У грудні в Києві та Харкові пройшов фестиваль естонського кіно «Естфест», організатором якого став Міжнародний кінофестиваль «Молодість» за підтримки Посольства Естонії в Україні та Естонського фонду кіно.
Український глядач отримав змогу вперше ознайомитися з останніми фільмами цієї прибалтійської країни, серед яких було представлено п’ять повнометражних і п’ять короткометражних картин. Сучасний естонський кінематограф і справді заслуговує на увагу, зважаючи як на обсяги кіновиробництва, так і на високий рівень фільмів. За останні два роки було знято десять повнометражних фільмів, які не лише успішно йдуть у вітчизняному кінопрокаті (тоді як у нас, на жаль, прокат українських стрічок залишається рідкісним явищем), а й отримують нагороди на міжнародних кінофестивалях. Фільми «Естфесту» поєднують естетсько-примхливі зйомки з ефектами документальності, роздуми на «вічні теми» і гострі соціальні посили. Соціальний ухил є, певно, найвиразнішим у представлених стрічках, проте показані проблеми не створюють відчуття безпросвітності, і світ не отримує двійку за поведінку. Натомість – постійна напруга, в міру іронії і знайомі усім люди, що заплутались, але переважно не втрачають надії виплутатись.
Яскравий приклад цьому – фільм «Осінній бал» (або «Ласнамяенський бал», за назвою району Талліна Ласнамяе) режисера Вейко Иунпуу. Це п’ять історій, що часом перетинаються, із життя мешканців спального району на околиці міста, де похмурі типові багатоповерхівки межують із байдужими закинутими полями. Як каже один із героїв фільму, це місця, де «ніхто не живе». Та й справді, бетонні стіни не лише відгороджують людей від світу поза квартирою, а й створюють перегородки між людьми, замикають кожного в собі і власних проблемах і закривають очі на чужі. «У кожній такій коробці мешкає людина. Цілі покоління: матері-батьки, сини-дочки. Коханки і дружини, власники автомобілів. Усі хочуть бути щасливими. Але їхнє життя минає, розбиваючись, як вітер, об сірі вапнякові стіни. Що з цього залишиться?». Такий монолог підсумовує фільм і вказує на основну його тему: усі герої хочуть бути щасливими. І любити. А може, це для них і тотожні речі. На прагненні любові засновані усі сюжетні лінії і основні конфлікти. Письменник Маті переживає розрив із коханою: то слідкує за нею, вдивляється у її вікно, то забувається в алкоголі. Архітектор Мауер розчаровується у своїй роботі і колегах, і разом із цим – і у своїй дружині. Він не зважає на переживання Ульві, ненавидить її суху шкіру, стриманий голос і однакові сукні. Вона ж просто хоче «хоча б раз нормально поговорити» і знаходить короткочасну втіху із швейцаром Тео. А Тео страждає від нерозуміння, коли ніхто не сприймає його всерйоз. Він знайомиться із сотнями жінок, але всі вони залишають по собі лиш запис із порядковим номером, ім’ям, і знаком зодіаку в його блокноті під матрацом. Лотта працює на швейній фабриці, сама виховує маленьку дочку і плаче над фільмом «Ті, що співають у терні», напевно, мріючи про романтичне «заборонене» кохання. Самотній літній перукар Август зачаровується дочкою Лотти, що викликає лиш осуд і знову ж нерозуміння. У фільмі двічі звучать рядки португальського поета Фернандо Пессоа: «Я ніколи ніким не буду і захотіти стати кимось не можу» і «Я був як бур’ян, але чудом вцілів». Тоді як перша цитата виражає загальний настрій монотонного існування мешканців Ласнамяе, друга, яка є епіграфом до фільму, дає право їм на надію. У тих похмурих осінніх пейзажах складно знайти місце під сонцям, проте герої сподіваються на промінь світла. Доказом цього є, наприклад, сцена коли Маті після чергової вечірки прокидається від телефонного дзвінка. Його друг повідомляє, що Маті отримав державну нагороду і премію – сто тисяч крон, на що той завмирає, але чує далі лиш сміх: «Ти що і справді повірив?». Це його життя не змінило, але надія вийти із бетонного лабіринту самотності і нерозуміння лишається в кожного. Складні образи героїв чудово змогли передати актори. В «Осінньому балі» дуже мало діалогів, що цілком відповідає узагальненому образу людини цього фільму, яка замкнулася в собі і відвикла від «нормальних розмов». Монологів-одкровень лише декілька, проте вельми промовистими є міміка, рухи і мовчазні вчинки героїв, сама вписаність їхніх постатей у похмурий ландшафт. Емоції і душевний стан чудово передають як екстатичний танець Мауера в ресторані, напад агресії в Тео чи істерика Лотти, коли зникає її дочка, так і сцени, коли «нічого не відбувається», скажімо, коли Маті, слухаючи Моцарта, байдужим поглядом спостерігає, як його цигарка пропалює диван. Небагатослівність героїв у фільмі чудово компенсується музикою. За основу взято меланхолійні пост-рокові та ембієнт композиції німців Bohren & Der Club Of Gore та канадців Godspeed You! Black Emperor, які вдало доповнюють і стан персонажів, і холодну байдужість осені в Ласнамяе. Необхідну атмосферу посилює і операторська робота. Март Таніель знімає кожну сюжетну лінію особливо і чудово грає із холодним денним світлом. Тонкою є робота оператора і з ландшафтами, коли аж ніяк не золота осінь видається по-своєму, хоч і по-сірому, прекрасною. Це осінь пронизливого вітру і заціпеніння, меланхолії і роздумів. Не кожному глядачеві це сподобається, але у кожного буває такий стан, якому тоді пасуватиме фільм-настрій «Осінній бал».
Інші два фільми «Естфесту» – «Клас» і «Я був тут» – мають свою специфіку і більш гостре соціальне спрямування. Перше, що їх об’єднує, – це тема дорослішання, підліткової жорстокості і проблем «дорослих дітей». Друге – це персона Ільмара Раага, який є сценаристом фільму «Я був тут», а у «Класі» виступає і як режисер. «Клас» засновується на мотиві трагічних подій в американській школі «Колумбайн», але дія переноситься у сучасну естонську школу. Масове вбивство школярів їхніми однокласниками стало темою не одного фільму, найбільш відома, певно, картина Ґаса Ван Сента «Слон». Та кожен режисер знаходить свій підхід і до цих подій і виражає власну стилістику і змістове навантаження. Гас Ван Сент вибудовує незвичну структуру оповіді, коли камера почергово слідкує за різними персонажами, показуючи їхні дії незадовго до початку стрілянини, і не відмовляється від авторської інтерпретації чи визначення чітких причин насильства. Ільмар Рааг навпаки досліджує причини трагедії, коли насильство постає як відповідь на інше насильство. Режисер показує типовий клас, де є свій лідер, найкрасивіша дівчинка і, як це часто буває, той, кого виштовхують зі спільноти, утискають і принижують. З перших хвилин фільму ми бачимо такого ізгоя під час гри в баскетбол. Камера декілька разів зупиняється на його байдужому беземоційному обличчі, він намагається триматися поодаль основної гри і випадає із загального потоку пристрастей навколо м’яча. Найбільш азартним у спортивному залі є Андрес – лідер класу, для якого перемога у грі і кожен закинутий м’яч є підтвердженням авторитету. Напади класу і постійні образи, здавалося б, зовсім не хвилюють Йозепа, який рахує місяці до закінчення школи, тікаючи у світ музики та Інтернету. Та неочікувано у нього з’являється захисник Каспар, проте цей акт милосердя не був цілком з його доброї волі. Так, об’єктів для знущання стає вже два. Далі – хроніка цькування і з’ясовування стосунків у класі («день перший», «день другий» і так далі), апогеєм якої і стає стрілянина в шкільній їдальні. Над сценарієм режисер працював спільно з молодими акторами, які хоч переважно непрофесійні, але зі своїми завданнями впоралися майстерно. Так, додавався і життєвий досвід учнів, їхні уявлення про характери і події, тому фільм і є таким болюче реалістичним, подекуди аж до документальності. Дорослі у фільмі абсолютно пасивні, що логічно, адже підлітки переважно вважають за слабкість просити у них допомоги чи виказувати однокласників, нехай вони і кривдники. Батько Йозепа, керуючись уявленням про перевагу фізичної сили, закликає сина «хоч раз дати здачі», що ще більше пригнічує хлопця і водночас спонукає до жорстокої помсти. За відомим чеховським драматургічним принципом пістолет, який батько Йозепа – фанат зброї та мисливства – тримає вдома, таки вистрелить. Більш складним образом є Каспар, якого не утискали настільки сильно аж до дня перед убивствами, і який не був повністю виключеним із шкільного соціуму. Та зміна позиції дозволила йому по-іншому глянути на тих, кого він вважав своїми друзями, а захист Йозепа стає для нього справою захисту своєї гідності. Власне зневажена гідність і підштовхує його до фатального кроку. Проте якщо у фіналі Йозеп останню кулю пускає собі у скроню, то Каспар лишається «жити усім на зло». Зрозуміло, що його чекає після такого вчинку, та режисерові важливішим є показати душевний злам героя, який зміг побачити світ в усій його проблематичності і, здійснивши «справедливий суд», знайти у собі сили жити. Таке собі дорослішання, здійснене через жорстокий ритуал переходу.
У фільмі «Я був тут» режисера Рене Вільбре головний герой, 17-річний Рассі, дорослішає у складніших умовах. Клас, школа загалом у цьому фільмі відіграють лиш епізодичну роль, власне тому, що і хлопець у школі буває не так часто. Залишившись без матері і не підтримуючи зв’язок із батьком, він мусить дбати про себе сам і заробляти собі на життя. Щоправда, способи заробітків дістаються йому не з найкращих: від крадіжок бензину до продажу наркотиків. Конфлікт у тому, що таке життя – зовсім не те, чого він прагне. Рассі мріє якнайшвидше закінчити елітну школу, де він вчиться завдяки тому, що його покійна мати там працювала, і потім поїхати подалі від його девіантного району, вивчитись на лікаря і жити іншим життям. Але, як він каже: «Просто в один прекрасний момент закрутився великий маховик, чоловіки домовились і вже не могли зупинитися. Ідіоти». Сила домовленості, законів і принципів злочинного світу і рухає героєм, і хоч як це парадоксально – ця принциповість є складовою його переконань досить таки гуманного характеру, коли добро перемагає зло, а сильніші захищають слабших і скривджених. Попри певний бруд на екрані (зрештою, не доводиться сподіватися чогось іншого, зважаючи на таку тематику) фільм не відштовхує, а навпаки тримає увагу глядача і пронизує сумом. Розуміючи контекст, вже не дивишся на героїв як просто на підлітків, що вирішили побавитись у наркоторгівців. Чого вартий лиш такий діалог Рассі із дівчинкою, на руках якої він побачив шрами: «Якщо різати впоперек, самогубство не вдасться. Моя мама так робила. – А моя просто повісилась». Зупинити згаданий маховик не так і просто, тому в’язниця у фіналі стала своєрідним порятунком для Рассі, адже його надія жити іншим життям не зникла.
Останній із фільмів, які вдалося переглянути, – повнометражний анімаційний фільм Хекки Ернітса і Янна Пілдми «Пригоди Лотти з містечка винахідників». Собачка Лотта вже стала успішним брендом в Естонії: випускаються іграшки, одяг і навіть дитячі косметичні засоби з її зображенням. Та дітям і справді є за що любити Лотту – чуйну, допитливу та енергійну, яка зі своїми друзями завжди знайде цікаве заняття. У містечку винахідників живуть сім’ї собак, котів, кроликів, лисиць і свиней, й усі вони зайняті проектами різних корисних речей. Раз на рік відбувається конкурс на кращий винахід, автор якого отримає славу і повагу. Раптом сюди із далекої Японії потрапляє бджола Сусумо і на певний час залишається у своєї рятівниці Лотти, батьки якої завжди підтримують дочку і схвалюють її ідеї. Сусумо робить життя винахідників і їхніх сімей ще цікавішим: пересаджує город, керуючись фен-шуєм, навчає всіх охочих дзюдо і навіть вирушає з командою на турнір. Останній аспект відзначив навіть Олімпійський комітет Естонії, адже мультфільм заохочує дітей до спорту. В цілому «Пригоди Лотти з містечка винахідників» розповідають маленькому глядачеві чимало яскравих і повчальних історій, дотепно змальовуючи майже кожну сім’ю чи персонажа. Гумор – один із найбільших позитивів цього мультфільму, при чому він лишається смішним і для дорослих. Та найбільше «Пригоди Лотти із містечка винахідників» орієнтовані на дітей, зокрема, мислення і вчинки маленьких персонажів дуже близькі до сприйняття світу дітьми, тому фільм їм зрозумілий і цікавий. До речі, цей мультфільм навіть озвучено українською. Ще невідомо, наскільки він буде успішним в Україні, але на увагу «Пригоди Лотти із містечка винахідників» заслуговують. Перша спроба представити сучасне естонське кіно в Україні організаторам цілком вдалася, і хочеться вірити, що це не востаннє, а естонські кінематографісти й надалі створюватимуть фільми високого рівня.
Корисні статті для Вас:   Важкий тягар "Молодості". Українські акценти2012-01-15   Малага-2011: коли зацвітає жасмин2011-10-02   SEMINCI-55: не поступилися рівнем2011-06-13     |