У російського барда «застійних часів» Башлачова є геніальна балада «Абсолютний вахтер» – про якусь надтоталітарну істоту, яка втілює в собі всю надпотугу радянської поліційної тиранії.
У продовження цієї метафори: радянська кінематографія – від перших своїх жестів до останніх – була абсолютно упокорена «абсолютному продюсеру». Радянській державі, відповідним її інститутам, абсолютним хазяям того кіно.
Про тодішнє вже нічим не обмежене «кінематографічне» самодержавство, а то й просто самодурство з деякого часу написані-надруковані стоси і спеціальних робіт, і різного роду публіцистики. Доволі пригадати все те, що з’явилося довкола драми українського «поетичного кіно», зокрема довкола трагедії Параджанова. Російські ж кінознавці теж створили немалу бібліотеку праць, присвячених як загальнорадянським, так і суто «ересефесерівським» сюжетам тоталітарного упокорення кіно.
Проте дивним чином ті вже чи не нордичні нагромадження різних жанрів якось не зачіпають ситуацію в пізньорадянському кіно, коли того «абсолютного» його «продюсера» спостигла чи не катастрофа! А точніше – він опинився у зловісно-гумористичній для нього ситуації, – коли, з одного боку, все ще продовжував матеріально патронувати кінематограф, а з другого – безпросвітно-безнадійно втратив усеохопний ідеологічний контроль над тим процесом, якому він ніби все ще патронував…
Склалася ситуація-гротеск, за якої донедавна «абсолютний продюсер», за якоюсь просто-таки загадковою інерцією, фінансово підтримує те, що світоглядно не було його …
Хронологічно це період, сказати б, остаточного радянського декадансу. Означений спочатку появою в кабінеті комуністичних генсеків персонажа, який ризикнув-таки на з’їзді його партії кинути репліку колосального резонансу – «ми живемо в передкризовому суспільстві» (із промови М.С. Горбачова на фактично передсмертному з’їзді КПРС), а насамкінець – цілковитим зникненням самого того кабінету…
Отже, 1985–1991-й роки.
Почалася інституційна агонія згаданого «продюсера». «Перебудовна» риторика «перебудовного» з’їзду радянських кінематографістів, принаймні, символічно кладе край тому, що колись іще, на схилку «відлиги» (а точніше, в її післяхрущовських присмерках), письменник Веніамін Каверін назвав «нечуваним розбійництвом цензури» (1967-й рік).
Те «розбійництво» і взагалі ідеологічна цензура в гуманітарній сфері – включаючи, зрозуміло, кіно, – отже, закінчилися. Безславно. Без особливого опору з боку інститутів, які донедавна так агресивно здійснювали те «розбійництво».
Водночас держава – в цьому і гротеск – продовжувала свій матеріально-фінансовий патронат над кіноцариною…
Так і постав той ядучий парадокс в історії радянського кіно останніх його сезонів. Його очевидна стрімка світоглядна емансипація – політична, естетична та інша. І парадоксальне: супровідний їй патронат.
Гадаємо, що історики кіно колись мають здійснити серйозну інтерпретаційну роботу над кінематографічною продукцією – і взагалі кінематографічною подієвістю – згаданої доби та її ультрапарадоксом.
…Помирала, отже, ціла епоха. І кінематографісти всієї країни, пригадавши слова великої російської поетки, «від Лібави до Владивостока», фактично виступили в ролі могильників-гробарів тієї епохи, тієї історичної – тоталітарної – формації. А вона ще й приплачувала їм за те. Гроші – бюджетні гроші тоталітарної держави, яка підупадала, немов той шумерсько-біблійний Ур…
Ідеться, власне, ось про що: посередині всієї немалої тодішньої кінопродукції опинився жанр, абсолютно опозиційно-альтернативний «абсолютному вахтеру». Жанр, який доволі умовно можна назвати «чорний радянський фільм». Останніх 1980-х років і перших 1990-х.
«Умовно», бо «чорне радянське кіно» типологічно лише почасти нагадує відповідний – спочатку американський, а потім уже європейський та пізніше японський – жанр. «Чорне кіно». Назва, що її французька кінокритика середини минулого століття присвоїла певним явищам повоєнного кіно США.
Західне чорне кіно, яке розпочинається зі славнозвісної екранізації роману Дешіела Хеммета емблематичного 1941-го року «Мальтійський сокіл». При всіх своїх подієвих паралелях з тогочасною євроамериканською реальністю, воно все ж таки нагадує ніби ізольовану від реального світу естетичну лабораторію, де послідовно проблематизується весь позитивний етичний спектр того світу. Ніби кінематографічний відповідник «чорному квадрату на білому тлі» Ейзенштейнового славнозвісного друга Малевича.
Радянське ж чорне кіно згадуваних років сюжетно-фабульно обертається довкола цілком реального, – аж підкреслено реального – пізньорадянського кризового космосу. Те кіно – екранне дзеркало того космосу.
…Чи не 70 років радянський «абсолютний вахтер-продюсер» вимагав від «найважливішого з мистецтв» не просто послуху, а й абсолютного ж оптимізму. Не випадково найжорстокіші сеанси радянської історії аж обрядово супроводжувалися щонайжиттєрадіснішими кіносеансами (передовсім комедійного кіно). І раптом – тектонічний зсув усієї радянської матерії! Свого роду ідеологічний її «Чорнобиль». І «від Лібави до Владивостока» постав колосальний кіномасив, якому закидати бодай найменший оптимізм не доводиться.
…Розпочалося із сигнального для того кіномасиву явища. З появи на екрані – справді емблематичного 1986-го – фільму, за обставинами свого створення чи не еквівалентного тогочасному літературному «самвидаву». Грузинський фільм «Покаяння», знятий фактично у своєрідному глибокому тбіліському «кінопідпіллі» в «орвеллівському» 1984 році. У вигляді нібито «телефільму», щоби відвести очі пильним московським кіноцензорам. Знятий за «підпільним», «самвидавним» романом Резо Квеселави (пізніше – міністр освіти вже самостійної Грузії). Знятий талановитою камерою московського оператора Михайла Аграновича – ніби в аж підкреслено літографічних-олеографічних фарбах, але насправді особливим і очевидним художнім чином відповідних песимістично-«чорному» образу і «передкризового», і взагалі кризового «нашого» суспільства.
Фільм Тенгіза Абуладзе з надзвичайною послідовністю відтворює всю несамовиту радянську феноменологію від її ніби оптимістичного «революційного» дебюту до вже повного її духовного краху. Фільм цей – всеоохопна, безкомпромісна критика тоталітарного устрою, критика з позицій християнського гуманізму в його національно-давній грузинській редакції. Проте жахи, тут зображені, хай метафорично і навіть алегорично, позначені вже такою їх демонічною глибиною, що фільм, зрештою, таки опиняється в полі справді безпросвітного песимізму. По суті, не маючи разом з тим собі рівних у всій світовій фільмотеці «чорного кіно». Тільки жахи ті зовсім не умовні… Наші…
І вже зовсім емблематично: «Покаяння» – остання «максима» радянського кінопрокату, статистичний його глядацький рекорд. «Кінець фільму» – то кінець радянського кіно як такого. Вкупі з кінцем самого суспільства, що заблукало на тоталітарних манівцях.
І відтак почалося… «Чорна» п’ятирічка кіно згаданого періоду. Все радянське екранне виробництво видає на-гора величезний корпус «чорних» образів радянського світу всіх його проявів, будь-якого його історичного віку, будь-яких його інститутів, персон, цінностей, усього його ідеологічного, міфологічного – і взагалі світоглядного – репертуару. Це і художні фільми повного метру; і неігрове кіно всіх форматів – від кількахвилинних жорстких мініатюр до власне короткого чи теж повного метру.
А вкрай розгублений і вкрай, сказати б, «деморалізований» «абсолютний вахтер-продюсер» слухняно надавав тому гераклітовому кінопотоку бюджетні ін’єкції. Себто екрану, який, незрідка у темпераменті, що аж зашкалював у своєму психологічному градусі, розвінчуючи того донедавна абсолютного господаря тутешньої історії, ту його демонічну «мораль».
Мізансцена, чи не унікальна у всьому історичному часі, а не лише в історії кіно…
Як сказав один київський письменник зі схожого приводу: вампір прийшов на донорський пункт…
Але тут ми також маємо справу вже з іншим парадоксом, суто кінознавчим.
Річ у тому, що досі так і не проведена класифікаційна робота з кінопродукцією тієї доби. І йдеться не лише про власне семантичний аналіз останньої, про її жанровий, національно-географічний та інший розподіл – йдеться хоча б про елементарну номенклатуру тих явищ, ще не укладену.
А їх було справді багацько! Всі «республіканські» студії – і «ігрові», і «неігрові», – а за ними і телебачення, як столичне так і «периферійне» – всі брали найактивнішу участь у тому історично неуникному, справді трагічному «виробництві». У тій песимістичній кіноревізії колосального провалу, що ним дедалі переконливіше постає в очах немістифікованого нашого сучасника тепер уже минуле століття. «Чорний» його кінопротокол.
Поки що ми лише фрагментарно сприймаємо-інтерпретуємо згадану «суму». Ось студія «Ленфільм», яка в особі режисерів Дмитра Свєтозарова, Віктора Арістова, Віктора Сєргеєва, Костянтина Лопушанського, Ігоря Алімпієва та інших витворила серію «трилерів», що перед ними західні «артефакти» цього штибу виглядають просто-таки вправами вихованок давніх благородних пансіонів…
Може, менш жорстокий, але так само понурий цикл прокотився студіями вже напіврадянської Прибалтики (скажімо, естонська кіносенсація «Тільки для божевільних» режисера Арво Іхо з Маргаритою Тереховою, латвійська документалістика, литовські понурі ж містичні притчі і т.д.).
Білорусь ревізує у відповідному напрямі окупаційнй епоху, драму самого перебування білоруського етносу у «східному коридорі» (геополітичний псевдонім Білорусі у термінологічному вжитку всіх імперських генштабів).
Московський же кіносвіт теж не пасе задніх і ставить на кіноконвейер жорстокий, хоча й поверховий соціологічний і політичний нарис-фельєтон, що саме його поява могла ще за кілька років до того лише приснитися «абсолютному продюсеру» – лише у найстрашніших його прогностичних снах…
Молдова, що тоді ситуативно зависла поміж бухарестською радикальною антикомуністичною революцією і московською «перебудовною» риторикою, теж при такій же ревізії.
Як, зрештою, вся кавказька кінематографія, яка одразу ж тоді згадала страшний там епос російського імперіалізму – від часів імама Шаміля до сталінських депортацій беззахисних перед тим імперіалізмом народів.
І, нарешті, «чорний» кінематографічний бум усіх середньоазійських домініонів агонізуючої імперії, весь неозорий кіноспектр тамтешніх її гріхів.
А що ж Україна?! Ось тут наша нашвидкуруч представлена кінономенклатура призупиняється-гальмується… Очевидно, у цьому домініоні «абсолютного вахтера» його присутність означилася особливо зловісно-масивно. Український екран, схоже, суверенізувався відповідним чином психологічно трохи стриманіше, обережніше, аніж то було на інших ділянках пізньорадянської кінокарти.
Українське неігрове, таке розлоге тоді кіно заговорило про національне трагічне минуле в іншому, саме більш стриманому градусі. Без темпераментних надуживань.
А проте риси «чорного фільму» все ж таки виразно проступають і в «чорнобильській» драмі «Розпад» (режисер Михайло Бєліков) і особливо в моторошній «камерній драмі» «Ніч самогубця» (режисер Валеріан Підпалий, один з найтрагічніших кіновитворів тих років).
Характерно також, що Україною тоді прокотилася кафківська кінохвиля (блискучий фільм одесита Сергія Рахманіна «Людина К.» та картини Сергія Маслобойщикова «Сільський лікар» і «Співачка Жозефіна й мишачий народ», неодноразово помічені на багатьох авторитетних фестивалях).
А проте особливо характерно, що київський кінофестиваль «Молодість» у тогочасному ентузіастичному його періоді став ніби головним на всьому середньо- і східноєвропейському просторі – регістратором, головним місцем постійної маніфестації того своєрідного, всіх його географій і жанрів кіно.
А що ж сам «абсолютний вахтер-продюсер»? З ним теж стрімко відбувалася метаморфоза. І, зрештою, ніби остаточно агонізуючи, він несподівано, у режимі моторошної самогальванізації, зловісно, але все ж таки, ожив, уже у вигляді власне «продюсера». Тільки не стільки кінематографії, скільки товарно-грошових процесів, далеких від будь-якої естетики.
Але, зрозуміло, це вже інша тема, інша епоха, інші люди. І, зрозуміло, інші нелюди. Вже іншого історичного помолу.
А попередня згадана «чорна сторінка» з книги радянського кіно, нині призабута, – то щось зовсім інше. При всій своїй жорсткості і просто жорстокості, кінематографічна версія історії наруги, яка колись охопила півсвіту і, схоже, досі все ще не хоче полишити цей світ.
Отож, сторінка та, колись нашвидку побачена, сьогодні має бути ще й прочитана, науково відрефлексована.
Корисні статті для Вас:   Комедія в трагедії історії2011-06-07   "Осінь...Чи доживемо до світанку?"*2011-03-16   ГОЛОДНИМИ СТОРІНКАМИ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ2009-12-11     |