Комедія, вважали німецькі романтики,- це ніби інверсія трагедії, особлива, за своїм характером, її художня посестра. У великому художньому часі вони стоять десь поруч.
Сміх - першоматерія комедії, стихія, яка має водночас чітку морфологію і особливу свою історію в згаданому часі.
Михайло Бахтін у своїй геніальній книзі про сміх Франсуа Рабле цілком погоджується з пропозицією-ідеєю Олександра Герцена про те, що не зайве було б «написати історію сміху». Ту свою «історію сміху» Бахтін написав у 1930-му, у кустанайському своєму засланні, себто в епоху, яку він пізніше, у приватній розмові, схарактеризував: все було, ніби перед апокаліпсисом...
Отож, радянський апокаліпсис 1930-х. Неймовірні гекатомби: статистика і досі не в змозі зібрати, у цехових її термінах, «великі числа» тих гекатомб.
Із дивовижною послідовністю після кожного терористичного гіперспазму в суспільстві, заблукалому на моторошних своїх тоталітарних манівцях, аж ритуально-обрядово з'являється та чи та радянська кінокомедія. Незрідка з дуже виразним українським акцентом.
1934-й. Рівно через рік, отже, після української селянської гекатомби, на чорноморських околицях її власне української і кубанської географії з'являються «Веселые ребята» Григорія Алєксандрова-Мормоненка. Перший кіновибух тогочасного радянського кіносміху. Знятий саме там, де за вимушеним визнанням тогочасної «Большой советской энциклопедии» (т. 30-й, підписаний до друку в липні 1936-го): мав місце «особливо сильний куркульський саботаж - на Кубані в 1932-1933»). Тепер уже не треба пояснювати-декодувати цей страшний евфемізм епохи... Одеські, київські актори, московська кінодебютантка Любов Орлова сміються, сміються у цьому фільмі: жодного кадру без посмішки. За кордоном, де картина мала шалений успіх, вона взагалі йде під назвою «Москва сміється».
А Москва сміється і далі. 1936-й. Щойно відбушував-відбурхав кількамільйонний так званий «кіровський потік». Океан крові, сліз, нервів, стресів - після загадкового вбивства пітерського сталінського тетрарха. І в грудні того 1936-го прем'єра фільму «Цирк» того самого режисера. І сміху там знову - без кінця... Себто до самого щасливого кінця фільму.
1937-й. Іван Пир'єв, колись щонайвищого класу «рудий» клоун з театрального напівциркового дебюту Ейзенштейна, дебютує відтак як український кінорежисер. Перша частина його кінотрилогії - про щасливе українсько-колгоспне життя. «Багата наречена». Смішно, дуже смішно.
Сценарії перших двох частин кінотрилогії написані Аркадієм Добровольським десь 1936-го року. Отже, біля свіжих могил недавньої відомої гекатомби.
1938-й. «Волга-Волга». Режисер Алєксандров-Мормоненко (після вже нового моря крові і сліз) знімає фільм про велику російську ріку і її притоки. І про веселе там життя: на них і довкола них. Улюблена картина і товариша Сталіна, і всього його народу.
1939-й. Іван Олександрович Пир'єв завершує вже другу частину своєї української кінотрилогії. «Трактористи». Кінознавець Юрій Ханютін, співавтор сценарію «Звичайного фашизму», написав у некролозі режисера, що той режисер створив особливий кінематографічний дивосвіт, де щасливі колгоспники співають і танцюють, а в антрактах б'ють світові рекорди аграрного характеру. Саме так.
1940-й. «Светлый путь». Режисер - той самий невтомний Алєксандров-Мормоненко - збирався назвати свою картину щось на зразок «Нова Попелюшка», але головний кінооглядач країни Сталін запропонував іншу, наведену тут назву. Отож, світлий наш шлях 1930-их у супроводі того майстерного музично-концертного жанрового шестигранника. Що його учасники всіх цехів і штибів - режисери, сценаристи, актори, оператори, художники та ін., витворюючи ту «секстологію» (?) чи як її, вповні, по вінця сьорбнули того, чим угощають «перед апокаліпсисом». Пекельне його вариво.
Одного - і найталановитішого - зі сценаристів «Веселых ребят» Миколу Ердмана заарештували просто на знімальному майданчику. І - на Єнісей. Оператора Володимира Нільсена заарештовували ще раніше. А перший чоловік Орлової, скромний радянський службовець, давно вже не виходить із тюрми.
Танок смерті довкола «Цирку». Згаданий Нільсен уже приречений. «Як німець». Приречений і Соломон Міхоелс, котрий співає там зі своєю подругою єврейську колискову негреняті. Зрозуміло. Як єврей. Дістається і радянським «неграм», емігрантам із США.
Смерть беззастережно асистує і довоєнній пир'євській дилогії. Степана Шагайду розстрілюють. Сценариста Аркадія Добровольського вилучають не лише з титрів, а й із громадянського життя взагалі (20 років Колими і довкола неї). Веселі хлопці в «Трактористах» співають «Розпрягайте, хлопці, коні...». Український хоровий диригент, керівник капели бандуристів Дмитро Балацький, який ту пісню написав, давно вже в «казахстанських» таборах. Його дружина говорила авторові цих рядків: «А мені сказали, що чоловіка мого розстріляли». Хвала Богові, вижив. Бориса ж Андрєєва засудили до смертної кари через розстріл пізніше, 1942-го (підняв руку на генерала держбезпеки). Хвала Богові, теж вижив.
Автори музики до фільму, брати Покраси - питомі кияни. Старший їхній брат, автор славнозвісної маршової «От тайги до британских морей Красная армия всех сильней» помирає того року, коли вийшли «Трактористи». Але, хвала Богові, не на Колимі, а в Нью-Йорку, на еміграції.
Головну героїню «Трактористів» сценаристи, вочевидь, назвали на честь нашого славетного поета - Мар'яна Бажан. Сестра славнозвісного поета - авторові цих рядків: «Саме в рік появи картини в його квартирі рано-вранці пролунав телефонний дзвінок. Микола Платонович бере слухавку - і біліє як стіна. Кладе слухавку. Мати синові: «Миколо, ордер?» Син матері: «Орден» (Сталін нібито був у захопленні від «Трактористів»).
Як розуміти цей кінокомедійний сеанс 1930-х? Очевидно, що, рецензуючи його, належить диференціювати стратегію «продюсерів» того кіно - і поведінку стоп'ятдесятимільйонної аудиторії того кіносеансу.
Зрозуміло, звичайно, що ті фільми - пряме бюрократичне похідне від замовлення кремлівського агітпропу. Так. Невипадково абсолютний тоді розпорядник радянського кіно Шум'яцький у розмові з «безробітним» на той час Ейзенштейном категорично: «Допоможіть Алєксандрову вивезти Веселых ребят». Ейзенштейн каже: «Я не служу в асенізаційному обозі».
«Цирк» же за своєю гіпероптимістичною семантикою мав доповнити атмосферу казенного оптимізму, створену напередодні прийняття - «найдемократичнішої із будь-коли створених людством» - «бухарінської» конституції. Котра відразу, разом з катастрофою її автора, стала «сталінською»...
Українсько-колгоспна ж дилогія Пир'єва мала у своїх веселощах притлумити національну і загальнолюдську память про українську катастрофу-1933. «Светлый путь» - то до краю, до давнього сюжету Сандрільйони-Попелюшки, ідеалізований метаморфоз міщаночки-селяночки у зразкову пролетарку. Зі зрозумілим пропуском усього реального драматизму, всієї трагедійності цього перетворення (якраз напередодні появи того фільму відбулося фактичне покріпачення робітничого класу, відтак адміністративно-бюрократично безпросвітно прикріпленого до місця роботи!).
Все так. Але ж півтораста мільйонів кіноглядачів перебували у зовсім іншому вимірі своєї кінорецепції. Аніскільки не замислюючись над співвідношенням надвеселої «семантики» тих фільмів і реального першозмісту реальної, аж тортурованої, дійсності, вони сміялися на тому кіносеансі - і тим психологічно рятувалися. Рекреація в умовах реакції. Абсолютної.
Звідси абсолютна ж репутація тієї «секстології» у масовій радянській свідомості, репутація, яка інерційно збереглася і в такій же свідомості пострадянській. Репутація, яку не змогли поруйнувати ні «відлигові» реформатори (Хрущов фільми Марлена Хуцієва лаяв, але ж фільми Пирєва просто-таки ненавидів), ані «перебудовні» ліберали-кінокоментатори.
Ситуативно - перед нами сюжет, отже чи не антропологічний. Поєднання жаху і смішного. Те, що проступає з безлічі відповідних синтез у безлічі ритуалів, нагромаджених обрядовістю ще першолюдства. Те, що по тому естетично-художньо найсильніше найпереконливіше оформив у світовій літературі великий українець Микола Гоголь. Який, серед іншого, ніби передчував те протипоєднання. «Співвітчизники, страшно»,- писав він незадовго до смерті
Страшно - і справді смішно.
Що ж. У світовій історії бувають години, коли має місце повна «демобілізація» людства перед обличчям Зла, але разом з тим залишається - бодай почасти - родова сила сміху.
І от в історії кіно- теж.
Корисні статті для Вас:   Його фільми змушують сміятися вже кілька поколінь2011-06-07   Між Піднесеним і моторошним: репрезентація науки в кіно2011-03-18   Радянська Америка - Американський СРСР2008-10-11     |