Зобов’язання не знизити рівень Малазького кінофестивалю його новий директор Кармело Ромеро на третьому році свого керівництва не тільки виконав, а й доклав чимало зусиль, щоб перетворити «Фестиваль у Малазі. Іспанське кіно» на потужний трамплін для молодих талантів. А новою прикметою кінофестивалю стали фільми з Каталонії, Галісії, Країни Басків.
Фестиваль у Малазі відбувся уже вчотирнадцяте. Він молодий порівняно з Сан-Себастьяном і Вальядолідом, один з яких наближається до свого 60-річчя, а другий перетнув 55-річну межу. А найбільше вразив присутністю в Офіційній програмі з 11 конкурсних стрічок двох фільмів зі спробою осмислити, проаналізувати і навіть відтворити нашу пострадянську дійсність. (Поки що ми самі не наважуємось про себе щось сказати з такою силою і відвертістю).
Один з них – «Людина, захоплена метеликами» – про життя літнього чоловіка, колишнього радянського військового, в минулому пов’язаного з мафіозними угрупованнями на Сході, який усамітнився в напівзабутому будинку серед оливкових і виноградних плантацій Середземномор’я. У вільний час він розфарбовує метеликів. Проте й там йому не вдається жити спокійно: давні стосунки нагадують про себе з появою 12-річної племінниці з категорії «важких підлітків», яка після смерті матері полишена на волю вітчима, пов’язаного з тіньовим бізнесом на Заході. Врешті й для самого Сергія (так звати головного героя) виникає реальна загроза бути «знешкодженим». Це історія двох істот, відірваних від свого коріння, вихованих в умовах соціального насильства. І ще існує в їхньому житті Сільвія, іспанська лікарка з так само непевним минулим, яка спочатку допомагає дядькові і племінниці знайти спільну мову, а потім «допомагає» Сергію піти з життя раніше, ніж по нього прийдуть молодики з мафії. Режисер – 36-річний валенсієць Максі Валеро – сам написав сценарій, точніше, бувши за фахом сценаристом кіно і телебачення, вирішив спробувати себе як режисер. Фільм не отримав нагород, але, на переконання його продюсера Наталії Мартінес, він не повинен пройти непоміченим.
Другий із, так би мовити, «пострадянських» фільмів має скоріше притчевий, символічний характер, оповідаючи про двох братів, що проживають на березі чи то великої ріки, чи навіть моря, виживаючи тим, що збирають усілякий непотріб на березі. Свого часу море «виплюнуло» їхнього батька-росіянина, який випадково врятувався з потонулого військового корабля, одружився з місцевою дівчиною, що його виходила, і народились двоє братів, старший і досі носить батькову шапку з червоною зіркою, а на голові в молодшого закріпився чи то уламок дула гармати, чи розколотий бідончик для молока. Відірвані від світових подій, брати створюють свій особливий світ повсякденності, в якому ще є корова Мучка, що годує їх молоком і з якою вони живуть у невеликій халабуді, зліпленій з уламків потонулих кораблів. Але одного разу стається справжнє лихо: Мучка, відрізана повінню, зникає... Брати, шукаючи її, відкривають для себе новий, несподіваний світ, цілком не схожий на їхній відокремлений.
Мешкають вони біля підніжжя височенного маяка, яких багато в Галісії, на північному заході Іспанії, і щодня, виходячи з халупи, намагаються звернути на себе увагу регулювальника потужного маяка, вітаючи його ностальгійним покликом: «Е-е-е!..»
І відразу пригадується «Ку-у-у!..» з фільму Данелії «Кін-дза-дза!». Саме цим вигуком «Е-е-е!..» жартома привіталися з журналістами на прес-конференції автори фільму: режисер-постановник і співавтор сценарію Енріке Отеро, другий сценарист і виконавець ролі старшого брата Мігель де Ліра, відомий актор-галісієць Луїс Тосар. Фільм, що видався незвичним, незрозумілим і навіть дивним для західного глядача, визначили як фільм про загублену країну. А назва «дивного» фільму ніби має означати прізвище і складається з букв, запозичених більше з кирилиці, ніж з латиниці: «СЯЄБІИSКЧ». У фіналі брати лишаються посередині ріки сидіти на старій валізі: ні вперед, ні назад... Фільм був удостоєний премії «Alma» кращому сценаристу-початківцю, «Срібної біснаги» та неофіційної премії «SIGNIS» (Всесвітня католицька асоціація з міжнародних зв’язків, яка визнала його кращою стрічкою Офіційної програми).
Переходячи до іспанської тематики, слід відзначити безумовних лідерів: «П’ять квадратних метрів» режисера Макса Лемке, «Камінь» баскського режисера Альберто Горрітіберея, «Для чого служить ведмідь?» Тома Фернандеса і «Друзі», який поставили два молодих режисери Борха Мансо і Маркос Кабота.
Тема житла та іпотеки, без якої не обійтись, щоб придбати нову квартиру, стала в Іспанії останніх років, позначених присутністю лівих сил в уряді, досить актуальною і навіть болючою. Молоде подружжя Алекс і Вірхінія сплатили перший «вхідний» внесок, зібравши всі свої заощадження, щоб стати власниками омріяної, хоч і невеликої квартири: дві кімнати, салон з каміном і, що найбільше приваблювало Алекса, невеличка тераса з мальовничою панорамою, що з неї відкривається. За все це доведеться сплачувати протягом сорока років. І от коли лишалося зовсім мало часу до здачі готового будинку, виявилося, що будівництво зупинено, прилеглу територію огородили як об’єкт шахрайства... Всі, хто сплатили попередні внески, об’єднуються і утворюють так звану платформу протесту. Минає рік, платформа вже не збирається, стосунки Алекса з Вірхінією погіршуються, назріває безвихідь.
«П’ять квадратних метрів» здобув «Золоту біснагу» як кращий ігровий фільм і «Срібну біснагу» за кращий сценарій, який написали Пабло і Даніель Ремони, а також відзначений Премією іспанської критики. Виконавець ролі Алекса відомий актор Фернандо Техеро став володарем Премії кращому актору фестивалю у Малазі і свою «Срібну біснагу» прийняв із рук почесного президента фестивалю Антоніо Бандераса. А в номінації «Кращий актор другої ролі» відзначено Хорхе Боща, що виконав роль у цьому фільмі.
За кількістю нагород друге місце посів «Камінь» молодого баскського режисера Альберто Горрітіберея, присвячений життю сучасного села з його проблемами, надіями, з сьогоденням, закоріненим у минулому, що нависає, як камінь, який вже давно треба пересунути в інше місце, і тоді лише відшукати шлях у майбутнє. Поетична метафоричність молодого режисера органічно поєднана з буденністю і з неї народжується. Центром оповіді стає стара як світ історія двох родин, які перебувають у постійній конфронтації, а їхні діти кохають одне одного. «Камінь» здобув «Срібну біснагу» за кращу операторську роботу (Гайзка Бургевад), яку на церемонії закриття приймав режисер фільму, що відзначив фестиваль у Малазі як дуже потужний, такий, що крокує впевненою ходою і є піднесеним святом іспанського кіно. Цей фільм завоював ще дві «Срібні біснаги»: кращому художнику костюмів (Саойя Лара) і за кращу музику (Бінгон Мендісабаль). А виконавиці головної ролі Бегоньї Маестре вручили «Срібну біснагу» як кращій актрисі. Й нарешті, ще одна відзнака – премія від асоціації кінодраматургів Андалусії кращому фільму Офіційної програми.
«Для чого служить ведмідь?» – історія двох братів, що присвятили своє життя науці. Гільєрмо – біолог, що встиг багато в чому зневіритися, і Алехандро – зоолог, який з усіх сил тримається за віру в успіх своїх наукових досліджень. Обидва брати так багато часу займались тим, що рятували планету, так були занурені в справу, що забули найголовніше: робити це разом! Виконавці головних ролей — Гонсало де Кастро і Хав’єр Камара, відомий після ролі санітара у фільмі Альмодовара «Говоріть до неї». Джеральдина Чаплін за участь у цьому фільмі була нагороджена «Срібною біснагою» як краща актриса другої ролі, і цю ж нагороду було вручено Анхелю Ернандесу за кращий монтаж.
«Срібну біснагу» вручають і від публіки за результатами голосування. Цього разу здобув її фільм молодих режисерів Борхи Мансо і Маркоса Каботи «Друзі» – ексцентрична комедія, сповнена гіркої іронії, їдкого і навіть чорного гумору. Йдеться про трьох нерозлучних з раннього дитинства друзів, яким уже по 35 років і які змушені виборювати між собою право на спадок 17 мільйонів євро, які їм залишив передчасно померлий їхній четвертий друг. Успадкує той, кого довше показуватимуть по телебаченню до кінця року в різноманітних програмах, при тому, що ніхто з них професійно ніяк не пов’язаний з телебаченням. Намагання виконати умову штовхають кожного із них на брехню і всілякі перекручення, впливають на їх нє особисте життя. Звичний усталений світ порушується, зазнає перекосів, опиняється під загрозою все те, що для кожного з них є найважливішим у житті, великим випробуванням піддаються їхні моральні принципи і дружба. За всіма прогнозами на цей фільм чекає великий касовий успіх.
У рамках фестивалю відбуваються різноманітні «круглі столи», майстер-класи та експозиції, вшановують майстрів іспанського кіно різних поколінь з присудженням їм відповідних премій. Іспанська кіноакадемія разом із фестивалем надали премію ім. Рікардо Франко кращому оператору-постановнику Хосе Луїсові Алькайне. У творчому доробку 73-річного кінооператора 120 кінофільмів, а серед режисерів, з якими він працював, – Педро Альмодовар («Жінки на межі нервового зриву», «Повернення» і останній – «Шкіра, в якій перебуваю»), Віктор Ерісе («Південь»), Карлос Саура («Ай, Кармела!»), Фернандо Коломо («На південь від Гранади»), Вісенте Аранда («Коханці»), Бігас Луна («Хамон, хамон») і ще багато відомих творчих імен і назв кінофільмів, що завоювали міжнародний екран. У 1970-х роках Хосе Луїс Алькайне став піонером творчо-технічних розробок у кінооператорському мистецтві: за його висловом на прес-конференції, «Довелось докласти чимало зусиль протягом всієї кар’єри, щоб опинитися тут». «Молоді кінооператори часто надихаються від перегляду відеокліпів, реклами, а для мене джерелом натхнення був і залишається живопис, – ділився майстер з журналістами. – Коли в сценарії є день або ніч, я прошу назвати мені й годину, коли має відбуватися та чи інша сцена у фільмі». Про чорно-біле кіно він висловився як про таке, що не є реалістичним: «Дуже ціную колір, із його появою вже треба було докладати більше зусиль, щоб передати кольорове зображення».
Надзвичайно цікаво пройшла творча зустріч із глядачами і прес-конференція ще з одним лауреатом: щорічну премію Малаги «Sur» («Південь») було присуджено 39-річному актору Луїсу Тосару. Саме йому доручили оголосити на Центральному іспанському телебаченні назви фільмів-кандидатів, висунутих від Іспанії на здобуття «Оскара» 2011 року. Це – «Чорний хліб», «Навіть дощ» і «Камера 211». Зачитавши назви, Луїс Тосар не втримався й весело засміявся... У всіх трьох фільмах він виконав головні ролі! Луїс Тосар є володарем трьох премій «Гойя». Премію «Гойя» 2010 року Луїсу Тосару вручав Хав’єр Бардем, при цьому заговорив, імітуючи манеру і вимову головного героя фільму «Камера 211» Malamadre (Поганамати) – прекрасний вияв захоплення талантом колеги і людськими, особистісними рисами друга Луїса.
Тому не дивно, що й журналісти, акредитовані у Малазі, раділи нагоді безпосереднього спілкування з тим, чиї творчі екранні роботи викликають щоразу все більший інтерес і захоплення. На відміну від більшості іспанців, галісієць Луїс Тосар говорить тихо. Розповідає про свою творчу лабораторію, в роботі над роллю намагається добути якомога більше інформації про свого героя і про все, що його оточує, присвячує цьому багато часу, організуючи cвій «modus operandi». За головну роль у фільмі «Віддам тобі свої очі» Луїс Тосар отримав «Золоту мушлю» на МКФ у Сан-Себастьяні у 2003 році, й подія ця відчутно вплинула на його подальший творчий шлях. Почало надходити значно більше пропозицій, він зміг вибирати, і точкою відліку стала довіра режисера. «Ми, актори, маємо неоціненний привілей займатися тим, що нам подобається. Мистецтво служить для того, щоб зробити світ трохи кращим...»
Нововведенням Малаги-14 стало запрошення до участі у фестивалі фільмів, відзначених на відомому МКФ фантастичного кіно у Ситжесі (Каталонія) і своєю чергою малазські фільми-переможці будуть показані окремою програмою у місті над морем, що вже стало синонімом місця зустрічі фантастичних і фільмів жахів з усього світу.
У Малазі іспанське кіно щороку збирає все найкраще зі створеного в країні. До рівня майже міжнародного фестиваль розростається за рахунок фільмів спільного виробництва, переважно з Латинською Америкою. Його місцем дії стає прекрасна весняна Малага. Останні прес-конференції відбувались цього разу вперше на тлі реконструйованого театру романського періоду, підносячи тим самим значення фестивалю, урівнюючи подію з високим і вічним мистецтвом.
Київ-Малага-Київ
Корисні статті для Вас:   "Данапріс"-20102011-04-06   SEMINCI-55: не поступилися рівнем2011-06-13   "Бригантину" поміняли на "Золотий парус". Бердянський міжнародний2011-03-19     |