З усіх інституцій реформуванню найменше піддаються архіви. Архівна справа не сумісна з суєтою. Це ретельна й добросовісна робота, орієнтована на збір та зберігання документів, якими фахівцям було б зручно користуватися.
Кіноархів в Україні постав не одразу. Так, у нас є добротна, стабільна інституція – Державний архів кінофотофонодокументів ім. Пшеничного, де зберігаються переважно кінохроніка й частково документальні та науково-просвітницькі фільми й куди активно звертаються і кінодокументалісти, і працівники телебачення. Про потребу класичного кіноархіву заговорили, щойно Україна здобула Незалежність. «Допоміг» О. Довженко – саме до його 100-річчя було видано Указ Президента України Л.Кучми 1994 року про відкриття Національного центру Довженка.
Центр почав працювати 1998 року на території Київської кінокопіювальної фабрики (вул. Голосіївська, 1). Відтоді кінематографічна громадськість отримала можливість звертатися сюди за фільмами для фестивалів або ретроспектив чи ще з якихось потреб. 2000 року генеральний директор Центру В. Мандрика об’єднав у державне підприємство обидві установи – кінокопіювальну фабрику і Національний центр Довженка. Співробітники Центру комплектували архів: вихідні матеріали всіх українських фільмів, вишукували експонати, пов’язані з історією кіновиробництва. 2003 року Центр посилив свій статус: увійшов до Всесвітньої федерації кіноархівів. Фабрика ж замовлень мала небагато, адже в країні й фільмів випускалося мало та й обладнання вже було застаріле.
Директор ДП «Національний центр Довженка» вчинив мудро: офіційно, пройшовши всі необхідні процедури у Фонді Держмайна, продав частину незадіяних приміщень й за отримані кошти підприємство на тендерній основі придбало нове обладнання для друкування фільмокопій (його замовили у французької компанії «СТМ Дебрі»). Держава на діяльність підприємства виділяла мізерні кошти, проте Центр використовував їх ефективно: було реставровано і переведено в цифровий формат усі фільми О.Довженка разом з фільмами, поставленими за сценаріями Олександра Петровича. Нині завершується аналогічна робота над випуском на DVD-носіях фільмів Юрія Іллєнка та Івана Миколайчука.
Вочевидь, таку продуману й результативну господарську діяльність держава мала б підтримати. Але, обійнявши посаду міністра культури і туризму, В.Вовкун не знати навіщо підписав наказ про реорганізацію і створення на базі «Національного центру Довженка» нового ДП – «Кінотелесервіс» (його планували перенести на територію кіностудії ім. О.Довженка). Однак трудовий колектив угледів у діях міністра намір приватизувати їхнє підприємство і не дозволив провести реорганізацію. Кінематографічна спільнота підтримала колектив. Міністр облишив свої наміри, і підприємство впродовж кількох років ремонтувало приміщення (зокрема ті два поверхи, на яких уже розмістили нове обладнання з якісного проявлення плівки). Сьогодні основну його частину змонтовано і встановлено французькими фахівцями спільно з фахівцями Центру. Здійснено випробувальні роботи, пов’язані з обробкою чорно-білої і кольорової плівки та вихідних фільмових матеріалів. Машини продемонстрували високу якість відтворення зображення. Однак для промислового запуску обладнання треба відремонтувати ще частину площ. Для цього потрібні 4 млн грн, з них 2 млн – на облаштування умов збереження фільмофонду.
2010 року посаду міністра обійняв М.Кулиняк. У червні він видав наказ, за яким архів під назвою «Національний центр Довженка» до 3 листопада 2010 року має переселитися на кіностудію ім. О. Довженка (просп. Перемоги, 44), а кінокопіювальну фабрику, підпорядковану Мінкульту, перейменують на «Кінолабораторію». У наказі зазначено, що в.о. директора ДП «Національний центр Довженка» призначено Г. Чміль. Вона якраз налаштована оптимістично й переконана, що перспективи у фабрики (Кінолабораторії) і в Центру добрі: згідно зі Змінами до Закону України «Про кінематографію» з 1 січня 2010 року державні прокатні посвідчення видаватимуть тим фільмам іноземного виробництва, які будуть тиражовані чи отитровані на території України. Це зроблено заради захисту українського ринку. Отже, Київська кінокопіювальна фабрика (Кінолабораторія) матиме достатньо замовлень для успішної роботи. Щодо Центру та його переселення на Національну кіностудію ім. О.Довженка, то це було зумовлено тим, що студія має новітнє обладнання для переведення фільмокопій на цифрове зображення. Однак там немає з відповідними умовами приміщень, де б могли зберігатися фільмокопії. Тому, вважає Г. Чміль, Центр має все-таки залишитись на території копіювальної фабрики, де в четвертому корпусі такі умови готуватимуть. А як інституція він має активізувати свою роботу для поширення інформації про українське кіно. До того ж на території ДП «Національний центр Довженка» розміщено кілька державних і приватних структур, зокрема: Бі Енд Ейч (запис обробка та зведення звуку у форматі Долбі Діджітал) та кінокомпанія «Кінотур» (послуги всьому циклу від монтажу до мастерингу). У поєднанні з Кінолабораторією, яка оброблятиме кіноплівку і тиражуватиме фільмокопії, все це становитиме повний технологічний цикл кіновиробництва.
Та коли реалізується ця перспектива? Чи виділить держава необхідні 4 млн? Чи фінансуватиме Центр як наукову архівну інституцію? Поки що факт невтішний: 2010 року держава бюджетних зобов'язань в галузі кіно не виконує .
Корисні статті для Вас:   Українське кіно: все ті ж проблеми2011-04-06   "Укрхроніка" Держава знищує студію2011-03-15   Зміни до Закону України «Про кінематографію»: краще пізно, ніж ніколи2010-04-11     |