30 січня 1944-го року – обрядово проти ночі – Сталін влаштував вікопомне для українського кіно (і взагалі України) дійство: оглушливий розгром Довженкового сценарію «Україна в огні». У присутності всього радянсько-партійного керівництва. І всіх його провідних українських «асистентів».
Сотні друкованих аркушів присвячені тій, сказати б, події, що стала абсолютною катастрофою для художника, для його тодішнього намагання – відобразити, з найбільшою автентичністю, трагедію його країни, по вінця зануреної в страшні стихії війни і так само в страшну кризу системи, що безпросвітно заволоділа тією країною.
Сценарій цей – ніби «сценарій», «протокол» усієї тієї кризи, всіх тих до краю знелюднених стихій.
Дивовижно: але його створення, його тонус-відчай, сама хронологія того створення цілком збігаються з «антропологічним» відчаєм Ейзенштейна в Алма-Аті кінця 1943 – початку 1944-го, коли він потай, але так само радикально піддав усеохопній песимістичній ревізії всю речовину біжучої історії – як усеохопної варваризації людини і людства…
Але тут, зрозуміло, не про те. Історики кіно, безперестанку повертаючись до тієї моторошної кремлівської ночі, що у її пітьмі Сталін розпинав Довженка, чомусь не помічають першопричину голгофи, облаштованої тираном не досить лояльному українському митцеві.
Річ у тім, що у того катівства, поряд з «традиційними» сталінськими «претензіями» до всіх невгодних йому «неслухів» (повний каталог, вичерпна номенклатура тих «претензій» – у всій сумі майбутньої кампанії проти часописів «Звезда» і «Ленинград», проти наших земляків, Зощенка та Ахматової), була ще одна, у ті місяці, тижні, дні і навіть у ті години, найважливіша стратегема. Нині чомусь призабута істориками.
«Стратегема» та характерно вийшла на поверхню радянської структури, – вся цілком, на повну силу! – буквально через кільканадцять годин після кремлівської ночі тих ідеологічних тортур.
…Отож, 1-го лютого того року 10-та сесія сталінського «парламенту» 1-го скликання, з подачі самого Молотова, приймає закон… чи не про «усамостійнення» союзних республік: про надання їм зовнішньополітичних і навіть військових, власне організаційно-воєнних повноважень!
Посередині тієї сталінської «революції» у всерадянській структурі, тієї аж «радикальної» її «конституційної» перебудови опинилася – саме Україна.
Власне, у Сталіна тоді були дві, ніби взаємовиключні, стратегії щодо України. Перша – у напрямі цілковитого її знищення, депортації її населення «кудись» на Схід (про це якось пізніше), друга – надання їй, всього-на-всього, штибу «самостійності». Стільки ж фантомної, скільки інструментальної.
…Війна адже котилася до свого кінця. Вермахт уже відступав у Прибалтику. Ось-ось він «звільнить» Правобережну Україну, а «Другий Український фронт» уже вийде – на Пруті – на державний кордон СРСР. Ось-ось, отже – розпочнеться війна у Центральній Європі – і відтак сталінська «самостійна» Україна, зі своїми власними наркоматами іноземних справ і справ військових, буде «легітимно» в очах союзників «приєднувати» до себе ті чи ті ділянки тієї Європи.
До того ж уже просвічують перші контури тієї гіперорганізації, що її пізніше назовуть – «об’єднаними націями». «Суверенна Україна» відповідно і гідно посяде належне їй місце в тій організації, в ролі одного, відповідної політичної тональності, «голосу».
Тут ідеться, однак, уже не лише про безберегий цинізм сталінської «української» інтриги: напіввинищена двома гіпердиктатурами Україна раптом опиняється посередині майбутньої, вже доволі близької повоєнної світової політики! Йдеться і про інше.
Йдеться про те, що відповідний «український» проект Сталіна розпочинається десь із початку осені-1943, з лихоманкової московської та тегеранської конференцій союзників. Отож, Довженко пише свій сценарій української ситуації, а Сталін – свій…
Той сталінський сценарій, зрозуміло, передбачав у декораціях того його українського «усамостійнення» появу найвідоміших тоді і найлояльніших радянських українців – функціонерів переважно. Та письменників, які мали стати функціонерами. Так там і опинилися у ролі радянських «ексцеленцій » – Тичина, Бажан, Корнійчук. Передбачалося, за визнанням самого Довженка, і місце для нього (нібито Головою Верховної Ради Української Радянської, свіжо «суверенізованої»…)
Але ж Сталіним також передбачалося, що українсько-радянське керівництво в жодному разі не сприйме той «суверенний» спектакль всерйоз, не зробить жодного поруху в бік від волі його головного режисера.
Та ніхто, зрештою, цього жесту і не зробив. За винятком одного – власне, режисера – Олександра Довженка.
…У жовтні 1943-го, коли демонічна робота над «самостійною Україною» сталінського помолу перебуває вже на повній бюрократичній швидкості, кремлівський її «сценарист» і розкриває сценарій «України в огні».
Шекспірівська пауза…
Аж космічний не-збіг поміж тими сценаріями такого розміру, що про нього тут можна і не згадувати. Грандіозна інтрига, з одного боку, – і грандіозна ж, разюча щирість, з другого. Не-людяний «проект» там, і ось імпліцитний гуманістичний проект тут. Та ще й пофарбований у яскраві національні кольори!
Все так. Але є ще інше.
Колись Володимир Набоков сказав про один особливий інститут сталінського тоталітаризму: «соглядатаи над соглядатаями». Саме ці персонажі, безперечно, встигли розповісти патронові: Довженко вже прочитав свій ультраєретичний сценарій усім провідним особам українського політикуму. Від Хрущова і далі (себто «вниз»). І всі вони про той сценарій відгукнулися – з ентузіазмом, у супроводі найголосніших епітетів!..
Себто такий тест на лояльність українське керівництво тоді ще не витримало.
Керівництво те, у режимі якоїсь неймовірної національної наївності, дізнавшись про сталінський гнів на адресу сценарію (уже почутого ним), чомусь вважало, що вождь про ті його, керівництва, окличні знаки, мовляв, не знає. Як казав той же Набоков з іншого, але схожого приводу: «Ну, это положим».
Ось так вождь і зібрав чи не весь свій «супровід» 30 січня 1944-го: за добу до «законодавчого» оголошення української «самостійності». У продовження того тесту на українську йому, вождеві, лояльність. Катував він Довженка і водночас дивився у бік тамтешніх «українців». Від Хрущова і далі… Чи справді яничари, чи… Словом, начувайтеся.
Що ж. Витримали той «тест». Мовчали, як і належить справді відданим рабам-асистентам головного ката.
Якби вони, однак, тоді сказали бодай одне «не те» слово, вони б «звідти» вже не вийшли.
Адже лише за уявний «російський сепаратизм» через кілька років по тому, була знищена вся ленінградська партійна еліта (так звана «ленінградська справа»).
«Української» ж справи-1944 не сталося. За той страшний нічний сталінський провокаційний експеримент розплатився тільки Довженко. Сановні земляки вкотре його зрадили, рятуючи власну шкуру. Режисер, остаточно відлучений від самої української семантики, вже не міг рятувати свій народ, свою упосліджену країну.
А прокламована чи не наступного дня українська, як побачив тоді вождь, абсолютно слухняна «суверенність» невдовзі згоріла дотла у своїх декораціях. «Велика радянська Україна» 1945-го приєднала до себе карпатську Україну – та й годі. Далі – лише комедія майже півстолітньої політичної присутності «УРСР» в ООН.
…А на одному з перших дійств тієї Організації виступив з промовою Чарлз Спенсер Чаплін і, серед іншого, заговорив про те, що слов’янство дало найбільшого свого режисера – Олександра Довженка.
…Олександр Петрович дізнався, що при цьому «українська делегація» скромно потупила очі.
Напевне, як продовження згаданого тесту.
Все інше у Довженковій долі аж надто відоме: неймовірний душевний біль, який уже не відпускав митця до останньої його хвилини…
Корисні статті для Вас:   Довженко знімає в Яреськах( "Землі" - 80 років)2011-03-18   Ейзенштейн як дзеркало російської революції2012-01-15   1936-1941: бути в утопії2011-03-16     |