Тараса Шевченка вже всі звикли сприймати як знакову постать для української культури, як виразника «духу» українського народу, як певну емблему України. Його фігура настільки вписана в офіційне, культурне та повсякденне життя кожного українця, що, здавалося б, без неї це вже були б інші українська культура та життя. Можна перефразувати відоме: якби Шевченка не було, його довелося б вигадати. Цікаво, чиї імена тоді носили б університети, театри, премії, площі і т.д.? Чию б творчість у школі вивчали б? Біля чиїх пам’ятників проводили б найважливіші урочисті події? Таку повсюдну і постійну присутність постаті Тараса Шевченка навіть важко окреслити словом «слава», це якийсь інший вимір визнання.
Однак саме це слово фігурує у назві четвертої частини тетралогії Богдана Стельмаха про Тараса Шевченка, яку поставив Сергій Проскурня на сцені Черкаського театру ім. Т. Шевченка до 150-річчя з дня смерті поета. Вистава «Тарас: Слава», де подається період заслання, звільнення та останніх років життя Шевченка, є частиною масштабного проекту. До 2014 року плануються ще три вистави за іншими частинами поеми Стельмаха, щоб зрештою до 200-річчя з дня народження Шевченка відтворити на сцені його біографію у формі шестигодинного епосу.
До такого проекту його творці та організатори видаються досить підготовленими. По-перше, сцену та колектив Черкаського театру вже неодноразово було залучено до цікавих експериментів: варто тільки згадати Шевченків «Великий льох» Олександра Дзекуна, вистави Андрія Жолдака чи Дмитра Богомазова. По-друге, Сергій Проскурня вже мав досвід постановки поеми Богдана Стельмаха: у Львові на сцені Першого українського театру для дітей та юнацтва він поставив перші дві частини тетралогії – про дитинство та юність Тараса. І нарешті, виконавець головної ролі вистави «Тарас: Слава» – актор театру ім. І. Франка Петро Панчук, якому постать Шевченка є дуже близькою, – вже виконував цю роль у «Божественній самотності» режисера Олександра Білозуба (за п’єсою «Оксана» Олександра Денисенка).
Так, 9 березня після менше двох місяців роботи та дванадцяти репетиційних днів публіці показали першу замальовку проекту. Метафора ескізу, яку обрали режисер і художники Сергій (художник-постановник) і Наталія (художник костюмів) Ридванецькі, виявилася досить місткою. Вона вдало визначає виставу як живий процес, а не результат, а особливо, якщо та задумана як система нанизувань, імпровізацій, доповнень. Ба більше, сценографія тут – як ескіз самого Шевченка-художника: Сергій Ридванецький поміщає на рухомі полотна малюнки Шевченка, ескізи будинку, про які той мріяв. У процесі малювання ескізи мають наповнюватися фарбами, але вистава «Тарас: Слава» залишається вирішеною в біло-пастельних тонах. Чи не єдиною кольоровою плямою тут виявляється картина Шевченка «Катерина», яка в кінці вистави проектується на білу кулю-сонце.
Цікаво, що таким ескізним, себто початковим, довелося стати саме останньому етапові життя поета. І дійсно, чи вдалося йому забарвити власне життя? Які кольори могли супроводжувати Шевченка під час військової муштри на засланні, під час першої за багато років і вже останньої подорожі на Україну до знедолених родичів, в останні дні перед смертю? Його життя набуває завершеності лише спільно з образом Катерини-України, до якого його підносять у фіналі і з яким він залишається нерозривним. Така кінцівка видається досить патетичною, тому режисеру можна справді закинути підтримання монументальності, хрестоматійності та нежиттєвості образу Шевченка, про що йшлося у деяких рецензіях. Але чи можна зробити міф буденним? Чи потрібно оживляти пам’ятник, якщо він добре функціонує як такий? І тут важливо зберегти межу, яка відділяє від пафосу та нещирості. Творцям вистави це вдається, їхня мета, за словами Проскурні, «високий епічний стиль, схожий на античний театр». А в такому разі не потрібно реальності та життєвості художнього вирішення, діалогів і акторської гри. Достатньо – поетичної, позачасової декорації, віршованої драми Стельмаха та щирої, трагічно-невимушеної гри Петра Панчука.
Режисер вистави пішов іншим шляхом, аби вистава про Шевченка не була «закам’янілою» та традиційно-монументальною. Він вирішив її «осучаснити» за допомогою новітніх мультимедійних засобів та двох персонажів – Доброї та Поганої Слав, які репрезентують у виставі радше до наш час бізнес-переговорів і презентацій.
Вистава, крім Слав, насичена й іншими метафоричними персонажами, як-от Доля, Запорожець, Безталання, але вони є досить невиразними. Добра та Погана Слави, які повсякчас несподівано виринають із зали на сцену, виступають голосами сучасності, з позицій якої показують життя поета, голосами дослідників, які ретельно вивчають кожен факт його життя, голосами глядачів, які, з одного боку, прагнуть бачити «живого» та неідеального Шевченка, а з другого, – вже звикли до міфологічно-піднесеного образу Кобзаря. Добра та Погана Слави пишуть фломастером на дошці основні моменти життя поета, ті, про які добре знає кожен українець: з школи, з телебачення, з книжок. Поряд з кількістю написаних віршів і картин, згадується і кількість випитого алкоголю. Зайвими видаються написи імен президентів України зі словами «хто наступний»: незрозуміло, як творці вистави пов’язують ці мотиви на злобу дня з тим, що відбувається з Шевченком у сучасному вимірі. Такий хід, без сумніву, пожвавлює глядача, але хіба сила мистецтва в тому, щоб говорити прямо?
На дошці багато знаків запитання. І вони справді відображають постать Тараса Шевченка у вимірі сьогодення. Як уживаються добра і зла слава про нього? Який Шевченко потрібен сьогодні: як проста людина чи герой? Подивимося, які запитання постануть у наступних виставах тетралогії «Тарас». А якщо знайдуться відповіді, то які?
Корисні статті для Вас:   У країні чужаків2011-06-07   Театральні перехрестя2011-04-06   Там бути щуролову2011-03-02     |