час вручення він пригадав, що першим іспанським фільмом, який він переглянув, був «Злочин у місті Куенка» Пілар Міро і саме цей фільм викликав прагнення стати кінорежисером. «Без вороття» - психологічна драма, побудована як детектив. Молодий хлопець гине на дорозі, збитий автомобілем невідомого, що тікає з місця пригоди. Батько загиблого, підтримуваний ЗМІ, вимагає знайти і покарати вбивцю. Проте через низку несприятливих збігів і випадкових обставин на лаву підсудних потрапляє невинна людина. Відчайдушні намагання виплутатися з павутиння кримінальної ситуації, штовхають головного героя фільму рухатися непевним шляхом, по спіралі вниз, без вороття. Мігель Кохан залучив майстрів екрана міжнародного рівня з Іспанії та Аргентини: у фільмі грають Леонардо Збараглія і Барбара Гоенага (головний герой і його наречена), Федеріко Луппі (батько загиблого). Сценарій він написав у співдружності з сестрою Аною Кохан. Під час особистої розмови з режисером я встановила цікаву подробицю: його дід свого часу емігрував до Аргентини з... Одеси. Фільм «Без вороття» відзначило також і журі FIPRESCI: «За точність оповіді, розвиток психології всіх персонажів і здатність не засуджувати їх». Проте найголовніший здобуток фільму - головна нагорода SEMINCI-55 - «Золотий колосок».
Цю Премію режисер-початківець розділив ex-aequo разом із Аббасом Кіаростамі, іранським режисером зі світовим імям, чий фільм «Копія відповідає оригіналу» є другою роботою, що здобула «Золотий колосок» (перша - фільм «Крізь оливи», 1994). Нова робота Аббаса Кіаростамі відносить глядача далеко від звичних для режисера пейзажів рідного Ірану. На тлі невеликого містечка поблизу Тоскани розгортається романтична історія чоловіка і жінки. Вона - мистецтвознавець, завідувачка галереї живопису у Франції, він - письменник із Англії, що приїхав на запрошення прочитати кілька лекцій. Кожен має певний соціальний статус, за плечима в обох певні життєві здобутки і втрати. Вона дещо стомлена власними невдачами, проте мрії про особисте щастя не покидають молоду жінку (Жюльєт Бінош). За той короткий час, що їм відведено бути разом, їхні стосунки зазнають глибокої трансформації. Аббас Кіаростамі залишається вірним собі, прагнучи показати перебування на межі між реальністю і вигадкою.
Складним стосункам чоловіка і жінки присвячено іспанську стрічку «Сітка від москитів» молодого режисера з Каталуньї Агусті Віли (він же і автор сценарію). Ідеться про сітку, якою у тропічних країнах захищають ліжко від небезпечних москитних укусів. Утім,художнику-постановнику фільму не довелося про неї турбуватися, щоб обладнати подружнє ліжко головних героїв: вона існує в картині символічно, як необхідна умова збереження подружньої вірності, взаємозацікавленості, взаєморозуміння і взаємоповаги, а відтак і щастя в сім'ї, де, крім матері й батька, ще є один син-старшокласник і багато котів, собак і птахів. Вони доповнюють життя молодої жінки, але не можуть замінити всього того, що має дати її чоловік. Цю роль виконав надзвичайно популярний актор Едуард Фернандес, а роль дружини й матері - відома і дуже талановита іспанська актриса Емма Суарес, яку наші глядачі могли бачити у фільмах «Оркестр «Клуб Вірджинія» та «Біла голубка» в середині 90-х років. За головну роль у фільмі «Сітка від москитів» Емма Суарес була удостоєна Премії кращій актрисі. Отримуючи нагороду, вона відзначила, що це була одна із найскладніших ролей у її житті, яка потребувала багато праці і душевних зусиль. Варто додати, що серед найвідоміших ролей актриси - і роль Діани із фільму «Собака на сіні» за п'єсою Лопе де Веги, поставленою самою Пілар Міро 1996 року. Режисер Агусті Віла з приводу жанру своєї стрічки висловився так: її надзвичайно важко «каталогувати», віднести до будь-якого жанру, «це щось між трагедією, комедією, в якій гумор зашкалює, і фарсом». Роль матері головного героя виконала Джеральдіна Чаплін. Про її участь у фільмі Агусті Віла мріяв ще коли писав сценарій, як і про інших виконавців, яких пощастило залучити до створення цього надзвичайно цікавого фільму - психологічного дослідження сучасної сім'ї. Робота здобула «Срібний колосок».
Премію за кращу чоловічу роль отримав один із найвизначніших данських акторів Єспер Крістенсен, який виконав роль батька у фільмі «Родина» режисерки з Данії Пернілле Фішер Крістенсен. В ньому вона розгортає тему родини як дару, але водночас і обов'язку. Батько сімейства - власник пекарні, яка постачає хліб до королівського двору протягом багатьох поколінь, є пекарем із династії кращих виробників хліба у Данії. Його старша дочка Елла, хоч і знається на справі, та не прагне обрати батьківський «хлібний» у всіх розуміннях шлях. Вона мріє стати відомою художницею. Фільм так і починається: із дзвінка з Нью-Йорка, куди її запрошують на навчання для подальшого професійного і творчого зростання. Це - блискуча пропозиція, цікава і заманлива для неї і її нареченого, так само молодого художника. Для того, щоб полетіти до Нью-Йорка, молода пара вирішує, що жінці слід позбутися вагітності, зовсім недоречної в такій ситуації. Проте саме в цей час батька-вдівця підкошує важка хвороба. Він вимагає від старшої дочки, бо інші діти неповнолітні, взяти справу в свої руки. Елла починає розуміти, що родина й обов'язок перед нею - це найправильніший вибір у житті. Персонаж Єспера Крістенсена протягом фільму виявляє симптоми прогресуючої хвороби і слабкості, як фізичної, так і моральної, і актор не приховує складного характеру й жорсткості свого героя.
Нагао Накашіма, оператор з Тайваню, заслужив Премію за кращу операторську роботу у фільмі «Портрет номер чотири» тайваньського режисера Чунг Монг-Хонга. Історію головного героя, десятирічного хлопчика, який лишається зовсім один після смерті батька, відтворено в гамі холодних синіх і сірих тонів. Дитина знаходить втіху і розраду в малюванні, тікаючи від власного похмурого життя, сповненого болю і втрат. Душевний стан сироти доречно підкреслюють пейзажі надвечір'я.
Краща оригінальна музика прозвучала у фільмі «Місія начальника відділу кадрів» ізраїльського режисера Ерана Рікліс (спільне виробництво Ізраїлю, Німеччини, Франції і Румунії). Написав її композитор Сиріл Морін, відомий у музичному світі, автор 60 музичних творів. Складна драматургія фільму дозволила композиторові передати нелегку одіссею начальника відділу кадрів одного з найбільших хлібозаводів Єрусалима, якому довелося взяти на себе місію репатріації тіла загиблої від теракту робітниці-емігрантки з однієї із пострадянських країн. Покинувши кохану жінку і доньку, він подорожує дорогами відсталої країни, серед снігів та ще й з труною на даху мікроавтобуса, аби знайти родичів загиблої. Ця подорож спонукає його до особистого відродження і переосмислення власного буття, і цей складний душевний стан найліпшим чином передає музика Сиріла Моріна.
У програмі документальних фільмів під назвою «Період історії» прикувала до себе увагу повнометражна стрічка «Нагоре» Елени Таберни. Її перехід до документального кіно, очевидно, пояснюється відчуттям громадянського обовязку перед такими ганебними явищами іспанської дійсності, як неприпустимо жорстоке ставлення до жінки, насильство в сім'ї і поза нею, недостатня повага з боку сильної статі, яка виражається у так званому мачизмі, що тягнеться як пережиток ще від франкізму. Так само вчинила і Патрісія Ферейра, яка після ігрових фільмів створила документальний «Дружина такого-то...». Тож склалась певна тенденція в іспанському кіно. Нагоре - ім'я дівчини, медсестри за фахом, вбитої молодим лікарем-психіатром, який завдав 38 сильних ударів, так що вона не могла підвестися і покликати на допомогу. Сталося це під ранок після веселих свят Сан Ферміна у Памплоні, описаних Ернестом Хемінгуеєм у романі «І сонце сходить...(Фієста)». Вирок суду - ненавмисне вбивство, хоча за свідченнями експертів це і є форма цілком свідомого методичного вбивства, тому у фільмі Елени Таберни постає ще й проблема «беззубої» юстиції. Завдяки цьому фільму і резонансу у ЗМІ, а також демонстраціям жителів міста справу буде переглянуто.
Утрадиційній позаконкурсній програмі «Spanish cinema» було показано тринадцять ігрових фільмів 20092010 років. Серед них - уже добре відомі за іншими фестивалями: «Жінка без піаніно», «І я також...», «Камера 211», «Лопе» (спільного виробництва Іспанії і Бразилії). Останній присвячений життю і творчості відомого іспанського драматурга ХVII ст. Лопе де Веги. Запам'яталася стрічка «Чуже горе» молодого режисера Оскара Сантоса за сценарієм Данієля Санчеса Аревало, митця, занепокоєного складними питаннями людської етики. Головний герой «Чужого горя» - лікар-хірург невідкладної допомоги (Едуардо Нор'єга), якому нерідко доводиться рятувати потерпілих в результаті ДТП або в інших складних випадках на межі життя і смерті. Щоденна екстремальна медична практика виробила в ньому щось на зразок своєрідного імунітету від болю і страждань інших, тож він призвичаївся на роботі «відключатися», але якось заразом «відключився» і від дружини й доньки та сімейних обовязків перед ними, і це не забарилося обернутися його власною трагедією.
Статистика виробництва в іспанському кінематографі просто вражає: за 2009 рік було створено 186 стрічок, з них - 122 ігрові, за 2010 рік дані ще підраховуються, але цифри виробництва не зменшуються. І це на тлі економічної кризи!
Родзинкою SEMINCI-55 стало вручення почесного «Золотого колоска» акторові, співаку і режисеру Антоніо Бандерасу (справжнє ім'я Антоніо Домінгес Бандера), який уже був володарем «Золотого колоска» у 1989 році за головну роль у фільмі «Біла голубка», де його партнеркою виступала Емма Суарес. «Голлівудська зірка з акцентом рідної Малаги», як іноді про нього висловлюються в Іспанії, він потрапив у кіно з легкої руки Педро Альмодовара. Серед численних робіт актора - ролі у фільмах Карлоса Саури, Фернандо Труеби, Роберта Родрігеса та Вуді Аллена. Через багато років Бандерас знову повернувся до співпраці з Педро Альмодоваром, про що повідомив на прес-конференції, яка передувала церемонії вручення нагороди. Це - головна роль у фільмі «Шкіра, в якій перебуваю». На прохання розповісти більш докладно про фільм Антоніо Бандерас сказав: «Мій герой - психопат, який дивує своєю багатогранністю, багатоликістю». Щодо американського кіно з його системою зірок, то воно, за свідченнями актора, дає цілковиту свободу на знімальному майданчику.
В Америці Антоніо Бандерас знову повернувся до театру, де працює зі Стівеном Содедбергом. Та рідний дім - Малага, як був, так і лишився... Улюблений фільм актора - «Зв'яжи мене» Педро Альмодовара. Почесним «Золотим колоском» SEMINCI-55 відзначив внесок Антоніо Бандераса в розвиток саме іспанського кіно.
Директор фестивалю Хав'єр Ангуло зазначив, що SEMINCI-55 з новою силою і переконливістю проявив себе як привілейована платформа для показу кіно, що, на відміну від комерційного, багато в чому ризиковане через незначну можливість потрапити до великих кінозалів, як фестиваль захисту авторського кіно, яке не запобігає перед глядачем, але примушує його замислюватись, сміятися або плакати, обурюватися, і в такий спосіб зворушує людські почуття.
Вальядолід - Київ
Корисні статті для Вас:   ГОГОЛЬFEST Трансформації2011-03-19   Від Гіпаніса до Борисфена2011-03-19   40 - річчя "Вересневих самоцвітів" - свято театральних талантів2011-03-04     |