Сергій Якутович (н. 1952) – народний художник України, лауреат Національної премії ім. Тараса Шевченка, член-кореспондент Академії мистецтв України, книжковий графік. Працював як художник-постановник над низкою кіно- і телефільмів останніх років: «Молитва за гетьмана Мазепу» Юрія Іллєнка, «Тарас Бульба» Володимира Бортка, «Останній гетьман», «Техніка безпеки для тих, хто дивиться телевізор» і «Загублений рай» Ростислава Плахова-Модестова та ін. Художник-постановник вистави «Урус-Шайтан» режисера Ігоря Афанасьєва у Національному театрі ім. Івана Франка. Лауреат численних нагород, остання з яких – премія ім. Гоголя «За значний внесок у розвиток світової графіки, зокрема за створення графічних циклів, присвячених творчості Гоголя», – і стала відправною точкою нашої розмови.
- Премія ім. Гоголя є російсько-італійським проектом, заснованим три роки тому, а з минулого року до неї долучилася Україна. Її лауреати – Юрій Любимов (засновник Театру на Таганці), Ірина Антонова (директор російського державного музею ім. Пушкіна) – для мене це ціла епоха. В 2011 році одним із лауреатів премії став Богдан Сильвестрович Ступка, який, пригадуючи нашу спільну роботу над фільмами «Молитва за гетьмана Мазепу» і «Тарас Бульба», запропонував висунути на неї також мене. Я переслав в українську амбасаду в Італії диск із фільмом про Гоголя «Загублений рай», в якому був художником-постановником. Виявилося, що ні там, ні в міністерстві культури ніхто навіть не знав про існування цього фільму. Також врученню цієї премії передувала моя виставка «Гоголь народився», організована для ЮНЕСКО в 2009 році, до міжнародного року Гоголя. Ця виставка відбувалася одночасно в Києві, Москві та Парижі.
Гоголь, на мою думку, взагалі найпопулярніший, не будемо казати російський, але російськомовний письменник. Людини, яка більше за Гоголя прославила Україну на весь світ, нема. Шевченко – це наш, а Гоголь – це всесвітнє. На виставці в ЮНЕСКО були представники різних культур – індуси, африканці, вони ходили і вигукували «О, дивись, Шпонька!». Те, що вони Тараса Бульбу знають, я не дивуюся, але Шпоньку… Дуже прикро, що Україна стала ділити Гоголя з Росією. Коли я закінчував свою промову, отримуючи премію, я сказав «Слава Україні, що народила геніального сина, який став великим російським письменником». У той же час вищий істеблішмент сучасної російської культури настільки толерантно і з симпатією ставиться до причетності Гоголя до України, що я був здивований. Вони розуміють і цінують, що як і в XVIII сторіччі, так і тепер, елемент демократії іде від нас. Вони розуміють, що російська культура, культура імперії, – це арап Пушкін, малоросіянин Гоголь, напівполяк Достоєвський. Але ми весь час не задоволені Росією. А як можна нас любити в цих проблемах з Гоголем, якщо ми не здатні пропагувати себе. Не треба кричати про те, що Гоголь – наш. Хочете мати Гоголя – то майте його.
– Тобто ви вважаєте, що потрібне стратегічне ставлення до минулого, бо інакше воно буде переозначене кимось іншим?
– Минулого року я вперше працював у театрі над мюзиклом «Урус Шайтан, або Байки про Сірка – кошового отамана, шевальє д’Артаньяна та турецького султана» в театрі ім. Франка. Дія відбувається від народження отамана Сірка до взяття Наполеоном Москви. Там є всі: турки, татари, запорозькі козаки, французи, іспанці. Я зробив 135 костюмів. І щоб це не стало балаганом, всі костюми пошив з одної тканини – сірого льону. Нарешті мені дали те, що не виходило в Іллєнка і в Бортка – зробити шаровари, які я придумав. З гофрованого фактурного льону, з поясом на трьох ґудзиках, а внизу галіфе. У чоловіка, який їх вдягає, візуально подовжуються ноги, в них абсолютно вільно себе почуваєш, і вони красиві. Коли хлопці-актори одягнули їх, то сказали: «Ми прямо зараз у них на Хрещатик підемо». Я їх привіз синові в Париж, і невістка сказала, що змусить його щодня їх носити, але зрештою вони їх повісили в кімнаті, розтягнувши на цвяшках. І оце нормальний тиск український – він має бути такий. Треба розуміти сучасні речі, розуміти етику і естетику свого народу. І не нав’язувати. Якщо тобі в Парижі пропонують мідії – ти їх можеш їсти чи не їсти, але говорити, що наше сало ліпше – некоректно. Треба не обурюватись, а робити вчинки. Мене от запитували, що про нас кажуть у Європі. А нічого не кажуть. Ми нецікаві.
Є «Країна мрій», всілякі сучасні Мистецькі арсенали, але все це не поєднується в одну річ з назвою Україна. Хто був Петлюра, хто був Махно, що у них там вийшло, – це ми вже трошки знаємо. Але як ми сьогодні маємо жити? Бо ми маємо жити і працювати. Ми не можемо сказати: «О, я п’ять років при цьому уряді нічого не буду робити». Єдине, чого треба вимагати від кожного уряду і від кожної держави, – дати можливості реалізовувати себе. А для того, щоб реалізовувати себе, треба мати свою програму. І займатися нормальними справами. Не лізти в кишеню до пана Ахметова. Ми постійно не можемо порозумітися між собою. Усвідомити, що той працює в одній майстерні, а отой в другій. І те, що там робиться, – все складається докупи. Абсолютна свобода – це не коли тобі все дали, а коли ти взяв все, що тобі потрібно. Культура – це абсолютне задоволення. От про «Тараса Бульбу» можна було сказати: «Що я буду робити з тими москалями?» А можна зайняти свою нішу в цьому проекті. Важко жити в країні, де всі ображені. Це не мої слова. Я почув цей анекдот у Петербурзі: «Если ты утром проснулся и не чувствуешь себя оскорбленным – значит ты не русский». Потрібно шукати найкраще в собі і намагатися це прожити або розказати про це. Я працюю з 14 років, 45 років уже. Ніколи нічого не заробляв. Але коли доходить, то: «Ой, скільки у вас премій», скільки того сього. Воно приходить, бо ти працюєш, і гарно працюєш. Не для того, щоб заробити копійчину, а тому, що ти винен собі, тільки собі. А ти складаєшся з батька, з мами, з вітчизни. З історії, з дідів. Це все ти. Хоча я не люблю переможців. Ставити великі ставки, програвати, і знову вставати – це цікаво. А не сидіти, побрязкуючи орденами…
– Ви багато працювали над історичними фільмами. Яка роль минулого в сучасності? Що історія дає сучасній людині?
– Я лише з 2000-го року почав працювати з українською тематикою. Коли я приїхав з Іспанії, мене дратувала тут абсолютна аморфність, відсутність індивідуальності. Можна йти на епатаж, робити якісь скандальні речі, але я по-іншому вихований. Те, чим я займаюся, – це культуртрегерство, і я розумію, що це подобається. Бо це зрозуміло всім прошаркам. Зрозуміло про що йде мова: стань українцем. Я хочу, щоб сучасник відчував минуле як те, що відбувається тепер, мав свою причетність до історії. Отам, наприклад (показує на альбом зі своїми роботами), я намалював усіх українських гетьманів. Для чого я це зробив? Мене дратує, коли я бачу в історичному музеї їхні погано намальовані портрети, які потім багаторазово перемальовувалися. Вони не конкретні, не тривожать. А я бачу: якщо сучасну людину відповідно вдягнути, вона буде гетьманом. Я часто їду в метро разом з людьми, які повертаються додому після другої зміни на фабриці. І мені захотілося їх намалювати в образі історичних постатей. Щоб гетьмани були схожими на сучасних людей. Щойно вийшла дитяча книжка «Енциклопедія козацтва», там на розгортці подано портрети однієї історичної постаті, зроблені різними художниками: малюнок Якутовича – малюнок Рєпіна. Першим мій подається, і він живий. А на другому – дідок якийсь. Історія – це те, що відбувається сьогодні. Вона була вчора, і якщо ми доживемо, то буде завтра. Але це завжди внутрішнє відчуття. Я, коли малюю своїх козаків, вигадую, але вигадую так, щоб ні в кого не виникало сумніву. Коли ми знімали «Тараса Бульбу», поруч був табір клубу історичної реконструкції. Один знайомий хлопець зробив реконструкцію костюма козацького полковника. З максимальною достовірністю. Фантастика. А тоді Ступка виходить у своєму костюмі. Він неправильний, але зразу «бац!» А правильна реконструкція не має образу, не прив’язана до сьогодення. Ось що таке історичність – прив’язаність до сьогодення. А з іншого боку, непродумані деталі можуть зіпсувати картину. Коли Тарковський уперше привіз до Києва «Андрія Рубльова», я був ще хлопчиком. Після показу Тарковський запитав у мого батька: «Ну як?» А батько каже: «Мабуть, це геніально, але я зараз не можу нічого сказати, бо я бачив кирзові чоботи і як їдять картоплю». Тарковський: «Де їдять картоплю? Це мала бути ріпа» – «Ріпу не так чистять. А кирзові чоботи – це кирзові чоботи, і нічого тут не вдієш».
– Як тоді відрізнити деталі, що псують, від тих, що, навпаки, створюють правдоподібність?
– Це вміння вдихнути життя. Все, що ти малюєш, вигадуєш, – має зажити. Воно не має бути якимсь заумним. Мої декорації для «Мазепи» місцеві люди у Вишеньках крали. Я запитав одного з них, чому ламають моїх янголів. Я думав ДВП згодиться, щоб дірочку якусь закрити в господарстві. А він говорить: «Та ні! Крадуть як красу. В мене, наприклад, твоїх… ой».
Декорація не є довершеною, її ніхто не буде розглядати. Але вона має стояти так, щоб запам’яталася, навіть якщо на долю секунду потрапить у кадр. І в той же час, щоб не заважала. Свєтозаров, з яким ми працювали над «Тарасом Бульбою», говорив, що Ленінградська школа від Московської відрізняється тим, що художника взагалі не має бути помітно в кіно. Але коли я працюю над історичними фільмами – це специфічні завдання. Те, що зроблено руками, і зроблено талановито, має власну стилістику. Коли робиш на комп’ютері – це видно. Грошей, щоб зняти нормальну річ, немає. От недавно треба було затверджувати сценарій фільму, де фігурував Париж, і на обговоренні лунало, що треба кудись летіти знімати. А хтось і каже: «То поклич Якутовича, він усе намалює». Справді, в «Загубленому раї» я намалював і Рим, і Москву, і Петербург. І намалюю ще Париж. Це гра. Якби ще був нормальний оператор, котрий розумів би правила цієї гри. Плахов-Модестов просто говорить: «Якутович – як ураган. Він пройде, а ми потім зберемо, що там залишиться». Але я боюся робити цей фільм. Якось мені дружина влаштувала сцену ревнощів. Я кажу: «Та куди вже мені». А вона: «Я знаю, що ти мені ніколи не зрадиш, але ти ніколи нікому не відмовиш». Це точно.
Але, слава Богу, ми живемо в такому світі, де всі ці проекти залишаються на рівні «Серьожо, зроби». Вони самі потім забувають. У мене на столі лежать стоси сценаріїв. Для Томенка я працював над темою Чорнобиля. Потім для Олега Кохана робив «Захара Беркута». Він приїхав на 15 хвилин привітати мене з «Золотим орлом» за «Тараса Бульбу», а вийшов через 6 годин. Ми разом написали синопсис, його показували Мілі Йовович, і вона погодилася грати. А потім все, нічого нема. Сценарну заявку «Янгол з патефоном» прочитав Зануссі і погодився знімати. Віктор Андрійович кілька разів казав, що це треба робити. Кохан знайшов гроші в Європі, але потрібна була наша частка. І на цьому все. Згадую це, коли роблю презентації для фільмів. Моя проблема в тому, що я проживаю те, що роблю, і коли доводиться знову до цього повертатися, – переробляю все заново. Невеликий обсяг, але треба хоча б 50 розкадровок, увійти в тему. Ну, що грошей не платять, це зрозуміло. До цього я звик. Просто ти пережив, а результату немає.
– Чи збираєтеся ви ще працювати в кіно?
– В кіно я б хотів працювати хіба що на рівні художника проекту, а не як художник-постановник. Бо стояти на морозі не можу вже. На «Тарасі Бульбі» це був кошмар. До того ж, я не вмію розмовляти з робітниками. Коли у 16 років я хотів бути режисером, Параджанов мені сказав: «У тебе нічого не вийде, ти не вмієш командувати людьми». Я дійсно не вмію. Я розумію тільки одне – особистий приклад. А особистий приклад – це взяти пензель і 48 годин на добу працювати. «Молитва» закінчилася мікроінсультом, за тиждень до кінця зйомок я прокинувся в лікарні. Сьогодні я б хотів працювати в театрі. Туди приходиш, як додому. У мене весь час комплекс вини перед кіно. Напевне, я театральний художник. Перед натурою я якось ніяковію. А в театрі ти сам створюєш простір, усе виставляєш – і колір, і освітлення. Спокійніше і точніше можеш реалізувати свій задум.
– Під час роботи над «Молитвою за гетьмана Мазепу» ви майже потрапили на Венеційське бієнале.
– Це було ще до початку зйомок. Я запропонував зробити заявку на Венеційське бієнале. Після зйомок частинами привозимо туди декорації і починаємо монтувати – я і ще четверо людей. На всіляких бієнале все зазвичай гарно зроблено і поставлено на огляд. А тут люди не знають, що вони роблять, у них не виходить, все розвалюється. Але вони продовжують, невміло, молотками. Все з картону. Вони не володіють жодними технологіями і чесно про це кажуть. Те, що можна малювати, – стоїть людина і малює, як Мікеланджело. А поруч, навпаки, – випилюють живопис з картини. Це українці будують своє щастя. Я знаю, коли публіка дивиться на людину, що працює, в неї виникає співчуття. Не треба боятися показати своє щире прагнення бути людиною, бути майстром. Знаєте, можна прийти, як плейбой, – і всі дівчата будуть твої. Так здаватиметься. А можна показати, який ти є, і обов’язково знайдеться жінка, котра буде тебе любити.
Венеційське бієнале іде півроку і завершується венеційським кінофестивалем. Уявімо, що на нього ми привозимо фільм, але показуємо не як кіно, а як естетичну роботу. Фільм отримує «Золотого лева». Іллєнко каже: «Я не встигну змонтувати». І не треба монтувати, до монтажу цей фільм був абсолютно геніальним.
Але на бієнале ми так і не потрапили. У нас мистецтво і досі будується на деклараціях. А декларації не підтримані нічим – це смерть.
– Чи плануєте ви ще якісь виставки?
– Хотів зробити анти-виставку до свого 60-річчя. Зазвичай виставка – це коли прийшли з квіточками, випили щось. А я хотів зробити виставку того, що я загубив: молодість, честь, совість, кохання, крила загубив. Кожна робота, щойно ти її намалював, ти її вже загубив. Хотів написати 18 картин. Щоб вони були чорно-білі, страшні. Але ось це страшне чорно-біле має викликати у людей, по-перше: «слава Богу, зі мною такого не було», а по-друге – звільнення. Бо коли людина відкрито каже те, про що інші знають, але не наважуються сказати, – це, навпаки, викликає мажорне почуття. Та я зрозумів, що не потягну. Останнім часом частіше відчуваю, що вже не все можу. Для фільму «Техніка безпеки для тих, хто дивиться телевізор» треба було зробити розпис 8 на 36 метрів – намалювати стільки людей, скільки на майдані під час Помаранчевої революції було. Мене просто зачиняли в павільйоні і вранці відчиняли. Одного разу я працював і усвідомив, що не маю жодних сил, просто не можу поворухнутися.
– Нещодавно до ювілею Богдана Ступки ви намалювали серію його портретів, чи планується опублікувати ці роботи?
– Так, ми зробили цілий альбом, його вже надрукували, але й досі не можуть забрати з друкарні через брак грошей. Богдан Ступка – сьогодні єдина в українському кіно людина, яка стовідсотково реалізована. Був Юрій Герасимович Іллєнко. Єдиний геній, але реалізований хіба на половину. Там трагедія. А тут абсолютна нормальність. І як важко жити так, як Ступка нині. Знаючи, що тебе назвали і генієм, і великим. Далі як жити? Гоголь писав 10 років, і 10 років він розповідав, що хотів сказати. Це трагедія? Трагедія. Але він не знав іншої трагедії. А якби він жив далі? Ось мені в цьому році 60. Як жити далі? Соммерсет Моем написав: якщо ви дожили до 60-ти, то треба все підрахувати. А якщо ви дожили до 70-ти, то живіть скільки можете. Значить треба знайти себе. Задоволення ніколи не буде від своєї роботи. Але треба знайти свою функцію на даному етапі. Я не можу бути сам собою. Я не вмію цього, я ніколи цього не робив. Коли ти раптом один, усе нормально, майстерня є, квартира є, ти приходиш кожного вечора з цієї майстерні в квартиру, відкриваєш двері і думаєш, чого ти сюди прийшов. Нічого нема. Телевізор зламався – і слава Богу. Праска зламалася – слава Богу. І так можна було б жити. Але треба вранці вставати, треба кудись іти. В Шевченківський комітет, в інститут, де я викладаю.
Якби я був художником, то міг би розповідати, що зі мною відбувається. Але, на жаль, я не художник. Я інтерпретатор, провідник. На будь-який літературний текст в мене є пропозиція. Нещодавно на телебаченні мене представляли – «видатний художник графік». Чому графік? Це занадто вузько. Я продовжую те, що робив мій батько. Це більше, ніж наш фах, це більше, ніж просто добре намалювати...
Корисні статті для Вас:   Людмила Семикіна:"Захар Беркут" підвів риску під моєю працею в кіно2012-04-15   Юрій Помазков: "Золоте правило реставрації - не нашкодь"2011-06-06   Людмила Чурсіна: "Чернівці - затишна архітектурна казка"2011-04-06     |