26 лютого в Будинку кіно відбувся вечір, присвячений 70-літтю кінорежисера Бориса Івченка. Колеги й рідні згадали Бориса Вікторовича, його стрічки, а по завершенні – переглянули фільм «Пропала грамота».
Борис Івченко народився 1941 року в м. Запоріжжі в родині відомого режисера театру і кіно Віктора Іларіоновича Івченка. З 1966-го, закінчивши режисерський факультет Київського державного інституту театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого, працював у штаті Київської кіностудії художніх фільмів ім. О. Довженка.
Поставив фільми: «Антракт» (1966), «Анничка» (1968), «Олеся» (1971), «Пропала грамота» (1972), «Коли людина посміхнулась» (1973), «Марина» (1974), «Пам’ять землі» (1976; спільно з Б. Савченком), «Під сузір’ям Близнюків» (1978), «Завтрашній хліб» (1980), «Зоряне відродження» (1982), «Раптовий викид» (1983) «Небилиці про Івана» (1989)та інші. Помер 1990 року.
Володимир Савельєв, кінорежисер:
«Пропала грамота» – кращий фільм останніх 50 років; унікальний твір. Прошу вибачення в Олександра Петровича Довженка, бо вважаю «Пропалу грамоту» вершиною поетичного кіно: як у ній оспівано велич мальовничої України! Борис Івченко й Іван Миколайчук (говорячи про «Пропалу грамоту», я не можу розділити ці прізвища) своїм фільмом торкнулися поняття «нація».
Віталій Зимовець, кінооператор:
1990 року, працюючи оператором студії «Рось», я з колегою (теж оператором) шукав «натуру» для чергового фільму…
– А давайте, – кажу, – гайнемо туди, де «Пропалу грамоту» знімали!
– Глядачі впізнають краєвиди.
– Та там такі місця, що не впізнають, – відповідаю.
І ми гайнули… І зустріли там чабана Івана, котрий знявся в «Пропалій грамоті». «Що, хлопці, зніматимете кіно?» – запитав він нас. Розговорилися, і в тій розмові не раз виринало Борисове ім’я. А згодом, повернувшись до Києва, я збагнув, що Борис помер буквально наступного дня після тих наших спогадів...
Ми з Борисом товаришували. Боря пломенів якоюсь надзвичайно світлою аурою; улюбленою ж його фразою були слова: «Ми перезнімемо».
Найскладнішим епізодом у «Пропалій грамоті» виявився «Зачарований ліс». 8 травня 1972 року (вихідного дня, коли творча група відпочивала) Борис, Тетяна Кульчицька (директор картини) і ваш покірний слуга вилетіли до Адлера: гадали, що такий ліс знайдемо саме там, адже південь відомий своїм самшитовим гаєм. Поза тим, ми водночас не полишали надію підшукати потрібну натуру на Полтавщині. І якось неподалік села Красногорівки, за 300–400 метрів від Псла, вгледіли озерце з кількома старими деревами...
Зйомки розпочали наприкінці травня. Викачавши воду з озерця, «досадили» старих дерев, збудували поміст (актори, біжучи озером, мали «курсувати» по ньому), закачали воду і, зрештою, зняли епізод.
Мало хто знає, що в «Пропалій грамоті» повинен був зніматися Леонід Биков – у ролі чорта Куця. Та, позаяк він зламав ногу, чорта зіграв Володимир Глухий. Леонід чимало привніс і в підготовчий період цього фільму. Фраза, яку побратими (Анатолій Барчук, Володимир Шакало) «виголошують» із котла з киплячою смолою: «Якщо тут усі попадали, то що ж тоді в Туреччині робиться?» – це слова з тих книжок, які прочитав Биков.
«Пропалій грамоті» судилося пролежати на полиці 16 років… У Москві кіночиновники, переглянувши картину, переполошилися. «Що ж це виходить (йшлося про епізод з імператрицею): український народ дає ляпаса великому російському народові?!» Загалом було надруковано 125 копій стрічки, щоправда, з «переробленим» фіналом.
Дивуюся, чому, говорячи про українське поетичне кіно, нині згадують здебільшого три прізвища: Іллєнко, Миколайчук, Осика? Їх значно більше.
Уже перший фільм Бориса Івченка короткометражний чорно-білий «Антракт» (його дипломна робота) – оповідь про відомого (не тільки в тодішньому СРСР, а й у світі) міма Леоніда Енгібарова – вирізняється поетичним стилем виконання.
Нещодавно на одному із засідань Спілки кінематографістів України я з колегами порушив питання про те, щоб бодай посмертно відзначити внесок Бориса Івченка в український кінематограф: Національною премією імені Тараса Шевченка або тим чи іншим званням. Ніхто цих слів не почув...
Мені поталанило працювати з Борисом у двох картинах. Він завжди знав, чого воліє і що робить. Сенека ж навчав: «Якщо не знаєш, куди пливеш, попутного вітру не впіймаєш».
Наталя Івченко, сестра Б. Івченка:
У Борисові віддзеркалилися кращі риси наших батька й матері. Він був інтровертом: із тих, кого не потрібно розважати. У школі йому було нецікаво; Боря, як кажуть, «погано навчався», натомість – багато читав (це були твори, які «випереджали» його вік) і робив гумористичні замальовки.
Бориса можна вважати «виробничником»: з тринадцяти років він працював на знімальному майданчику, а, подорослішавши (в інституті навчався в майстерні батька – В.І. Івченка), був практично готовий до роботи в кіно. Боря почав трудитися разом із батьком. І в цьому крилися складнощі. А ще Борис мав колосальний педагогічний талант, як і батько.
Майже всі Борисові фільми присвячені жінкам: «Анничка», «Олеся», «Інга», «Марина»… Він трепетно кохав Галину Польських, з якою познайомився 1963-го. Вона – любов усього його життя. Проте Боря жив і працював у Києві, а Галина – в Москві…
«Пропала грамота» – улюблений фільм Бориса; він переймався тим, що відзняту картину не побачили глядачі.
Надзвичайно важко Боря пережив батькову смерть, а потому – й Іванову.
До 60-річчя Бориса студія «КТМ» зняла 30-хвилинний фільм «Любі мої… Хороші. Борис Івченко» (2001). Дякую його авторам (режисерові Сергію Іушину, продюсеру Сергію Затулі) за те, що зібрали спогади про Бориса його колег.
Із фільму «Любі мої… Хороші. Борис Івченко»:
Іван Гаврилюк, народний артист України:
Режисура Бориса Івченка була тихою, але чіткою. Він знімав про любов!!! Так, із трьома знаками оклику. По смерті Івана Миколайчука Боря втратив інтерес до життя.
Кость Степанков, народний артист СРСР:
Борис любив професію, як жінку. У роботі був делікатним і до безумства скромним, сильно любив акторів, довіряв їм. Іван Миколайчук був його найближчим другом. Їхня дружба зародилася під час зйомок «Аннички».
Борис Савченко, кінорежисер:
За кордоном – на міжнародному кінофестивалі в Пномпені (Камбоджа) – за фільм «Анничка» Борис отримав особливий приз – «Золоту башту Байона» (півтора кілограми чистого золота). Тоді як на рідних теренах усі перемовчали, усім було вигідно перемовчати: ні премії, ні звання… «Пропалу грамоту» він здавав чотири рази! Чиновники вважали, що ця картина вносить розбрат у стосунки українського й російського народів.
Раїса Недашківська, народна артистка України:
Погляньмо на портрет Бориса! Яку прекрасну мить упіймав Віталій Зимовець! Це фото й нині нас об’єднує. І допоки палає свіча – допоки триває життя. Так, по смерті Івана Миколайчука Борис нас уже не чув…
Боря допомагав Іванові з «Вавилоном ХХ»: навіть в одному з епізодів знявся.
Лютий, 2011
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |