Ще вісім років тому режисер та сценарист Мішель Хазанавічус розпочав амбітний експеримент із відтворення зображальних кодів німого кіно сучасними засобами, але його результати світ побачив лише наприкінці минулого року. За декілька місяців фільм зумів здобути одностайну прихильність і критики, і публіки. «Артисту» вдалося зібрати колекцію таких різнопланових нагород, як «Оскар» (цілих п’ять), «Золота гілка» Канн (за кращу чоловічу роль), «Сезар», «BAFTA», «Незалежний дух» (премія орієнтована на американське незалежне кіно), численні премії американських асоціацій кінокритиків. Хоча до того Хазанавічус був відомий хіба що як автор двох шпигунських комедій про Агента 117 із Жаном Дюжарденом у головній ролі. Зберігши розважальний настрій попередніх своїх фільмів, режисер цього разу вирішив створити щось серйозніше, і він подарував глядачеві справді витончену розвагу.
До початку зйомок Хазанавічус провів справжню дослідницьку роботу, переглянувши разом зі знімальною групою десятки німих фільмів. Серед картин, що найбільше вплинули на «Артиста», він називає: «Схід сонця» (1927) та «Міську дівчину» (1930) Фрідріха Мурнау, зняті в Голлівуді, роботи Френка Борзейгі та Джона Форда, створені під впливом Мурнау, «Невідомий» (1927) Тода Броунінґа, «Натовп» (1928) Кінґа Відора, фільми Чапліна, Еріха фон Штрохайма, а також британське, французьке, російське німе кіно(1). «Артист» містить алюзії на багатьох знаменитостей епохи німого кіно, хоча не варто шукати тут однозначних прототипів, — саме через поєднання впізнаваних рис різних зірок вдалося створити достовірні образи Джорджа Валентайна та Пепі Міллер. Ім’я Джоржа Валентайна відсилає до псевдоніма зірки німого кіно Рудольфа Валентино, який протягом своєї недовгої, проте блискучої кар’єри створив образ фатального красеня не лише своїми фільмами, а й своїм життям. Утім візуально цей герой не схожий на субтильного танцюриста Валентино і більше нагадує Дуґласа Фербенкса, чий фільм «Знак Зорро» (зі вставленими крупними планами загримованого під Зорро Дюжардена) він переглядає за сюжетом як власний. Історія Валентайна є знову ж таки узагальненням історій багатьох голлівудських акторів німого кіно. Наприклад, Джона Ґілберта, який покинув кіно через конфлікт із керівництвом студії, почав пити і зрештою помер у 39 років. Жінкою, що намагалася його врятувати, була його партнерка за фільмом «Плоть і диявол» (1926) Ґрета Ґарбо, яка мало не вийшла за Ґілберта заміж, покинувши його біля вівтаря в останній момент. Ґарбо запропонувала вже непопулярному Ґілберту зіграти в мелодрамі «Королева Христина» (1936) — його останньому значному фільмі. Йому намагалася допомогти також Марлен Дітріх, однак його кар’єру це не врятувало. Одним із прототипів Пепі Міллер стала Джоан Кроуфорд — актриса, що зберегла популярність після приходу звукового кіно і залишалася на екрані впродовж 50 років (перший її фільм вийшов 1925 року, а останній — 1970-го).
Вибір жанру був зумовлений тим, що, на думку Хазанавічуса, кращі німі фільми, які пройшли випробування часом, — саме мелодрами(2). А що знімав він німий фільм для сучасної аудиторії, яка звикла до звукового кіно, то простого відтворення стилістики Голлівуду 20-х, хай якого майстерного та підкріпленого історичними дослідженнями, було замало. Потрібна була кришталево ясна сюжетна лінія, що її іноді не вистачало оригінальним фільмам тієї доби. Зрештою режисеру вдалося розповісти історію так, щоб вона була зрозумілою і без використання інтертитрів. Історична правдоподібність фільму посилюється використанням реальних артефактів того періоду. Хазанавічус наполіг, щоб зйомки відбувалися саме в Голлівуді, що збільшило бюджет картини чи не на 20 млн доларів. Фільм пропонує справжній путівник по старому Голлівуду. Будинки Джорджа Валентино та Пепі Міллер розташовані в лос-анджелеському історичному районі Фремон Плейс, де справді жили голлівудські зірки, зокрема будинок Пепі Міллер належав свого часу зірці німого кіно Мері Пікфорд, майбутній дружині Дуґласа Фербенкса. В кадр також потрапили історичні місця Лос-Анджелеса, такі як Бредбері-білдінґ (сцена на сходах) та Лос-Анджелеський театр (презентація фільму на початку); останній фігурував у фільмі Чапліна «Вогні великого міста». Художник з костюмів отримав доступ до голлівудських колекцій одягу 20–30-х років. А оскільки речі не витримали б повторних зйомок, їх використали для створення реконструкцій, що точно відтворюють крій та декор. Зате старовинні комірці та капелюшки — справжній вінтаж, позичений із приватних колекцій.
Історія кохання між зіркою німого кіно, що втрачає колишню популярність, та молодою зіркою звукового кіно вже не перший раз стає сюжетом для мелодрами. Почав цілу серію на цю тему фільм «Зірка народилася» (1935), за яким було створено декілька римейків, що наразі відоміші за оригінал. Цей фільм міг бути заснований на реальній історії кохання акторів Барбари Стенвік та Френка Фея. Фей був відомим бродвейським коміком та ведучим, якого з приходом звуку запросила в кіно компанія «Ворнер Бразерз». Після декількох успішних музичних фільмів Фей утратив популярність, натомість до Стенвік, з якою він одружився, коли вона ще була маловідомою, якраз приходить слава. А от кіноісторія Вікі Лестер та Нормана Мейна відрізняється від цього шлюбу драматичнішою кінцівкою: Норман кінчає життя самогубством, бо не здатний реалізувати себе. Хоча в «Артисті» нам розповідають аналогічну історію, прикметною відмінністю в ньому є жіноча роль. Вікі Лестер почувається аж такою винною перед чоловіком за свій успіх, що вирішує покинути кіно. Її самопожертву підтримують ближні, зокрема директор студії, який зізнається, що не може щиро її відмовляти. А коли самопожертва виявляється недостатньою і Мейн топиться, на похороні Вікі звинувачують, що це вона його вбила. Зрештою Вікі бере прізвище Мейн як офіційний псевдонім, засвідчуючи посмертну шану своєму чоловікові. В «Артисті» ніхто не вважає Пепі Міллер зобов’язаною Валентайну. Коли Пепі самовпевнено забуває про те, хто допоміг їй отримати першу роль, це виглядає хіба що як моментна неввічливість. Вона рятує Валентайна не з відчуття обов’язку чи жіночої жертовності, а з любові та співчуття. Своїм мажорним настроєм, позбавленим надмірної драматизації «Зірки», «Артист» більше схожий на «Ті, що співають під дощем» (1952). Партнерка Валентайна, якій він не дає слова на прем’єрі «Російської справи», нагадує самозакохану Ліну Ломон, якій забороняють розмовляти з публікою, через її неприємний голос. Як і в «Тих, що співають під дощем», щасливою знахідкою, що дає друге життя акторам німого кіно, виявляються танці.
Як і багаторазово обіграний сюжет, сама ідея звернення до німого кіно в «Артисті» також не є новаторською. Віктор Канатников нараховує принаймні сім стрічок за останні двадцять років, де тією чи іншою мірою була використана стилістика німого кіно, серед них «Юха» (1999) Акі Каурісмякі та «Антена» (2007) Естебана Сапіра(3). Частково в манері німого кіно знято і «Табу» колишнього кінокритика Міґеля Ґомеша, — цьогорічний призер Берлінале за «розширення горизонтів кіномистецтва». Але всі ці фільми залишалися в рамках артхаусу, використання зображальних кодів німого кіно було в них перш за все формальним експериментом, натомість «Артист» зміг здійснити таку стилізацію, яка, окрім своєї цікавості для критиків, привабила масового глядача почуттям ностальгії за епохою безпосереднього, наївного кіно, не переобтяженого спецефектами і маркетинговими стратегіями. Подивимося, чи вдасться це іншому фільму, який вийде в прокат цього року, — «Німе життя» російського режисера Владислава Козлова, — його також знято в історичних місцях Голлівуду, але вже на основі конкретної біографії Рудольфа Валентино.
1 Hazanavicius M. Artist: Interview with Oscar-Winning Director. — URL: http://www.emanuellevy.com/oscar/46501/
2 Allen N. ‘The Artist’ Interview with Director Michel Hazanavicius. — URL: http://thescorecardreview.com/articles/interviews/2011/12/24/
the-artist-interview-with-director-michel-hazanavicius/26697
3 Канатников В. Современные немые: кто и как молчал до «Артиста». — URL: http://kievreport.com/cinema/515
Корисні статті для Вас:   Сінемагія2009-04-11   Минуле в кіно Центральної і Східної Європи2004-10-11   «Біла стрічка»2010-02-11     |