|
Юрій Іванович Чиж
на зйомках фільму
Молитва за гетьмана Мазепу    
|
Юрій Іванович Чиж — дворазовий чемпіон світу,
чемпіон Європи, п’ятиразовий чемпіон світу серед військовослужбовців,
чемпіон світу серед студентів, п’ятнадцятиразовий чемпіон України
та Радянського Союзу з фехтування на рапірах. Заслужений працівник
з фізичної культури та спорту України. Постановник боїв у фільмі
Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу».
— Пане Юрію, розкажіть, будь ласка, в чому полягала
ваша робота? Як проходив процес знімання?
— В 2002 році Юрій Герасимович Іллєнко, мій давній товариш, запросив
мене поставити бої в його картині «Молитва за гетьмана Мазепу» (тоді
назва була дещо іншою). Прочитавши сценарій, я одразу запропонував
внести корективи: детально розписати кожну битву, всі категорії
боїв, на що режисер погодився. Після цього я викликав майже всіх
своїх учнів – професійних фехтувальників, шпажистів, рапіристів,
п’ятиборців, разом близько 20 спортсменів, які погодилися взяти
участь у фільмі. На студії Довженка я познайомився з людиною, яка
відповідає за зброю, ми порозумілися й навіть потоваришували. Зброя
повинна була точно відповідати історичним реаліям, тому ми дуже
детально обговорювали, які шаблі будуть в українців, поляків, росіян,
шведів. До того я довго вивчав холодну зброю різних країн та епох
за спеціальними каталогами і в музеях. Відібрали близько 50-ти шабель,
справжніх бойових (для спортсменів) і бутафорських (для акторів).
Після того я розпочав тренування зі своїми хлопцями. Ми детально
розробили кожну картинку, всі напади і захисти. Вкрапляли багато
різних трюків — кульбіти, ефектні падіння, сальто, захисти на землі.
В ході тренувань кожний обрав постійного партнера, з яким було найзручніше
працювати. Ми хотіли продемонструвати дійсно професійне фехтування.
Щоб не було так, як часто-густо трапляється в пригодницьких фільмах:
махнув шаблею — десять людей попадало. Справжній боєць ніколи не
дозволить, щоб його одразу вбили. Треба дуже добре попотіти, щоб
бодай поранити.
Потім розпочалися зйомки, що тривали 8 — 10 місяців. Разом із трупою
ми об’їхали різні куточки України, де знімалися сцени боїв. Називалися
ми «група Чижа». Під час зйомок дуже приємно було поспілкуватися
з Богданом Ступкою, Микитою Джигурдою і його братом Сергієм, Сергієм
Романюком. Спочатку я був лише за кадром, але потім мені запропонували
самому зніматися, бо мої спортсмени звикли на мене дивитись. Якщо
мене немає, все по-іншому. В самому пеклі бою я рубався одразу двома
шаблями, для кожної битви перевдягаючись то козаком, то шведським
генералом, то росіянином. Епізоди стали динамічніші, бо я задавав
рух, темп, швидкість. Додавав сміливості своїм хлопцям. Уявіть собі,
вибухпакети рвуться так, що на півметра — метр все розлітається,
кругом валить дим, злякані коні скачуть в різні боки. Багато ситуацій
на межі травми. Перекрикуючи гамір, давав поради, керував кожним
спортсменом: «Петре — вліво! Василю — на мене біжи!» В кадрі я увесь
час кричав, а потім на це накладали зовсім інші текстівки.
Дуже важкі умови. Бойовими шаблями на повну силу рубаємось, аж іскри
летять! Якщо під руку потрапляє кущ або молоде деревце зрізується,
мов бритвою. А уявіть, якщо під цей удар потрапить рука або вухо
– відлетить одразу ж. Ну, до цього ми не доводили, але невеликі
травми все ж таки були. В таких ситуаціях потрібно мати здоровий
глузд і міцні нерви, ні в якому разі не панікувати. Траплялося,
що й коні мало не наступали на наших спортсменів, і в останню секунду
доводилося перекидом вислизати з-під копита. І шаблі летіли, можна
сказати, просто на нас, тільки встигай захищатись. В цьому бойовому
запалі, ґвалті, диму, стрілянині потрібно було точно виконувати
кожний рух і ні на що стороннє не звертати уваги. Юрій Герасимович
ставив складні вимоги. Скажімо, в епізоді Полтавської битви наполягав
на тому, щоб бій відбувався у великому яру — туди опустити і гармати,
і коней. Я не погоджувався – надто небезпечно! Зійшлися на тому,
що люди билися в яру, а коні лише зверху бігали. Доводилося рубатися
і у воді, і в піску по коліно. З кожним разом ми робили це дедалі
краще. Спочатку боялися справжньої шаблі, стримували руку і після
перегляду нам казали: не годиться. Адже на екрані одразу видно,
коли рубаєш не по-справжньому. Ми знайшли вихід: під одежу одягали
своєрідні корсети — металеві, з цупкого картону або з тонкої фанери,
обв’язувалися мотузками. А потім прорубували до кінця, розтинаючи
одяг, так що ґудзики на всі боки. На екрані це видно. Складається
враження спонтанності, але насправді кожний рух відпрацьований.
Інакше б не було такого ефекту. Дуже приємно, що наша група все
це витримала. Бо багато людей просто відмовлялися від зйомок. За
ці місяці руки стали надзвичайно міцні, бо шабля важить 12 — 15
кілограмів.
— «Молитва за гетьмана Мазепу – це ваша перша робота в кіно?
— Ні, я вже маю деякий досвід. Долучив мене до цього Сергій Йосипович
Параджанов. У 70-ті роки, коли ще був юнаком, я зустрічався з цирковою
акробаткою на ім’я Аліса, яка жила в одному під’їзді з Параджановим,
на площі Перемоги, 1. Вона і познайомила мене з Сергієм Йосиповичем.
Ми поговорили про спорт, Параджанов знав дуже багатьох спортсменів,
а я вже тоді був чемпіоном. Після цього він запропонував мені заходити
до нього. В той час у нього збирався цілий салон. Там я познайомився
з Іваном Миколайчуком, Леонідом Осикою, Юрієм Іллєнком, Романом
Балаяном, Суреном Шахбазяном, Ларисою Кадочниковою та іншими цікавими
й відомими людьми. Після цього мені не раз пропонували ставити невеликі
бої в кіно. Але сам я не знімався. Параджанов заохочував мене знятися
в «Київських фресках», крім того, хотів взяти мене у фільм за казками
Андерсена, який мріяв зняти. На жаль, його задуми не здійснилися.
Сергія Йосиповича було ув’язнено.
Потім Рєзнікович запросив мене в театр. Довелося попрацювати і в
балеті, який ставив Геннадій Майоров. Потім я викладав у консерваторії
сценічне фехтування. Довелося і самому дечого повчитися, бо класичне,
спортивне фехтування від артистичного дуже відрізняється. Читав
багато літератури, а потім вигадував різні рухи, відповідно до ситуації.
Бо, скажімо, бойове мистецтво епохи Шекспіра дуже відмінне від мушкетерського
фехтування. Я із задоволенням імпровізував і разом зі студентами
переносився в минулі віки, коли холодна зброя була неодмінним аксесуаром
чоловіка.
— Як вам працювалося з Юрієм Іллєнком? Яке враження він на вас справив?
— Юрій Герасимович— прекрасна людина, хоча й зі складним характером.
Я його знаю вже близько 25 років. Для себе я завжди відокремлюю
його особисте життя від життя в кіно. В звичайному житі він викладач,
спокійна людина. А на знімальному майданчику повністю перевтілюється
— весь горить, вибухає емоціями. Кожний епізод для нього важливий,
кожному хоче дати пораду. Коли людина — професіонал, вона від усіх
вимагає професіоналізму. Його емоційність багатьох шокувала, але
я знав, що це дійсно потрібно для роботи і тільки так можна чогось
досягти. Він дуже правильно повівся, коли на нього тиснули, твердо
обстоював свої ідеї.
— Чи задоволені ви своєю роботою в «Мазепі» і фільмом загалом?
— Загалом так. Звісно, фільм дуже складний, розрахований на підготованого
глядача. Передусім — ознайомленого з історичним матеріалом. Адже
в картині подано лише окремі факти, з яких глядач має самостійно
вибудовувати цілісну картину. Ускладнює сприйняття і філософський
підтекст. Але мені імпонує такий показ нашої історії. Вважаю, що
Корисні статті для Вас:   Сергій Михальчук:«Ми з Саніним розуміємо один одного без слів»2003-06-01   Символічний жест чи вибух несвідомого2003-05-10   «Молитва за гетьмана Мазепу»2003-05-10     |