|
Собор    
|
«Успенський собор» і «Михайлівський золотоверхий» – перші українські фільми для сучасного кінотеатру
Фотовиставка Віктора Марущенка
Він готував акторів і режисерів
Культовий український фільм
Польської культури у нас дедалі більше
Хто вбив Емілію Ґалотті?
«Дім Галшки»
«Успенський собор» і «Михайлівський золотоверхий» – перші українські
фільми для сучасного кінотеатру
О.Б. Першою кам’яною будівлею Києво-Печерського монастиря став
Успенський собор, споруджений у 1073-78 рр. князем Святославом Ярославовичем.
Храм небесного охоронця Києва архистратига Михаїла заклав князь
Святополк 1108 р. В 1941 р. Успенський собор був підірваний. Михайлівський
зруйнували в 30-і роки, як і сотні храмів Київської Русі. З 1996
року велися роботи з відтворення цих храмів. Кіногрупа п’ять років
знімала тих, хто повертав їх до життя, відновлював пам’ять. Дві
долі сплелися в одному проекті, одній людині. Але чи потрібна пишність
Dolby в документальному кіно?
В.В. Коли я дізнався, що відтворюються Успенський і Михайлівський
собори, я випадково поговорив із Ніною Миколаївною Слончак, бо мені
потрібні були якісь кіно-фото документи. Вона каже: «Василю, останні
десять років у архів жодного метра кіноплівки не попало. Ніхто нічого
не несе». Ми зразу запропонували: «Хочете, почнемо вам потроху знімати
ці собори». Зуміли знайти фінансування, почав матеріал накопичуватись...
Десь років через два-три зрозуміли, що є можливість зробити кіно.
Одночасно склалось так, що ми проявляли плівку на студії «Баррандов».
Бачте, це традиція. Зайшовши в лабораторію, побачив сертифікати
Kodak по роках. Коли приїжджаєш до них, складається враження, що
тебе чекають. Таким чином два чи три роки ми спостерігали, як там
розвивається звук.
Я зрозумів, що такий потужний впливу на глядача треба використати
у фільмах, які мають жанрове забарвлення епічності. І Успенський,
і Михайлівський у нашому часі – це охоплення великого відрізка історії.
Формально ми кажемо, що це фільм-кінолітопис.
О.Б. Вся історія виходу кіновиробництва з кризи була пов’язана зі
знахідками нових форм і творчих вирішень, технічних прийомів та
інших виражальних засобів. Сьогодні прихід глядача до кінотеатру
пов’язаний з реформою звукової кінореальності, що дістала можливість
стати більш насиченою та різноманітною – тобто схожою на буденну
(природну) реальність.
Найсучаснішу систему Dolby Digital Surround EX, в якій зроблені
ваші фільми, мають по всьому світу 1500 кінотеатрів. В Україні новими
системами обладнано близько 40 кінотеатрів (за радянських часів
працювало 26000 кіноустановок).
В.В. Я схиляюсь до думки, що найважливішим елементом у кіно є глядач,
тому що його можливості сприйняття невичерпні. Людська здатність
поглинати неймовірну кількість інформації справді велика, але повинно
бути дозування, що пов’язане з організацією звуку, його драматургією.
Глядач повинен усе сприймати за певними умовами гри. Фільм «Михайлівський
Золотоверхий» — це бароко, українське бароко: музика стереофонічна,
шуми, спецефекти. Але десять хвилин такого бароко — і глядач попросить:
моно, дайте моно.
Розвиток сучасного пластичного й звукового ряду іде в напрямі насиченості
інформацією. Як тільки з’являється ще один новий елемент звуку –
музика, шуми, ефекти, атмосферні шуми, — кожен з них повинен мати
свою звукову ідентифікацію. В тих же документальних фільмах присутній
такий елемент звуку, як синхрони-інтерв’ю. Якщо про це думати далі,
то вони існують у площині екрана спереду, бо з’являються там. Коментар
повинен відрізнятися від інших голосів навіть тембрально. Ми коментар
драматургічно вирізнили, посадили в іншу площину. І якщо це естетично
врівноважується, не дивує глядача, то все правильно.
О.Б. У фільмах звучить музика М.Березовського, Д.Бортнянського,
Л.Бетховена, А.Дворжака, Е.Елгара, Ґ.Малера, Дж.Верді, С.Рахманінова,
П.Чайковського – суцвіття європейської класики. Використання «Польоту
Валькірій» Р.Ваґнера сприймається мов цитата. Слова-молитви звучать
лише в паузах авторського коментаря. Музики багато, вона переливається
одна в одну, але залишається непомітною. Фінали обох фільмів майстерно
поєднують пластику панорам з темпоритмом музики Едуарда Елгара.
Від дверей, з підлоги, через олтар підноситься до купола, через
собор все вище в небо і звідти з високості, серед верхівок інших
храмів Києва знову його знаходить і кружляє над ним...
В.В. Безумовно, для мене важлива була музика (може, дали щось сім
класів на баяні). Для мене знайти інтонацію у фільмі — найголовніше.
Я навіть монтажу не роблю, поки її не знайду (перед цим завжди в
мене море музики, яку переслуховую, як завжди, на класику спираюсь).
Я почав відчувати це звучання і зрозумів, що нам, безперечно, або
туди дорога, до просторового звуку, або робити кіно німим. Інакше,
якщо не стереозвучання, то його немає сенсу робити.
На жаль, 90 відсотків матеріалу в нас було знято без врахування
цієї системи (про Михайлівський собор). З Успенським собором, тільки-но
ми перший матеріал проявили, — оператор узяв якийсь ширококутний
об’єктив і зробив панораму. Простір розламався. Я відчув якийсь
інший простір і кажу: «Ігоре, запам’ятай це». Але якби я хотів стовідсотково
враховувати ці можливості, то картина коштувала б приблизно 10 мільйонів
доларів. Ми ж спостерігали. Люди працювали, а ми спостерігали. З
самого початку не було поставлено завдання зробити комерційний проект,
тільки кінофіксацію.
Від багатьох моментів, можливостей Dolby Digital Surround EX ми
відмовлялися, тому що це задавило б нашу картину. Коли зриваються
з даху дзвони та хрести, можна було такого навернути! Система надзвичайно
багата, щоб робити будь-які комбінації просторового звуку. Спочатку
була спокуса приголомшити, але я зрозумів, що кіно починає нестись
в якийсь інший простір. У нас була мета все-таки на свою планету
прилетіти.
О.Б. Не випадково після реконструкції один із найкращих і улюблених
киянами кінотеатр «Київ» відкрився фільмом «Успенський собор». За
дослідженням Г.Чміль, прибуток від 36 кінотеатрів з Dolby та 1600-2000
всіх інших кінотеатрів був однаковий – 10 мільйонів гривень. Міністерство
культури виділило для оснащення запису-перезапису звуку в системі
Dolby на кіностудії ім. О.Довженка 20 мільйонів гривень. Відчуваючи
потребу в спеціалістах і їх фаховому навчанні, на факультеті кіноматографії
та телебачення КДІТМ ім. І.К.Карпенка-Карого створили окрему кафедру
звукорежисури.
В.В.: Глядач наш фільм хоче бачити, купити квитки. Для цього ми
й оформили прокатну ліцензію. А кінотеатр «Київ» раз на тиждень-два
бажає його показувати. Я, відверто кажучи, не хотів би, щоб фільм
вимірювався лише фестивалями.
Іво Шпалі казав, що робить документальний фільм вперше (номінант
на «Оскар», фільм «Коля» ): «Ви мудрі люди в Україні. Мине 2-3 роки,
й інак.
Фотовиставка Віктора Марущенка
Під час МКФ «Молодість» в галереї «Ра», яка регулярно виявляє зацікавлення
кінематографом, можна було побачити досить цікаву картину, що могла
б стати сюжетом окремого фільму. На стінах експонувалися чудові
фотознімки, зроблені впродовж двох десятиліть (1975 — 1997), на
яких можна було побачити В’ячеслава Криштофовича, Олега Бійму, Леоніда
Осику, Антоніну Лефтій, Світлану Князєву, Григорія Гладія, Тимофія
Левчука, Наталю Сумську і ще багатьох відомих режисерів та акторів.
Ці знімки ностальґійно і з особливою увагою розглядали відвідувачі,
в тому числі персонажі експозиції. Відомий фотомайстер Віктор Марущенко
пояснював юній репортерці якогось із телеканалів, хто такі Лариса
Кадочникова та Михайло Бєліков. А відкриваючи виставку, філософськи
зауважив: «Відбулася зміна поколінь, і молоді уже не знають майстрів
старшого покоління». Справді, зміна відбулась, але причина незнання
в іншому — сьогодні культурна політика в Україні є причиною того,
що талановиті, повні енерґії майстри не мають змоги реалізуватись
в кіно— й телебаченні, де панує бездушна гонитва за дешевими сенсаціями
і плекається культ не наших «зірок». Звичайно, важко сподіватись,
що ця виставка дасть поштовх для зацікавлення українським кіно.
І все-таки...
Він готував акторів і режисерів
9 листопада в Синьому залі Будинку кіно з нагоди 90-річчя Віктора
Івченка зібрались ті, хто пам’ятає і шанує його талант. Донька майстра
Наталя розповіла про культ батька в їхній родині, про те, як її
мати пожертвувала своєю акторською кар’єрою, аби створити умови
для творчості Віктору Ілларіоновичу в нелегкий воєнний і повоєнний
час, про його кращі вистави у Львівському театрі ім. М.Заньковецької.
Відомий кінооператор Олексій Прокопенко, який знімав з В.Івченком
«Надзвичайну подію», «Іванну» та «Лісову пісню», підкреслив його
доброту, широту душі, готовність прийти на допомогу. Актор В’ячеслав
Воронін, котрий знімався в «Іванні», прочитав фраґмент з цієї кіноповісті
характерною мовою, в якій поєднувалися українські та російські фрази.
Учні В.Івченка — режисери Аркадій Микульський, Ярослав Ланчак, актори
Раїса Недашківська (вела вечір), Ольга Хміль звітували перед своїм
учителем. «Він учив професійної відповідальності за те, що робиш»,
— наголосив Ярослав Ланчак.
Культовий український фільм
Так назвали «Пропалу грамоту» Бориса Івченка учасники круглого
столу «Історія і авторське кіно», який відбувся в Будинку кіно 12
листопада й був присвячений 30-річчю картини. Виступили: автор сценарію
Іван Драч, оператор Володимир Зимовець, асистент режисера Володимир
Артеменко, учасниця фільму, співачка Валентина Ковальська, сестра
режисера Наталя Івченко, кінознавець Оксана Мусієнко, письменник
і кінодраматург Богдан Жолдак. Вів розмову заступник директора Національного
центру О.Довженка Сергій Тримбач. Редакція «Кіно-Театру» також взяла
участь у зустрічі, і скорочені варіанти доповідей учасників запропонує
в одному з найближчих номерів.
Польської культури у нас дедалі більше
Таке враження залишив ІV Фестиваль польської культури в Україні
2002 року, який проходив з 24 жовтня по 10 листопада у Києві, Львові,
Одесі й Харкові. До нього були залучені чимало українських колективів,
зокрема, театри опери й балету Києва і Львова, Київський театр ім.
Франка з виставою «Мама, або Несмачний витвір на 2 дії з епілоґом»
за С.-І.Віткевичем, Львівський театр ім. М.Заньковецької показав
виставу В.Ґомбровича «Івона, принцеса Бурґундська», симфонічні та
камерні оркестри виконували класичну й сучасну польську музику,
музеї показували польські живопис, графіку, мистецький плакат. Глядачі
Харкова мали нагоду переглянути фільм Єжи Кавалеровича «Quo vadis»
за Г.Сенкевичем, у Львові й Києві йшла «Провесінь» Філіпа Байона
за С.Жеромським.
Хто вбив Емілію Ґалотті?
6 жовтня в Київському театрі російської драми імені Лесі Українки
в межах міжнародного театрального проекту «Україна – Німеччина»
за сприяння Німецького культурного центру «Ґете-Інститут у Києві»
відбулася прем’єра вистави «Хто вбив Емілію Ґалотті» за Ґ.Е. Лессінґом.
Постановка Еліаса Перріґа, сценографія і костюми Вольфа Ґутьяра.
В головних ролях: Наталя Шевченко, Віктор Сарайкін, Наталя Кудря,
Олександр Нікітін. Про виставу читайте в наступному номері.
Ретроспективи
в Лейпциґу
15-20 жовтня в Лейпциґу відбувся 45-й фестиваль документальних
і анімаційних фільмів. 44 країни представили 349 робіт. Крім стрічок
про сьогодення, було запропоновано багато цікавих ретроспектив,
серед яких роботи популярних ленінградських документалістів 60-х
років П.Когана і Л.Станукінас, кіномандрівки М.Лебедєва і В.Єрофєєва
по Німеччині 1920-х років, 15 старих і сучасних кінострічок з країн
Центральної та Східної Європи, об’єднаних темою пошуків єврейської
ідентичності, фільми із серії «Жінки про жінок», в яких показано
жіночий світ очима жінок-режисерок – Лоли Кройцберґ, Лені Фішер,
Марії Гардер та ін.
«Дім Галшки»
Під такою робочою назвою завершив документально-ігровий фільм за
власним сценарієм Сергій Маслобойщиков (студія «Inspiration films»
на замовлення НаУКМА, продюсер Світлана Зінов’єва). Оператор Віктор
Кабаченко не тільки знімав свята і будні сучасного українського
університету, а й прагнув проникнути об’єктивом у минуле, адже це
найдавніший вуз на теренах Східної Європи. Як вдалося здійснити
задум у півгодинному обсязі – про це можна буде судити після перегляду фільму.
Корисні статті для Вас:   Sacrum, літературний мотив чи відкрита структура2003-05-05   «Золотий Лев» знову прокинувся2003-04-00     |