Автор, посилаючись на претензії колись дуже відомого німецького правника Карла Шмітта до «американського імперіалізму» подавати останні від імені «людства» - і відмовляти при цьому ворогові у будь-якій «людяності» чи взагалі «людському», - досліджує відгомін цієї тези у голлівудських фільмах. Від колись знаної «військово-повітряної» мелодрами «Орел і сокіл» (1933) із молодим Фредериком Марчем до Крамерового «Нюрнберзького процесу» (або, як правильно його перекладає автор,- «Суд у Нюрнберґу», 1961) з Марлен Дітріх і Спенсером Трейсі. Спостереження автора цікаві-парадоксальні: по суті, він говорить про своєрідний паритет «ворожих сторін» у їхніх власне воєнних, а також юридичних, ідеологічних, психологічних тощо конфліктах. Або, принаймні, сказати б, про «презумпцію» такого паритету. І навіть більше,- у світоглядному конфлікті героїні Марлен Дітріх, травмованої, як вона гадає, небажанням американського судді автентично почути «іншу сторону» (він таки засуджує її чоловіка, гітлерівського екс-міністра юстиції) і «глухотою» самого того судді, автор погоджується з її останнім у фільмі текстом: героїня «просто не бере трубку у відповідь на його дзвінок. Найкраща реакція на розпатякування про вбивство невинних з боку єдиної в світі країни, котра реально застосувала вже тоді ядерну зброю».
Уже покійний Сергій Аверинцев, почесний професор Києво-Могилянки, у своєму блискучому есеї про Шпенглера колись сказав про його філософського патрона Ніцше, що той - це опозиція лібералізму, доведена до краю засобами самого ж лібералізму.
Схоже, що в атмосфері сучасної цивілізації знову відбувається щось подібне. Ультра-ліберальна повсюдна «презумпція» довкола «іншої сторони»...
Десь іще в комуністичні часи Анджей Вайда розповів у одному інтерв'ю варшавським «Студіям філозофічним», у зв'язку зі своїм перебуванням у США, про «діалог» на тамтешньому ТБ з одним із провідників «чорних пантер»: той скаржився на «білих», мовляв, вони не дають «пантерам» зброю. «А нащо вам зброя?». «А щоби замордувати тих білих». Саме так.
У Росії сьогодні залишився один-єдиний ліберальний незалежний канал (зрештою, його там можна дивитися лише на комп'ютері). І от вельми цікаво спостерігати, як його ліберальні телеведучі залюбки входять у діалог із тамтешніми ж «пантерами». Які серед іншого пояснюють, що «Катині не було», що академік Сахаров - то «просто блазень», що сам цей канал - американська інтрига. І далі додають: як добре було б, щоби російською «тектонічною зброєю» знищили США і взагалі Північноамериканський континент. А телеведучі все те чемно слухають і так само чемно-політкоректно відповідають.
Що з усім цим робити, скажу одверто, не знаю. Як, напевно, того не знає і весь інший євроамериканський політкоректний ліберальний люд. Не кликати тих добродіїв на ТБ?! Та ви що?! А свобода слова?
Колись запам'яталося, як міський прокурор тоді ще «суверенного» Західного Берліна прохопився реплікою: «Фашиста не можна звати на демократичний суд». А що тоді з ним робити?! Що?
Пригадую також, коли після київської прем'єри Крамерового фільму одна глядачка, за покликанням поетеса, палко висловилася проти «нюрнберзького процесу» взагалі: мовляв, які там юридичні тонкощі довкола тих негідників?! Треба було віддати їх на поталу «священному гніву» юрби їхніх жертв, «діонісійському» шалу тих жертв.
Напевне, дама та щось схоже прочитала у Ніцше... Гадаю, слід розпочинати - і у випадку згаданих фільмів, і в усіх інших випадках світу цього - справді саме з «паритету сторін». Тільки гранично об'єктивного.
Згаданий вище пасаж Карла Шмітта - то справді блискуча анатомія понурого пропагандного всесвіту Першої світової. Коли на всіх німецьких пляшках із алкоголем стояло: «Боже, покарай Англію». А щось дуже схоже Микола Бердяєв і Томас Стернз Еліот писали в своїх блискучих есеях про саму Німеччину. Приміром, «Кант породив Круппа» (Володимир Ерн, великий коментатор-прихильник Сковороди). Треба ж було, мовляв, рятувати культуру і свою націю.
Отак Карл Шмітт і облаштував інтелектуальний розгром «буржуазного парламентаризму» і потому накреслив політично-юридичну стратегію до створення «держави надзвичайного стану». Бердяєв же оголосив спасенним пришестя «Нового Середньовіччя»; а Еліот зацікавився «італійським експериментом» Мусолліні.
Не зайве вже, здається, було витворити нову наукову дисципліну «Травматологія культури». Або ж, скажімо, каталог тих чи тих її контузій. І просто дурості.
Карл Шмітт, приміром, - віртуоз правничої діалектики, який власноруч усунув із національного юридичного обігу, сказати б, «римське право». Зрозуміло, ми тут дещо спрощуємо, але ж і справді той гросмайстер німецької цехової риторики вилучив звідти «юридичну особу» як таку, як особистість, замістивши її «юридичною особою» у вигляді держави. «Надзвичайної», зрозуміло.
Наслідки відомі. Європейські руїни, метафоричні й неметафоричні, які диміли чи не піввіку. Чи й далі димлять...
Ернст Юнґер, на якого теж посилається автор, - то ще тяжчий випадок у тій культурі-патології. Солдат може зненавидіти війну, але може і захопитися-отруїтися нею. Ернст Юнґер - солдат після демобілізації 1920-30-х - то саме такий випадок. Травма війною з боку її героїки і, до того ж, блискуче літературно-стилістичне облаштування тієї героїки (хоча Генріха Бьолля, теж колишнього солдата, аж пересмикувало від того блиску).
Німецька передвоєнна інтелектуально-естетична асистентура «націонал-соціалістичній катастрофі», як сказав колись автор «Доктора Фаустуса», - то справді важка тема у духовних пригодах германського духу. І цілком реальна. А не лише вигадка європейських лібералів.
Стосовно ж лібералів американських доби перших ядерних бомбардувань. Первородний гріх повоєнного американського лібералізму (чи як уже там означувати ту його хронологію). Чи, може (точніше, чи має право) після «того» герой Спенсера Трейсі засуджувати націонал-соціалістичних функціонерів? Себто, за словами автора, «розпатякувати про вбивство невинних»?
Напевно, найпростіший вихід із того юридичного лабіринту, і не лише для героїв «Суду в Нюрнберґу», а й для нас сьогоднішніх, - вибір на основі здорового «позаюридичного» глузду поміж поганим і дуже-дуже поганим.
Північноамериканська цивілізація має безліч гріхів, великих і малих. Але вона ось уже котре століття, з різного ступеня успіхами й неуспіхами, а все ж таки працює в напрямі їх усунення. Чи то аж грандіозних - і грандіозно непотрібних - інтервенцій. Чи то задля подолання тих чи тих внутрішніх негараздів, різних «вотерґейтів».
Цивілізація ця інтенсивно працює над собою. Ні Карла Шмітта, ані Ернста Юнґера у ній ми вже не побачимо. Побачимо, при бажанні, лише численні ділові праці тамтешньої університетської професури про них.
А кінематограф США слід, у найсерйозніших його проявах, розглядати у конкретних мізансценах його історії - і, зрозуміло, в контексті згаданої стратегії цієї країни в її роботі над своєю суспільною та іншою речовиною.
У звязку з цим «Суд у Нюрнберґу» (1961) Стенлі Крамера слід конкретно розглядати як другу частину «юридичної» його дилогії, яка розпочинається фільмом 1960 року «Пожнеш бурю» (така назва в нашому прокаті, хоча точніше було б «Посієш вітер») із уже стареньким Фредериком Марчем. Розповідь про те, як суто юридичними засобами, саме в координатах «римського права», істини світу цього там долають ту чи ту його неправду.
Але методологічно цікаво було б спрямувати першотезу автора на той масив американської кінопродукції, де панує «самоцінна жорстокість вестерна» (Фред Ціннеман) й інших схожих жанрів: той тамтешній кіносвіт, де справді панують «карлшмітт» і «ернстюнгер» (зрозуміло, в режимі граничного ідеологічно-естетичного примітиву).
1 З приводу статті Михайла Собуцького «Ракурси Другої світової, або Карл Шмітт у Голлівуді» // Кіно-Театр. - № 5 (91). - 2010.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |