У жовтні 2009 року мені довелось працювати в журі четвертого Міжнародного аматорського кінофестивалю «Кінокімерія-2009» в м. Херсоні. Очолював журі народний артист України, художній керівник Луганського українського драматичного театру Михайло Голубович. Прекрасний актор і чудова людина, Михайло Васильович, під час перерв у роботі журі, майстерно оповідав безліч неймовірно захопливих акторських байок та бувальщин. У одній із них ішлося про його зустріч із режисером Сергієм Параджановим у колонії. Мені вона видалася настільки цікавою, що я вирішив детальніше розпитати про цю подію Михайла Васильовича.
– Михайле Васильовичу, розкажіть, будь ласка, про ваші зустрічі з Параджановим?
– З Параджановим я був знайомий давно. Зустрічався з ним у Києві, навіть був у нього вдома, проте не можу сказати, що належав до його найближчого оточення – друзів і незліченних «кіноприлипал», яких Сергій Йосипович поїв, годував, терпів, які ночували в нього, часом мешкали в його квартирі.
У 1977 році я отримав листа від знайомої, з якою Параджанов листувався. Вона писала про те, що Сергія переведено до однієї з колоній Луганської (тоді Ворошиловградської) області. Вона тривожилась, як він облаштується на новому місті (це вже була третя колонія, де він відбував своє покарання). Гадаю, це все робилося навмисне, щоб погіршити умови життя режисера. Адже тільки він «обживався», займав своє місце в «табірній ієрархії», його переводили до нової колонії, де все потрібно було вибудовувати з початку. Потім – далі. Щоб норовливий ЗЕК-режисер не розслаблявся.
Отже я відразу вирішив відвідати його в колонії. Домігся потрібних дозволів, приїхав. Пішли за Параджановим. Повернувся працівник колонії і переказав мені слова Параджанова: «Я чищу зуби». Потім мені пояснили, що це означає.
Параджанову сказали, що з’явився до нього на побачення чиновник з обласної адміністрації. Сергій Йосипович зовсім не зрадів цьому чужому чиновнику. Через ці незаплановані відвідини він міг втратити побачення з сином, на яке дуже чекав. Тому він так і відповів.
– Знаючи вашу козацьку вдачу, я не думаю, що вас зупинила така непривітна відповідь?
– Безумовно, ні. Я все правильно зрозумів. До того ж, завважте, це був 1977 рік. Тоді були зовсім іншими й умови життя, і «радянська демократія», і все решта. Й ми вирішили йти іншим шляхом. Друзі мені порадили влаштувати творчу зустріч із працівниками та в’язнями колонії. Я написав Сергію листа, розповів про свою спробу пробитися до нього і повідомив про нашу ідею щодо творчої зустрічі. Він дуже бідкався, що нам не вдалося тоді побачитись.
– Отже, пане Михайле, розкажіть докладніше про таку незвичну форму роботи актора, як «творча зустріч у колонії»?
– У визначений термін ми з одним актором, моїм товаришем Володимиром Шакалом прибули до колонії. Перед виступом мені дозволили зустрітися з Сергієм. Він зайшов до зали у розхристаній кухвайці і ледь не з порога закричав: «Чому ти? Чому ти?». Я, чесно кажучи, був трохи ошелешений. «Чому ти, адже ми з тобою не такі добрі знайомі, знайшов дорогу до мене? А де всі ті, кому я чинив стільки добра? Де всі вони?!».
Я зрозумів увесь біль чутливої душі майстра.
Власне творчих зустрічей вийшло дві. Перша – для працівників колонії та їхніх родин. Звичайна зустріч актора зі своїм глядачем. А от друга була зовсім особливою: зустріч акторів, «людей з екрана» з «громадянами», які через свою чи судову помилку відбували покарання в колонії. Сергій Параджанов сидів серед ув’язнених в третьому ряду. Для ЗЕКів ця зустріч була подією. Стоїть на сцені людина з екрана – Василь Порик, який теж сидів, щоправда, у фашистській в’язниці в Парижі, і втік з неї!
– А у нас теж є свій кіношник, – вигукнув хтось із зали.
– Знаю. Режисер Сергій Параджанов – мій добрий товариш і друг, – відповів я.
Залою прокотилася хвиля гомону: не відцурався, зізнався, що один із них, ЗЕКів, його друг!
Зустріч тривала згідно з запланованим мною сценарієм. Я розповідав про свої роботи в кіно, про ролі, які вже зіграно та які ще планую зіграти. Потім на екрані пішов ролик із «нарізкою» з фільмів за моєю участю. Мав він тривати десь зо двадцять хвилин. Перед показом я вийшов за куліси. Там мені організували зустріч із людиною, яка була «авторитетом» у цій колонії. Привіталися. «Пахан» – серйозний, мовчазний чоловік років шістдесяти. Я почав розповідати про Параджанова, про його сфабриковану «справу», за яку його було ув’язнено, про наші побоювання, заради чого, власне, я опинився тут. Мені здавалося, що я, як людина і актор, був красномовним, переконливим. Проте почувався трохи ніяково. «Авторитет» слухав мовчки і ніяк не реагував. «Шестірка», який прийшов із ним, підтакував, кивав головою, підтримував таким чином розмову. А той мовчав. Я намагався підшукати ще переконливіші аргументи, проте людина, яка могла полегшити умови перебування Параджанова в цій колонії, – ні пари з вуст. Раптом «авторитет» підвівся і сказав: «Лади». А потім вийшов із кімнатки. Аудієнція завершилась. Незабаром закінчилась і плівка, яку я привіз з собою. Пролунали гучні оплески. Я знову вийшов на сцену. Знаю зі свого акторського досвіду: хоч би яким майстерним актором ти був, та коли заговорить кіноекран – тоді діє особлива сила. Гадаю, ці люди, що сиділи в залі, на якусь мить забули, де вони перебувають і поринули в магічну містерію кіно. Особливо їх вражало те, що актор зійшов з екрана і стояв перед ними на авансцені. Я розкланювався, в залі аплодували. І раптом…
Я побачив Сергія, який піднімався на сцену і йшов до мене. Ми стисли один одного в міцних чоловічих обіймах. І тут сталося неймовірне! Я багато виступав на багатьох сценах перед різними аудиторіями. Мені аплодували. Проте таких шалених оплесків, які лунали в цей момент, я більше ніколи не чув!!! Вони не сподівалися, що відомий актор, «людина з кіноекрану», отак щиро вітатиме свого друга, попри те, що його засуджено радянською владою. Сергій Йосипович подякував перед усією залою за те, що актори провели для них таку цікаву зустріч, а потім несподівано, засунув руку за пазуху своєї кухвайки і витяг… пістолета:
– Михайле, друже, а це я хочу подарувати тобі на пам’ять.
Завважте, дія відбувається в брежнєвські часи, у виправній колонії! І – пістолет в подарунок! Він був справжній, воронований, гарно лежав на долоні Параджанова.
Зізнаюся чесно – я отетерів!
Повів головою навкруги себе, вагаючись – що робити? І помітив, як начальник режиму за кулісами схвально похитав головою: «Бери, бери». Я взяв пістолета, подякував Сергієві. То виявилась пістолет-запальничка, зроблена майстрами-умільцями, які відбували термін у цій зоні. Володі Шакалу Сергій Йосипович подарував гарний ремінь ручної роботи місцевих майстрів, він його береже й досі.
– Пане Михайле, а чи були позитивні наслідки ваших відвідин? Чи ви змогли таким чином чимось допомогти ув’язненому режисерові?
– Наслідки? Не знаю. Але тижні за два я отримав листа від Сергія. Там він написав буквально таке: «Михайле! Можеш мене привітати. Тепер я начальник пожежного посту. Маю під своєю орудою ящик із піском, лопату й стілець, на якому я цілий день сиджу і пильную, аби нічого ніде не запалало». Така-от «чарівна сила мистецтва». І ще я зрозумів, що можна багато патякати і нічого не зробити, а можна мовчки вислухати і допомогти.
– Як склалася подальша доля Сергія Йосиповича?
– Десь через півроку за клопотаннями діячів світової культури радянське керівництво спромоглося звільнити опального режисера, принагідно заборонивши йому знімати. Параджанов виїхав до Тбілісі, де жив до останніх своїх днів.
– І ви з ним більше не спілкувались?
– Спілкувався, листувався. А бачитись… Тут відбулась якась неймовірна історія, яка не дає мені спокою досі…
– Як інтригуюче! Розкажіть, будь ласка.
– Якось Сергій ненадовго прилетів з Грузії до Києва. Потелефонував мені у Ворошиловград: «Михайле, ти не міг би приїхати в Київ? Маю розповісти тобі дещо дуже важливе. Ні, телефоном не можу. Приїжджай! Я ще до вечора буду в Києві». Що й казати! Я покинув все й гайнув до столиці. Квитків на літак не було. Але добре, що був літак до Києва. Бо тут спрацював саме той момент, що я все своє свідоме життя мешкаю і працюю в українському театрі м. Луганська. Як казав колись своїй коханій герой оперети «Біла акація», якого грав в Одесі неповторний Михайло Водяний: «Ти краща за всіх дівчат на Молдаванці, та я в Одесі теж людина шанована». Отож у літак я потрапив і спокійно розсівся в кріслі, посмоктуючи дармові цукерочки «Аерофлоту». Летіти годину двадцять хвилин. А там на таксі – й до Параджанова. Все складалося добре. Та не так йдеться, як здається. Раптом чарівна дівчина-стюардеса повідомила: «Київ не приймає через погодні умови. Літак сідає в Запоріжжі, затримка на три години». Ця несподівана пригода недобрим передчуттям неприємно кольнула моє серце. Наче хто наврочив… За три години ми таки вилетіли й незабаром були в Києві. Я мерщій на таксі до гуртожитку (готелю?) кіностудії Довженка. Чергова каже: «Михайле, де це ви були? Сергій Йосипович так вас чекав, але вже хвилин із двадцять, як поїхав у Бориспіль, бо в нього літак». Я на іншому таксі лечу до Борисполя.
Коли примчав до аеропорту, то посадка на Тбілісі була закінчена і я тільки й побачив літака, на якому полетів Сергій Йосипович Параджанов, геніальний режисер, дивак і витівник.
– І ви з ним більше не бачились?
– Ні, більше я з ним ніколи не зустрічався. І так і не знаю, що ж таке важливе він хотів розповісти. І вже ніколи не дізнаюся. А хотілося б!
– Дякую, Михайле Васильовичу, за неймовірно цікаві та ексклюзивні спогади, невідому сторінку з драматичного життя видатного митця.
21 листопада 2009 року
Корисні статті для Вас:   КДБ про Параджанова. Документи із розсекреченого архіву КДБ УРСР2011-04-05   КДБ про Параджанова. Документи із розсекреченого архіву КДБ УРСР2011-03-03   Що зберегла моя пам'ять. Спогад про Сергія Параджанова2012-02-26     |