«ТойХтоПройшовКрізьВогонь»
Автори сценарію Михайло Іллєнко, Денис Замрій,
Костянтин Коновалов
Режисер Михайло Іллєнко
Оператор Олександр Кришталович
Художник Роман Адамович
Композитор Володимир Гронський
Продюсери Андрій Суярко, Алла Овсяннікова
У ролях – Дмитро Лінартович, Ольга Гришина,
Віталій Лінецький, Іванна Іллєнко, Віктор Андрієнко,
Олег Примогенов, Олександр Ігнатуша,
Олексій Колесник.
Виробництво «Інсайтмедіа»
за підтримки Державної агенції з питань кіно України.
2012
19 січня в Кінопалаці (Київ) відбулася прем’єра фільму Михайла Іллєнка «ТойХтоПройшовКрізьВогонь»(1).
Михайло Іллєнко, перебуваючи в чудовій професійній формі, з 1997 року (якщо не рахувати двох короткометражних стрічок на початку 2000-х) – у творчому простої. Часу він не марнував: викладав кінорежисуру, написав підручник для студентів кіноінституту, організовував і проводив щорічний кінофестиваль українського кіно «Відкрита ніч». На жаль, більшість українських кінематографістів через бездарну політику держави в галузі кіно позбавлені права на професію. І таке становище за 19 років уже стало звичним – протиприродність марнування цінного капіталу креативної енергії навіть нікого не дивує. Але творча енергія не зникає, вона накопичується і шукає виходу. Й тому, що ця енергія нарешті знайшла вихід, фільм «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» нагадує потужне виверження вулкану. Нагадує, адже в ньому прочитуються виношені впродовж багатьох років творчі задуми та ідеї, зокрема фільму «Толока», для якого вже було написано кілька варіантів сценарію. Фільм інтенсивно наповнений подіями, драматично напружений. Він впливає емоційно.
А ще з фільму потужним струменем б’є енергія етнічної пам’яті українців, того надбання, що його ми, можливо, не завжди влучно називаємо міфологією, віруваннями в надприродні сили. Саме та пам’ять, що в часи існування радянської імперії була затерта, занедбана, зневажена. Для Михайла Іллєнка важливо не тільки показати страждання, які випали на долю українців у ХХ столітті – репресії, голодомори, війни, – хоча саме ці моменти є вузловими в розвитку сюжету. Режисер надає пріоритет тому, як з усього цього українці вийшли, як їм вдалося вціліти в такому пеклі, зберегти себе. Постановник звертається до речей містичних, трансцендентних, які в останні десятиріччя активно освоює світове кіно (згадаймо хоча б «Зозулю» Олександра Прошкіна). Звертається, не боячись їхньої неправдоподібності. Зрештою, цьому легко знайти виправдання в самій історії – справжній, а не художньо осмисленій, бо що може бути неправдоподібнішим за долю, за саму життєву історію головного героя Івана Орестовича Додоки, в основі якої доля реальної людини – українського льотчика авіації дальньої дії, Героя Радянського Союзу Івана Доценка. Та й сам історичний контекст – реальність тоталітарного режиму в СРСР, коли людей (не загарбників, а громадян своєї країни) знищували у таких масштабах, що цифри жертв просто неможливо осмислити, і яку, на відміну від тоталітаризму гітлерівського, й досі не визнають головною трагічною подією нового часу – хіба можна це сьогодні сприймати як щось правдоподібне? Злу, що набрало зловісно-містичного характеру, можна було протистояти тільки завдяки чомусь незбагненному, підтримці сил, які не мають раціонального пояснення. Бо тільки це незбагненне дає можливість врятуватися і вижити.
У фільмі, окрім епізоду втечі героя з табору завдяки якомусь диву, переходу його в іншу іпостась, є ще одне загадкове явище – парапсихологія, що проявляється в інтенсивній передачі на далекі відстані енергії від однієї людини до іншої – від Додоки до Шуліки. В зображенні цього явища слід віддати належне творчій фантазії авторів фільму. Щодо важливого в сюжеті любовного трикутника, то тут також є незримий зв’язок людей на відстані, а також послання до нинішнього глядача: майже забута в кіно тема жіночої вірності ожила у цьому фільмі. Кохання Івана до тендітної медсестри Люби – прозоре і кришталево чисте. Воно взаємне, але виникла нещаслива обставина, в якій проявилися і ознака часу, і «вічний» мотив кохання без відповіді. Степан Шуліка закохався в Любу з першого погляду і так само сильно, як Іван (до того ж обидва юнаки – з одного села). Степан не міг уявити, що дівчина може йому, офіцеру НКВС, відмовити. Але Люба зробила вибір, і ніяка сила не могла його змінити. Їй довелося чимало пережити – і втрату чоловіка, і надію на його повернення, і періодичні домагання та шантаж Степана. Врешті він її вбиває – в цій сцені, зіграній Віталієм Лінецьким як апогей і крах його персонажа, Степан нагадує Рогожина, котрий так само, з надмірної любові й неможливості підкорити своїй волі кохану жінку, вбиває її.
Відколи тяжкопоранений Додока потрапив у німецький полон, був «визволений» своїми і загримів у ГУЛАГ, Люба не мала від нього жодних звісток, але відчувала, що він живий. Вона просила Степана розшукати його. А Степан запевняв її, що Івана немає в живих, а сам раз по раз прокидався уночі від жахливих кошмарів – і пронизана страхом його психіка кришилася й ламалася на очах. Додати до цього житейську обставину, що в нього не було дітей – дружина не могла завагітніти. Неважко зрозуміти, що безпліддя дружини – розплата за скоєні Степаном злочини. З цього приводу доречно згадати епізод з прекрасного документального шедевру «Щаслива Настуня» Михайла Ткачука – героїня відбувала термін у Норильську як колишній учасник ОУН-УПА. Так-от, вона, Настуня, розповідає про такий епізод: начальника їхнього табору спостигла родинна драма – діти помирали відразу після народження. І хтось йому сказав, що потрібно немовля охрестити. В умовах особливої таємності він звернувся з незвичайним проханням до ув’язнених – ті відгукнулися, новонароджене дитя охрещують, і воно вижило.
У фільмі Степана Шуліку не показано «на роботі» – обсяг картини цього не міг умістити, зрештою, глядач знає характер роботи енкаведистів з інших фільмів, таких як «Вінчання зі смертю» Миколи Мащенка, «Втомлені сонцем» Микити Михалкова, «Нескорений» Олеся Янчука. Михайло Іллєнко ж досліджує не менш важливий феномен: кати, що знущалися над тисячами жертв, ставали жертвами власного страху, який, генетично зумовлений, виривався з їхньої підсвідомості як розплата за скоєні злочини, як замулена, але остаточно не знищена совість. Все це талантом акторського перевтілення передав Віталій Лінецький, зробивши образ Степана безсумнівною удачею фільму.
Дмитро Лінартович, що зіграв Івана Додоку, – нове акторське ім’я в кіно, але його спокійна впевненість у собі, його акторський шарм і легкість, з якою він переконує у природності неймовірних властивостей свого Івана Додоки, викликають щире захоплення. Як і його життєздатність, стійкість, здатність до глибокого почуття. І що важливо, образ цей, хоч ідеальний, але не схематичний, не заїжджений. Є в ньому свіжість, легкість, актор переконує у його вірогідності. Не тільки психологічній, бо він є образ художній, є породженням і феноменом безумного, сплюндрованого ХХ століття, століття воєн, масового знищення людей.
Не можна не сказати про чудове технічне виконання картини, що дуже важливо, адже в Україні кіновиробництво за державної підтримки, що ледве жевріло, з 2008 року майже зупинилося. Фільм, як зазначено в прес-релізі, створювався за технологією, що її використовують у більшості сучасних кінокомпаній: зйомки проводилися на сучасну цифрову камеру, відповідно монтаж та обробка знятого матеріалу велися за допомогою сучасної комп’ютерної техніки, до цього додавалися спецефекти та 3D-графіка, а вже потім готовий фільм переводили на кіноплівку. Спецефекти особливо згодилися у зображенні повітряних боїв.
Не зраджує постановнику й акторам психологічна достовірність у численних епізодах карколомного життя героя, в тому числі в зображенні буднів ГУЛАГУ, де режисер встиг окреслити індивідуальності в’язнів, втечі Додоки звідти і поневірянь (запам’ятовується образ Любиного батька, добротно зіграний Олександром Ігнатушею).
Підкреслюючи незбагненність екранних подій, почерпнутих із реальної дійсності і талановито, з виходом у трансцентентне показаних, маємо радіти, що є такий фільм – утримувати ці події у свідомості, пам’ятати про них, нести тягар пам’яті. Й захоплюватися життєствердністю фільму, де втілено образ, що виходить за межі біографії конкретної людини, – образ нездоланного українця.
1 Журнал «Кіно-Театр» уже писав про фільм: див. рецензію Анастасії Пащенко «Україна, яка пройшла крізь вогонь» у №6, 2011 рік.
Корисні статті для Вас:   Україна, що пройшла крізь вогонь2011-12-04   Чорнобиль:(не)можливість втечі2011-08-14   Український "Крос" в Каннах2011-08-07     |