ІТИ ВПЕРЕД З ОБЛИЧЧЯМ, ОБЕРНЕНИМ НАЗАД
Цей текст є версією доповіді на конференції «Пост-сталінські диспозитиви: суб’єктивність в радянській ідеології та кіно з 1956» 22–25 червня 2011 року.
І відкрити цей текст доведеться твердженням, що пост-сталінська доба розпочалася не з ХХ з’їзду. Вважати промову Хрущова 1956 року за сигнал до перебудови кінематографії не зовсім доречно – вона ж бо почала перебудовуватися ще з самого 1954 року, наступного по смерті «батька народів». «Хазяїн», як його влучно називає історик Олег Хлевнюк(1), пішов, а новий ще не окреслився як «хазяїн». Чекати на нове соціальне замовлення від Хрущова режисерам було ще рано, виконувати попереднє – вже пізно. Як наслідок, можна спостерігати свого роду «консервативну революцію», знов-таки не у сталінському ідеологічному, що існував з кінця 1930-х(2), а у специфічно кінематографічному сенсі.
Йдеться перш за все про повернення жанру. У Голлівуді жанри на той час давно вже розкласифіковані; у СРСР цим тепер теж можна було зайнятися. Здається, першою прокладає собі шлях мелодрама: «Надто пізно – надто рано». Обидва принципи спостерігаються вже у «Великій родині» Й. Хейфіца – чомусь на кшталт «саги» про робітничий клас. «Надто пізно» – про одну малу сім’ю, «надто рано» – про другу. І все на тлі боротьби з бюрократизмом (єдина вічна тема). Починається фільм взагалі подібно до вестерну – стріляниною в небо , що її затіяв голова сімейства кадрових робітників Журбіних (Б. Андрєєв) на честь народження онука...
Не такий він, щоправда, й «голова». Крім діда, у родині є ще й прадід, Матвій Журбін, котрий, коли треба, нагадує про свою роль патріарха і синові, вдаряючи того по потилиці , і директорові заводу, плескаючи його по плечу й повчаючи, як не робити собі з посади привілею . Патріархат – риса теж жанрова, притаманна знов-таки вестернові; але з мелодраматичного модусу маємо тут явне позбавлення маскулінності одного зі старших синів, що його кинула дружина й потім заїхала попрощатися, й сурогатне батьківство другого з представників юного покоління Журбіних.
Віддав данину мелодрамі того-таки 1954 року і сталінський придворний комедіограф Іван Пир’єв, чиє «Випробування вірності» нічим не поступається сазі про родину Журбіних – хіба що тут все «ніколи не пізно». Обидві сім’ї – і «зі стажем», і молода – щасливо врешті-решт возз’єднуються, перша з них – подолавши неймовірні випробування. Невірний чоловік спокутує провину на Півночі, ледь не гине, рятуючи товариша, дружина (М. Ладиніна) прилітає до нього й усе пробачає .Тут теж є розгніваний патріарх, що викриває слизького претендента на руку молодшої доньки, але – жодної присутності «Великого іншого» (у «Великій родині» цю роль зі Сталіна перенесено на прадіда робітничого клану, в чиї вуста вклали проповідь про те, як Ілліч колись не схотів, щоб його голили в перукарні без черги – а до нинішнього директора перукар у кабінет приходить).
Невдовзі бачимо і вестерн як такий. Саме не «істерн», котрого треба ще почекати, а погано перетравлену канонічну форму кіннотного «екшн» з гонитвою, стріляниною з дзвіниці, проходами між будинками, що чомусь нагадують Мексику/Каліфорнію, проїздами камери по пейзажах, що знову-таки нагадують Дикий Захід . Цим вирізняються і «Школа мужності» за Гайдаром – реж. В. Басов та М. Корчагін, 1954 , особливо ж – «Вогненні версти» Самсона Самсонова, 1957. Все це, звісно ж, на тему громадянської війни (яка «ще не пройшла», згідно з піснею з «Графських руїн» 1957 року – за тим же Гайдарем – за керівництвом А. Роома). Фактуру кадру неймовірно важко передати на словах, але вона, особливо у «Вогненних верстах» могла б вписати в себе і Еррола Флінна, і Джона Вейна, і Грегорі Пека, і Рональда Рейгана (з вестернів тих самих 1950-х, що ми підбирали до візуальної доповіді, але не всі зможемо тут відтворити; обмежимося «Монтаною» 1950 року з Ерролом Флінном ).
Проте ж, і мелодрама, й вестерн – жанри давні, існують ще з часів німого кіно, отже ніяк не є досягненням майбутньої «відлиги». Більш релевантною мала б бути комедія – яка в цей час стає майже зовсім порожньою («Гість з Кубані» та «Добрий ранок», обидва 1955, обидва режисер А. Фролов). Зате маємо боротьбу з бюрократизмом, нагальну завжди у радянському держкапіталізмі й ніяк не специфічну для «нових часів». Вона – наскрізна тема комедії, від «Вірних друзів» М. Калатозова (1954) до «Жениха з того світу» (1958) Л. Гайдая.
Мабуть, найцікавішим мав би бути з цих перехідних форм фільм Самсона Самсонова «За вітриною універмагу» (1956), де маємо й комедію, і злободенність (формула «товар-гроші-товар» змінюється на формулу «гроші-товар-гроші» – зі щойно виданого підручника політекономії; в руках у комсомольського діяча бачимо, щоправда, «Капітал» видання 1953 року ). Але ж і тут присутня лінія вистежування колишнього непмана – «найстарішого працівника універмагу», щоправда, за схемою боротьби з «економічними злочинами»(3) наступної, вже пізньої (1959 і далі) хрущовської доби.
Нарешті, детектив. Майстер сталінського мейнстріму О. Столпер 1955 року здійснив синтез суто радянського фільму про полювання на ворогів (в умовах холодної війни їх образ дещо змазався) із усе тим же вестерном – зі стихійним очільником колони машин в екстремальних умовах (незважаючи на модернізацію, варто бачити цей Big Trail у дусі раннього Джона Вейна ), любовними історіями у фургонах і т. ін. Тут додано ще й елемент мелодрами – за схемою неможливості сексуальних стосунків (порівняймо з «Далеко від Москви» того ж таки О. Столпера, 1951). Додано, звичайно, і бюрократа з торгівельної бази, котрий починає потрохи олюднюватися, роздаючи змерзлим і зголоднілим подорожнім свій товар (тобто порушуючи соціалістичну власність, якщо розуміти по-радянському). Між іншим, харизматичний водій-очільник колони теж за звичайних умов не проти заробити на пасажирах, й особливого осуду це не викликає. Але що тут є суто радянського – всі громадяни допомагали офіцерові держбезпеки у розслідуванні. Саме цього, проте, немає у дуже «хічкоківській» за своїми початковими кадрами «Справі №306» А. Рибакова 1956 року. В ній є необачна красуня – з «жанру» – і мотив злочинів нацистів із минулого. І «жанр», і «мотивація» однозначно ретроградні.
Отже, радянське кіно 1950-х, ніяк не взаємодіючи з «викриттям культу» (котре радше вилилося в редагування фільмів попереднього часу на предмет вирізання з них Сталіна й Берії), прямувало собі в бік жанрового канону, що йому на той час було вже три десятки років, ліниво озираючись іноді на ідеологічні інтерпеляції.
Примітка: аналізовані тут фільми є кольоровими, що вочевидь важливо на тлі винайденого в США 1953 року стереокіно й посилених ним вимог до фактурності зображення у кольорових системах всього світу, включно з СРСР. Отже, просимо вибачення за неякісні стоп-кадри й за неможливість, знову-таки, розказати те, що можна було б показати.
1. Хлевнюк О.В. Хозяин. Сталин и утверждение сталинской диктатуры. – М.: РОССПЭН, 2010. – 479 с.
2. Илизаров Б.С. Утопизм, новаторство и архаика в сталинском имперском строительстве (о социальном конструктивизме)// История сталинизма: итоги и проблемы изучения. – М.: РОССПЭН, 2011. – С. 623 – 624.
3. Фицпатрик Ш. Срывайте маски! Идентичность и самозванство в России ХХ века. – М.: РОССПЭН, 2011. – С. 340.
Корисні статті для Вас:   Комедія в трагедії історії2011-06-07   Про кубанських козаків і «кубанських козаків»2011-04-05   1936-1941: бути в утопії2011-03-16     |