«Землю» кінематографісти – і в Україні, і за рубежем – визнали шедевром. Але зовсім мало знаємо про те, як фільм творився. Так, видано спогади про спів сліпого кобзаря, якого слухав Довженко, про його спілкування з селянами Яресьок – а це село митець дуже любив, про риболовлю на Пслі й бесіди з дядьками. Уміння зробити талановитими тих, з ким працюєш над фільмом, виявляє режисерський талант. Жителі села чудово виконали завдання режисера, грали самих себе, і камера зафіксувала всіх – від малечі до літніх дідусів та бабусь. Відомо також, що Довженко, виїхавши на Полтавщину в липні 1929 року, не вклався у «літню натуру» в Яреськах, і довелося дознімати фільм у Сухумі. І що директор кінофабрики Павло Нечеса виділив на це додаткові кошти...
Довженко тоді щоденників ще не вів, і тому про режисерські пошуки під час знімань майже нічого не відомо (за винятком спогадів про чудовий епізод, який не передбачався, але увійшов до фільму – йдеться про славетний дощ, що став передфінальним акордом фільму. Данило Демуцький, оператор, чутливий до проявів природи, так блискуче зафільмував це диво, що епізод органічно влився в образну стихію фільму).
Та в кіно часто буває, що не всі епізоди, які знімали, до фільму потрапили. Було це і в «Землі».
Та все по порядку.
...В середині червня цього року вдалося побувати в Харківському літературному музеї. Його тісні кімнати – справжня розкіш для відвідувача: експозиція зроблена цікаво й винахідливо, концентрація історичної інформації, насамперед візуальної, дуже висока. Так, немов потрапляєш у відповідну епоху: хочеться розглядати кожен знімок та експонат. Але одна стіна мене буквально прикувала до себе. На ній – збільшені кадри з фільму «Земля» та непубліковані (принаймні мені їх в літературі про Довженка не доводилося зустрічати) фото робочих моментів зйомок. Переважна більшість – кадри з фільму, й добре відомі. Але є кілька несподіваних. На них бачимо сплячу жінку з двома дівчатками і сплячого чоловіка з двома хлопчиками. Кадри сну, очевидно, призначалися до епізоду літньої ночі, кульмінаційної сцени, коли Василь після побачення зі своєю коханою, вертаючись, починає танцювати і танцює доти, доки куля не обриває і його танець, і його життя. Ці знімки надзвичайно цінні, адже засвідчують творчий пошук митця.
Хотілося дізнатися – звідки це в музеї і що означає зображене? Співробітниця музею Тетяна Пилипчук, яка вела екскурсію, пояснила, що для оформлення вони використали фотографії на склі зі зйомок «Землі», які надала для сканування родичка художника-авангардиста Бориса Васильовича Косарєва. Мешкає вона у Празі, запропонувала їм придбати цю колекцію, але в музею немає коштів, та й фото не зовсім відповідають їхньому профілю. Борис Косарєв (1897 – 1994) жив у Харкові, оформляв вистави Харківських театрів. Важко уявити, що він був фотографом на фільмі «Земля». Імовірно, знімки робив оператор Данило Демуцький, а вже як вони потрапили до Косарєва – лишається питанням. На жаль, у спогадах Косарєва про роки його юності, записаних на початку 1990-х, що також є у комп’ютерному записі в музеї, про знімання «Землі» згадок немає.
Фотографій надзвичайно багато – музей зберігає їх в електронному вигляді – й Тетяна Пилипчук люб’язно надала їх для друку в «Кіно-Театрі».
Фотоматеріал можна поділити на кілька розділів. Насамперед – це учасники масових зйомок, і обличчя ці, як ми знаємо з фільму, дуже промовисті. Але є й портрети, що не ввійшли до фільму: один із найбільш вражаючих – жінка з дитям, яка нагадує мадонну, й разом з тим знято її інакше, ніж на іконах. Сфотографовано жінку у профіль і нагадує він античні скульптурні портрети. Можна припустити, що фото з’явилося не випадково, що постановник мав якийсь намір: закодувати в ньому вічність життя на цій землі, спорідненість людей української селянської цивілізації з цивілізаціями давніми. «Марно було б шукати в якому завгодно радянському фільмі таку глибоку філософську єдність символів і речей, до того ж таку далеку від ейзенштейнівських абстракцій. І все це висловлено гранично простою образною мовою, поєднано у прозорому, спокійному стилі цілого фільму (...) Найкращі образи цього фільму такі пружні і світлі, повні такого захопленого милування природою, що і справді здаються класичними, викликають асоціації з еллінською поезією», – писав про «Землю» 1958 року Роберто Манетті(1).
До мотиву античності в «Землі» наближений і мотив раю на землі. Як ми знаємо, Тарас Шевченко нерідко підкреслював контраст між українською природою, яка є справжнім раєм, і зовсім інакшим життям людей («у тій хатині, у раю, я бачив пекло...»), сповненим несправедливості, де одні пригноблюють інших, що призводить і до страждань, і до протесту – відтак і гнобителі розплачуються, а отже, існування людства рухається по якомусь замкнутому колу й замість любові між людьми домінує ненависть. Довженко дивиться на життя людей своєї країни інакше – незважаючи на класове протистояння між комсомольцями та куркулями, люди у його фільмі натхненно працюють на землі, і плоди цієї праці щедрі. Смерть комсомольця Василя не гасить ентузіазму селян й пориву до нового життя, яке, вони вірять, буде щасливим. Навіть батько загиблого погоджується, щоб на похоронах сина «співали нових пісень». Однак трагедія 1932 – 1933 років знищить цю ілюзію земного раю, так блискуче втіленого у Довженковому кіношедеврі.
На знімках з приватної колекції Косарєва можна бачити сам процес роботи – як з Довженком, так і без нього, хоча його присутність відчувається. Наприклад, у кадрі дітей, з якими проводять репетицію. «Побудуємо в Яреськах кінофабрику, і будете ви в мене артистами», – жартував Довженко, звертаючись до дітей.
Завдяки усім цим фотографіям можна відчути, яким інтенсивним був творчий пошук під час роботи над фільмом.
Харків-Київ
1 Манетті Роберто. Творчі погляди Олександра Довженка // Олександр Довженко. Збірник спогадів і статей про митця. – К.: 1959. – С. 232.
Корисні статті для Вас:   Безсмертний дух народу: історія створення фільму "Вавилон ХХ"2011-05-28   Довженко знімає в Яреськах( "Землі" - 80 років)2011-03-18   "Я живу під прапором Довженка, але змушений вписуватися в сьогодення2011-08-15     |