Георгій Якутович (14.02.1930 – 5.09.2000) – український художник-графік, народний художник України з 1990, дійсний член АМ СРСР з 1988, академік АМ України з 1997. Закінчив Київський художній інститут (1954), де викладав (1955–1962, 1993–2000, з 1995 – професор. Лауреат Державної премії ім. Т. Шевченка (1983, 1991). Працював у галузі книжкової і станкової графіки, а також у кіно. Художник-постановник на Київській кіностудії ім. О. Довженка фільмів «Тіні забутих предків», «Захар Беркут». Георгій Якутович допоміг Сергію Параджанову і Юрію Іллєнку глибше пізнати Гуцульщину, її мистецтво, звичаї, побут, дав поживу для зображальних ідей фільму. Був науковим консультантом фільму Леоніда Осики «Камінний хрест». Пропонуємо запис телепередачі «Георгій Якутович. Ч. І – Графіка, ч. ІІ – Кіно, ч. ІІІ – Коло».
Автор-режисер Тамара Бойко. ДТРК «Культура», 2010.
Учасники фільму: художники – Сергій Якутович, Ася Якутович, Микола Стороженко, Андрій Чебикін, Микола Рапай, Андрій Пшінка, Ольга Петрова, Олександр Губарєв; письменники – Іван Драч, Юрій Щербак; кінематографісти – Лариса Кадочникова, Сергій Тримбач, Юрій Іллєнко, Володимир Губа, Богдан Ступка. У передачі використано фрагменти відеозйомки Георгія Якутовича, а також фрагмент відеозйомки Сергія Параджанова.
14 лютого 2000 року Георгію В’ячеславовичу виповнилося 70 років. У Академії образотворчого мистецтва і архітектури з цієї нагоди відкрилася його персональна виставка. Це була його перша персональна виставка, хоча він був академіком Академії мистецтв СРСР, Академії мистецтв України, двічі лауреатом Державної премії ім. Т.Г. Шевченка. Він і в цьому унікальний. Митець, який увів мистецтво української графіки в контекст світового.
Сергій Якутович. Важко говорити про батька як про минуле – нічого не вдієш. Я не можу говорити про батька як про батька, тому що він був для мене всім – учителем, гуру, вихователем, найкращим другом, найстрашнішим критиком. Минув час, і я згадую дитинство, – це щось неймовірне. Воно було не схоже на звичайне дитинство. Я ріс серед батькових друзів. Я жив його ідеями, авантюрами, фантазіями, його світом, який він будував. Він запалював своїм прикладом, жертовністю. Він міг зняти окуляри і йти на амбразуру. Я розумів, що в цих моментах він прекрасний, як кожна людина прекрасна, коли вона відкрита усім вітрам, людина, яка живе без страху. Потім він сидів у майстерні, мучився. Але на людях, коли відстоював якусь ідею або когось зі своїх друзів, він був готовий на все.
Якщо робити, то абсолютно. Я – легковажна людина. Я вже був відомим художником, лауреатом премій, але в мене не було постійності, я перестрибував з одного на інше, і батько дуже переживав – ти, мовляв, не можеш зосередитись, працювавти так, щоб робота стала символом. Як його гравюри «Є у мене топір-топір», «Аркан». Це символи, абсолютна концентрація ідеї, таланту, виражена образом.
Через його величезний творчий діапазон, його пристрасті, він весь час сам себе обмежував. Московські друзі говорили йому: «Ну що ти Стефаником займаєшся? Ти здатний Шекспіра зробити». Він відповідав: «Я у Стефаникові бачу Шекспіра». Як він у Карпатах бачив Біблію. Не етнографічність, а Біблію.
Якось ми удвох були у Венеції і побачили афішу виставки «Венеція у гравюрі». Батько каже: «Чого ми підемо туди, Венеція не графічна». Та все-таки пішли, і побачили шляхетність у гравюрі. Символи, які сконцентровано в чорному і білому. Він сказав тоді: «Напевно, ми з тобою аристократи». Гравюра – це абсолютна дисципліна, самообмеження. Ти постійно переборюєш опір матеріалу. Жити треба в духовній напрузі і весь час шукати себе, найкращого, шукати ідеал. Для мене, наприклад, неможливо робити книжку десять років. Я усього Гоголя зробив за два роки. А батько одного «Вія» робив п’ять років.
Мій батько народився в Києві, та його батько був військовим, і родина переїжджала з місця на місце. Українську мову він вивчав, коли жили в Горьківській області, бабуся (батькова мати) була головним лікарем району, і в тому приміщенні, де вони мешкали, містилася і бібліотека. Моєму батькові виповнилося 11 років, і якось його брат Ігор знайшов у тій бібліотеці книжку українською мовою – це були «Тіні забутих предків» Коцюбинського. По ній мій батько і вчив українську мову.
У Києві мої батьки жили в двоповерховому будиночку. Там, у тій хаті на Кудрявській, народилося українське поетичне кіно – там були перші зустрічі і перші притирки творців «Тіней забутих предків». Я прожив з батьком на цьому фільмі два роки – бачив, як вони працюють, сваряться, як вони роблять кіно. Він говорив, що нам треба вирватися з нашого болота – ми не помічаємо, що сидимо в болоті. Він мав рацію.
У цьому будинку батьки прожили найщасливіший період життя – тут було їхнє весілля, тут народився я, мій брат. Тут мешкали всі, Олександр Губарєв – унизу, ночував Григорій Гавриленко – у нього не було квартири.
Дім був хлібосольним, приходило багато гостей, ліпили до трьохсот вареників. Якось улітку батько збунтувався: «З моєї дитини роблять свиню». Узяв мене за руку і повів. Через два дні дійшли до Корсуня. Пригадую, ми ночували на стогу сіна. В небі літав орел, ми дивилися на нього, і я назавжди запам’ятав слова, які тоді сказав батько: «Хто має крила, той не питає, чи можна літати». Врешті, коли дійшли до Корсуня, поселилися в готелі, помилися, і батько відправив мамі телеграму, що в нас усе гаразд.
Кожен запрограмований своїми предками. У нього були артистизм і краса. Він був фізично красивим, казав: «Я декоративний чоловік». Але ця краса була помножена на горіння. Він увесь час був небайдужим, мав відчуття відповідальності. Коли хтось казав, що жити в такому напруженні неможливо, він відповідав: «За мною люди, я повинен їм дати нову тему, новий хід, вони чекають».
Для мене взірцем були стосунки батьків. Тільки дружина може примусити чоловіка стати сильним. Кохання моїх батька і матері – приклад і для мене, і для мого сина.
Якщо батькові щось не подобалося, цього для нього не існувало. Але він, залишаючись вірним собі, не конфліктував. Іноді сварився з Шаталіним, Лопуховим, але не було такого, щоб він не подав їм руки. Він хвилювався щоразу, коли йшов дивитися мої роботи, – а раптом я не буду на тому рівні, якого він від мене вимагав. Це важко, бо я не завжди був на такому рівні.
Батько відчував що він лідер. Драч добре сказав, що Якутович прожив життя, усвідомлюючи свою місію. Ми знали, що він виконував свою місію. В цьому була якась трагічність і водночас героїчність.
Ася Якутович. Те, що він хотів зробити, він зробив. Була велика напруженість і жорстока вимогливість до себе. Було захоплення мистецтвом, Україною, людьми, природою. Буденне життя його не торкалося, і він до нього не торкався. Юрко – дуже красива людина. І багато Бог йому допоміг, бо він завжди був самим собою.
Микола Стороженко. Я б сказав, що Якутович – це український Дюрер, який домігся звучання чорного і білого на дереві. Людина, яка абсолютно, сповна була віддана духові. Про це свідчить і те, що він мав гору в Карпатах, їздив туди, подовгу жив там. Що означає гора? Гора – це вивершення духу, духовність, а долина – це життя. Він спускався в долину, бачив тих людей, які в його роботах зображені. Реалізм у нього овіяний поезією. Дуже важко знайти порівняння й аналогії до його творчості. У нього поетичний реалізм. Щоб зрозуміти, що таке гравюра, треба її дуже добре знати. Чорне і біле уже стає срібним. Воно нагадує дзюрчання весняної води, вона срібляста, його гравюра. Ти забуваєш, що вона вирізана гострими різцями на неподатливому дереві. Але дерево піддалося, бо його рука зігріта душею. Його форма могутня, цілісна, не роздріблена деталями. Все доведено до символу.
Андрій Чебикін. «Є у мене топір-топір». Уявіть, у 1963 році зробити таку гравюру – це було на межі з дисиденством. Він спілкувався з письменниками, поетами. Він робив вільні роботи. А потім, коли в одному з київських виставкових залів у 1960-ті роки експонували його гравюри до «Тіней забутих предків», ми, студенти, переживали захоплення. То була сенсація у мистецькому середовищі. Він дуже рано вставав, дивився краєвиди і працював.
Він працював у кіно, готував матеріали для фільму. Навіть спілкуючись на зйомки з нашим видатним оператором Юрієм Іллєнком, теж спрямовував його.
Це ціла школа у нашій графіці. Якутович, я б сказав, – пророк у графіці. Знаючи гравюру всієї Європи, він знайшов свій хід, а гравюрами до «Тіней» вивів на європейський простір нашу графіку. До кожного нового твору обов’язково знаходив новий хід, новий образний ряд.
Микола Рапай. Він віртуозно володів різьбленням по дереву. У Юри гравюри до «Тіней забутих предків» – це вищий пілотаж. Було наше товариство художників, і наша дружба будувалась на тому, щоб якомога глибше осягнути, пізнати професію, своє бачення, орієнтуючись на високі зразки. Це була така установка, це був гімн Кудрявської республіки. Нашу вулицю ми називали вулицею бідних закоханих – ми тоді якраз зачитувались італійцями. Основна ідея була – служіння мистецтву. Не робота в мистецтві, а служіння мистецтву. Тому критерії ставились дуже високі. Юра був у нас носієм високої ідеї. Він багато теоретизував, роздумував на цю тему.
Андрій Пшінка. Якутович найбільше відомий як художник книги. Багато наших історичних творів – це Якутович: «Слово о полку Ігоревім», «Свіччине весілля». «Повість минулих літ» було відзначено на почесному конкурсі – Лейпцигському книжковому ярмарку, де брало участь понад сотню видавництв із різних країн. Якутович там одержав Срібну медаль. Такої реставрації історії, як у нього, в українському мистецтві не зроблено. Книга має великий тираж. Такого шедевру книжкового мистецтва, я вважаю, сьогодні у світі немає. Він ішов у мистецтві не сам, а вів за собою молодь. 1960–1990 роки проходять під знаком Якутовича. Проілюструвати літературний твір – це одне, але важливо передати дух книги. Він стверджував, що книга – це організм.
Олександр Губарєв. В 1960-і роки ми працювали в художніх радах видавництв «Дніпро», «Веселка» та інших. Ми збиралися і ставили перед художниками завдання – працюйте у гравюрі, літографії. Впродовж якихось 15 років кожний художник був особистістю. Вийшли дуже цікаві книжки, кожний автор – неповторне обличчя. Почали робити і художню листівку. Вирішили: нехай це буде ілюстрація на тексти видатних поетів. Якутович був епіцентром художнього життя.
У кіно Якутович дуже багато зробив – літні зйомки, зимові. Вся група – режисер, оператор, актори – почала бачити Карпати так, як бачив їх Юра Якутович.
Ольга Петрова. Гравюра «Є у мене топір-топір» – це був його автопортрет. А скільки українських творів він проілюстрував! Важливо, щоб сьогодні ці книжки перевидавались. Якщо Україна хоче показувати у світі своє обличчя. Якутович – це європейська школа. У 1950-х роках в Україні панувала репродуктивна графіка – реалізм, просторовість. Якраз Якутович, Губарєв, Гавриленко хотіли повернути графіці те, що їй характерно, – площинність. Це була нова система мислення, і походила вона від – В. Фаворського і народної гравюри. З’єдналися культура модерніста і площинність листа. Це стало причиною, чому Гавриленка усунули від викладання в інтитуті. Ми можемо говорити про масштабні вчинки, властиві Якутовичу. Коли вигнали Гавриленка, він пішов з викладання, зі штату інституту і туди не повернувся аж до 1990-х. Він працював на фільмі «Тіні забутих предків» із Федором Манайлом, котрий ставив на меті з’єднати модернізм з українством.
Серед прогресивно налаштованих художників справді був культ Якутовича. Бездоганна майстерність, краса в стосунках, доброзичливість, бажання допомогти. У ньому було всього так багато, що він готовий був роздавати. Він був справжній інтелігент. Якутович походить із давнього аристократичного роду. Родина обрала українство. Це була людина красива, він знав собі ціну, але зоряної хвороби чи зарозумілості не було. Він дуже достойно жив, спілкувався з колегами – не знайдемо жодної людини, яка не була б йому вдячна.
Іван Драч. Я вдячний за оформлення моєї книжки «Вогонь з попелу» і за цей портрет, який він зробив тоді. Ми якось близько зійшлися, контакти запам’яталися. Коли я востаннє побував у його майстерні, це була дивовижна чистота, білизна на столі, кругом чисто, все вилизано, як готування до зустрічі з вічністю, з тим, що чекає на кожного з нас. Таким був Якутович.
Так склалося, що він двічі здобув Шевченківську премію – одну за фільм «Тіні», другу за книгу «Повість минулих літ» у переказі Василя Близнеця. У цій книзі знайдено підхід до теми, важкої для освоєння. Вражає заглибленість, таке враження, що ти присутній у тому часі. Він створив якесь розмаїття таких дивовижних відтінків, неймовірних переливів. Дивишся на цього неймовірного коня, який наче сміється з глибини віків… Це може вдатися тільки художнику, який дійшов до глибини, який дуже багато знає.
Юрій Щербак. Я би порівняв його з київськими князями. Прекрасно фізично складена людина з гордим обличчям. Неймовірна, світла постать. Я розумію, що київські князі були різні, в тому числі й хижі. Але саме в подобизні князівській я уявляв Юрія Якутовича, який створив цей світ Київської Русі, а потім і козацької доби. Він відродив традицію Нарбута і Бойчука, яка була втрачена через репресії. З ним були його побратими, і це – повернення до джерел, до української фольклорної графіки. Там були дуже цікаві речі. Він казав: «Я стараюся очима наївного графіка ХV–ХVІІ століть в Україні дивитися на ці речі, й технічно можу це зробити. Але не можу бачити так, як ті люди бачили». Він відчував: для того, щоб так працювати, потрібно не тільки мати техніку й імітацію, а й внутрішньо бути таким. До речі, всі соцреалісти, наглядачі в цивільному розуміли, що група художників відроджує національні традиції, національний модерн на тлі цього сірого безнаціонального мистецтва. Якутович у цьому відродженні був лідером.
Його видатний талант, лідерські якості, дивовижне поєднання киянина з давніми традиціями – все працювало на те, що він став дуже помітною постаттю. Від нього почалося відродження не тільки в графіці, – у кіно його роль також велика. Його оточували люди, любили жінки. Це було явище Києва. Будинок на Кудрявській над урвищем, над київськими джунглями, ми жартома називали Воронячою слобідкою. Це було місце київської богеми. Юра жив у цьому місці, найбільш характерному для Києва, місці, яке формувалося ще з часів Київської Русі.
Він був дуже сильною людиною. Коли Гавриленка викинули з Художнього інституту, він також пішов у знак солідарності. Якутович не був дисидентом, хоча спілкувався з Дзюбою, Світличним. Всі українські дисиденти бували в нього вдома, спілкувалися з ним. Він мав якийсь неймовірний талант і світлу ауру.
Лариса Кадочникова. Те, що Георгій Якутович – один із найвидатніших графіків світу, однозначно. Під час роботи над «Тінями забутих предків» вони були тісна компанія – Параджанов, Миколайчук, Якутович, Іллєнко не розлучались, і виникало відчуття єдиного цілого. Мабуть, завдяки цій четвірці й відбувся геніальний фільм. Так, як знав Карпати Георгій Якутович, ніхто не знав. Як він умів знаходити об’єкти! Вони виїжджали за кілька днів. У них не було вільного часу, вони не відпочивали. А якщо вільний час з’являвся, вони знов і знов мандрували, за 100 кілометрів шукали місце. І коли ми приїжджали туди, були вражені: невже можлива така краса!
Це був прекрасний час служіння мистецтву. Тоді все місто знало, що робить Параджанов, Осика, Якутович, – ці люди були на видноті. Ніхто не думав про гроші, хоча вони й були потрібні. Схвалення і радість за свого колегу. Була радість, що вийшов такий фільм, що це перемога студії Довженка, українського кіно. Я пам’ятаю, ми сиділи в переповненому залі. Після перегляду – тиша, а тоді голос Драча: «Це геніальний фільм». Радість спільна – я не бачила заздрісних людей. Якщо на виставці з’явилась талановита картина чи талановита вистава у театрі, чи опера – це було свято усього міста. Це була духовність нації.
Якутович для мене – втілення шекспірівської краси, могутності. Коли я його вперше побачила, мене вразила ця людина з могутнім голосом. Він говорив завжди голосно, красиво. Він був гарний у рухах, в усьому – від нього не можна було відвести очей. Він умів запрошувати гостей, приймати гостей. Ми часто були у них з Асею в гостях, у їхньому гостинному домі. Вони накривали довгий великий стіл, все було смачно приготовлено. Якось він був у нас, дивився Юрині роботи. І я показала йому свій альбом. Він подивився і сказав: «Ти добре малюєш. Ти інтуїтивно правильно малюєш, персонажі в тебе живі». То була для мене велика підтримка.
Сергій Тримбач. Він прекрасно знав Карпати, не просто Карпати, а побут гуцулів, усю плоть, поетику цього побуту. Те, чого не міг відчувати Параджанов, адже далеко не відразу він розібрався в тому, що він, власне, знімає. А Якутович жив там і вжився у той світ – ми це бачимо у його гравюрах. Це здебільшого портрети, тяжіння до портретів, говорять обличчя, але як говорять! Якутович насамперед цим і вплинув на поетику фільму, створюючи простір не просто з пейзажів. Його заповнюють обличчя, персони, люди. У цьому патріархальному світі, де все підкоряється усталеним звичаям, він бачив осібні речі, і передусім людей. Він цим вплинув і на Іллєнка.
Іллєнко, як відомо, був фанатом камери Урусевського, ручної камери, яка рухається. Параджанов намагався перевести це у статику – в цьому полягав їхній конфлікт. Ця суперечність виявила переваги картини. Є і динаміка, і статика – і вони врівноважені. Важко сказати, якою мірою Якутович був генератором картини, але те, що був, однозначно. Він дозволив цій групі адекватно оцінити, в якому світі вони перебувають, в якому світі живуть.
Якутович консультував «Камінний хрест». Там також є відчуття – це основа, на якій стоїть не тільки людина, а й усе людство, тому там є всезагальність людської культури. В кіно оператор іде за художником. Художник намічає простір. А оператор уже більше насичує його часом, тобто своєю камерою вносить категорію часу. Вносить динаміку у глядацьке серце, відчуття темпоритму, відчуття, що цей простір живий, у ньому живуть люди – існують, мислять, страждають, відчувають. У фільмі Осики є речі, які відсилають до Брейгеля, до українського зображального фольклору, який Якутович блискуче знав. Тому є і масштаб. В епосі, яким є фільм Осики «Захар Беркут», також дуже важливо дотриматися масштабу. Якщо є події, а персонажі – карлики, – це комедія. У фільмах Осики, до яких був причетний Якутович, є люди, які справді велетні. Таким був і Георгій В’ячеславович.
Параджанов запропонував зняти «Слово о полку Ігоревім». Цією ідеєю загорілися двоє – Іллєнко і Якутович. Оскільки Якутович багато займався часами Київської Русі. Можна тільки уявити, яким би був цей фільм!
Юрій Іллєнко. Як максимально точно передати ліс? Смереки? Смерека майже синя – важкий колір для передачі. І як зіставити це з іншими кольорами, з людиною? Він знав алгоритм цього дива. І цей алгоритм він передав мені, Сергієві, передав нам. Це архіскладні завдання для справжнього художника. Треба було знайти старовинну церкву. Але ми не могли у ній знімати, бо від освітлювальних приладів вона могла загорітися. Тому що зроблена зі смереки і їй було років 300, вона всередині немов світилася. Як передати духовну сутність дійства в церкві? А дерев’яне сяяння? Як його передати, як зробити його естетичною сутністю зображення? Це зробив Якутович. Те, що було тлом, переніс на духовну суть дійства. Він підібрав дошки зі смерек, обробив їх, уже не знаю якими оліями, що він вживав, щоб вони сяяли в церкві. Він це зробив, а я вже зафіксував їх з максимальною силою віддачі.
Володимир Губа. Він відчував серцем, душею та інтелектом, що треба звернутися до праобразів, до пра-України, до праслов’янства. Такого є мало, а якщо є, то вони для такого геніального митця, як Якутович, були малопереконливими. Йому треба було не тільки переосмислювати те, що він знав, а й підключати фантазію. Маю на увагі його розвідку у дохристиянські часи. У його роботах була національна ментальність. Для мене мало велике значення, коли я побачив ескізи Якутовича. Для мене найважливіший був підхід до тих явищ, і – узагальнення. Він не розмінювався на дрібні об’єкти. Я також старався в музиці виходити знову-таки на узагальнення.
Богдан Ступка. Миколайчук познайомив мене з Якутовичем. Він подивився на мене такими очима, що я зрозумів: це людина з великим іменем. Я з ним не зустрічався більше. Аж поки не потрапив до Шевченківського комітету. Всі члени комітету чекали, що скаже Якутович. Те, що він казав, було толерантно, інтелігентно. Він міг покритикувати, але нікого не ображаючи, тактовно. Всі, затамувавши подих, слухали. Його оцінки були дуже корисні, а потім члени Комітету голосували. Я його синові Сергію сказав, що він – останній із могікан інтелігентності. Це була українська шляхта. Справді, так воно було.
Георгій Якутович. Як я потрапив у кіно? Якось зайшов до Григорія Гавриленка, а там сидів Параджанов, який збирався ставити «Тіні забутих предків». Я почав питати, а як ви щодо оригіналу? Всю ніч тривали суперечки. Вранці Параджанов приїхав до мого дому машиною і запросив мене на кіностудію.
Родина наша була українсько свідома, співали українських пісень, з нами в евакуації був «Кобзар». Батько військовим був, але захоплювався історією, був романтиком.
Корисні статті для Вас:   Мей Вест – кінодіва-бунтарка2017-11-11   Лист Міністру культури і відповідь Міністерства2018-01-01   Біографія як видовище2018-01-01     |