56-й Міжнародний тиждень кіно (SEMINCI) у Вальядоліді,
столиці Північної Кастилії, вразив розмаїттям тем і жанрів,
продемонструвавши багатство фільмів, відібраних
з усіх п’яти континентів.
Іспанія здавна славиться своєю якісною, смачною їжею, здатною задовольнити смаки найвибагливіших гурманів. Чи не тому нинішній директор Хав’єр Ангуло вирішив порівняти SEMINCI з насиченим і різноманітним меню, зі справжнім бенкетом кіно. Впродовж восьми днів було показано 150 повно- і короткометражних фільмів. Зросла й кількість глядачів: можливо, цьому сприяло й те, що 60% квитків було продано через інтернет, що дозволило уникнути черг.
До журі офіційної програми входило п’ять осіб, серед яких і російський кінознавець Кирило Разлогов. Як сповістила продюсер Луїса Матьєнсо, всі 18 кінофільмів мали високий художній рівень, тому достойні найвищих нагород. Головна — «Золотий колосок» — дісталася бельгійському фільму «Hasta la vista!» («До зустрічі!») Жофрея Ентховена. Оскільки йдеться про незвичайну мандрівку із Бельгії до Іспанії, автори вирішили зробити цю іспанську фразу назвою фільму. Починається він панорамою тренувальної пробіжки морським узбережжям двох дівчат у спортивних костюмах. Глядач уже налаштувався бачити в них головних героїнь... Аж ні! За ними з балкона будинку на березі Північного моря пильно стежить хлопець у інвалідному кріслі, яке порухом його пальців повертається вслід дівчатам. Та він такий не один, у нього є ще двоє друзів: один теж паралізований, а другий — майже сліпий. Троє молодих інвалідів поділяють захоплення вином і жінками, тому й вирішують помандрувати до іспанського узбережжя. У своїх родинах вони озвучують привід: відпочити на Середземному морі, але їхня справжня мета — відвідати спеціалізований будинок розпусти (путі-клуб) для інвалідів, аби стати чоловіками у повному розумінні... Коли замість очікуваного мікроавтобуса за ними приїздить скромний транспортний засіб та ще й із водієм-жінкою, товстою і по-чоловічому вдягненою, стає ясно, що, попри весь драматизм ситуації, фільм обіцяє комедію: на запитання сліпого друга, чи вона хоч гарна, двоє друзів, не змовляючись, відповідають: «Добре, що ти сліпий!» Гумору не забракне й надалі — аж до переможного кінця, тобто коли друзі врешті доїдуть до жаданого моря, подолавши чимало перешкод. Їхня подорож сповнена гумору і болю водночас. Жінка-водій, яка їх супроводжувала, виявилася дуже професійною, практичною, дбайливою і просто доброю, співчутливою особою. Отож саме з нею сліпий реалізував свою мету зблизитися з жінкою... А двоє паралізованих друзів повернулися у вранішньому серпанку до вілли з басейном, яку вони орендували в Іспанії, надзвичайно щасливі, йдучи власними ногами... Потім символічна сцена змінюється реалістичною: друзі насолоджуються морем і вечірнім сонцем, задоволені подорожжю, яка дала їм можливість відчути себе повноцінними людьми. І не відразу помічають, що один із них нерухомо застиг на межі піску і моря, яке вже відносить його із берега разом з інвалідним кріслом... На відчайдушний крик двох друзів прибігає жінка, щоб пересвідчитись у трагедії, що сталася. Hаsta la vista — до зустрічі! В раю чи в пеклі?..
Своїми витоками фільм завдячує документальній стрічці зі схожою історією з життя, яку Жофрей Ентховен зняв перед тим. Фільм отримав також Премію молодіжного журі «За блискуче бачення теми інвалідів, далеке від існуючого відчуття приреченості і за природність у трактуванні сексуального бажання. Все це — у поєднанні з динамічним ритмом, прекрасною акторською грою і почуттям гумору».
Відомий французький режисер Робер Гедігян вважається завсідником SEMINCI: у 1999 році кінофестиваль організував ретроспективу його фільмів, у 2000-му його нова стрічка «Селище спокійне» здобула «Золотий колосок», були й інші нагороди (фільм «Армія злочину», 2009). Цього разу SEMINCI-56 відзначив «Срібним колоском» його фільм за оригінальним сценарієм «Сніги Кіліманджаро». В головних ролях — Ар’ян Аскарід, дружина режисера, і Жан-П’єр Дарруссен, які зіграли щасливе подружжя. Мішеля, за плечима якого чималий досвід профспілкового діяча, щойно звільнено за скороченням штатів, проте це не завадило йому почуватися щасливим завдяки любові дружини, усієї родини. Але цей стан стабільності порушується нічним уторгненням двох злодіїв, озброєних і в масках, які викрадають не тільки кредитні картки, а й подаровані подружжю на ювілей путівки для подорожі до Кіліманджаро. В результаті слідства з’ясовується, що одним із нападників був не хто інший, як молодий колега по роботі в марсельському порту, який так само витяг нещасливу картку про скорочення. Хлопець, якого штовхнула на скоєння злочину скрутна ситуація (він мусить утримувати двох маленьких братиків), потрапляє до в’язниці. І тоді саме дружина Мішеля Марі-Клер пропонує взяти до себе беззахисних дітей, нагадавши чоловікові про соціальний обов’язок, про солідарність, яку вони сповідували у своїй боротьбі за права робітників. «Сніги Кіліманджаро» відзначені й Премією публіки як кращий фільм в офіційній програмі.
Та найбільше нагород здобула канадська стрічка «Мосьє Лазар» Філіппа Фалардо за власним сценарієм (за мотивами однойменної п’єси Евелін де ля Шенельєр). У п’єсі — лише один персонаж, а у фільмі довкола головного героя перебувають підлітки і дорослі, школярі і вчителі на чолі з директором школи, яка відважилася прийняти на роботу нового вчителя. Він мав замінити молоду вчительку, яка повісилася просто в школі. Мосьє Лазар, новий класний керівник, зумів поступово вивести із тяжкого стану дітей, які переживали трагедію, свідками якої стали. І це йому вдалося завдяки баченню світу з позицій любові, що проявилося у ставленні до дітей, хоча сам він, як виявилось, не вчитель, а емігрант із Алжиру, що живе під щоденною загрозою депортації з Канади в разі безробіття. Фільм отримав Премію за кращий сценарій, Премію FIPRESCI — «За емоційний зв’язок між вчителем і учнями без сентименталізму. Персонаж мосьє Лазара, блискуче втілений актором Мохамедом Феллагом, нагадує нам, що справжній учитель не лише той, хто краще викладає, а й той, хто допомагає учням долати труднощі, що виникають у житті, і цінувати його», а Іспанська агенція за міжнародне співробітництво в ім’я розвитку відзначила фільм «За відображення драматизму еміграції, цінностей багатоетнічного виховання і культурного розмаїття».
Премію Пілар Міро кращому новому режисеру отримала 33-річна іспанка Паула Ортіс за свій перший повнометражний фільм «Від твого до мого вікна», Премія кращому режисеру дісталася режисерці Агнешці Холланд за фільм «У сутінках», а Спеціальний приз журі — Меріам Кешаварц за фільм «Обставина» спільного виробництва США, Ірану, Лівану і Франції.
«Від твого до мого вікна» — це поетична розповідь про трьох різних за віком жінок, які жили в різний час. Агнешка Холланд звернулася до болючої теми Голокосту під час німецької окупації у Львові. В основу її фільму покладено реальну історію. Меріам Кешаварц, молода жінка іранського походження, яка народилася в Нью-Йорку, у своєму першому повнометражному фільмі взялася за таку нелегку тему, як жінка в іранському суспільстві.
Премію кращому акторові поділили Бренден Глісон, виконавець головної ролі у фільмі «Охоронець» (Ірландія і Великобританія), та Патрік Уар за головну роль у канадському фільмі «Starbuck». Премію кращій актрисі присудили китаянці Чжоу Дунью за головну роль у фільмі «Любов під глодом» Чжана Імоу, найбільш емблематичного представника «п’ятого покоління» китайських кінематографістів. Це історія кохання молодої пари під час культурної революції. Їхні батьки перебувають, так би мовити, по різні сторони барикад: батько дівчини в тюрмі як контрреволюціонер, а хлопців батько належить до військової еліти. Отож їхнє кохання стає не тільки неможливим, а й небезпечним, і тому набуває підпільного характеру. Несподівано юнак зникає, а коли він повертається, дівчина відчуває в ньому певні зміни, і тоді їй самій доводиться переглянути свої погляди на любов, вірність і гідність. Цю складну роль юній Чжоу Дунью в її неповних 18 років допоміг створити досвідчений режисер, який обрав непрофесійну актрису завдяки її щирості і безпосередньості, властивими так само і її персонажу.
Кращим оператором-постановником SEMINCI-56 став Роббі Райян, що зняв «Штормові вершини» (Великобританія, режисер Андреа Арнольд за романом Емілі Бронте).
У програмі документальних фільмів «Період історії» одним із переможців став фільм «Сімейний портрет у чорно-білому» (Канада) Юлії Іванової, випускниці ВДІКу, що живе і працює в Канаді. Це розповідь про дитячий будинок сімейного типу в Україні, що його створила названа мати Ольга, яку всі діти називають неня. Саме Ольга-неня об’єднала під одним дахом будинку в Сумах 20 дітей-сиріт, 16 із яких — покинуті матерями темношкірі українці, народжені від африканських студентів, що навчалися в Україні. Ця незвичайна сім’я, крім щоденних турбот і проблем, мало не щодень стикається з расистськими нападками бритоголових юнаків і підлітків, налаштованих нетерпимо до чорношкірих сиріт. «Засновниця цього дитячого будинку виявляє себе як лагідна жінка і захисниця, але така, що намагається утримувати все під власним контролем. Її характер і особистість є продуктом комуністичної ідеології, де домінує колективна відповідальність над індивідуальною свободою», — такий і подібні відгуки мав в іспанській пресі «Сімейний портрет у чорно-білому».
У позаконкурсній програмі «Spanish cinema» брало участь 17 кращих іспанських ігрових фільмів 2010–2011 років. 2010 року в Іспанії було створено 200 повнометражних фільмів, з них 49 — спільного виробництва, дані про 2011 рік підсумовуються, але вже очевидно, що спаду виробництва, незважаючи на економічну кризу, не передбачається. Серед них — відзначені нагородами на інших кінофестивалях «П’ять квадратних метрів», «Для чого служить ведмідь?», «Чорний хліб». Це здебільшого фільми на сучасні теми: гострі соціальні проблеми, стосунки між рідними, складні і водночас прекрасні історії кохання. До історичного кіно у цій програмі можна віднести фільм відомого акора і режисера Карлоса Іглесіаса «Ispansi» (Іспанці). Саме таку назву дали автори своєму фільму, дія якого відбувається під час війни на території Радянського Союзу, куди потрапляє група іспанців, як республіканців, так і правих, об’єднаних однією метою — відшукати і врятувати іспанських, а для декого і власних дітей, які потрапили до СРСР у 1936 році. Очолює групу, що пересувається на паровозі безкрайніми засніженими просторами, комісар від республіканців, роль якого виконав сам Карлос Іглесіас.
Міжнародний тиждень кіно у Вальядоліді не зраджує власних традицій кінофестивалю як місця зустрічі кращого кіно вже відомих режисерів і трампліну для режисерів, що тільки починають свій творчий шлях. І ті й інші мають одну спільну визначальну рису — створюють авторське кіно.
Вальядолід — Київ
Корисні статті для Вас:   SEMINCI-55: не поступилися рівнем2011-06-13   Найважливіший авторський фестиваль Європи (SEMINCI-54)2010-06-11   SEMINCI-53 тримає свій рівень2009-04-11     |