Ейзенштейн – абсолютний заручник-учасник дивовижного, як сказав один російський поет, «кругаля» російської революції, від безоглядного-безкрайого «інтернаціоналізму» доби Леніна–Троцького до сталінської, вельми послідовної реставрації «Третього Риму» у всіх його світоглядних та інституційних формах і змістах.
…1946 року, одразу після присудження першій серії «Івана Грозного» Сталінської премії, «Іван Грозний» – Микола Черкасов – увірвався щасливим вихором до усамітненої ейзенштейнівської оселі:
– Сергію Михайловичу! Перемога! «Наше дело правое!»
На той зрозумілий акторський ентузіазм режисер спокійнісінько відповів:
– Так, Миколо Костянтиновичу. Воно було спочатку лівим, а тепер стало правим…
Ейзенштейнівський різкий історіософський жарт – то, схоже, чи не найточніше та найлаконічніше визначення згаданого «кругаля», драматичного «крутого маршруту» російської революції від безмежних космополітичних амбіцій першого її десятиріччя до так само амбітного її «апаратного націоналізму», особливо останніх часів сталінських сезонів.
Кінорежисер Ейзенштейн з надзвичайною послідовністю і достеменністю «екранізував» той маршрут, кінематографічно віддав-відтворив парадокс «Жовтня», який на своєму схилку вельми ретельно почав поновлювати те, що він у жовтні 1917-го, здавалося б, навічно поруйнував.
…Ще на порозі 1930-х у радянській Росії за «білогвардійські» слова «родина» і «отечество» можна було потрапити на Соловки. А вже наприкінці того десятиріччя щойно створений «Короткий курс історії ВКП(б)» дивовижним чином увійшов в ідеологічну спілку з монархічною «історією за Іловайським».
Кінематограф Ейзенштейна – то екранне дзеркало сталінської російсько-націоналістичної реставрації.
«Страйк» – «Панцерник „Потьомкін”» – «Жовтень» – це геніальна «комінтернівська» трилогія, що її політична семантика точно означена образом циферблата в останніх кадрах «Жовтня»: петроградський час падіння Зимового палацу синхронізується з усім планетарним часом. Абстрактно «футуристична» ідея якого як абсолютної альтернативи сучасності – гіпотетичного Майбутнього світу – пронизує ці фільми, з ними – і їхнього глядача.
Їхня сугестивність розроблена чи не алгебраїчно і дорівнює ударній силі комуністичної галюцинації, що тоді охопила половину людства. І так само, як у тій галюцинації, ті, за висловом Мирона Петровського, «громоносні німі фільми» поєднують у своїй структурі крайній ступінь раціоналізації, граничну продуманість з ірраціональним пафосом, міфом, казкою екранними засобами.
У «Панцернику „Потьомкіні”», з одного боку, – це, скажімо, епізод з одеськими портовими сходами, що в ньому кожна їхня «ланка» з 22 сходинок ніби «вмонтована» у 24 кадри так званого «стробоскопічного ефекту» цієї зорової одиниці кіно. З другого – те, що діється в тому епізоді, доходить аж до краю можливої емоційної температури…
На перехресті саме такої неймовірної «алгебри» і так само неймовірного «чуття» і вибухає чи не гіпнотичний сеанс «Панцерника», який і нині заворожує глядачів. Навіть тих, які ідеологічно опираються тому гіпнозові.
Один київський режисер-документаліст, ненависник радянського «офіційного кіно», відмовлявся навіть переглянути «Потьомкіна». Випадково ж подивившись, пробурчав: «Подумаєш, шедевр… Азбука монтажу».
Браво! Ту «азбуку» для світового кіно відкрив саме ейзенштейнівський гіперфільм – «азбуку монтажу» в дивному термінологічному поєднанні з «азбукою комунізму» (Микола Бухарін). Віртуозна поетика зустрілася з політичним примітивом – але які ж міфологічні безодні вона виявила в тому примітиві…
Що мені сьогодні нагадує фільм «Панцерник „Потьомкін”»? Лист мого діда, матроса того панцерника, поспіхом написаний звідти – у розпалі революційних подій: «Свобода! Да здравствует свобода!! Свобода!!!» Отож синтаксис, сама орфографія того листа вже ніби прогнозують монтажне громадження фільму, що його і комуністи, і антикомуністи, і ентузіасти агітпропу, і витончені естети конвенційно оголосили в Брюсселі 1958 року «найкращим фільмом усіх часів і народів».
Але що воно таке: «всі часи»? З того абстрактного «часу» належить виокремити «ефект оберненого руху» російської революції, коли десь поміж 1933-м і 1953-м «наше діло», донедавна «ліве», стало «правим».
«Олександр Невський», а особливо «Іван Грозний» – грандіозні кіноопери, що в них національний час замість революційно-комінтернівського пориву в майбутнє стрімко потік у минуле, в консервативно-авторитарний міф «збирання земель руських» у тугу імперію, в «Третій Рим» – тільки, зрозуміло, без римського права «Першого» і при безперестанному ворожінні моторошних візантійських ритуалів «Другого».
Російсько-комуністична легенда ейзенштейнівської трилогії 1920-х з якоюсь загадковою необхідністю поступилася місцем російсько-фашистському міфові ейзенштейнівської «іловайської» дилогії 1930–1940-х.
Ейзенштейн ніби «екранізував» національну долю, яка в його «монтажі» розпочинає з демонтажу романовської імперії, а завершує – вавилонським громадженням імперії сталінської. Ще задовго до того, як 1992 року портрети Миколи Другого і Йосипа Першого раптом постали поряд на московській Манежній площі, де тоді правила перший свій маніфестаційний шабаш «антиєльцинська» опозиція, ті «портрети» в якійсь умовній «подвійній експозиції» демонічно взаємопросвічують у пізніх Ейзенштейнових фільмах.
…Геніальний артистичний інстинкт режисера підказав йому під час голлівудської його виправи на початку 1930-х геніальну тему: вождь повсталих гаїтянських рабів, чорношкірий генерал-якобінець Анрі Крістоф після перемоги революції оголошує себе «імператором Генріхом Першим» і облаштовує на вчорашньому «острові свободи» рабство, що перед ним рабство попереднє виглядає чи не патріархальною ідилією.
Гадаю, що вже всемогутня тоді радянська таємна поліція – через так само впливову голлівудську ліву мафію – саботувала той геніальний прогностичний задум.
Отож залишалася робота на знімальному майданчику під нещадними ідеологічними «юпітерами» нової монархії і робота «для себе», чи не цілком у найщільніше зачинену шухляду письмового стола – над нескінченими трактатами про устрій і можливості автентичного екранно-мистецького жесту. Трактати, що випередили – і попередили – рішуче всі «ізми» щонайсучасніших інтелектуальних технік.
І так само прихована від стороннього ока – і так само геніальна ейзенштейнівська графіка…
Ейзенштейн помирає від серцевого нападу; лежачи кілька годин під калорифером і вистукуючи ключем до сусідніх поверхів.
Ніхто не прийшов.
І все ж таки, я вмикаю «Панцерника „Потьомкіна”». І, всупереч усім «інволюціям» усіх «революцій», – «Свобода! Да здравствует свобода!! Свобода!!!»
Корисні статті для Вас:   "Золоте черево" чому сценічний шедевр не мав успіху?2011-03-16   1936-1941: бути в утопії2011-03-16   "Осінь...Чи доживемо до світанку?"*2011-03-16     |