«Три радості у мене неодіймані: / Самотність, труд, мовчання. Туги злобної / Немає більше». До цих рядків із вірша Володимира Свідзінського й відсилає назва спільного проекту театру поезії «Мушля» та київської академічної майстерні театрального мистецтва «Сузір’я». Презентовану в листопаді 2011 року виставу «Три радості» режисера Сергія Архипчука було приурочено до сімдесятиріччя трагічної загибелі поета. Один із тих, кого нині пов’язують із феноменом «Розстріляного Відродження», Свідзінський дивом зумів уникнути репресій наприкінці 1920-х, а потім і 1930-х, але, зрештою, таки поповнив лави найталановитіших митців свого покоління, знищених фізично: 1941 року його, арештованого напередодні НКВД за звинуваченням в антирадянській агітації, під час конвоювання на Схід було разом із групою інших затриманих живцем спалено в одній із покинутих будівель неподалік Харкова.
В поезії Володимира Свідзінського на сьогодні є дві історії. Перша – це історія запізнілого, але беззаперечного визнання. Дедалі більше літературознавців схильні називати його одним із найбільших українських поетів-модерністів, поряд зі, скажімо, Євгеном Плужником чи Павлом Тичиною. Частина дослідників також припускає, що належна увага до творчості Свідзінського могла би змінити вже усталені уявлення про канон української поезії ХХ століття. Не даремно ж Василь Стус, автор чи не першої глибокої літературознавчої розвідки про нього («Зникоме розцвітання»), називав Свідзінського одним із найважливіших для себе поетів, ставлячи його поряд із Рільке та Ґете.
Та водночас є й інша історія Володимира Свідзінського: це історія, якщо й не повного, то часткового забуття. Цей автор і нині, після того, як уваги до його особи стає дедалі більше (лише впродовж останніх років друком вийшло декілька різноформатних видань його творів – від академічного двотомника до дитячої книжки «Чудесна тростка»), відомий лише вузькому колу читачів. Принципово не-публіцистична, камерна, а подекуди й герметична, його поезія мало придатна для сценічного виконання, а асоціюється радше зі спокійним і вдумливим читанням. Поза сумнівом, його вірші не можуть бути й масово популярними, як, скажімо, колись шістдесятницькі, адже зовсім іншим є тут і адресат – не спільнота однодумців («ми»), а завжди окреме і завжди самотнє «я» в ситуації один-на-один із книжкою. Тож якщо й зважуватися на інсценізацію творів такого автора, то й справді хіба що на камерній сцені, орієнтуючись на підготовану публіку – ту нечисленну спільноту «причетних», які знають не набагато менше за режисера, а отже не потребують якихось додаткових коментарів чи пояснень. І саме так і зробив Сергій Архипчук, створивши сценічне дійство, в якому окремі фраґменти з життя, а частіше – емоційні стани та переживання Свідзінського, проступали через його художні тексти. Літературним консультантом вистави стала Елеонора Соловей, найкомпетентніший на сьогодні дослідник творчості поета. Самі ж вірші звучали у виконанні акторів (переважно непрофесійних) та музикантів (співачка Illaria в супроводі фортепіано, контрабаса та перкусії). За художню постановку відповідав балетмейстер В’ячеслав Гуров. Серед виконавців були Наталка Сопіт, диктор і ведуча телециклу «Гра долі», поетка Олена Степаненко, лідер «готичного» рок-гурту «Холодне сонце» Василь Гоцко, а також дві молоді актриси, одна з яких – студентка акторського факультету Київського національного університету ім. Карпенка-Карого.
Здається, найбільший здобуток Сергія Архипчука в тому, що він зумів об’єднати всіх цих молодих людей, належних до зовсім різних мистецьких середовищ, довкола поезії Володимира Свідзінського. Актори дуже особистісно переживали (і проживали) кожен із озвучених текстів, і їхня емоційна заангажованість у все, що діялося на сцені, витворювала особливу, справді приватну і по-родинному теплу атмосферу. Втім, «Три радості» не є виставою в звичному розумінні цього слова, а радше літературно-сценічним дійством. Тож марно сподіватися від нього біографізму в традиційному сенсі чи взагалі будь-якої довершеної фабули з класичними зав’язкою, кульмінацією та розв’язкою.
Власне, головною дійовою особою у виставі є навіть не Володимир Свідзінський (хоча Василя Гоцка й можна було сприйняти за альтер-еґо автора), а саме поезія як така. А кожен вірш тут – це окремий сюжет і самостійне сценічне дійство, міні-вистава з власними логікою, ритмікою та настроєм. Вочевидь, сприйняття поезії – справа дуже індивідуальна та суб’єктивна. Тож не дивно, що в деяких текстах (особливо тих, які чув не вперше) подекуди хотілося інших інтонацій або по-інакшому розставлених акцентів. Та в цьому, зрештою, нема нічого дивного, адже будь-яке прочитання – в тому числі, й сценічне – вже є інтерпретацією, що їх кількість, як відомо, безмежна. І буде великим здобутком вистави, якщо в глядача з’явиться бажання перечитати (або й просто прочитати) текст удома, в такій улюбленій для Свідзінського атмосфері тиші й самотності. «Три радості» стало початком нової серії вистав у театрі – «Сузір’я поезії». Крім театралізованого дійства за віршами Володимира Свідзінського, восени було презентовано музично-драматичну постановку сестер Тельнюк за віршами Оксани Забужко. В планах майстерні й театру також Василь Герасим’юк, Ігор Римарук, Євген Плужник та ін.
Корисні статті для Вас:   "Солодка Даруся": через автентику до "магії"2012-02-26   Не за буквою, а за духом: "Лісова пісня" Андрія Приходька2011-12-02   Свобода у безумстві?2011-03-02     |