Польська актриса Анна Димна 2002 року заснувала у Кракові салон поезії. Щонеділі о 12:00 польські актори читають вірші своїх улюблених поетів у супроводі живої музики. У салоні зустрічаються актори з різних краківських театрів, зірки з інших міст, актори різного віку, викладачі та учні, акторські тандеми, великі та маловідомі. Вже відбулось майже 350 таких зустрічей, на яких можна було почути поезію Словацького, Міцкевича, Норвіда, Тувіма, Виспянського, Ґалчинського, Ружевича, Рільке, Пушкіна, Маяковського, Шекспіра, Шимборської, Мілоша, Герберта, інших всесвітньовідомих авторів. Ось уже 10 років Салон поезії Анни Димної збирає шанувальників високого мистецтва з усього світу. А в жовтні 2011 року Краківський салон поезії Анни Димної завітав до Києва, відгукнувшись на запрошення Станіслава Мойсеєва. Зі сцени Молодого театру звучала поезія українською і польською мовою у виконанні відомих польських та українських акторів.
- Давно хотіла почути вас на сцені, послухати поезію у вашому виконанні. А яке враження справили на вас Київ і наша київська публіка?
– Я уперше у Києві. Мене приємно вразила переповнена зала, доброзичлива публіка, посмішки людей. Тут поезія теж потрібна, я сьогодні в цьому переконалася. Коли звучала поезія, в залі панувала тиша, реагували прекрасно – сміялися, аплодували і кричали «браво». Життя важке, сповнене стресів. Коли я йшла вулицями Києва, то нарахувала 14 демонстрацій. Люди напружені. А вони хочуть просто жити, бути щасливими і розуміти, для чого живуть. І поезія в цьому допомагає, вона не дає людині збожеволіти. А сьогоднішня публіка була просто чудова! Та найфантастичніше сталося на ранковій репетиції з українськими акторами. Ніхто не знав, що відбуватиметься на сцені. Я почала читати вірші, і буквально за десять хвилин чую те ж саме українською мовою – такий незвичайний поетичний діалог. На двох мовах звучала одна й та ж поезія, це дуже цінно! Відбулося єднання України і Польщі, і це сталося завдяки поезії.
– Як виникла ідея створення «Салону поезії Анни Димної» в Кракові? З чого все почалося?
– Колись я щорічно робила 5–6 поетичних передач для телебачення. Потім усе скінчилося. Поезія стала зникати не лише з телебачення, а й із нашого життя. А ми, актори, любимо поезію, вона допомагає висловити нашу акторську сутність.
Якось я довго не могла заснути, ввімкнула телевізор. Йшла дивна передача: якась жінка мила ноги, прийшов чоловік, зажадав, щоб вона підсмажила йому яєчню, дав їй ляпаса, потім сів і з’їв яєчню. Демонстрували популярне реаліті-шоу «Big Brother». Я подумала – що за дурні думки лізуть мені в голову? Яка поезія? Кому вона сьогодні потрібна, якщо люди дивляться такі програми? І лягла спати. Ранком мені наснився дивний сон: ніби мене замкнули у незвичайній кімнаті, я дуже нервуюся, бо на мене спрямовано об’єктиви кінокамер. Я зрозуміла, що це програма «Big Brother». Від хвилювання мені було важко дихати, я сіла у крісло і почала читати 116 сонет Шекспіра, поступово заспокоюючись. На цьому сон скінчився. Я прокинулася, прийшла до чоловіка, розповідаю йому свій сон і кажу: «Може, нам варто пошукати місце, де ми б могли читати вірші? Я поцікавлюся в колег, чи їм до душі така пропозиція». Місце ми знайшли одразу. Мій чоловік – директор театру ім. Юліуша Словацького (Кшиштоф Ожеховський – О.Б.), в якому дуже гарне і затишне фойє. Там вільно може розміститися до 200 чоловік. Але чоловік спершу сумнівався, що хтось прийде. Тоді я запитала своїх колег-акторів Єжи Трелю, Анну Польони та інших, чи хотіли б вони почитати вірші. Виявилося, що всі цього давно прагнули! Виступи організовувалися на голому ентузіазмі, ніхто ніяких грошей нам не платив. Спочатку вирішили проводити поетичні зустрічі щомісяця. Але наш музикознавець і театрознавець пан Копальський, який є господарем «Салону» разом зі мною і моїм чоловіком, одразу зрозумів, що потрібно збиратися щотижня. Ми порадилися і ухвалили: зустрічі відбуватимуться щонеділі, читатимемо найвидатніші твори польської та світової поезії, зокрема і сучасні. Запрошуватимемо музикантів. Вхід безкоштовно. Скликали конференцію для преси, оголосили про створення Салону поезії. Перший вечір організовували ми з чоловіком. Взяли твори сучасного поета Броніслава Мая. На виставу прийшло стільки людей, що фойє не вмістило всіх, слухачі сиділи на сходах, стояли у дверях. Йшов 2002 рік. На другу зустріч завітало стільки ж народу, і на десяту, і на двадцяту. Коли ж і на соту, ми зрозуміли, що людям потрібна поезія так само, як і нам. І ось уже кілька років я щонеділі причепурююсь, вдягаюсь і йду не до парку, не в гості, а до театру. Іноді я така втомлена, що не маю сил поворухнутися, але все одно йду і під віршовані рядки втома зникає. У нас різноманітна програма. Наприклад, я запрошую читати вірші якогось видатного актора з його студентом, і в нас відбувається вечір майстра з учнем. Або виступає акторське подружжя. До нас приїжджають актори з різних театрів, з усіх міст Польщі. Нещодавно відбувся фантастичний вечір поета Тадеуша Ружевича, він сам читав свої вірші, хоча йому вже виповнилося 90 років. Іноді приходить багато акторів, і ми проводимо вечір пам’яті, таку собі загальну молитву, присвячену близьким людям. Скажімо, виходить актор і перед виступом каже: «Пам’яті моєї мами», далі читає вірша, запалює свічку і йде зі сцени. Потім виходить наступний, каже: «Пам’яті Чеслава Мілоша», «Пам’яті Конрада Свінарського» і так далі. Вірші можуть бути про любов, про сенс життя. На вечори пам’яті приходить ксьондз, читає коротеньку проповідь про життя і смерть. І цей дивовижно зворушливий і гарний вечір віршованої молитви може тривати кілька годин. Салон поезії – не основна наша робота, це хобі. Одначе має бути розпорядник усього цього, людина, яка контролює хід вечорів, пише сценарії, шукає вірші, запрошує акторів, ділить їх за групами. Іноді я сама компоную сценарії, чоловік допомагає. Народжується безліч ідей. Минулого року читали «Одіссею» Гомера, цього року хочемо «Божественну комедію» Данте. Запрошуємо і музикантів, у нас звучать і класика, і джаз, і сучасні композиції. Приємно, що відомі музиканти, які гастролюють по всьому світу і грають у найкращих концертних залах, приїжджають до нас у Салон для того, щоб задарма пограти для людей. Завдяки Салону ми створили свій світ прекрасного, в якому немає місця проблемам політики та економіки. Ми не зважаємо на вік, соціальний стан, віросповідання людей, нас об’єднує поезія. Я запрошую молодих акторів, які перебувають на вершині слави і популярності, і вони радіють, що у нас можна творити не для грошей, а для себе.
– Хотілося б дізнатися, як ви прийшли в кіно? У нашій країні вас знають за фільмами Єжи Гофмана «Знахар» та «Прокажена». Як ви познайомилися з Єжи Гофманом, і чому саме вас він запросив на ці ролі?
– Я ніколи не прагнула бути актрисою, в дитинстві була дуже сором’язливою. Коли мене посилали до магазину, я десять разів ставала в чергу, поки набиралася сміливості сказати продавцеві: «Дайте кілограм цукру». Збиралася стати психологом, хотіла працювати з дітьми-сиротами і важкими підлітками. Мене завжди найбільше цікавила людина, її внутрішній світ, думки, переживання. Коли мені було 11 років, я жила в старому довоєнному будинку, де моїм сусідом був відомий актор того часу Ян Невінський. Він керував Дитячою театральною студією при Головній пошті у Кракові. І замість того, щоб ганяти з іншими дітьми на велосипедах і лазити по деревах, я щодня ходила до нього в студію і грала в дитячих виставах. Я знала напам’ять сотні віршів, ми виступали з концертами, але я не мала наміру ставати актрисою. Думала собі – що ж це за професія? Нервуватися перед кожним виступом, як перед іспитом, плакати чи сміятися за наказом … Нізащо! Та коли пан Невінський дізнався, що я збираюся вступати на факультет психології, то просто в коридорі нашого будинку схопив мене за косу і сказав: «Навіть не смій думати про психологію! Ти маєш вступати тільки до театральної школи! Психологом може бути кожен, а з таким талантом, як у тебе, ти повинна бути актрисою!». Я вирішила, що провалю іспити до театральної школи і спокійно піду вчитися на психолога. Мені було лише 17 років, я була дуже худенькою і маленькою. На іспитах у театральну школу я набрала найбільшу кількість балів, і мене, звісно ж, прийняли. Не пам’ятаю, як складала іспити, була немов уві сні. Так почався мій шлях до акторства. Хоча цей шлях триває досі, це вічна школа. Сьогодні, коли отримую роль, розумію, що нічого не вмію, і мені знову всього слід вчитися. З першого року навчання в театральній школі мене запрошували грати в театрі, в кіно. Може, тому, що виглядала дитиною. Свій перший фільм я ніколи не бачила, але мене помітили. Наступний мій фільм не вийшов на екрани, його заборонила цензура. Але на зйомках я познайомилася з уже відомим актором і сценаристом Веславом Димним, який став моїм першим чоловіком. Він був одним із творців та ініціаторів славетного кабаре «Пивниця “Під баранами”». За час навчання мені вдалося знятися в 10 фільмах, навіть за кордоном, у Східній Німеччині. Вже після навчання я знялася у відомих фільмах «Немає сильних», «Люби або покинь». Єжи Гофман мене теж помітив. Ми познайомилися на зйомках «Прокаженої» і відразу зрозуміли одне одного, відчули спорідненість душ. Ми дуже схожі. Я щаслива, що працювала з цим великим режисером і дивовижною людиною. Я служу в тому ж театрі, куди прийшла по закінченні акторської школи – я мріяла потрапити до «Старого театру» у Кракові з третього курсу школи. Минуло вже 39 років, як я тут граю. Цього року мені виповнилося 60, начебто пора на пенсію, але я не уявляю свого життя без театру.
– Ви не лише граєте в театрі, знімаєтеся в кіно і ведете «Салон поезії», а й відомі у Польщі своєю благодійною діяльністю. Ви – засновник багатьох благодійних акцій і фондів, ведете семінари та арт-терапію для людей з обмеженими можливостями та інвалідів. Можливо, в цьому частково реалізувалася ваша мрія стати психологом. Ви дієте за покликом власного серця?
– Про працю з людьми з обмеженими можливостями я могла б розповідати годинами. Я – актриса, а ця професія вчить уживатися в образ іншої людини, відчувати її життєву ситуацію. У будь-якому образі потрібно знайти щось хороше, що варто захищати. І це навчило мене вслухатися в інших людей, відчувати те, що відчувають вони. У мене з людьми відбувається духовний контакт. А почалася моя благодійність випадково: кілька років тому я опинилася серед людей з обмеженими можливостями. Товариство існувало під патронатом ксьондза Тадеуша Залевського, який курує 30 таких організацій по всій Польщі. На зустріч із цими людьми я поїхала з цікавості. Колись мені до рук потрапила книжка одного лікаря-невролога, який писав, що найбільшу радість і задоволення він отримує від спілкування з такими людьми. Я цього не розуміла, тому вирішила побачити цих людей на власні очі. Через п’ять хвилин спілкування помітила, що мені легко і просто говорити з ними, вони щиро радіють і люблять мене. А найголовніше – вони не знали, хто я така. Вони цінували мою доброту, увагу, а не мої ролі і мій талант актриси. Ці люди дали мені те, чого я ніколи не отримувала в житті. Бо я не знала, чи подобаюсь чоловікам насправді чи ні, бо вони дивилися на мене як на дівчину з екрана. Я ніколи не розуміла: чоловік захоплюється моєю особистістю чи тією героїнею, роль якої я зіграла? А ці люди не знали про мою популярність, про мої ролі, серед них я відбулася як людина. Я стала приїжджати частіше, допомагала ставити аматорські вистави. Потім мене нагородили медаллю «Брата Альберта». Ще я організувала Фестиваль театрально-музичної творчості «Альбертіана». Невдовзі відбудеться вже 12-й. У 2003 році телебачення дізналося, що відома актриса Анна Димна веде благодійну творчу діяльність, а 2003 рік був оголошений «Європейським роком інвалідів». І тоді я створила телепрограму, куди запрошувала людей з обмеженими можливостями, інвалідів, смертельно хворих. Ця програма існує і популярна досі. Після чергових політичних та економічних змін у нашій країні багато інвалідів були позбавлені пільг для лікування в госпіталях. І тоді ксьондз Залевський запропонував відкрити Фонд допомоги цим людям. Я в цьому нічого не розуміла, але виходу не було. Ми створили Фонд, відкрили приватні клініки, прийняли перших 29 чоловік. Потім я отримала право на державний податок, люди відраховують зі своїх податків 1% на інвалідів. Мені довіряють. Потім я почала будівництво Центру для інвалідів, нещодавно його закінчили. На пожертви людей, а це становило 27 мільйонів, вдалося побудувати ціле містечко. Тепер ми починаємо будівництво більшого Центру для людей з обмеженими можливостями з усієї Польщі над морем, в дивовижно красивій місцині. Землю я отримала після ліквідації ракетних гарнізонів, шість років боролася за цю ділянку. Сьогодні в мене немає ані копійки, але я впевнена, що все вийде і ми побудуємо найкращий Центр у Польщі. У Польщі все постійно змінюється, видаються нові укази, постанови, не можна ні на що і ні на кого розраховувати. А в нас безліч ідей, розвиваються старі проекти, народжуються нові, всі потребують грошей. Я створила Академію Віднайдених Надій для людей з обмеженими можливостями, які не мають грошей на освіту. Ми їм допомагаємо. Торік ми допомагали інвалідам, постраждалим від повені. Це була акція за допомогою смс. Нам вдалося зібрати мільйон злотих та купити їм квартири. Я створила Соціальний кооператив «Республіка Мрій», де працюють люди з обмеженими можливостями і допомагають таким, як самі. Нам допомагають 32 волонтери, серед них є терапевти і психологи. Я сама веду арт-терапію. Я – теж волонтер, а водночас і президент Фонду. Не можу брати за цю роботу гроші, вона робиться від щирого серця. Але до грошей, які надходять, ми ставимося дуже серйозно, контролюємо кожен злотий. У нас працюють постійні аудити і комісії, діловоди, економісти та бухгалтери. Багато моїх підопічних – смертельно хворі люди, вони страждають, помирають. З одного боку, вони змушують переживати, а з іншого – саме вони дають мені сили. Я сама нещодавно перенесла тяжку операцію, і тільки усвідомлення того, що багато з цих людей перебувають у значно гіршому становищі, але не падають духом, а навпаки – сповнені оптимізму, додавало снаги, і я швидко оговталася після операції. У мене працює Януш Швітай, повністю паралізований після аварії, дихати може лише з допомогою респіратора. Сьогодні він обслуговує Інтернет. Рухомими у нього залишилися лише очі. Ми купили йому інвалідний візок, керований за допомогою голосу. Тепер він може рухатися. Коли у мене перед очима такий приклад мужності і любові до життя, то я не маю права опускати руки, я повинна бути сильною. Тепер я готую фестиваль «Зачарована пісня» для талановитих співаків-інвалідів. У ньому також беруть участь зірки польської опери та естради, вони самі захотіли цього.
Роботою з людьми з обмеженими можливостями я захопилася не тому, що маю багато вільного часу. Як і раніше, активно працюю як актриса. Щоправда, пропозицій грати в кіно стає дедалі менше: нині популярні серіали, пропозицій грати в серіалах я отримую безліч, але відмовляюсь, хоча там добре платять. Особисто мене гроші не цікавлять, я маю скромні потреби в житті, гроші мені потрібні лише для Фонду. Зате моя благодійність дуже допомагає моїй театральній діяльності. Я стала бачити життя по-новому. Чеслав Мілош дивився всі мої програми про людей з обмеженими можливостями, його вразило, яким багатим внутрішнім світом обдаровані ці люди. Після однієї з передач він сказав: «Ця молода людина в 26 років володіє такою мудрістю і знанням життя, до яких я дійшов тільки після 80». Люди, що зазнали стільки болю та страждань, ліпше розуміють сенс і справжню цінність життя, вміють відрізняти правду від брехні. Ці люди потребують нашої допомоги, а ми потребуємо спілкування з ними. Найчастіше в житті ми чинимо розмірковано, користуючись логікою та раціональністю, а вони бачать світ серцем. Їхня щирість часом вражає: якщо їм сумно, вони обнімаються та плачуть. Коло них я очищаюся, стаю відвертішою і добрішою – тут я завжди потрібна, і чим далі, тим більше. Моє нинішнє життя складне, але фантастичне, мене запрошують у тисячі місць одночасно: тут конференція, там зустріч з інвалідами, а крім того, ще й вистави, і студенти, і Салон поезії.
– Ви грали Маргариту в польській телевізійній версії «Майстра і Маргарити». Що для вас означає образ Маргарити і сам твір Булгакова?
– У мене є кілька улюблених книг, «Майстер і Маргарита» Михайла Булгакова завжди входила в першу трійку. Цей автор – надзвичайна особистість, а сам твір геніальний, вважаю його актуальним і сьогодні. Я часто ідентифікувала себе з Маргаритою, бо теж була дружиною актора, Майстра. Мій перший чоловік загинув, але я добре знаю, що таке бути жінкою талановитого актора і як слід про нього дбати. І я б теж пішла на все, аби врятувати його, але, на жаль, не знаю, чому мені це не вдалося. Коли я отримала пропозицію зіграти роль Маргарити, мені вже виповнилося 35 років, я була вдруге заміжня і якраз народила дитину. Першою думкою було: «Боже, ну чому так пізно?» Після пологів я сильно розповніла. І я відмовилася. А потім плакала, тому що зіграти Маргариту було найбільшою мрією мого життя. І тоді режисер фільму сказав, що тіло для нього не головне, а головне – мої очі. І це мене переконало. Польща на той час переживала важкий період економічної і політичної кризи, тому працювати доводилося швидко, вдень і вночі. Акторський склад був дивовижний, суцільні таланти – Владислав Ковальський (Майстер), Густав Холоубек (Воланд), Маріуш Бенуа (Азазелло), Тадеуш Брадецький (Ісус), Януш Міхаловський, Збігнєв Запасевич, Марія Пробаш. Я знала книгу напам’ять. А коли почала готуватися до ролі, то зрозуміла, що образ Маргарити занадто складний і загадковий. І я вирішила: «Я ж сама жінка, мені не потрібно її розуміти до кінця, мені треба її відчувати!» Ми зняли фільм, але він пройшов майже непоміченим. По польському телебаченню його демонстрували вночі. Хоча в країнах Європи цей фільм знають і дивляться досі. Якось я запитала у своїх студентів-першокурсників, що вони читають. Двоє з них читали «Майстра і Маргариту», перебуваючи під враженням від магії цієї книги.
– Що ви можете сказати про сучасну молодь? Чи не відчуваєте конфлікту поколінь, інтересів, поглядів на життя?
– Мені трохи шкода сучасну молодь. Вони соромляться почуттів. І стоять перед дуже складним вибором. Наша молодість минула в сірій одноманітній тоталітарній епосі, театр тоді був променем світла. Потрапити до театральної школи вважалося за щастя. Нас не цікавило реальне життя, ми жили мистецтвом. А перед ними така кількість різноманітних розваг, пропозицій, відкриті кордони до будь-якої країни. І як може молода людина з несформованим світоглядом і без життєвого досвіду знайти свій справжній життєвий шлях? Батькам бракує часу на виховання дітей, вони заробляють гроші. Нинішніх дітей покинули напризволяще. Вони ростуть без авторитетів. До чиїх порад вони прислухатимуться? Деякі студенти кажуть: «Ви перша людина, яка говорить зі мною серйозно і шанобливо». У нас навчаються студенти з усієї Польщі. У багатьох я спостерігаю проблеми з психікою, депресії. Вони бояться довіряти, бояться проявляти емоції. А я повинна розбудити їхні почуття, відкрити їхні серця. Іноді я читаю їм коротенькі твори-загадки Герберта про почуття. Молоді люди прекрасні у своїй впевненості підкорити і змінити світ. Мені подобається це в них. Тільки вони перебувають у ситуації, яка постійно погіршується. Найбільш вразливі серед них зацьковані жорстокою дійсністю. Вони шукають порятунку в акторстві, але виявляється, що ця професія теж безжальна – конкуренція, кастинги, де до молоді ставляться, як «до гарматного м’яса». Потрібно мати дуже сильний характер, аби пройти через усе це. Але я вірю, що справжній талант завжди проб’є собі дорогу, обдаровані необхідні, як повітря.
– Як ви вважаєте, чи допомагає зовнішня краса в акторській професії? Чи вона не така вже й важлива?
– Хоча я, як мовиться, одного ранку прокинулася знаменитою, та ніколи не страждала на зіркову хворобу. Як і раніше, залишалася скромною, сором’язливою. Мій чоловік Веслав Димний завжди казав: «Ти звичайна людина. Ти повинна все вміти робити власними руками, повинна любити те, що робиш, повинна бути вдячною. Ти не зірка, а якщо раптом захворієш зірковою хворобою, то я сам тебе вб’ю». Мої батьки навчили мене не акцентувати уваги на зовнішності, кращими моїми рисами мама вважала мою доброту і чуйність, а не красу. З віком я зрозуміла, що справжня краса жінки – не у зовнішності. Сьогодні я спілкуюся з інвалідами і вважаю їх прекрасними, хоча за зовнішніми даними вони далекі від звичних норм краси. Зовнішня краса короткочасна і мінлива, а внутрішня – вічна.
– Ви грали з багатьма акторами театру і кіно. Хто з них справив на вас найбільше враження? Чим саме запам’ятався?
– Мені пощастило, я працювала з багатьма геніальними майстрами, деякі з яких вже, на жаль, пішли з життя. 1974 року Анджей Вайда запросив мене на роль Кори у свою виставу «Листопадова ніч», там мою матір Деметру грала велика актриса передвоєнних часів Софія Ярошевська, яка стала для мене ідеалом актриси. Незвичайна жінка, інтелігентна і щаслива. Єдиним її болем була відсутність дітей. Тому вона мені часто казала: «Аню, в житті мусить бути любов не лише до сцени. У тебе мають бути сім’я і діти». Завдяки їй мені вдалося уникнути багатьох помилок у житті. У Польщі багато талановитих акторів і актрис, я можу це сказати з упевненістю, тому що з багатьма з них я працювала і працюю. Наприклад, Єжи Штур, Ян Новицький, Тереза Будзіш-Кшижановська, Ян Енглерт. Це актори «від серця». З Кшиштофом Кольбергером я 10 років грала в «Пані Тадеуші», ми з цією виставою об’їздили світ, були у Європі, США, Канаді, навіть в Австралії. Ми з Кшиштофом дуже товаришували. Він важко і довго хворів, йому видалили майже всі внутрішні органи, а він завжди вражав невичерпним оптимізмом і жартував: «Я кіборг і своїм існуванням доводжу, що внутрішні органи людини абсолютно не потрібні». Я спостерігала, з якою гідністю він долав усі муки і страждання. Він багато чого мене навчив. Маріуш Бенуа – теж мій давній друг, дивовижно темпераментний і талановитий актор. Кристина Янда – велика актриса, абсолютно не схожа на мене, завжди вражає своєю грою. З молодого покоління відзначу Майю Осташевську, мою колишню студентку, Мачея Штура, Збігнєва Замаховського, Даріуша Косинського. Це доброзичливі, відкриті люди. Вони допомагають мені у благодійній діяльності. Серед наймолодших – талановитий актор Антоній Павліцький, який зіграв роль молодого солдата у фільмі Анджея Вайди «Катинь», потім знімався у військовому історичному серіалі «Час честі». У цьому ж серіалі грав мій друг і колега, чудовий актор Кшиштоф Глебіш. Усі молоді – мої діти, наші вихованці. Я бажаю, щоб у них усе вийшло в житті, щиросердно радію їхнім успіхам та перемогам.
– У польському кінематографі завжди існував справжній герой, утіленням якого ставав якийсь актор. Чи існує сьогодні герой польського кіно в нашому звичайному розумінні цього поняття? І хто, на вашу думку, міг би стати втіленням такого героя?
– Складне запитання. Мені здається, що якраз тепер наш кінематограф перебуває в стані пошуку такого героя і актора. На жаль, ми страждаємо на відсутність авторитетів і відсутність героїв. Чесно кажучи, я навіть не можу сказати, хто для мене є таким героєм. Але це обов’язково має бути людина чесна, відкрита, чутлива. Я б хотіла такого героя, якого мені не вистачає в реальному житті. У нашому житті дуже багато осуду, ненависті, гніву. Люди поспішають, нервуються, легко ображають і ранять одне одного. Ніхто нікого не слухає, не хоче зазирнути в очі іншому. Я би воліла такого героя, який би сказав: «Не потрібно нервуватися, не потрібно ненавидіти, адже це нікому нічого не дає». Свого часу ксьондз Йозеф Тішнер написав прекрасний трактат «Про ненависть», де наголосив, що ненависть знищує все навколо. Вона – як спіраль, яка поступово затискає шию: тебе хтось ранить, і ти відповідаєш йому тим самим – спіраль дедалі стискається. А ще він писав про криві дзеркала. Коли сталася та страшна авіакатастрофа під Смоленськом, я по телевізору бачила обличчя людей, сповнені страждання, ненависті, сліз. І з іншого боку теж були обличчя, сповнені таких самих почуттів. Ніхто не чув слів любові і співчуття, всі бачили лише ненависть і образу. Можливо, я трохи наївна, але я би хотіла, щоб люди говорили одне одному прості слова. Як казав польський філософ Лєшек Колаковський: «Прості слова потрібні нам, як кисень». Люблю. Дякую. Ти мені потрібен. Мама. Дім… Ми сьогодні боїмося цих слів. І тому так страждаємо. Спочатку потрібно набратися сміливості говорити ці слова. Я спілкуюся з людьми, які хворіють, страждають, помирають, але ніхто з них не говорить про хворобу, зате всі вони говорять про дружбу, про любов, про самотність або про близьких людей. І найдивніше, що смертельно хворі люди вміють бути найщасливішими на землі лише тому, що хтось їх любить і тримає за руку. Тому я знаю, що це не порожні слова, а найбільш необхідні в житті. І героєм стане той, хто зможе сказати ці прості слова так, аби вони дійшли до самого серця кожного глядача...
Автор висловлює подяку Польському Інституту в Києві за допомогу в організації інтерв’ю.
Київ, жовтень 2011
Корисні статті для Вас:   Вересень польського театру в Києві2011-12-01   Дежа вю, або Щасливий випадок з Єжи Штуром2011-12-05   М.Говард:"Гарний анімаційний фільм починається з хорошого сценарію"2012-01-15     |