Богдан Бенюк – артист театру і кіно. Закінчив КДІТМ ім. І.Карпенка-Карого (майстерня В.Приймака та Ю.Олененка; 1978). 1978-1980 – актор Київського театру юного глядача. З 1980 і донині – актор Національного академічного драматичного театру ім. І.Франка. Володар премій «Київська пектораль» за ролі в спектаклях «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого (1995) та «Пігмаліон» Б.Шоу (2000). Народний артист України (1996). Лауреат Державної премії ім. О.Довженка (1998). 1999 року разом із театральним продюсером і режисером М.Гринишиним та актором А.Хостікоєвим створив театральну компанію «Бенюк і Хостікоєв». Лауреат премії ім. Т.Шевченка (2008). Професор Київського національного університету культури і мистецтв.
Ролі в Театрі ім. І.Франка: Віка та Онисин – «Вікентій Премудрий» Я.Стельмаха; Юнга – «Загибель ескадри» О.Корнійчука; Роберто та Велутто – «Моя професія – сеньйор з вищого світу» Д.Скарначчі, Р.Тарабузі; Кум – «Конотопська відьма» за Г.Квіткою-Основ’яненком (інсценізація Б.Жолдака); Пила – «Сон літньої ночі» В.Шекспіра; Комсорг – «Прощання в червні» О.Вампілова; Терешко Колобок – «Трибунал» А.Макайонока; Патісоне – «Сміх і сльози» С.Михалкова; Крісті Мегон – «Герой Заходу» Дж.Сінга; Пастрана – «Благочестива Марта» Тірсо де Моліна; Славко – «Злива» О.Коломійця; Солдатик – «Регіон» М.Зарудного; Самурай – «Бунт жінок» Н.Хікмета; Евріал – «Енеїда» І.Котляревського; Костя – «Аукціон» М.Гараєвої; Бегемот – «Майстер і Маргарита» М.Булгакова; Сіре Мишеня – «День народження кота Леопольда» А.Хайта; Чорт – «Різдвяна ніч» М.Гоголя; Мотл – «Тев’є-Тевель» Шолом-Алейхема; Цар Плаксій – «Цар Плаксій та Лоскотон» В.Симоненка; Ангелок – «Гріх» В.Винниченка; Принц-дофін – «Біла Ворона» Ю.Рибчинського, Г.Татарченка; Калитка – «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого; Той, що греблі рве – «Лісова пісня» Лесі Українки; Юркович – «Талан» М.Старицького; Цахес – «Крихітка Цахес» за Гофманом (інсценізація Я.Стельмаха); Езоп – «Езоп» Г.Фігейредо; Швейк – «Швейк» Я.Гашека; Елфрід Дулітл – «Пігмаліон» Б.Шоу; Ян – «Сентиментальний круїз» Т.Кандала; Каспер – «Легенда про Фауста» за Йоганном Шпісом, Крістофером Марло, Гейсельбрехтом; Кочкарьов – «Одруження» М.Гоголя.
Ролі в театральній компанії «Бенюк і Хостікоєв»: Швейк – «Швейк» (режисер М.Гринишин); Антоніо, Велутто – «Сеньйор з вищого світу» (режисер А.Хостікоєв); Джордж – «Про мишей та людей» (режисер В.Малахов); Кошон, Блазень, Кардинал Вінчестерський – «Біла ворона. Жанна Д’Арк» (режисер А.Хостікоєв); Іван Карась – «Задунаєць за порогом» (режисер А.Хостікоєв).
Був задіяний в антрепризних виставах: «Не боюся сірого вовка» (режисер А.Жолдак), «Яго» (режисер В.Малахов).
Знявся у фільмах: «Ати-бати, йшли солдати…» (1976); «Дипломати мимоволі» (1978); «Женці» (1978); «Грандіозна розмова» (1981); «Жіночі радощі і печалі» (1982); «Щастя Никифора Бубнова» (1983); «Миргород та його мешканці» (1983); «Загублені в пісках» (1984); «Філер» (1987); «Дама с папугою» (1988); «Відьма» (1990); «Сеніт зон» (1990); «Імітатор» (1990); «Бля» (1990); «Із житія Остапа Вишні» (1991); «Кому вгору, кому вниз» («Шоколадний бар») (1991); «Вірний Руслан» («Історія караульної собаки») (1991); «Капітан Крокус» (1991); «Для домашнього огнища» (1992); «Фучжоу» (1993); «Браві хлопці» (1993); «Золоте курча» (1993); «Капітан „Крокус“» (1994); «Москаль-чарівник» (1995); «Телефон поліції 110» (1998); «Чорна рада» (2000); «Утьосов. Пісня завдовжки в життя» (2006); «Коли на неї зовсім не чекаєш» (2007); «Таємничий острів» (2008); «Кандагар» (2010).
– Богдане Михайловичу, гоголівський – 2009-й – рік подарував вам роль Кочкарьова у виставі «Одруження». Запрошення від режисера Валентина Козьменка-Делінде було несподіваним, очікуваним?
– Спершу йшлося про те, що Кочкарьова гратиме Олександр Логінов, Подкольосіна – ваш покірний слуга, а жіночі ролі – Ірина Дорошенко, Поліна Лазова, Людмила Смородіна, Любов Кубюк. Режисер планував поставити виставу, залучивши акторів-однокурсників. Утім, минув рік, й ідея переросла в іншу якість. Валентин зателефонував і обережно поцікавився: «Богдане, як ти ставишся до того, щоб зіграти Кочкарьова?». «Роль Кочкарьова така сама цікава, як і роль Подкольосіна, – відповідаю. – Я в змозі зіграти і першу, і другу, головне – щоб у мене вірив режисер». Так Валентин «перекроїв» склад виконавців.
– 1843 року в Москві першу прем’єру «Одруження» презентували Михайло Щепкін (Подкольосін) і Василь Живокіні (Кочкарьов). Сергій Аксаков, який за дорученням Гоголя наглядав за постановкою, вважав такий розподіл ролей невдалим, написавши Миколі Васильовичу: «Я не розумію, милий друже, вашого призначення ролей. Якби Кочкарьова грав Щепкін, а Подкольосіна – Живокіні, п’єса пішла б краще. За властивістю свого таланту Щепкін не в змозі грати мляве й нерішуче створіння, а Живокіні, граючи живий характер, не в змозі утриматися від звичних своїх фарсів і рухів, які безперервно виводять його з характеру презентованого ним персонажа. Вони воліють помінятися ролями». Актори таки помінялися, і вистава стала цікавішою. Чи не волієте повторити таку трансформацію?
– Ідея цікава. Гадаю, передусім ми з Анатолієм Хостікоєвим її реалізуємо в нашій театральній компанії (в найближчій виставі – «Дон Кіхот»). Свого часу в Театрі імені Франка ми мріяли в такий спосіб «оновити» спектакль «Отелло»: одного вечора Бенюк грає Яго, наступного – Отелло... Окрім усього, привертало б увагу і змаганням акторів; однак до втілення цьому задуму справа досі не дійшла.
У кожному разі такий варіант «оновлення», за якого виконавці міняються ролями, – доволі ризикований (хто знає, як воно вдалося б). Для гідного результату треба мати двох потужних (у сенсі майстерності) акторів, спроможних «підняти» нововведення. Проте, якщо такі є і якщо обидва мають позитивну ауру, то їм подібна трансформація до снаги.
– Кочкарьов у вашому виконанні нагадує сучасного персонажа, який у графі «Сімейне становище» пише: «Безвихідне»…
– Режисура Валентина Козьменко-Делінде базувалася на численних «наговорах». Творча група у своєму колі обговорювала матеріал, «переминала», «пережовувала» його, і то було вельми важливою складовою роботи над роллю. Вдруге в житті я працював із режисером, який практикує «наговори». Уперше то було з Володимиром Оглобліним, який більшість своїх вистав вирішував за столом і актори якого, «ставши на ноги» (вийшовши на кін), чітко знали, що робити.
Валентин розповідав про життя Гоголя, час у якому він писав, фантасмагорії Миколи Васильовича… Зрештою, ми спільними зусиллями намагалися зрозуміти: що доводить кожен із персонажів, задля чого він чинить так, а не інакше і чого прагне насправді. Тобто шукали відповідь на запитання: «Для чого ми всі існуємо на сцені?». Так мого персонажа витлумачили як своєрідну динамо-машину, генератор, який заспокоює свою душу тільки тоді, коли бачить нагоду змінити, «замісити» новий сюжет (байдуже, що не у власному, а в житті друга) тих подій, які вже колись пережив.
– Наразі ви граєте фактично прем’єру: показано менше десятка «Одружень». Чи погоджуєтеся з твердженням, мовляв, аби «плавати в ролі» треба відіграти 15–20 вистав?
– Правда в цьому є. Театр цікавий акторам саме через те, що надає можливість фантазувати. Що більше вистав відіграно, то більший запас і ширша палітра того поля, яке актор не обійняв. Поясню. Якось Сергій Володимирович Данченко навчав: «Існують рамки ролі. Створюючи персонажа, ти не повинен виходити за них. Твоя фантазія мусить буяти в окреслених межах. Поза тим, багато важить, яку відстань від цих рамок до глядача ти залишаєш. Якщо чималу – глядач бачить вельми невеличку картинку, якщо ж ставиш рамки якнайближче до нього, то простір перед його очима, сказати б, розширюється, і він зауважує речі, яких не бачив, коли рамки були на великій відстані». Тож усе залежить від фантазії артиста, від того, як він поведе глядача.
Коли за спиною чимало відіграних вистав, певна річ, виконавці почуваються вільнішими, і вистава від того тільки виграє, щоправда, за однієї умови: режисерський диктат має бути таким самим потужним, як і під час перших вистав. Режисер повинен невпинно «вимітати» всі ті акторські огріхи, які час від часу з’являються. Крім того, важливо, щоб виконавці дбали про акторський ансамбль, адже вистави починають розсипатися саме тоді, коли розвалюються ансамблі, коли кожен з акторів тягне воза у свій бік.
Справді, нині гратиму таки прем’єрне «Одруження», проте мене не полишає відчуття, що я зайнятий у цій виставі давно.
– Володимир Оглоблін, ваш учитель, близько тридцяти років тому охрестив вас майбутнім Мар’яном Крушельницьким, нині ж ваші колеги-«франківці» зазначають, що практично в кожній ролі Богдан Бенюк надзвичайно органічний. Як уникаєте фальші?
– Учитель зауважував: «Що триваліший проміжок часу, протягом якого актор зберігає в собі здатність сприймати світ через дитячу безпосередність і наївність, то міцніший інтерес до нього як до актора». Органічність – це віра в те, що тобі пропонують. Дитині (аби вона не гралася в калюжі) кажуть: «Не вступай туди, бо то – море». Ненароком вступивши, дитина жахається: «Це ж море!». Думаю, що органічність – з числа тих речей, якими обдаровує Бог і які згодом впадають в око батькам, учителям – тим, хто спроможний їх розвинути. Тому, власне, й важливо, щоб у театрах працювали «руді сери», здатні заразити актора тією чи іншою роботою, полюбити його, повірити в нього. Я ніколи не мріяв про ролі, оці «руді сери» повсякчас приходили і «висватували» мене за ту роль, яку приготували.
– Розкриттю органічності сприяють і хороші партнери. Мало не кожний спектакль, де ви граєте в тандемі з Анатолієм Хостієкоєвим, аншлаговий.
– Так, партнери – колосальна складова успіху, особливо, коли це талановиті, добрі люди, здатні «працювати на нюансах». Зрештою, кожен режисер намагається створити ансамбль з акторів, налаштованих на одну хвилю.
– В’ячеслава Тихонова називали актором, який поборов фактуру: син робітника із зовнішністю аристократа зіграв кращого тракториста Радянського Союзу. Богдан Бенюк, зігравши Калитку, Езопа, Бегемота, Цахеса, донині – неперевершений Швейк. Ця роль для вас етапна?
– Якість з’являється тільки тоді, коли є кількість. Теперішня молодь потерпає через брак ролей: актори, режисери не мають змоги накопичувати необхідну кількість робіт. Мені пощастило, що я зустрівся з Володимиром Оглобліним; Сергій Данченко запросив мене до театру, а Володимир Миколайович відшліфував мої здібності.
Історія про Швейка – це історія про ті нашарування, які обтяжують наші душі. Недарма в другій дії є епізод, де ми з Анатолієм Хостікоєвим виходимо з лазні й починаємо натягувати на себе все те, що створює таких персонажів, як Швейк, Лукаш… Коли люди, як діти, роздягнені, вільні від пелюшок-стереотипів, вони відкривають свої душі, і тоді виникає фантастичне, незбагненне відчуття доброти.
Швейк – протилежність Кочкарьова. Він – не генератор, радше – батарейка невеличкого кишенькового ліхтарика, яка, відчувши, що її люблять, трансформується у велетенське джерело світла.
Не визначатиму те маркування, яке на моєму житті вже залишила вистава «Швейк», бо не знаю, яке вона ще залишить: якось Анатолій заявив, що 80-ліття ми святкуватимемо виставою «Швейк». Уявіть, 80-літні Швейк і Лукаш – Бенюк і Хостікоєв – вилазять на вагон, без сторонньої допомоги (під аплодисменти) спускаються на сцену… Безперечно, ця вистава – Божа благодать, своєрідний маяк; вона певним чином скерувала мою акторську творчість. Пригадую, як після перших, прем’єрних, вистав глядачі констатували: «Гашек є Гашек!», однак і вони, і ми, актори, розуміли й розуміємо, що неабиякою є сама тема твору. Власне, її ми й намагаємося окреслити в першій дії, тоді як друга – це фантазії про те, що може відбуватися з людьми, коли вони діляться сокровенним своїх душ, коли між ними – справжня чоловіча дружба. Ілюструючи ці фантазії, ми з Анатолієм навіть до найменших дрібниць поставилися надзвичайно прискіпливо: зокрема вивчили за довідниками чимало родів, видів і підвидів трав (наші персонажі, безперечно, зналися на дарах природи). Згодом, щоправда, багато знахідок довелося відкинути, проте залишилося щось украй важливе – та непояснима простота, яку глядач відчуває і яку не в змозі описати. Власне, така сама, яку ми з Анатолієм дедалі частіше зауважуємо в нашій виставі «Про мишей і людей». Справді, на перший погляд, і у «Швейку» і у «Про мишей і людей» ніби нічого особливого не відбувається, однак в обох дійствах працює якийсь прихований механізм, який, наче сито, просіює почуття й думки глядачів, очищаючи в такий спосіб їхні душі. Ми бачимо, як люди, відчувши цю, нову, чистоту в собі, спершу притихають, потім – обачно (щоб не помітили сусіди) в неї занурюються, а незабаром – не зважаючи ні на кого, пірнають у її глибини. Існує щось неймовірне, воно й відкриває їх. Урешті-решт, глядач, споглядаючи з яким запалом і радістю працюють актори, мимоволі отримує заряд їхньої позитивної енергії.
– Чи є у вашому доробку ролі, працюючи над якими, ви серйозно засмучувалися?
– Не відкрию таємниці, сказавши, що «Кавказьке крейдяне коло» в Театрі імені Франка ставили фактично «на мене»: я мав грати Аздака. Знаючи, що до справи береться режисер, який ще за життя здобув славу класика (Лінас Зайкаускас; Литва), ваш покірний слуга з неабиякою радістю прийшов на першу читку і збагнув, що постановник акцентує лінію молодої героїні… Звісно, він мав право творити так, як відчував, однак я вийшов із його спектаклю. Шкода, що роль Аздака пройшла повз мене, позаяк вона – цілковито моя, до того ж неймовірно гарна і на часі.
– Із запрошеними режисерами вам не таланить. Репетиції рок-опери «Дон Кіхот», які розпочав Олександр Петров і який запросив вас на роль Санчо Панси, так і не увінчалися прем’єрою. Що завадило?
– Репетиції тривали близько місяця. Режисер запроектував надзвичайно складні декорації: в залі мали працювати десять великих проекційних екранів (вистава базувалася на телевізійних технологіях), і робота почала поволі призупинятися. Потенційні (чималі) витрати на декорації вирішили справу: Театр визнав свою фінансову неспроможність стосовно запропонованої постановки.
Проте, думаю, що «Дон Кіхота» ми з Анатолієм Хостікоєвим таки зіграємо, принаймні в нашій компанії «Бенюк і Хостікоєв».
– Вочевидь, ви небайдужі до ролей, багатих вокальними партіями. Карась із «Задунайця за порогом» – тому доказ.
– Якось (у виші) мені пояснили, чому людина співає. Виявляється, іноді настають такі моменти, коли їй, аби виразити свої переживання, бракує слів. Цікаво, що і лайки людей нерідко «ллються» в таких музичних тональностях, які «в сухому залишку» – не що інше, як чистий реп або схожий на реп музичний напрямок.
Карась, як і всі інші ролі, прийшов до мене сам, мало того – завдяки кіно. Микола Засєєв-Руденко за півтора року до нашої з Анатолієм вистави зняв фільм «Запорожець за Дунаєм», де я зіграв Карася. Вокальні ж партії мого персонажа озвучив народний артист України Микола Шопша, який, власне, і мав зніматися в ролі Карася, однак смерть внесла свої корективи… Режисер попросив мене взяти участь у зйомках. То була несподівана пропозиція, бо тоді я саме розмірковував, як гратиму Карася на сцені. Так прийшло усвідомлення того, що цей персонаж крутиться довкола мене, і я, попри те, що режисерське бачення Карася не збігалося з моїм, театральним, погодився зніматися.
– А як вас знайшов режисер Володимир Тихий, який 2008-го зняв фільм «Таємничий острів»?
– Прочитавши надісланий сценарій, я розтовкмачив асистентові режисера: «Проблеми „золотої” молоді мене не обходять!». Тоді Володимир, попросивши про зустріч, розповів, що спроби інших акторів зіграти кагебіста, законспірованого в образі божевільного, завершилися поразкою. Він пояснив, задля чого потрібен цей персонаж, і так просив мене втілити «героя» перед камерою, що я, не зміг відмовити, поставивши, поза тим, чіткі умови: «Зніматимусь тільки впродовж тижня».
– 2006-го ви знялися в картині «Утьосов. Пісня завдовжки в життя», зігравши Леоніда Утьосова у віці від 45 до 87 років. Утім, хто бачив цей фільм?
– Українські телевізійні канали стрічку не купили, тоді як російські – її демонструють. Ми можемо переглянути картину тільки завдяки «піратським» дискам. Отримавши роль, я вперше в житті зустрівся з персонажем, життя якого сценаристи виписали так розгорнуто і розлого, що воно, опинившись в акторських руках, почало вигравати, наче якась жива кулька. У сценарії окреслено романтичну історію Леоніда Осиповича, тоді як у житті все відбувалося набагато жорсткіше (бувало, що ввечері він співав блатні пісні керманичам партії, а наступного дня – захищав тих, хто грав джаз; співак офіційно мав двох дружин). Ліричний акцент у фільмі – головний, і я намагався його донести навіть за допомогою зовнішності. Коли мене загримували, я був вражений: схожість неймовірна, а от очі… Утьосов мав карі очі, а не блакитні. Вставив лінзи, і все стало на свої місця. Я зобразив той період життя співака, який припав на роки Другої світової війни, роздуми про те, дадуть звання «Народний артист СРСР» чи ні, прихід другої дружини…
– Коли вийде на екрани фільм «Кандагар», де ви знялися разом із популярними російськими акторами Олександром Балуєвим, Володимиром Машковим, Андрієм Паніним, Олександром Голубєвим?
– У лютому 2010 року він повинен з’явитися в російському й українському прокатах. Не знаю, який буде остаточний варіант стрічки, позаяк її перемонтовували і в Росії, і в Голлівуді. Випереджаючи ваше запитання, мовляв, як вас знайшов режисер, звітую: мати Андрія Кавуна (режисера), яка працює в Львівському ляльковому театрі, прочитавши сценарій, сказала синові: «Тут є роль, яку повинен грати Богдан Бенюк!». Андрій такого актора не знав, але покликав. Я й поїхав. Щойно завершилися проби, він почав складати угоду, але оскільки насувалося моє 50-річчя, я засумнівався: «Навіщо мені це кіно?». Утім, прочитавши сценарій, вирішив: «Навіщо мені той ювілей, працюватиму до 60-річчя»!
– З 1989 по 1994 рік ви працювали викладачем Київського інституту театрального мистецтва імені Івана Карпенка-Карого, нині – викладаєте в Київському національному університеті культури і мистецтв, на кафедрі театрального мистецтва. Що, на ваш погляд, вирізняє теперішніх студентів?
– Наразі випускаю вже третій курс. Студенти ніколи не змінюються. У всі часи їх вирізнятиме бажання пізнати і дізнатися. Робота з молодими людьми, які домагаються нашої, акторської, професії, – великий Божий дар. Коли ж до вишу вступають хлопці й дівчата, які підкоривши певні (нехай зовсім маленькі) висоти в мистецтві, прагнуть за допомогою викладачів здійснити стрибок до вищих вершин, – і поготів. Спостерігаючи за роботою, репетиціями молодих акторів, які працюють на «франківській» сцені, я не можу не захоплюватися їхньою самовідданістю фахові й дедалі частіше схиляюся до думки, що актори – це справді особлива каста в царині професій.
Січень, 2010
Корисні статті для Вас:   Валерій Золотухін: «Навіщо штучно створювати Спіноз?»2010-02-11   В. Дашкевич: "Бути на боці життя, а не високої соціальної істини"2009-12-11   Роман Балаян:«Я завжди шукав скарби уві сні, та ніколи не знаходив.2008-06-11     |