Коттбусівський кінофестиваль східноєвропейського кіно
Кінофестиваль східноєвропейського кіно в Коттбусі люблять – сюди охоче з’їжджаються кіномани та симпатики Східної Європи. А він відповідає взаємністю – відмінною організацією, професійною та привітною командою, якісною програмою. В німецькій є слово, яке вельми пасує до нього: «Auszeit» – «час паузи», що її беруть для відпочинку та набуття нових сил. Коттбусівський кінофестиваль – це не Берлінале, де захекані берлінці бігають вечорами після роботи на покази. Щоб дістатися Коттбуса, цього невеликого затишного міста в східній Німеччині, потрібно відірватися від роботи, інтернету та повсякдення і – дивитися фільми, насолоджуватися ними.
ХХІ фестиваль відбувався 1–6 листопада 2011 року і зібрав 150 фільмів з 33 країн світу(1). Головував у журі Олександр Роднянський. Другим «українським обличчям» у журі була Ірина Потапенко — українка з Криму, яка з 1996 року мешкає в Німеччині (12-річною вона почала грати в місцевих театрах, а потім і зніматися в кіно). Ірина входила до журі конкурсу короткометражних фільмів. Головний приз за кращий фільм (20 тис. євро та статуетка «Лубіна») здобув російський фільм «Портрет у сутінках» (2011, режисер Ангеліна Ніконова). Спеціальний приз за кращу режисуру дістався Володимирові Котту (Росія) за фільм «Громозека» (2010). Продовженням та відлунням фестивалю стали покази його кращих фільмів у деяких кінотеатрах Берліна і Дюссельдорфа.
Присутність Донецька та пошуки ідентичності
2011 року у фокусі опинилася «Східна Європа регіонів». Організатори прагнули проаналізувати, як саме регіональна свідомість та нові чи реконструйовані регіональні ідентичності рефлексуються у східноєвропейському кіно. Особливо привертали увагу «фільми-пошуки». Йдеться про пошуки власної ідентичності, заглиблення у власне минуле. У позаконкурсній програмі «Фокус» брала участь угорсько-сербська стрічка угорського режисера Саболча Толная (Szabolcs Tolnai) «Піщаний годинник» (2007), яка продемонструвала стиль повільної розповіді, нагадуючи «Дзеркало» Тарковського. Толнай показує сина єврейської угорсько-сербської сім’ї (який приїжджає у Воєводіно, щоб розшукати сліди своєї родини та свого батька, що зник у вирі Другої світової війни) часом розгубленим, часом жорстким до власних спогадів та відчуттів. Стрічка запрошує до роздумів, сприймається на одному подиху і залишає відчуття незавершеності скалічених війною життів, що не були прожиті або ж не змогли звільнитися від власної історії через недостатнє осмислення минулого. Стрічку знято за мотивами роману «Піщаник» (1972) Данила Кіша, письменника, який називав себе «останнім югославом».
Епізод історії Другої світової війни опрацював і «Утрачений час» (2010) німецької режисерки Анни Юстіце (Anna Justice), назва якого англійською – «Remembrance» («Пам’ять», або «Спогади»), – видається, значно більше підходить до фільму. Показано щасливу американську пару 1970-х. Якось Ханна бачить в одній випадковій телепрограмі свого коханого, з яким вона втекла з німецького концентраційного табору і якого вважала загиблим. Ханну наздоганяє пам’ять про минуле. Чи не левову частку фільму займають пошуки втраченого коханого, і це вдалий хід: ми переживаємо разом з жінкою хвилі спогадів, які, накочуючись, дають зрозуміти, що минуле не відійшло, якщо людина з ним «не впоралася», не зуміла з якихось зовнішніх чи внутрішніх причин його переосмислити, адже щось у ньому було загублено, щось залишилося незавершеним, непроясненим. На жаль, не надто вдалими вийшли у фільмі сцени спогадів Ханни, що стосуються самого концентраційного табору: історичні реконструкції вимагають вельми ретельної праці (про що говорила і режисерка фільму під час дискусії з глядачами).
Темою пошуків власної ідентичності перейнявся і сербський режисер Владімір Тодоровіч (Vladimir Todoroviс) у сингапурсько-сербсько-чорногорському фільмі «Водяні руки» (2010). Герой фільму – моряк – їде із Сингапуру в Чорногорію (свого часу режисер здійснив подорож у зворотному напрямку – нині він мешкає в Сингапурі). У листах до своєї подруги, яка залишилася в Сингапурі, моряк рефлексує над своїми враженнями від балканської країни. Їхній повільний діалог розвивається в щось більше, ніж просто пошуки себе чи з’ясування стосунків: перед глядачем постає діалог європейсько-азіатський, за яким захоплено спостерігає глядач.
Цікавою стрічкою нового російського кіно, яка приємно вразила, стала «Атлантика» (2011) молодого режисера Ігоря Волошина. Фільм знято у Франції в рамках російського кіноексперименту «5ive», який мав на меті продемонструвати індивідуальність сприйняття різних явищ (фільм доступний у інтернет-мережі). Відправною точкою для п’яти молодих учасників експерименту було завдання показати скетч: людина отримує чорний конверт зі знімком поляроїд, відкриває його та бачить саму себе в ту мить, кола вона бере цей знімок. Французькі актори Дені Лаван та Марк Барбе чудово передають суть фільму, яким його побачив Волошин. Тобто йдеться про дві реальності, що існують у внутрішньому світі кожної людини: того, що відбувається з нею, і того, що могло б відбутися, якби...(2) Фільм розповідає про неможливість у цих двох реальностях повноцінно жити – як тільки ти опиняєшся «там, де ти хотів би бути», тебе очікують нові життєві перешкоди. Фабулою фільму є очікування радиста в 2014 році на сигнали від корабля «Титанік», який затонув у 1912 році.
Було показано й український фільм «Rock’n’Ball» (2011) Дмитра Приходька про підлітка, що намагається знайти в Донецьку «батька на один день», ці пошуки викристалізовуються в дослідження дивних дружніх стосунків між протагоністами фільму. В політично-соціальній стрічці німецького режисера Якоба Пройсса «Інший Челсі» (2010), присвяченій взаємоперетинам футболу, соціуму та політики, також ідеться про Донецьк, але різних соціальних рівнів. А найбільше вразила американсько-українська короткометражна стрічка «Її місце порожнє» (2010) колишньої киянки Богдани Смирнової, яка нещодавно закінчила кінематографічні студії в Нью-Йорку. Це її дипломна робота, яка вже встигла побувати на «Молодості» в жовтні 2011 року та того ж року отримати приз «За кращий студентський фільм» на фестивалі «Відкрита ніч». У фільмі колоритно показаний український світ Нью-Йорка в повсякденні. Стрічка легка, світла і щира: персонажі змушують задуматись над важливістю людських стосунків. За словами режисерки, фільм був дуже тепло сприйнятий у США, особливо українською громадою. З нетерпінням чекатимемо повнометражного фільму Богдани Смирнової «Манжетка» в 2013 році.
«Нас цікавить не так конкуренція між країнами, як порівняння»
Про українське кіно та про критерії відбору українських фільмів на фестиваль, а також про зміни в Коттбусівському фестивалі 2011 року нам вдалося поговорити з Берндом Будером, куратором фільмів, керівником східно-західноєвропейського ринку копродукцій «Connection Cottbus» фестивалю.
– Пане Будере, чи є якісь зміни в цьогорічному фестивалі? Що змінилося в ньому за 21 рік існування? Чи не згасає зацікавлення східноєвропейським кіно?
– Зацікавлення тільки зростає. Мабуть, немає такого міста, крім нашого, де публіка була б так добре обізнана зі східноєвропейським кіно. Звичайно, воно «інтернаціоналізувалося» останнім часом: існує більше контактів, а також більше копродукцій між Східною та Західною Європою. Хоча минув 21 рік після падіння «залізної завіси», Східна і Західна Європа все ще відрізняються через різний історичний та культурний досвід.
– За якими критеріями ви обирали українські фільми для фестивалю? Це випадково, що в трьох українських фільмах – двох українського виробництва та одному про Україну – йдеться про Донецьк? Як ви оцінюєте сучасний український кіноландшафт?
– Наш критерій: фільм, який обираємо, мусить бути якісним. Це хороший сценарій, несподівані моменти, а також уміння цікаво розповісти про конкретну країну чи культуру. Те, що одразу в трьох фільмах фігурує Донецьк, є випадковістю. Позаяк фільми показують регіон щоразу з іншого боку, можна отримати його багатоманітну картину. Це особливо важливо, адже в кіно та на телебаченні існує чимало кліше про Східну Європу. Український кіноландшафт приніс кілька особливих талантів. У «Фокусі» ми мали короткий метр Богдани Смирнової. Вона належить до помітних талантів молодої генерації, яка вже нагромадила чимало міжнародного досвіду та контактів. Сподіваюся, що в цієї генерації вийде поліпшити присутність України на міжнародних фестивалях.
– Які плани вашого фестивалю? Розкажіть, чому було вирішено відмовитись у програмі «Фокус» від студій окремих країн?
– До 2006 року ми вже достатньо «дослідили» всі країни. А що регіональної копродукції більшає – особливо це стосується Балкан або Словаччини та Чеської Республіки, – стає дедалі складніше говорити про «національний» кінематограф. Нас цікавить не так конкуренція між країнами, як порівняння: які теми дискутуються, незалежно від кордонів, а якщо такі є, то як це відбувається? Звідси – фокусування на темі «Східна Європа регіонів» у 2011 році. Наступного року ми хотіли б дискутувати про «Релігії», а потім про «Культури». Після цього – «Східна Європа міст», щоб показати її урбаністичні риси. Часто Східну Європу пов’язують виключно з провінцією та релігійними, етнічними конфліктами. Ми ж прагнемо показати сучасну Східну Європу більш прозорою, не через кліше постійних чвар.
«Пошукова» палітра фестивалю звісно не вичерпується його програмою, але підкреслює відтінок: від цього залишилося відчуття «спокою людини, яка пербуває в дорозі». Пошуки власної ідентичності та переосмислення власного минулого, пошуки європейських країн самих себе дають надію сподіватися на краще. Адже пошук – це завжди рух уперед та розвиток, навіть коли дехто просто сприймає цей стан як «Auszeit».
Листопад, 2011. Коттбус–Берлін
1 Тут і далі я використовую матеріали прес-служби Коттбусівського фестивалю, див.: http://www.filmfestivalcottbus.de/de/archiv/2011/.
2 Див.: Забалуев Я. Кино прилепили на жвачку. – http://www.gazeta.ru/culture/2011/03/22/a_3561545.shtml
Корисні статті для Вас:   Сан-Себастьян- 57: протистояння кризі2012-03-11   Малага-2011: коли зацвітає жасмин2011-10-02   SEMINCI-55: не поступилися рівнем2011-06-13     |