Останні 15 років побутує думка, що українського кіно не існує. Для людини, яка хоч трохи знається на сучасному кіно, такі міркування свідчать про необізнаність у справах. У червні 2011 року з нагоди 70-річчя Івана Миколайчука у Чернівцях відбувся фестиваль «Кіноетніка», де показали фільми молодих режисерів на етнічні теми. Проте і там прозвучали вже знайомі закиди, мовляв, «кіно українського немає, а фестивалі є». Переможець «Кіноетніки», автор фільму «Нитка» (краща операторська робота) Дмитро Сухолиткий-Собчук не погодився з «авторитетною» думкою, перерахувавши з десяток молодих українських режисерів, які успішно працюють: Марина Врода, Володимир Тихий, Тарас Томенко, Валентин та Максим Васяновичі, Мирослав Слабошпицький, Тарас Ткаченко... «Проблема не в тому, що кіно немає, а в тому, що воно не доходить до глядача», — вважає Дмитро. А зростання кількості фестивалів він прокоментував так: «Це добре, що їх кількість збільшується: згодом слабкі відсіються, залишаться найдостойніші, адже фестиваль — це перш за все концепція, чітко окреслені тематика та критерії відбору, це і формуватиме якість робіт».
Дмитро Сухолиткий-Собчук, випускник майстерні Михайла Іллєнка, за роки навчання створив сім к/м фільмів. Уже на першому курсі заявив про себе як про здібного режисера фільмом «Отроцтво», який об’їздив півсвіту (2008, гран-прі КФ «Відкрита ніч», кращий к/м фільм КФ «Кінолев», премія Тарковських, нагорода «Кіно майбутнього» на Брюссельському МКФ, 2009). Остання робота Дмитра — фільм «Борода» — готується до випуску в антології проекту «Україна, Goodbay». Сценарій Дмитра Сухолиткого-Собчука здобув першу премію конкурсу «Коронація слова – 2011». Хоча раніше Дмитро знімав переважно ігрові фільми, сьогодні він працює над грандіозним за обсягом повнометражним документальним проектом «Красна Маланка» про село «Красна», в якому мешкають етнічні румуни, і про дуже важливу для них подію — щорічне свято «Маланка». У ніч на старий Новий рік селяни перевдягаються у костюми й обходять село, «маланкуючи», тобто вітають зі святом односельців, а ті віддячують їм грошима. Але, придивившись пильніше, ми бачимо особливу винятковість їхньої «Маланки», все — від історії і мотивів до персонажів і костюмів (чого вартує, наприклад, Ведмідь з п’ятиметровими крилами, чи Циган із булавою, яка важить 40 кілограмів) — пройняте неповторним шармом, коріння якого сягає давньої карнавальної культури. А той факт, що участь у Маланці беруть лише чоловіки, відсилає нас до давнього обряду ініціації. Хлопці, які мають уперше взяти участь у Маланці, готуються довго, це своєрідне введення у доросле життя, ритуал. Насамперед у цих людях підкупає щирість та відповідальність, ставлення до, здавалось би, звичайного свята, але свята, в якому відбито історію поколінь. Виявляється, на землі ще є куточки, де давні традиції зберігаються у первозданному вигляді, де вони живі та невимушені. «Маланка» — справді неповторне явище, і не дарма Дмитро власними силами та з допомогою інших студентів уже третій рік працює над цим фільмом. Нещодавно він отримав фінансування від Державного агентства України з питань кіно. Вихід фільму планується на осінь 2012 року. «Я хотів показати історії людей, які готуються до свята. Виявити те первісне, що живе в них і прокидається під час підготовки. Показати, як ця подія формує їхнє життя», — пояснює свій задум режисер.
Корисні статті для Вас:   Бути чи не бути молодій українській режисурі в ХХІ столітті?2004-02-11   "Кіна не буде?" Третя серія2011-08-07   Кінорежисер і його автопортрет2011-04-06     |